beantwoord

Slechtere verbinding naar Den Haag sinds de nieuwe dienstregeling

• 5 februari 2019
  • 6 reacties
  • 168 Bekeken

Hallo NS,

Ik reis dagelijks voor mijn werk naar Den Haag en sinds de nieuwe dienstregeling is de verbinding er niet beter op geworden. De sprinter stopt nu bij Lansingerland en doet er daardoor langer over, waardoor je vanuit Gouda eigenlijk beter de IC kunt pakken (of je nu de sprinter neemt of de eerstvolgende IC, je bent bijna net zo laat in Den Haag).
Maar het grootste probleem: de IC naar Den Haag rijdt in de ochtend spits regelmatig niet. Wat is daarvan de oorzaak?

Ik heb al best wat collega's gesproken die ook niet heel blij zijn met de nieuwe dienstregeling waarmee ik maar wil zeggen: ik ben niet de enige die dit ervaart.

Groetjes,

Annemarie
icon

Beste antwoord door Julian 5 februari 2019, 15:19

De trein van :34 is uitgevallen omdat er problemen waren met de remmen in Leiden (de trein rijdt Leiden - Utrecht - Den Haag v.v.).
Die van :47 heeft gewoon gereden, echter is deze enkele minuten te laat vertrokken vanaf Gouda.

Volgens de statistieken zou de afgelopen twee weken in bijna 8% van de gevallen de IC van :34 opgeheven zijn, en bijna 14% van de ritten van :47. Dat zijn inderdaad behoorlijk hoge percentages. Waarom de treinen zo vaak te laat zijn of opgeheven worden zou ik niet kunnen zeggen.
Voor vandaag was het dus in ieder geval een probleem met het materieel voor de trein van :34.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo AB1978 en welkom bij de NS Community.

Zonder een vertrektijd te weten is het lastig om je vraag te beantwoorden. Hoe laat vertrek je normaliter uit Gouda? Dan ga ik kijken wat ik kan achterhalen.
Ik ben in de regel tussen 08.15 en 08.50 op het station. De ic's van .34 en van .47 gaan vaker niet dan wel op de tijd dat ze zouden moeten gaan. Vandaag gingen ze weer helemaal niet...

Voor het gebruik van de sprinter richting Den Haag maakt de vertrek tijd trouwens niet uit hoor. Die doet er nu gewoon langer over door de extra stop op Lansingerland en dat is gewoon een teruggang tov de oude dienstregeling (uiteraard niet voor die mensen die op Lansingerland instappen maar dat zijn er in de spits niet bar veel...).
Wanneer ik de situatie van vandaag bekijk zie ik dat het in Utrecht fout gaat. Tot daar aan toe rijdt de trein prima, daarna loopt hij vertraging op. Doordat de trein van 08:17 meer dan 10 minuten vertraging heeft krijgen ook de treinen daarna overlast, zeker de trein van 08:34 heeft hier last van. Ik vermoed dat daar dan ook de oorzaak zit van het uitvallen van meerdere treinen. Wellicht weten @Edwin en @Julian waarom de trein van 08:17 zoveel vertraging oploopt in Utrecht.
De trein van :34 is uitgevallen omdat er problemen waren met de remmen in Leiden (de trein rijdt Leiden - Utrecht - Den Haag v.v.).
Die van :47 heeft gewoon gereden, echter is deze enkele minuten te laat vertrokken vanaf Gouda.

Volgens de statistieken zou de afgelopen twee weken in bijna 8% van de gevallen de IC van :34 opgeheven zijn, en bijna 14% van de ritten van :47. Dat zijn inderdaad behoorlijk hoge percentages. Waarom de treinen zo vaak te laat zijn of opgeheven worden zou ik niet kunnen zeggen.
Voor vandaag was het dus in ieder geval een probleem met het materieel voor de trein van :34.
Hoi Jouke en Julian, bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Het blijft een achteruitgang voor de reizigers van Gouda - Den Haag dat de sprinters er langer over doen. In de oude dienstregeling maakte het bijna niet uit in welke trein je sprong en nu is de IC er 'veel' sneller! En als die IC dan regelmatig niet gaat dan sta je gewoon te balen... Hopen dat de treinen minder vaak opgeheven worden en de dienstregeling dus wat betrouwbaarder wordt! Fijne dag!
Reputatie 4
Kleine correctie: de tweede trein vertrekt om .32 en niet om .34. Door die extra stop is de sprinter enkele minuten trager geworden, maar door de band genomen lijkt het me allemaal vrij goed op tijd te rijden.

Reageer