Snellere Intercity Zeeland

  • 23 August 2021
  • 37 reacties
  • 608 Bekeken

Reputatie 4

Vanaf december 2021 zal volgens het rapport van Bernard Wientjes (Wind in de Zeilen) een snellere Intercity gaan rijden: 

 https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/06/26/adviesrapport-wind-in-de-zeilen/Adviesrappot+Wind+in+de+zeilen.pdf

Op blz. 22 + 23 lees je het volgende over: 

3) Bereikbaarheid

-----------------------

Een absolute randvoorwaarde voor een beter regionaal vestigingsklimaat is dat Zeeland en de Randstad veel beter verbonden zijn via het openbaar vervoer: forensen, studenten en toeristen moeten makkelijk heen en weer kunnen reizen. Tegelijk moeten ook de Zeeuwse haven beter bereikbaar zijn voor goederenvervoer per spoor.

De afgelopen jaren is vooral geïnvesteerd in bereikbaarheid via de weg, maar de bereikbaarheid via spoor en ander OV is achtergebleven: de treinreis tussen Vlissingen en de Randstad is in de afgelopen jaren zelfs alleen maar langer geworden. Bijna twee uur reizen per Intercity tussen Vlissingen en Rotterdam is een feitelijke en psychologische barrière: de intercity rijdt twee keer per dag (’s morgens richting Rotterdam, ’s middags richting Vlissingen), de overige treinverbindingen zijn sprinters met IC-materieel. In de reistijd tussen Vlissingen en de Randstad is dus flinke winst te boeken, met elk uur een intercity vanaf december 2021.

Tussen 2023 en 2025 wordt een verdere versnelling richting de Randstad gerealiseerd, door de aansluiting op de hogesnelheidslijn. Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden.

Er was al aangegeven dat tussen Rotterdam - Vlissingen 20 minuten tijdswinst geboekt kon worden met de IC door tussendoor alleen te stoppen op Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes en Middelburg. ProRail kan ook helpen met een goede rijpad. ICM-M is tussen Roosendaal - Vlissingen een prima IC. Maar heeft als nadeel dat het tussen Amsterdam - Rotterdam via Haarlem en Den Haag HS minder zitplaatscapaciteit heeft. 

ICNG zal vanaf 2025 waarschijnlijk niet worden ingezet tussen Randstad - Zeeland. Eerst moet vanaf 2022 gefaseerd alle Traxx + ICR vervangen worden. Het is te hopen dat vanaf december 2025 alle Traxx + ICR vervangen zijn door ICNG België. Daarna komt de invoering van Airport Sprinters tussen Amsterdam C - Schiphol waardoor de IC Direct verschoven wordt naar Amsterdam Zuid. En verlengd wordt naar o.a. Zwolle - Groningen/Leeuwarden via Almere en Lelystad. En daarna is het afwachten of NS een derde vervolgorder aan Alstom geeft voor meer ICNG. Waardoor bijvoorbeeld een ICNG op de (fictieve) IC Amersfoort/Lelystad - Vlissingen kan worden ingezet via HSL Schiphol - Rotterdam 

2030 is nog verre toekomstmuziek. Daar valt niets zinnigs over te zeggen. 

 


37 reacties

Reputatie 4

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Het busvervoer in Zeeland is inderdaad niet geweldig, maar ook weer niet zo dramatisch als je weergeeft. Veel dorpen hebben doordeweeks nog wel een uurverbinding. Zo stappen veel treinreizigers uit in Goes om over te stappen op de bus richting Zierikzee of Terneuzen. Maar in de avonduren en op zondag is het inderdaad bedroevend.

OV zal er moeten blijven. Maar het grootste probleem in Zeeland hoe je het kostendekkend kunt houden. Als dat al lukt. Ondanks compensatie. 

