beantwoord

SLT treinserie 4400

waar zijn ze SLT'jes gebleven die normaal samen met flirts hier rijden? (serie 4400) moeten ze aangepast worden? en waarom rijdt de intercity 1100 en 1900 nog niet? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 1 juni 2020, 10:20

De treinserie 1100 gaat morgen weer rijden. De treinserie 1900 rijdt nog niet, net als veel andere spitstreinen. De informatie van NS dat vanaf nu weer de normale dienstregeling gereden wordt is dus niet helemaal juist, een deel van de treinen rijdt nog niet.

Ook bij veel busbedrijven rijdt de komende tijd een flink deel de lijnen niet of met slechts een beperkt aantal ritten. Zolang het onduidelijk blijft hoe het financieel verder moet met het OV zullen bedrijven op de rem blijven trappen. Dat laatste begint een urgent probleem te worden omdat het geld bij veel OV-bedrijven opraakt.

De SLT in de regio Eindhoven was ingevoerd om Flirts te kunnen gebruiken om sommige treinen Arnhem-Dordrecht te kunnen verlengen tot 10 bakken. Aangezien ook die treinen de komende maanden nog wel vrijwel leeg zullen blijven zijn 10 bakken daar zeker tot september niet nodig.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De treinserie 1100 gaat morgen weer rijden. De treinserie 1900 rijdt nog niet, net als veel andere spitstreinen. De informatie van NS dat vanaf nu weer de normale dienstregeling gereden wordt is dus niet helemaal juist, een deel van de treinen rijdt nog niet.

Ook bij veel busbedrijven rijdt de komende tijd een flink deel de lijnen niet of met slechts een beperkt aantal ritten. Zolang het onduidelijk blijft hoe het financieel verder moet met het OV zullen bedrijven op de rem blijven trappen. Dat laatste begint een urgent probleem te worden omdat het geld bij veel OV-bedrijven opraakt.

De SLT in de regio Eindhoven was ingevoerd om Flirts te kunnen gebruiken om sommige treinen Arnhem-Dordrecht te kunnen verlengen tot 10 bakken. Aangezien ook die treinen de komende maanden nog wel vrijwel leeg zullen blijven zijn 10 bakken daar zeker tot september niet nodig.

Reputatie 7
Badge +3

De informatie van NS dat vanaf nu weer de normale dienstregeling gereden wordt is dus ook gewoon onjuist, een deel van de treinen blijft voorlopig niet rijden. 

Dat een deel van de treinen nog niet gaat rijden is ook gewoon aangegeven. Ik zie dus niets onjuist aan de informatie van NS. Je kan dingen natuurlijk wel onjuist opvatten.

• Vanaf 2 juni rijden we weer de reguliere dienstregeling, met uitzondering van een aantal nachttreinen en enkele andere treinen. 
Reputatie 7
Badge +3

@Momo .

Er is drie weken lang via de media gecommuniceerd dat het OV vanaf 1 juni weer de volledige dienstregeling zou rijden. De toevoeging over de nachttreinen en spitstreinen is pas van de laatste dagen, ik denk dat veel mensen die toevoeging gemist hebben.

Reputatie 6

@Momo .

Er is drie weken lang via de media gecommuniceerd dat het OV vanaf 1 juni weer de volledige dienstregeling zou rijden. De toevoeging over de nachttreinen en spitstreinen is pas van de laatste dagen, ik denk dat veel mensen die toevoeging gemist hebben.

Klopt. Die toevoeging is pas recent. Zelf hou ik dit altijd in de gaten omdat zonder spitsIC mijn reis met OV door beroerde aansluiting bus-trein en trein die langer onderweg is minimaal 40 minuten langer wordt en het handig is dat van te voren te weten :) 

Reputatie 5
Badge

Ander OV; zo rijden bvb, wel begrijpelijk, vrijwel alle buurtbusjes nog niet, dus vele kleine durpkes blijven verstoken van elke vorm van OV. Dat staat pas heel verscholen ergens achterin onderaan de sites van busbedrijven. Dat zijn minibusjes die door vrijwilligers worden bestuurd en dat zijn dus veelal senioren in de risicogroep.

