beantwoord

Snelle verbinding Obdam-Haarlem

• 1 november 2016
  • 25 reacties
  • 650 Bekeken

Regelmatig reis ik van Obdam naar Haarlem. Tot en met vorig jaar was dat een vlotte verbinding. Inmiddels een jaar lang is deze lijn flink verslechterd, waardoor ik heel ongelukkig uit kom met mijn werktijden.

Nu is er al jaren een treinverbinding tussen Hoorn en Schiphol. Daarom vraag ik mij af waarom de NS niet deze lijn verlengt naar Leiden of Den Haag en daar meteen een intercityverbinding van maakt? Dan is er altijd een snelle verbinding mogelijk tot zelfs Leiden of Den Haag.

Tegelijk vertrekt er ook dus een trein van Hoorn via Obdam-Heerhugowaard-Alkmaar-Heiloo-etc. naar Haarlem. Als deze lijn ook verlengd wordt naar Schiphol, is er meteen een treinverbinding vanuit Hoorn/Alkmaar naar Schiphol. Kan daar meteen weer een intercityverbinding van gemaakt worden, want die kan dan ook weer uit.
icon

Beste antwoord door Tamzin 1 november 2016, 14:56

De sprinter Hoorn-Schiphol dient juist om de niet-IC stations te bedienen.

Een trein van Haarlem doortrekken naar Schiphol is wat lastig want daarvoor ontbreken de sporen.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een trein van Haarlem doortrekken naar Schiphol is wat lastig want daarvoor ontbreken de sporen.
Welkom op het NS Serviceforum Johan. Het antwoord van Tamzin is juist. Het doortrekken van de verbinding is niet mogelijk. Ik ben bang dat ik weinig voor je kan betekenen. De dienstregeling 2017 ligt aardig vast en een uitbreiding zal er zeker niet meer komen. Hopelijk heb je er niet al te veel last van de komende tijd.
Reputatie 3
Het zou toch prachtig zijn als er treinen rijden die snel rijden tussen Alkmaar en Haarlem. Om zoals nu een paar spitstreinen te laten rijden in 1 richting en vervolgens leeg terug te laten rijden is hartstikke duur en erg onlogisch.
Daarom is het beter dat deze trein ook andere eindbestemmingen hebben waar ook nog mensen kunnen in en uitstappen op Alkmaar en Haarlem. Daarom ben ik voor doorgaande treinen. B.V. Hoorn via Alkmaar, Castricum, Beverwijk, Haarlem, en verder door naar Amsterdam Centraal.
Bijvoorbeeld vanmorgen.
Er was een seinstoring op de zaanlijn. Dit was de reden dat de intercity tussen Alkmaar (06:20 uur) en Sloterdijk werd omgelegd via de Kennemerlijn (dus via Castricum, Beverwijk, Haarlem). Ik moet in Haarlem wezen en was op een heel mooie tijd in Haarlem (06:43 uur). Mijn grootste probleem was dat deze trein niet de reizigers voor Haarlem liet uitstappen. Dus ik mee door naar Sloterdijk (aankomst ca 06.50 uur). De intercity naar Dordrecht was weg en moest wachten op de vertraagde sprinter en was dus pas om 07:15 uur in Haarlem. Die sprinter reed weer achter de Intercity aan richting Den Helder (ook via de Kennemerlijn)
Dus ik was om 06.43 uur al in Haarlem en kon pas uitstappen op Haarlem om 07:15 uur.
In de intercity (vanuit Den Helder) op Alkmaar werd mij niet duidelijk dat de trein omreed via Haarlem.Anders had ik de houten kont Sprinter gepakt die echt op elk station tussen Alkmaar en Haarlem stopt.
Daarom denk ik dat het goed is als de zaanlijn en de Kennemerlijn beiden goed worden gebruikt (spreiding van capaciteit) om veel treinen tussen Noord-Holland Noord en Noord-Holland zuid (Amsterdam en Haarlem) goed te bedienen.
De spits begint in de Kop van Noord-Holland al voor 06:00 uur. Jammer is dat de treinen niet al op die tijd rijden als spits. Vroeger reizigers proberen de spits te mijden. Dit geldt voor de ochtendspits en de middag spits.
Ik denk dat de NS een veel beter dekkend netwerk kan hebben voor en de Kennemerlijn als voor de Zaanlijn.
Reputatie 7
Badge +3
@Krroon.W
Probeer liever eens de Provincie te benaderen om dit financieel mogelijk te maken. Daar hebben ze oook oeverloos veel geld beschikbaar voor wegenbouw en HOV-buslijnen.
Reputatie 7
Badge +3
@Kroon.W
Het vervoer vanaf de Kennemerlijn richting Amsterdam gaat voornamelijk om reizigers vanaf de sprinter-stations tussen Beverwijk en Haarlem. Het dus veel logischer om de sprinter te laten doorrijden naar Amsterdam.
Er zijn toch heel veel mensen die in Haarlem uitstappen en overstappen in een trein richting Den Haag Hollandsspoor / Den Haag.
Ik zou het toe juichen als deze interessante oplossing (intercity vanaf Den Helder door via Haarlem en dan nog verder zeg Vlissingen) werd ingezet. Zie ook het draadje langer reizen.