Als je kijkt naar de (spoor)lijn Roosendaal - Vlissingen kun je zeggen dat tussen Roosendaal - Bergen op Zoom redelijk bevolkt is. Maar tussen Bergen op Zoom - Goes moet de IC Vlissingen - Amsterdam nu alleen van forenzen hebben. Dat is het deel met weinig in - en uitstappers. Vanaf Goes tot Middelburg komt in bepaalde periodes toeristen bij. Dat levert met name in de zomer extra op. 

 

Reputatie 5

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Het busvervoer in Zeeland is inderdaad niet geweldig, maar ook weer niet zo dramatisch als je weergeeft. Veel dorpen hebben doordeweeks nog wel een uurverbinding. Zo stappen veel treinreizigers uit in Goes om over te stappen op de bus richting Zierikzee of Terneuzen. Maar in de avonduren en op zondag is het inderdaad bedroevend.

Reputatie 7
Badge +3

De aboninabele busverbindingen in Zeeland zorgen er ook voor dat er dat er onvoldoende aan/afvoer van reizigers van buiten de steden naar de trein is. De facto zijn alleen de plaatsen langs de spoorlijn met OV goed te bereiken, voor de rest rijdt ervoornamelijk op schooldagen af en toe voor scholieren een bus. Toeristen die met de trein gaan zullen er dan ook niet gauw komen, die stranden immers in Goes of Middelburg.

De Provincie Zeeland heeft voortdurend een grote waffel dat de treinverbinding door NS en Rijk verbeterd moet worden (vooral zelf geen cent bijdragen) maar breekt het eigen busvervoer tot op het bot af. Alle OV-geld moet immers naar de bodemloze put van het fietsvoetveer.

Verder met @iMark wel eens dat de verbinding naar de Randstad per trein nooit echt concurrerend zal worden door de enorme omrit via Roosendaal. Die treinen naar Rotterdam zijn eigenlijk alleen voor BoZ echt interessant.

Reputatie 7

Ja, Zeeland is qua ov niet best. Naar de Randstad traag. Naar België, voor zo'n korte afstand, heel traag. In weekenden en in de avond weinig busvervoer. Daarnaast slechte aansluitingen waardoor de reis nog veel langer duurt. Ik ging vanuit Brabant weleens op zondag met trein en bus naar het strand bij Vlissingen. Dat duurt 1.5 maal zo lang als per auto en dan zie je op stations als Krabbendijke en Rilland- Bath op zondag geen mens. Die zitten in de kerk. De trein stopt voor helemaal niemand. Het station in Vlissingen ligt ontzettend excentrisch - ook niet handig helaas. Middelburg en Vlissingen- twee vergane glorie stations. Naar Domburg en Oostkapelle (ontzettend populair, zeker in vakanties en weekenden) juist dan erg beperkte busverbinding). Dan wordt het ook nooit beter en kalft het logischerwijs alleen maar verder af. De speciale zomerbuslijn door Walcheren bestaat ook allang niet meer. Ik gebruikte die regelmatig. Geen wonder dat het een echte autoprovincie is. En als je die hebt.... is er totaal geen noodzaak meer het ov te nemen en je daarmee te vermoeien.

Reputatie 4

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Die cijfers zijn van voor coronatijd, maar na het verdwijnen van de Beneluxtrein in Roosendaal.

 

Dat had ik niet begrepen. Net op NS reisplanner de reistijd tussen Vlissingen - Antwerpen via Breda/Roosendaal. Allebei tergend traag. Je kunt beter de veerboot pakken en een Belgische bus nemen. 

Reputatie 5

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Die cijfers zijn van voor coronatijd, maar na het verdwijnen van de Beneluxtrein in Roosendaal.

 

Reputatie 5

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal.

 
 
×
 
 
 

Daarom is een directe trein richting Brabant ook veel logischer. Misschien kan er dan vanaf Middelburg een directe pendelbus (een soort interliner) zonder tussenstops via de eilanden naar Rotterdam rijden. Dat lijkt me dan nog sneller dan een trein op dat traject. 

Moet je in de zomermaanden eens in Zeeland komen met die tweebaanswegen op de eilanden, zeker als het strandweer is. Ga je echt niet redden.