Het spreekt verder vrijwel vanzelf dat speciale scholierenlijnen ook niet rijden, in sommige regioś maken scholier+student wel 40-50% van buspax uit.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider 

Het busvervoer rijdt in veel regio's de zomervakantie dienst en dan ook nog met forse beperkingen. Buiten de Randstad komt dat in veel regio's er op neer dat maar ongeveer de helft van de bussen rijdt vergeleken met normaal. Ik vermoed dat men probeert op die manier het personeel dat niet in vaste dienst is uit te sparen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in de afgelopen paar weken heb ik vaker zien staan staan niet de volledige dienstregeling zou gaan zijn, maar wel dat die dienstregeling uitgbreid zou worden en dat het nog verder uitgewerkt moest worden, waarbij woorden als grotendeels en zoveel mogelijk werden gebruik. Bv op https://www.ov-nl.nl/nieuwe-maatregelen-voor-openbaar-vervoer-uitbreiding-dienstregeling-per-1-juni/  van 6 mei 

• Het ov-aanbod van de vervoerbedrijven wordt de komende tijd weer maximaal opgeschaald. Hierbij zal zoveel mogelijk sprake zijn van de reguliere dienstregelingen en – mede aan de hand van regionale verschillen in aanbod en vraag – ook maatwerk. 

of op https://nieuws.ns.nl/ns-vanaf-2-juni-dienstregeling-in-nationaal-belang/

• Vanaf 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Dat betekent dat reizigers grotendeels weer van de reguliere dienstregeling gebruik kunnen maken, maar alleen voor noodzakelijke reizen. NS rijdt het maximale aantal treinen dat voor haar medewerkers onder corona-omstandigheden mogelijk is en dat nodig is om Nederland bereikbaar te houden.

Ook via Twitter https://twitter.com/NS_online/status/1260857136499904512

• Vanaf 2 juni rijden wij een zo maximaal mogelijke dienstregeling.

Dat diverse media er dan van maken dat wel de volledige dienstregeling zal worden gereden geeft maar weer aan dat ze dingen onjuist lezen of interpreteren. 

De toevoeging welke treinen niet zullen rijden is inderdaad wel recent toegevoegd, maar er was eerder al gezegd dat de dienstregeling nog verder uitgewerkt moest worden. 

Reputatie 2

Het is wel vreemd wat er vanaf morgen wel en niet rijdt, de 6800 (Sprinter Goverwelle - Den Haag) rijdt bijvoorbeeld nog niet, maar de spitstreinen 7300 Breukelen - Veenendaal rijden wel.

Reputatie 6

@bahnrider

Het busvervoer rijdt in veel regio's de zomervakantie dienst en dan ook nog met forse beperkingen. Buiten de Randstad komt dat in veel regio's er op neer dat maar ongeveer de helft van de bussen rijdt vergeleken met normaal. Ik vermoed dat men probeert op die manier het personeel dat niet in vaste dienst is uit te sparen.

Hier rijdt Connexxion. De dienstregeling die ze de afgelopen weken rijden, verandert niet. Het is ook geen zomerdienstregeling; die is zelfs nog ruimer :)
Dat betekent voor het rooster ma t/m vrij:
In de spits: 2x per uur een bus (normaal 4x per uur)
Buiten de spits: 1x per uur een bus (normaal 2x per uur)
Na 19.00: 1x per 2 uur een bus (normaal 1x per uur)
Het enige wat wordt aangepast in deze regio is dat scholierenlijnen weer vaker zullen rijden. De communicatie van Connexxion vind ik dan ook niet echt passen bij hoe het echt is. Zij communiceren als dat ze vaker en normaler gaan rijden.. Niet dus.

Dit is een reguliere buslijn, gereden door regulier personeel en inderdaad niet door buurtbus-vrijwilligers. Tel daar bij op dat er 40% capaciteit is en je zal zien dat er mensen uren mogen wachten op een volgende bus. Wat gaan mensen doen? Juist, die kiezen voor een ander vervoersmiddel en zij die dat niet kunnen hebben pech.. Het OV-reizen wordt er niet aantrekkelijk op gemaakt. Het resultaat is leeg OV en voor de langere termijn wordt er dan wellicht nog meer geschrapt…

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Even los van de wat onhandige communicatie kan ik de OV-bedrijven wel begrijpen. De onderhandelingen met de overheid over de financiering van de huidige dienstverlening op basis van een zeer beperkte bezettingsgraad lopen nu al 6 weken en nog altijd is er geen akkoord. Ik kan mij voorstellen dat men zich in menig directiekamer langzamerhand nerveus begint af te vragen of de overheid überhaupt wel over de brug gaat komen en zo ja in welke mate. Anderzijds snap ik ook dat de overheid niet van plan is maanden zo niet jaren miljarden verliezen te gaan vergoeden en dat de overheid eist dat de bedrijven ook zelf maatregelen nemen om de verliezen te beperken, hoe pijnlijk dat ook zal zijn.

Reageer