Snellere Intercity Zeeland

  • 23 August 2021
  • 37 reacties
  • 668 Bekeken

Reputatie 4

Vanaf december 2021 zal volgens het rapport van Bernard Wientjes (Wind in de Zeilen) een snellere Intercity gaan rijden: 

 https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/06/26/adviesrapport-wind-in-de-zeilen/Adviesrappot+Wind+in+de+zeilen.pdf

Op blz. 22 + 23 lees je het volgende over: 

3) Bereikbaarheid

-----------------------

Een absolute randvoorwaarde voor een beter regionaal vestigingsklimaat is dat Zeeland en de Randstad veel beter verbonden zijn via het openbaar vervoer: forensen, studenten en toeristen moeten makkelijk heen en weer kunnen reizen. Tegelijk moeten ook de Zeeuwse haven beter bereikbaar zijn voor goederenvervoer per spoor.

De afgelopen jaren is vooral geïnvesteerd in bereikbaarheid via de weg, maar de bereikbaarheid via spoor en ander OV is achtergebleven: de treinreis tussen Vlissingen en de Randstad is in de afgelopen jaren zelfs alleen maar langer geworden. Bijna twee uur reizen per Intercity tussen Vlissingen en Rotterdam is een feitelijke en psychologische barrière: de intercity rijdt twee keer per dag (’s morgens richting Rotterdam, ’s middags richting Vlissingen), de overige treinverbindingen zijn sprinters met IC-materieel. In de reistijd tussen Vlissingen en de Randstad is dus flinke winst te boeken, met elk uur een intercity vanaf december 2021.

Tussen 2023 en 2025 wordt een verdere versnelling richting de Randstad gerealiseerd, door de aansluiting op de hogesnelheidslijn. Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden.

Er was al aangegeven dat tussen Rotterdam - Vlissingen 20 minuten tijdswinst geboekt kon worden met de IC door tussendoor alleen te stoppen op Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes en Middelburg. ProRail kan ook helpen met een goede rijpad. ICM-M is tussen Roosendaal - Vlissingen een prima IC. Maar heeft als nadeel dat het tussen Amsterdam - Rotterdam via Haarlem en Den Haag HS minder zitplaatscapaciteit heeft. 

ICNG zal vanaf 2025 waarschijnlijk niet worden ingezet tussen Randstad - Zeeland. Eerst moet vanaf 2022 gefaseerd alle Traxx + ICR vervangen worden. Het is te hopen dat vanaf december 2025 alle Traxx + ICR vervangen zijn door ICNG België. Daarna komt de invoering van Airport Sprinters tussen Amsterdam C - Schiphol waardoor de IC Direct verschoven wordt naar Amsterdam Zuid. En verlengd wordt naar o.a. Zwolle - Groningen/Leeuwarden via Almere en Lelystad. En daarna is het afwachten of NS een derde vervolgorder aan Alstom geeft voor meer ICNG. Waardoor bijvoorbeeld een ICNG op de (fictieve) IC Amersfoort/Lelystad - Vlissingen kan worden ingezet via HSL Schiphol - Rotterdam 

2030 is nog verre toekomstmuziek. Daar valt niets zinnigs over te zeggen. 

 


37 reacties

Reputatie 7

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Reputatie 4

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal. Compensatiegelden gaan de extra treinen niet vol krijgen. Ik zie vooral een project waarbij veel lege stoelen heen en weer gereden gaan worden tussen Dordrecht en Vlissingen. 

Hoe je het wendt of keert is Zeeland een uithoek van het land. Daar veranderen de compensatiegelden niets aan. Middelburg heeft natuurlijk wat status als provinciehoofdstad. Maar bedenk dat status op zich geen reizigersstromen genereert. Als Assen niet op de lijn naar Groningen zou liggen, zou het waarschijnlijk ook geen IC-station zijn.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Vergeleken met pakweg 15 jaar geleden doe je er vanuit Zeeland naar bestemmingen als Amsterdam Centraal, Groningen of Maastricht een half uur langer over. Eerst stops op alle stations in Zeeland, daarna meer stops met de intercity in de Randstad, daarna slechtere aansluitingen, daarna een haltering van 7 minuten op station Roosendaal. Dat maakt het er niet aantrekkelijker op om de trein te nemen.