Reputatie 3

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal.

 
 
×
 
 
 

Daarom is een directe trein richting Brabant ook veel logischer. Misschien kan er dan vanaf Middelburg een directe pendelbus (een soort interliner) zonder tussenstops via de eilanden naar Rotterdam rijden. Dat lijkt me dan nog sneller dan een trein op dat traject. 

Reputatie 5

Vergeleken met pakweg 15 jaar geleden doe je er vanuit Zeeland naar bestemmingen als Amsterdam Centraal, Groningen of Maastricht een half uur langer over. Eerst stops op alle stations in Zeeland, daarna meer stops met de intercity in de Randstad, daarna slechtere aansluitingen, daarna een haltering van 7 minuten op station Roosendaal. Dat maakt het er niet aantrekkelijker op om de trein te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe snel een IC ook is, vanaf Vlissingen, Middelburg en Goes kan de trein gewoon niet concurreren met de auto vanwege de omweg via Roosendaal. Compensatiegelden gaan de extra treinen niet vol krijgen. Ik zie vooral een project waarbij veel lege stoelen heen en weer gereden gaan worden tussen Dordrecht en Vlissingen. 

Hoe je het wendt of keert is Zeeland een uithoek van het land. Daar veranderen de compensatiegelden niets aan. Middelburg heeft natuurlijk wat status als provinciehoofdstad. Maar bedenk dat status op zich geen reizigersstromen genereert. Als Assen niet op de lijn naar Groningen zou liggen, zou het waarschijnlijk ook geen IC-station zijn.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 4

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Ben daar ook benieuwd naar. Sinds de Beneluxtrein via Breda i.p.v. Roosendaal rijdt kan het een verschil uitmaken. Al zal die NMBS stoptrein Roosendaal - Puurs vanaf Zeeland nauwelijks trager zijn. 

Reputatie 7

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Zijn dat nieuwe cijfers of nog de oude?

Badge +3

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Bergen op Zoom is geen Zeeland, dus die reizigers moet je eigenlijk niet eens meerekenen. :sweat_smile:

Reputatie 7

Vlissingen, Middelburg en Goes zijn kleinere provincestadjes van enkele tienduizenden inwoners. 

Er is als je naar het inwonertal kijkt helemaal geen intercity nodig, alleen die lange afstand naar de rest van Nederland rechtvaardigt het wel vind ik.

Met die argumentatie moet je ook intercity's laten rijden naar bijv. Emmen, Winterswijk en Delfzijl.

 

Dan moet je het wel onder de aandacht brengen en ook denken aan een goede toevoerlijn met ander ov naar het station (zie visgraatmodel zoals in de Achterhoek, eveneens een dunbevolkt gebied).

In Zuid-Beveland zijn bijna geen buslijnen en is de trein vrijwel het enige OV. Daar valt dus weinig te visgraten.

 

 

Assen, Weert en Steenwijk bijvoorbeeld zijn ook kleinere provinciestadjes maar hebben wel 2x een IC en 2x een Sprinter per uur. Het is maar net waar je voor kiest. 

De plaatsen die je noemt liggen toevallig op routes tussen grote steden die twee intercity's per uur rechtvaardigen. Die intercity's hoeven dus niet te draaien op Weert of Steenwijk. Overigens is Weert nog altijd groter dan Middelburg en veel groter dan Vlissingen. 

Roepen dat er maar overal intercity's moeten rijden vanwege de afstand en niet vanwege de reizigersvraag betekent dat de kaboutertjes dan de verliezen zullen moeten gaan betalen. 

Je kan Winterswijk en Delfzijl toch niet vergelijken met een provinciehoofdstad als Middelburg. Je moet kijken naar de context.

Verder zeg ik helemaal niet dat er overal maar intercity's moeten rijden. 

Vlissingen heeft samen met het direct naastgelegen Middelburg ca.83.000 inwoners. En Walcheren als geheel heeft een heleboel toeristen, in tegenstelling tot Weert. 