Dit verkort het reizen vanuit de kop van Noord-Holland richting randstad enorm. Ben benieuwd....
Ik bedoelde het draadje " langere reistijd? " ;-))
Reputatie 5
Badge
Vanuit Noord-Holland is alles nu eigenlijk op Amsterdam CS gericht. U stelt voor om een 'tangentiele' verbinding in te voeren: Van Den Helder via Haarlem naar Leiden en verder. Dan komen we een dilemma tegen. Als de trein naar Vlissingen uit Den Helder komt, dan is er vanuit Amsterdam CS geen verbinding meer met Leiden en Vlissingen. Zonder de exacte cijfers te kennen, schat ik in dat het aantal reizigers vanuit Den Helder naar Leiden en verder een stuk lager ligt dan vanuit Amsterdam CS. En dan is het logisch dat NS die groep een directe verbinding geeft. Dat neemt overigens niet weg dat de verbinding Hoorn - Alkmaar - Haarlem erg belabberd is (met name buiten de spits) en dat er qua overstaptijden misschien nog wel wat te verbeteren valt.
Reputatie 3
Het gaat er mij om om snel vanuit de Kop van Noord-Holland vanaf Alkmaar naar het zuiden te kunnen met 2 mogelijkheden via de Zaanlijn (tussenstop Zaandam) en via de Kennemerlijn (tussenstop Beverwijk).
De huidige verbinding loopt nu alleen via de Zaanlijn die al overvol is. Intercity's rijden nu al achter de sprinters aan die op elk station stoppen.
Daarom ook de Kennemerlijn (nog veel capaciteit over) en dan door via Haarlem naar Sloterdijk en verder naar Amsterdam CS en dan door richting het zuiden (Utrecht-Maastricht of Nijmegen).
De trein moet niet moeten keren op Haarlem want dan zijn er machinisten en conducteurs die eerst koffie halen en dan pas weer wegrijden.De lengte van de trein wordt tegenwoordig steeds langer en dan wordt dit loopje (van voor naar achter) erg lang.
In Haarlem een gelijkvloerse overstap op treinen richting Leiden, Den Haag en Rotterdam.
Grootste voordeel is het spreiden van reizigers over veel verschillende treinen en reis keuze mogelijkheden. Uiteindelijk door de snelle verbindingen veel meer reiziger en veel meer inkomsten voor NS. Eigenlijk een win-win situatie.
Reputatie 5
Badge
Daar doet u een interessante suggestie: de Kennermerlijn gebruiken als ontlasting van de drukken Zaanlijn. Ik zou daar best eens dieper in willen duiken als ik wat vrije tijd heb. Voorlopig komen er wel een paar bezwaren bij me op (alhoewel ik graag in oplossingen denk i.p.v. problemen, maar laten we wel realistisch blijven):

- De Kennemerlijn wordt veel gebruikt voor goederenvervoer naar Tata Steel. Men heeft zeer recent een lang keerspoor aangelegd bij Beverwijk zodat de goederentreinen vanuit Haarlem makkelijker naar Tata Steel kunnen vanuit Haarlem om zo ruimte te maken op de Zaanlijn.
- Bij Haarlem ligt een gelijkvloerse kruising. Hopelijk past dat.
- Vanuit Haarlem kom je vrij ongelukkig aan in Amsterdam om nog naar Utrecht te kunnen rijden. Bovendien is het lastig invoegen in de bestaande kwartiersdienst van de Zaanlijn. Misschien dat het een optie is als er straks elke tien minuten een trein uit Amsterdam naar Utrecht rijdt.

