beantwoord

Sneeuw, normale dienstregeling

• 10 februari 2021
  • 10 reacties
  • 276 Bekeken

Reputatie 1

Dat zondag uitzonderlijk veel problemen waren kan ik me voorstellen, dat dit maandag nog niet opgelost was kan ik me ook voorstellen. Alleen zo langzamerhand droogt de sneeuw aardig op en zijn de wegen redelijk begaanbaar. Waarom rijdt de NS dan niet een normale dienstregeling? Dit is volgens mij geen uitzonderlijke situatie meer waar de NS en ProRail niks meer aan kan doen.

Dus waarom rijdt de NS nu geen normale dienstregeling en wanneer gaan ze dit wel doen?

icon

Beste antwoord door Julian 10 februari 2021, 08:07

Er zijn nog altijd te veel wisselstoringen waardoor er - naast de reguliere problemen die een wisselstoring met zich mee brengt - opstelterreinen onbereikbaar zijn (en de treinen daar dus opgesloten staan) en op een aantal plekken zijn er ook nog steeds sneeuwduinen die te hoog zijn om met een normale trein te doorbreken, dus die moeten eerst nog opgeruimd worden. Waar het kan wordt er zoveel mogelijk gereden.

Mondjesmaat worden de opstelterreinen gelukkig nu weer een klein beetje bereikbaar, waardoor er vandaag bijvoorbeeld op een aantal trajecten een uursdienst met intercity's gereden kan worden.

Bekijk origineel

10 reacties

Er zijn nog altijd te veel wisselstoringen waardoor er - naast de reguliere problemen die een wisselstoring met zich mee brengt - opstelterreinen onbereikbaar zijn (en de treinen daar dus opgesloten staan) en op een aantal plekken zijn er ook nog steeds sneeuwduinen die te hoog zijn om met een normale trein te doorbreken, dus die moeten eerst nog opgeruimd worden. Waar het kan wordt er zoveel mogelijk gereden.

Mondjesmaat worden de opstelterreinen gelukkig nu weer een klein beetje bereikbaar, waardoor er vandaag bijvoorbeeld op een aantal trajecten een uursdienst met intercity's gereden kan worden.

De strenge vorst zorgt nog voor problemen aan de infra. Wat ik begrepen heb gaat het om vastgevroren wissels en ijsvorming aan de bovenleiding.

Als wissels vastgevroren zijn, dan kan je zeker op een opstelterrein niet al het materiaal gebruiken en ijsvorming aan de bovenleiding zorgt ervoor dat treinen geen stroom kunnen krijgen via hun stroomafnemer. Vaak lukt het om het eraf te schrapen, lukt dat niet, sta je stil zonder stroom met alle ongemakken van dien.

Deze situaties komen in Nederland dusdanig weinig voor, dat men hier geen grote investeringen voor over heeft. 

Heb zelf geen dienst gehad, ken de situaties van eerdere jaren wel en het zit gewoonweg wat lastiger on elkaar dan je zou denken.

@Julian was me voor

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht is het verstandiger de treinen bij een volgende sneeuwstorm zoveel mogelijk te laten overnachten langs de perrons (was vroeger sowieso gebruikelijk) of op een stuk rechts spoor. Het lijkt er nu op dat de wissels van/naar/op opstelterreinen een probleem op zich zijn geworden. 

Daar is eenvoudigweg onvoldoende opstelruimte voor op stations. Nu al worden 's nachts de sporen langs de perrons gebruikt om treinen op te stellen die niet op de opstelterreinen passen.

Badge

@Marius  buiten wat de collega’s hierboven al aangegeven hebben, kunnen wij vandaag op de Flevolijn en Hanzelijn pas een sprinterdienst volledig laten rijden omdat er gisteravond pas het benodigde materieel en menskracht beschikbaar was om de sneeuwduinen waar dit traject flink door getroffen was weg te halen.  Wij hebben sinds vandaag pas de beschikking over 2 sporen op dit traject en kunnen nu ook weer naar Amsterdam Centraal rijden omdat de wissels vrij zijn van ijs en bedienbaar zijn.

Er is niet zomaar een leger aan bevoegde monteurs beschikbaar die 24 uur per dag door willen/kunnen werken om alle problemen op te lossen.  De problemen waren zeer omvangrijk en de monteurs hebben nu eenmaal ook rust nodig en moeten zich ook houden aan de arbeidstijden wet.