Zuid- Beveland heeft een buurtbus. De busaansluitingen verbeteren moet dan ook in hoofdzaak op Walcheren. Dan krijg je ook wat meer reizigers. Het hoeft allemaal niet zoveel méér te kosten, het busnet dient gewoon anders en praktischer georganiseerd te zijn. Bij ov moet altijd geld, dat krijg je toch nooit rendabel. 

Reputatie 5

Ik snap die preoccupatie van NS met ‘de Randstad’ niet zo. Naar mijn idee zijn de frequente reizigers naar/vanuit Zeeland (vaak scholieren/studenten) over het algemeen veel meer gericht op Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven) dan op ‘de Randstad’. Het doortrekken van de IC Zwolle-Roosendaal als IC naar Vlissingen zou dan denk ik ook veel logischer zijn, met een makkelijke overstap in Roosendaal richting Rotterdam/Den Haag.

Vanuit Zeeland reist 60% door richting de Randstad en 40% richting Breda. Het zijn voornamelijk reizigers die in Bergen op Zoom opstappen en in Roosendaal overstappen richting Breda.

Reputatie 5

Het uitgangspunt zou reizigersaanbod moeten zijn, niet het weggooien van compensatiegelden.

Hier wordt uitgegaan van: een beter vestigingsklimaat en dan komen de reizigers vanzelf wel.

Maar of dat zomaar gaat lukken met een kwartier tot 20 minuten tijdswinst tussen Vlissingen en Rotterdam?

Het zal vast uitgebreid onderzocht zijn, en lijkt me in ieder geval een haalbaarder idee dan de reistijd van Amsterdam naar Berlijn enorm te verkorten door aanleg van de Lelylijn en bijna nergens meer te stoppen.

Nadat de echte intercity uit Zeeland is verdwenen is het aantal in- en uitstappers op de stations van Vlissingen, Middelburg en Goes gedaald met 10%. De behoefte aan een snelle trein was er dus wel.

Badge +3

Maar in ieder geval krijgen ze extra vergoeding. En door tijdswinst kan mogelijk (veel) meer treinreizigers van/naar Zeeland reizen. 

Als we weer 130 km/u mogen op de snelwegen dan scheelt dat ook al 20 minuten vanaf Rotterdam, maar of Vlissingen daardoor zoveel antrekkelijker wordt?

Reputatie 5

Vlissingen, Middelburg en Goes zijn kleinere provincestadjes van enkele tienduizenden inwoners. 

Er is als je naar het inwonertal kijkt helemaal geen intercity nodig, alleen die lange afstand naar de rest van Nederland rechtvaardigt het wel vind ik.

Met die argumentatie moet je ook intercity's laten rijden naar bijv. Emmen, Winterswijk en Delfzijl.

 

Dan moet je het wel onder de aandacht brengen en ook denken aan een goede toevoerlijn met ander ov naar het station (zie visgraatmodel zoals in de Achterhoek, eveneens een dunbevolkt gebied).

In Zuid-Beveland zijn bijna geen buslijnen en is de trein vrijwel het enige OV. Daar valt dus weinig te visgraten.

 

 

Assen, Weert en Steenwijk bijvoorbeeld zijn ook kleinere provinciestadjes maar hebben wel 2x een IC en 2x een Sprinter per uur. Het is maar net waar je voor kiest. 

De plaatsen die je noemt liggen toevallig op routes tussen grote steden die twee intercity's per uur rechtvaardigen. Die intercity's hoeven dus niet te draaien op Weert of Steenwijk. Overigens is Weert nog altijd groter dan Middelburg en veel groter dan Vlissingen. 

Roepen dat er maar overal intercity's moeten rijden vanwege de afstand en niet vanwege de reizigersvraag betekent dat de kaboutertjes dan de verliezen zullen moeten gaan betalen. 

Intercity's over enkelspoor naar Winterswijk of Delfzijl gaat een beetje moeilijk.