Maar het is creatief. Daar hou ik wel van.
Reputatie 3
Die goederentreinen zijn lang en er zijn er maar een paar per dag. Ze rijden op vaste tijden en zijn ingepland. De dienstregeling kan dus best geregeld worden net als het nu gaat. Vorig jaar konden de treinen ook rijden. Het ging om en de intercitytrein en de sprinter in beide richtingen en elk half uur.

Die Kennemerlijn kan de Zaanlijn echt helpen oplossen en kan dus meerdere reismogelijkheden bieden voor de klanten van NS.

Ook de spreiding van reizigers betekend:
- Geen staanplaatsen (je hebt dus een zitplek),
- Geen overvolle treinen, (niet als varkens in een hok moeten zitten)
- Kortere tijd nodig voor in- en uitstappen.
- Perfecte ontsluitingen van Alkmaar en Amsterdam Sloterdijk
- Beverwijk en Haarlem worden dan veel beter ontsloten en bereikt
- Ontlasting van de nu overvolle Zaanlijn
- Ruimte voor spoorboekloos rijden.
- Betere mogelijkheden om materieel op de juiste plek te laten rijden
- Eigenlijk alleen win-win situaties en blije reizigers die in een korte reistijd op hun bestemming zijn.
Ik zeg gelijk invoeren in de dienstregeling van 2016 en 2017.
Reputatie 3
Vandaag in de NHD Krant:

Treinreizigers belanden weer in chaos op Kennemerlijn
DRIEHUIS - Treinreizigers hebben woensdag voor de zoveelste keer met drukteproblemen geworsteld op de al langere tijd bekritiseerde Kennemerlijn. Zo strandden scholieren en andere reizigers ’s ochtends rond tien voor acht op NS-station Driehuis, doordat een trein overvol raakte. De Velsense wethouder Annette Baerveldt was getuige van het incident en sprak op Twitter haar ongenoegen uit. Zij noemde de situatie ’bizar’.

Door Carlo Nijveen - 2-11-2016, 13:29 (Update 2-11-2016, 15:30)
De problemen op het traject Haarlem-Alkmaar werden veroorzaakt door technisch malheur, stelt woordvoerster Carola Belderbos van de Nederlandse Spoorwegen.

Eigenlijk hadden er twee aan elkaar gekoppelde sprinters met in totaal zes treinstellen moeten rijden, zoals in elke ochtendspits. Maar doordat een van de sprinters defect was geraakt, beschikten we over slechts de helft van de gebruikelijke capaciteit. Een alternatief was er niet. Heel vervelend voor de reizigers. Maar het kan gebeuren.’’
Afbeelding weergeven op Twitter
Afbeelding weergeven op Twitter
Volgen
Annette Baerveldt @ABaerveldt
#kennemerlijn 7:51 Driehuis is vanochtend is bizar @NS_online Mensen passen niet in de trein, worden eruitgehaald, scholieren missen toets
08:09 - 2 november 2016
5 5 retweets 2 2 vind-ik-leuks
Wethouder Baerveldt uitte ook kritiek op het gebrek aan informatie voor de gestrande Kennemerlijnreizigers. ’Informeer de wachtenden op stations over vertraging en de reden. Dan was ik met de bus gegaan. Nu grote stilte op het perron’, twitterde zij.

Baerveldt en haar collega-wethouders uit Heemskerk en Beverwijk protesteren al sinds eind vorig jaar op uiteenlopende manieren tegen de treindienstregeling die toen werd ingevoerd. In één klap werden veertig dagelijkse intercity’s geschrapt. Na protest kwamen er twee kleine verbeteringen. Enkele spitstreinen werden heringevoerd. Maar de drukteproblemen zijn nog niet verholpen.