Hopelijk morgen weer een stap verder terug naar de normale dienstregeling.

Dat zondag uitzonderlijk veel problemen waren kan ik me voorstellen, dat dit maandag nog niet opgelost was kan ik me ook voorstellen. Alleen zo langzamerhand droogt de sneeuw aardig op en zijn de wegen redelijk begaanbaar. Waarom rijdt de NS dan niet een normale dienstregeling? Dit is volgens mij geen uitzonderlijke situatie meer waar de NS en ProRail niks meer aan kan doen.

Dus waarom rijdt de NS nu geen normale dienstregeling en wanneer gaan ze dit wel doen?

U heeft gelijk, bevroren wissels ,bovenleidingen, en in de herfst de gevallen bladeren, zijn al decennia lang de oorzaak daarvan, en zullen de komende decennia ook niet veranderen, simpelweg omdat de NS en ProRail aan een oplossing daarvan geen enkele prioriteit geven.  

Reputatie 1

@65plusreiziger het is niet alleen maar ellende op het spoor. Blaadjes zijn zelden een reden tot vertraging, tenzij deze blaadjes op het spoor liggen met de boom er nog aan vast.

Wat mij betreft zou de NS en ProRail dit leger mensen wel moeten optrommelen, de meerderheid van de wissels is verwarmd een deel moet dus met de hand vrij gemaakt worden. Het kost vijf minuten om een wissel sneeuwvrij te maken. Ik zie dan niet waarom de wissels nog steeds het probleem vormen. Ja sneeuwduinen zijn uitzonderlijk maar dat de opstelterreinen niet bereikt kunnen worden heeft hier niks mee te maken.

Hoeveel service en veiligheid mensen heeft NS? Ik zou zeggen geef ze een bezem, huur een paar grondwerkers in die kunnen nu toch niks. Regel het.

Badge

@Marius   Ja het klinkt allemaal heel makelijk en dan is het zo klaar.  Alleen zijn er nu ook heel veel wisels met wisselverwarming vastgevroren en heb ik met eigen ogen kunnen aanschouwen dat er na 1,5 uur met branders de wissel sneeuw en ijsvrij zien te krijgen nog niet resulteerde in enige beweging van het wissel.  Een wissel is bestaat natuurlijk wel uit een massief stuk staal en probeer dat eerst maar vrij te krijgen van de sneeuw en dan nog warm genoeg zodat deze los schiet in de hoop dat hij niet opnieuw vast vriest.

Een wissel maak je dus absoluut niet in 5 minuten sneeuwvrij, bij ons op het opstelterrein zijn de wissels sneeuwvrij gemaakt door de sneeuw met een schep weg te scheppen en dan ben je echt wel even bezig voordat je alle sneeuw uit een wissel weg hebt.

En de infra waaronder de wissels valt qua beheer onder ProRail en dat is niet de NS, Prorail stuurt mensen aan om de wissels vrij te maken van sneeuw.  Daarbij hebben we te maken met de spoorwegwetgeving en moet een ieder die aan het spoor werkt bepaalde certificaten hebben voordat ze dat mogen doen, dus het is niet zomaar dat je willekeurige mensen kunt inzetten om maar eventjes het spoor schoon te maken want dat kan die persoon en het bedrijf flinke boetes opleveren.

Reputatie 7
Badge +3

Het is in Nederland zo georganiseerd dat veiligheid voorop staat. De redenering is dat wanneer er in of om het spoor gewerkt wordt er geen treinen mogen rijden. Dat is erg streng in vergelijking tot de ons omringende landen. Maar er vinden ook geen ongelukken met baanwerkers meer plaats.

Het kiezen voor de veiligste weg heeft als nadeel dat het sneeuwvrij maken van wissels daardoor (veel) langer duurt. Zelfs als er rijweg sneeuwvrij zou zijn dan kan die toch nog niet gebruikt worden omdat het nevenspoor nog niet berijdbaar is.

Reputatie 7

Daarbij hebben we te maken met de spoorwegwetgeving en moet een ieder die aan het spoor werkt bepaalde certificaten hebben voordat ze dat mogen doen, dus het is niet zomaar dat je willekeurige mensen kunt inzetten om maar eventjes het spoor schoon te maken want dat kan die persoon en het bedrijf flinke boetes opleveren.

Op veel gebieden zit ons land het helaas zo vol met regels en protocollen dat simpelweg handelen met gezond praktisch verstand in dringende gevallen niet kan /mag. 

Reageer