Verder wat beter googelen. Weert heeft minder inwoners dan Middelburg en Vlissingen.

Badge +3

In principe kan een van de bestaande intercity’s op zondagen ook versneld rijden, met daarnaast nog 1 stopper per uur. Dan trek je ook recreanten in het weekend. Zou op zaterdagen ook fijn zijn, maar dan schrijft de concessie volgens mij voor dat elk station 2x per uur bediend moet worden.

Alleen op werkdagen tussen 6.00 en 20.00 uur moeten alle stations minimaal twee keer per uur per richting bediend worden.

Reputatie 7
Badge +3

Vlissingen, Middelburg en Goes zijn kleinere provincestadjes van enkele tienduizenden inwoners. 

Er is als je naar het inwonertal kijkt helemaal geen intercity nodig, alleen die lange afstand naar de rest van Nederland rechtvaardigt het wel vind ik.

Met die argumentatie moet je ook intercity's laten rijden naar bijv. Emmen, Winterswijk en Delfzijl.

 

Dan moet je het wel onder de aandacht brengen en ook denken aan een goede toevoerlijn met ander ov naar het station (zie visgraatmodel zoals in de Achterhoek, eveneens een dunbevolkt gebied).

In Zuid-Beveland zijn bijna geen buslijnen en is de trein vrijwel het enige OV. Daar valt dus weinig te visgraten.

 

 

Assen, Weert en Steenwijk bijvoorbeeld zijn ook kleinere provinciestadjes maar hebben wel 2x een IC en 2x een Sprinter per uur. Het is maar net waar je voor kiest. 

De plaatsen die je noemt liggen toevallig op routes tussen grote steden die twee intercity's per uur rechtvaardigen. Die intercity's hoeven dus niet te draaien op Weert of Steenwijk. Overigens is Weert nog altijd groter dan Middelburg en veel groter dan Vlissingen. 

Roepen dat er maar overal intercity's moeten rijden vanwege de afstand en niet vanwege de reizigersvraag betekent dat de kaboutertjes dan de verliezen zullen moeten gaan betalen. 

Reputatie 7
Badge

In principe kan een van de bestaande intercity’s op zondagen ook versneld rijden, met daarnaast nog 1 stopper per uur. Dan trek je ook recreanten in het weekend. Zou op zaterdagen ook fijn zijn, maar dan schrijft de concessie volgens mij voor dat elk station 2x per uur bediend moet worden.

Vanuit Rotterdam vind ik het een belemmering om de stoptrein te nemen. De versnelde intercity maakt Zeeland aantrekkelijker.

Reputatie 4

Het uitgangspunt zou reizigersaanbod moeten zijn, niet het weggooien van compensatiegelden.

Mee eens. Weet ook niet hoe lang de compensatie voor verbeterde treinverbinding naar Zeeland blijft gelden. En voor hoeveel er gecompenseerd wordt. 

Maar in ieder geval krijgen ze extra vergoeding. En door tijdswinst kan mogelijk (veel) meer treinreizigers van/naar Zeeland reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

De ervaring leert helaas dat dit soort luchtfietserij nauwelijks wordt getoetst op realiteit. Een paar provinciebestuurders zien geld en prestige.

Badge +3

Het uitgangspunt zou reizigersaanbod moeten zijn, niet het weggooien van compensatiegelden.

Hier wordt uitgegaan van: een beter vestigingsklimaat en dan komen de reizigers vanzelf wel.

Maar of dat zomaar gaat lukken met een kwartier tot 20 minuten tijdswinst tussen Vlissingen en Rotterdam?

Het zal vast uitgebreid onderzocht zijn, en lijkt me in ieder geval een haalbaarder idee dan de reistijd van Amsterdam naar Berlijn enorm te verkorten door aanleg van de Lelylijn en bijna nergens meer te stoppen.

Reputatie 7
Badge +3

Het uitgangspunt zou reizigersaanbod moeten zijn, niet het weggooien van compensatiegelden.

Reageer