Verkeerswoordvoerders van diverse Tweede Kamerfracties kaartten de problemen op de Kennemerlijn en de Zaanlijn (Uitgeest-Amsterdam) onlangs aan in een overleg met verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma. Zo riep SP-parlementariër Eric Smaling haar op om op de Kennemerlijn meer intercity’s te laten rijden. Maar Dijksma stelde tijdens het overleg dat zij de NS niet tot actie kan dwingen als het gaat om aparte spoortrajecten.

Pijn
Volgens NS-woordvoerster Belderbos was het snijden in het aantal treinen op de Kennemerlijn onontkoombaar. ,,Er reden te veel treinen voor het aantal reizigers op dat traject. Dat hebben wij destijds ook met de betrokken gemeenten besproken. Plannen om de situatie te verbeteren, kwamen er niet. Dus hebben we wijzigingen doorgevoerd.’’ Dat reizigers die wijzigingen als een verslechtering zien, begrijpt Belderbos wel. ,,Als je het ruimer gewend bent, dan voel je de pijn.’’

Dit artikel is ook in de nieuwsbrief verschenen. Bent u nog niet geabonneerd op onze nieuwsbrief? Meldt u zich dan hier aan!

13u
NS online ✔ @NS_online
@ABaerveldt de informatie Annette, we doen ons best het materieel zo goed mogelijk in te zetten. Blijft puzzelen tijdens de spits. ^CG 2/2
Reputatie 4
Wat niet vermeld wordt in dat nieuwsartikel is dat de NS de spitsintercity die achter die overvolle sprinter zat, op ieder station tussen Beverwijk en Haarlem de achtergebleven reizigers liet oppikken.
Reputatie 3
Ik heb het gevoel dat er politieke spelletjes bezig zijn waar de reiziger last van heeft.
Langzame verbindingen, onlogische halten, pauzerende treinen, slecht bereikbare hoofdsteden (Provincie hoofdstad Haarlem), Slecht bereikbare plaatsen (Beverwijk) maar ook IJmuiden., sprinter ritten, slecht met elkaar communicerende partijen, ruziënd over de reiziger heen etc.. De reiziger gepropt in overvolle treinen, slechte communicatie op de perrons en aanwijsborden , bedelaars in de trein, en voor mij een veel te late start van de spits vanuit de Kop van Noord-Holland.
Reputatie 6
Badge
Haarlem is prima bereikbaar, alleen niet vanuit de zwaar afgelegen kop van Noord-Holland. Eigenlijk zouden er helemaal geen treinen daarheen moeten rijden, dat materieel kan veel beter gebruikt worden om de bewoonde wereld te bedienen. Geen wonder dat de NS losse SGMM3 laat rijden; 2 conducteurs tussen Den Helder en Haarlem is zwaar verlies gevend.

1x Per uur vanaf Den Helder een sprinter naar Haarlem is wel redelijk, net zoals ze ook in Hoek v Holland Strand doen richting Rotterdam.
Reputatie 2
Om te reageren op het idee om een IC serie vanaf Alkmaar via Haarlem naar Amsterdam en Utrecht te laten rijden; volgens mij past dat prima in de dienstregeling. Nu is dat al zo dat het gebeurt bij werkzaamheden en stremmingen op het baanvak Amsterdam Sloterdijk- Uitgeest. De IC Den Helder - Alkmaar - Zaandam - Amsterdam en verder rijdt in Alkmaar voor de sprinter uit.
Dan krijg je vertrektijden als deze (even als voorbeeldje 8.00)
Alkmaar v 08.12
Castricum v 08.20
Beverwijk v 08.29
Haarlem a 08.39
Haarlem v 08.42
Amsterdam Sloterdijk v 08.57
Amsterdam Centraal a 09.03

Dat is een beetje zoals het nu gaat, en dan krijg je dus ongeveer 15 minuten vertraging/langere reistijd. Bij werkzaamheden verschuift in Amsterdam dan de dienstregeling een kwartier, en laten ze de Den Helder IC naar Maastricht doorrijden (in mijn voorbeeldje om 09.08) Het past dus wel, maar of het wenselijk is om de Alkmaarse reizigers naar Amsterdam en verder met een kwartier extra reistijd op te zadelen?