Reputatie 3

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal.

 
 
×
 
 
 

Daarom is een directe trein richting Brabant ook veel logischer. Misschien kan er dan vanaf Middelburg een directe pendelbus (een soort interliner) zonder tussenstops via de eilanden naar Rotterdam rijden. Dat lijkt me dan nog sneller dan een trein op dat traject. 

Reputatie 5

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal.

 
 
×
 
 
 

Daarom is een directe trein richting Brabant ook veel logischer. Misschien kan er dan vanaf Middelburg een directe pendelbus (een soort interliner) zonder tussenstops via de eilanden naar Rotterdam rijden. Dat lijkt me dan nog sneller dan een trein op dat traject. 

Moet je in de zomermaanden eens in Zeeland komen met die tweebaanswegen op de eilanden, zeker als het strandweer is. Ga je echt niet redden.

Reputatie 5

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Die cijfers zijn van voor coronatijd, maar na het verdwijnen van de Beneluxtrein in Roosendaal.

 

Reputatie 4

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Die cijfers zijn van voor coronatijd, maar na het verdwijnen van de Beneluxtrein in Roosendaal.

 

Dat had ik niet begrepen. Net op NS reisplanner de reistijd tussen Vlissingen - Antwerpen via Breda/Roosendaal. Allebei tergend traag. Je kunt beter de veerboot pakken en een Belgische bus nemen. 

Reputatie 7

Ja, Zeeland is qua ov niet best. Naar de Randstad traag. Naar België, voor zo'n korte afstand, heel traag. In weekenden en in de avond weinig busvervoer. Daarnaast slechte aansluitingen waardoor de reis nog veel langer duurt. Ik ging vanuit Brabant weleens op zondag met trein en bus naar het strand bij Vlissingen. Dat duurt 1.5 maal zo lang als per auto en dan zie je op stations als Krabbendijke en Rilland- Bath op zondag geen mens. Die zitten in de kerk. De trein stopt voor helemaal niemand. Het station in Vlissingen ligt ontzettend excentrisch - ook niet handig helaas. Middelburg en Vlissingen- twee vergane glorie stations. Naar Domburg en Oostkapelle (ontzettend populair, zeker in vakanties en weekenden) juist dan erg beperkte busverbinding). Dan wordt het ook nooit beter en kalft het logischerwijs alleen maar verder af. De speciale zomerbuslijn door Walcheren bestaat ook allang niet meer. Ik gebruikte die regelmatig. Geen wonder dat het een echte autoprovincie is. En als je die hebt.... is er totaal geen noodzaak meer het ov te nemen en je daarmee te vermoeien.

Reputatie 7
Badge +3

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Reputatie 5

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Het busvervoer in Zeeland is inderdaad niet geweldig, maar ook weer niet zo dramatisch als je weergeeft. Veel dorpen hebben doordeweeks nog wel een uurverbinding. Zo stappen veel treinreizigers uit in Goes om over te stappen op de bus richting Zierikzee of Terneuzen. Maar in de avonduren en op zondag is het inderdaad bedroevend.

Reputatie 4

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Het busvervoer in Zeeland is inderdaad niet geweldig, maar ook weer niet zo dramatisch als je weergeeft. Veel dorpen hebben doordeweeks nog wel een uurverbinding. Zo stappen veel treinreizigers uit in Goes om over te stappen op de bus richting Zierikzee of Terneuzen. Maar in de avonduren en op zondag is het inderdaad bedroevend.

OV zal er moeten blijven. Maar het grootste probleem in Zeeland hoe je het kostendekkend kunt houden. Als dat al lukt. Ondanks compensatie. 

Als je kijkt naar de (spoor)lijn Roosendaal - Vlissingen kun je zeggen dat tussen Roosendaal - Bergen op Zoom redelijk bevolkt is. Maar tussen Bergen op Zoom - Goes moet de IC Vlissingen - Amsterdam nu alleen van forenzen hebben. Dat is het deel met weinig in - en uitstappers. Vanaf Goes tot Middelburg komt in bepaalde periodes toeristen bij. Dat levert met name in de zomer extra op. 

 

Reageer