Hier moet bij aangetekend worden dat in het geval van een verstoring bij Zaandam de omgeleide trein niet in Haarlem en Beverwijk stopt in de huidige praktijk, en zodoende in Haarlem (vaak) voor de sprinter (die in mijn voorbeeld om 08.36u in Haarlem naar Amsterdam vertrekt) uit kan rijden, waardoor de omgeleide IC in Amsterdam centraal gewoon optijd verder kan rijden om 08.53 naar Utrecht en Nijmegen. Maar juist de stop in Haarlem en Beverwijk wil je niet overslaan, en dan kom je dus achter de stoptrein in Haarlem.
Reputatie 3
Ik woon in Schagen en wil zo snel als mogelijk kunnen reizen naar Haarlem. Ik begin liefst voor de spits en zo vroeg mogelijk om ook weer voor de spits thuis te kunnen zijn..
De spits begint in de Kop van Noord-Holland al vroeg (06:00 uur). Om voor de spits uit te kunnen reizen moeten er wel juiste en snelle treincombinaties zijn.
In 1997 deed ik dit van Schagen naar Haarlem in 45 minuten.
Nu bij vertrek nu om 05.51 uur van uit Schagen moet je onlogisch omreizen via Sloterdijk voor de snelste verbinding naar Haarlem en je doet er dan 1 uur en 8 minuten over zonder vertraging.
Op Sloterdijk kan je niet gelijkvloers overstappen maar moet je 32 trappen omhoog en 32 trappen naar beneden.Sloterdijk is dus niet logisch en je staat daar in de tocht.
Het reizen via de Kennemerlijn moet veel sneller kunnen.
Naar hoek van holland gaat vandaag twee keer per uur een stoptrein.
En van uit Haarlem naar Amsterdam gaan zeven treinen waarvan twee intercity's.

Daarin tegen moet je vanuit Haarlem nu altijd minimaal een keer overstappen naar Utrecht en Nijmegen.

Als je (niet gehinderd door consequenties) de huidige trein van Den Helder naar Nijmegen langs Haarlem en Den Haag Hollandsspoor / Den Haag of verder laat rijden en dan vanuit Haarlem met een aansluitende intercity gaat rijden naar Nijmegen? Dan is die onhandige overstap in Amsterdam ook gelijk weg (daar 6minuten tijdwinst!!). De zaanse route ontlast maar eventueel nog wel beschikbaar voor een extra trein naar Alkmaar die dan hopelijk wel aansluit op een stoptrein naar Noord en Zuid (twee stoptreinen dus ;-))

Creatieve oplossingen te over.
De 35 minuten reizigers blijer dan ooit maar de langere afstand reizigers nog blijer: met een beetje planning sneller dan ooit ter plekke......

Wie is er voor??
Reputatie 6
Badge
En jij denkt dat de topmannen bij NS, mensen die ieder jaar een vermogen verdienen, daar niet aan hadden gedacht? Ik denk dat dat helaas geen optie is.
Reputatie 3
De Kennemerlijn opnieuw in het NHD:

IJMOND - Treinreizigers moeten zich geregeld verbijten in volle coupés op de Kennemerlijn. In een sprinter die woensdag tussen Haarlem en Alkmaar reed, werd het zó druk dat scholieren en anderen op perrons strandden. De Velsense wethouder Annette Baerveldt (openbaar vervoer) was getuige van het incident. Baerveldt probeert met collega-wethouders al langere tijd een oplossing te vinden voor de drukteproblemen op dit stuk spoor.

Door Carlo Nijveen - 3-11-2016, 15:30 (Update 3-11-2016, 16:30)
Reist u zelf geregeld met de Kennemerlijn? Zo ja: Zit de trein vaak overvol?

,,Ik reis met enige regelmaat met de Kennemerlijn, meestal voor bijvoorbeeld vergaderingen in Den Haag of Utrecht. Op dit tijdstip in de ochtendspits zit de trein vaak vol. De oorzaak is dat er dan een heel korte trein rijdt. Of er rijden te weinig treinen. Dat komt helaas vaker voor, na het verdwijnen van de intercity. Donderdagochtend reed er trouwens een lange dubbeldekker. Dan zijn er geen problemen en is de trein gewoon goed gevuld. Zo hoort het!’’

Met uw collega’s in Heemskerk en Beverwijk maakt u zich hard voor oplossingen. Welke middelen zijn er nog om de NS te overtuigen van de noodzaak de dienstregeling te herzien?

,,Als IJmond-gemeenten én met andere gemeenten grenzend aan de Kennemerlijn spannen we ons in voor verbeteringen op de Kennemerlijn. Kort geleden zaten we bij de behandeling van dit onderwerp in de Tweede Kamer. Dankzij goed lobbywerk was de Kennemerlijn op de agenda gezet. Dat heeft ertoe geleid dat de staatssecretaris heeft toegezegd een gesprek te regelen tussen de NS en de gemeenten. Verder zitten we in allerlei overleggen over het openbaar vervoer en de toekomst daarvan. Er loopt een onderzoekstraject om de stations beter te laten benutten door reizigers. Bijvoorbeeld om de stations beter in de markt te zetten als toegang tot ons mooie Nationaal Park. Maar het zou ook goed zijn om eens een keer te onderzoeken waar nu het verschil van mening zit tussen gebruikers van de Kennemerlijn en de Nederlandse Spoorwegen.’’

Tweede Kamerleden hebben de kwestie besproken met verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma. Heeft u zelf ook contact gehad met Dijksma of gaat u dat nog proberen?

,,Op dit moment richten we ons op het gesprek met de NS. Dijksma zei zelf in de Kamer: ’Ik ga niet over de dienstregeling, maar zal wel zorgen dat er een gesprek komt’. We gaan eerst dat gesprek aan. We hopen natuurlijk dat dit resultaat oplevert en gaan daar ook vanuit. Zo niet, dan liggen alle wegen weer open. En daarin trekken we als (IJmond-)gemeenten ook samen op.’’

De NS redeneert: Er reden te veel treinen op het traject Haarlem-Alkmaar, afgezet tegen het aantal passagiers. Daarom moest er worden gesneden in de dienstregeling. Hoe kijkt u daartegen aan?

,,Cijfers liegen niet, maar het treinenaanbod is te mager geworden. We hebben al meerdere keren onze zorgen geuit over het weghalen van treinen, zeker in de periode dat de Velsertunnel is afgesloten. De NS heeft ons keer op keer verzekerd dat er voldoende materiaal zou blijven rijden en dat ze dat continu zouden monitoren. Ik moet helaas constateren dat ze die belofte niet waarmaken. Om de mobiliteitsproblemen het hoofd te bieden, is een goed openbaar vervoer-netwerk essentieel. Goed ov is snel, frequent, betrouwbaar en comfortabel. Alle vier die criteria zijn onder de maat bij de Kennemerlijn. Wil de metropool Amsterdam in de toekomst bereikbaar blijven, dan moet het gebruik van het openbaar vervoer nog fors groeien. Daar hoort echt een beter product bij dan dat er nu wordt geboden.’’

Wat zegt u tegen reizigers die door al het gedoe dreigen de trein de rug toe te keren en voortaan maar de auto te pakken?

,,Ik heb inderdaad de eerste treinreiziger al gehoord die een auto heeft gekocht. Maar voor veel treinreizigers is de auto niet zo maar een alternatief. En veel bestemmingen zijn ook met de auto niet goed bereikbaar in de spits. Of die bestemmingen zijn niet voorzien van voldoende en betaalbare parkeergelegenheid. Het is voor treinreizigers heel vervelend dat hun reis vaak niet prettig is. IJmonders die niet tevreden zijn, moeten dat aan de Nederlandse Spoorwegen laten weten en een klacht indienen. Dat helpt ons als gemeenten bij onze lobby voor meer treinen.’’
Reputatie 7
Badge +3
Een hypocriet verhaal, zo lang de regio bestuurders weigeren te praten over het parallelle busvervoer gebeurt er echt niets.
Reputatie 3
Overvolle treinen en reizigers worden vervoerd als veevervoer.
Zie de link naar het artikel van Rover.
https://www.rover.nl/actueel/1152-sprinter-haarlem-uitgeest-nog-steeds-de-volste

Volgens mij is dat allemaal een politiek spelletje.

Als daarvoor de sporen ontbreken, zijn die toch alsnog nieuw aan te leggen?
Bovendien is het ook niet nodig om stoptreinen de zogenaamde Sprinters en de Intercity's op elk station te laten wachten. Dat bevordert de snelheid ook niet. Helemaal als je je realiseert dat de tegenwoordige treinen al gauw 120 km per uur kunnen rijden, wat niet mogelijk is door al die stops. Waarom anders een Sprinter inzetten op een stoptraject? Dat is hetzelfde als een Formule 1 auto laten rijden op een karrespoor. Dat doe je toch ook niet? Oplossing is dan om de sprinters op elk station te laten stoppen en de IC's op slechts een paar stations. Voorbeeld : laat de IC alleen stoppen op de stations van Castricum en Beverwijk en daarmee de trein van Hoorn en Obdam niet te Alkmaar. De reizigers hebben te Castricum en Beverwijk een eenvoudige overstap. Dan kan de IC in Alkmaar ineen keer doorrijden en de Sprinter (lees: stoptrein) inhalen, zonder gehinderd te worden.
Dat levert de volgende voordelen op:
- Machinisten die veel beter door kunnen rijden.
- Conducteurs die minder vaak hoeven te wachten op de tussenliggende stations.
- Reizigers die tevreden zijn.
- De werkgelegenheid neemt toe.
Dat maakt iedereen tevreden.
Vanuit Noord-Holland is alles nu eigenlijk op Amsterdam CS gericht. U stelt voor om een 'tangentiele' verbinding in te voeren: Van Den Helder via Haarlem naar Leiden en verder. Dan komen we een dilemma tegen. Als de trein naar Vlissingen uit Den Helder komt, dan is er vanuit Amsterdam CS geen verbinding meer met Leiden en Vlissingen. Zonder de exacte cijfers te kennen, schat ik in dat het aantal reizigers vanuit Den Helder naar Leiden en verder een stuk lager ligt dan vanuit Amsterdam CS. En dan is het logisch dat NS die groep een directe verbinding geeft. Dat neemt overigens niet weg dat de verbinding Hoorn - Alkmaar - Haarlem erg belabberd is (met name buiten de spits) en dat er qua overstaptijden misschien nog wel wat te verbeteren valt.

Het is toch altijd mogelijk om 2 treinen tegelijkertijd op hetzelfde traject te laten rijden en daarbij 1 van beide slechts op alle of meerdere stations te laten stoppen? Dan kan de 2e trein op de stations waar deze niet stopt de 1ste trein inhalen.
Reputatie 3
Stilstaande treinen vol met reizigers zijn een drama. Iedereen klaagt over zijn veel te lange reistijd en wil toch snel verder.
Als treinen gewoon standaard stilstaan conform de dienstregeling dan is er toch wel wat aan de hand met treinenloop bevorderaars (planners) van de NS. Trienen kunnen best snel rijden en vaak veel sneller als auto's. Maar als die treinen zo traag rijden wordt de reistijd verlengd. Het zelfde is als met de ongemakkelijke overstappen. Vanuit de kop van Noord-Holland moet ik voor mijn snelste reis naar Haarlem vanuit Schagen 32 trappen omhoog en 32 trappen naar beneden en wachten op trein in de richting van Dordrecht Mijn reis zou veel gemakkelijker kunnen bij een overstap op of Heerhugowaard, Alkmaar Noord, Alkmaar CS, Heiloo Castricum of Uitgeest.. Nee ik moet overstappen op Sloterdijk met die 32 trappen omhoog en 32 trappen naar beneden.
Snelle treinen halen verstokte automobilisten uit de file en brengen reis genot voor alle reizigers. Ook de inkomsten voor de NS lopen dan op.
Ontbrekende rails, te langzame wissels, die snelle treinen nodig hebben gelijk aanleggen.

Reageer