Sneltrein Utrecht - Bodegraven - Leiden

Reputatie 3

Het is al weer een tijd geleden, maar er waren toch plannen voor een sneltrein van Utrecht naar Leiden Centraal met nog een tussenstop in Alphen a/d Rijn. Tot nu toe is die nooit gekomen. Probleem is echter natuurlijk de gebrekkige infrastructuur. Er is dubbelspoor op de gehele lijn nodig, maar dat is niet aanwezig.

Gele vertrekstaat toont de aanwezigheid van een IC

Vreemd is echter dat op de gele vertrekstaat op Utrecht Centraal de aanwezigheid van een IC naar Alphen a/d Rijn en Leiden Centraal. Zonder stop in Woerden dus, maar in in de eerdere plannen zou het een sneltrein betreffen die in Woerden en Alphen a/d Rijn een tussenstop zou hebben.

Intussen moeten we het nog steeds met de 8800 doen. Het is niet alleen een stoptrein, want het aantal tussenstops valt nog wel mee; maar door het enkelspoor ontstaat regelmatig vertraging omdat de tegentrein te laat is en er uit Bodegraven niet op tijd vertrokken kan worden.

Sporen op station Bodegraven

Maar waarom staat er een sneltrein op de vertrekstaat die niet rijdt maar niet eens kan rijden vanwege een sterk verouderd trace met maar 1 spoor voor beide richtingen waarop alleen een stoptreindienst mogelijk is.

14 reacties

Reputatie 6
Badge

Vroeger, voordat Leidse Rijn en Terweijde bestonden, was het een echte stoptrein, die overal stopte tussen Utrecht en Leiden, toen ook nog in Vleuten. Sinds de trein tussen Woerden en Leiden niet meer stopt is het een ‘IC’ geworden. De provincie Zuid Holland was volgens mij wel zover in samenspraak met NS dat er in de brede spits elk kwartier een ‘IC tussen Leiden en Utrecht gaat rijden. Dat zou volgens mij al vrij snel moeten aan gebeuren (een feitelijke verlenging van de spitssprinter Leiden <> Alphen.

Op deze lijn is het al een jaar of 20, 30 uitstel, uitstel en uitstel. Op een bepaald moment wordt het vast afstel. Kijk even op de site van ‘Zuid Holland’ voor het laatste nieuws.

Goedenavond InterCityNederland.

Deze plannen zijn ver voor mijn tijd. Ik heb uitgevraagd of er nog iets op de planning staat voor Utrecht - Leiden Centraal. Gezien het vooralsnog niet gebeurd is acht ik de kans zeer klein.

Badge

Waarschijnlijk heeft het te maken met de slechte ondergrond onder deze spoorlijn, het gaat om enorme bedragen om dit traject echt geschikt te maken voor meer treinbewegingen. Om die reden geldt er ook een lagere snelheid dan op veel andere trajecten.

Reputatie 6
Badge

In mijn eerdere bericht moet ‘Utrecht’ ipv Leiden staan: Sinds de trein tussen Woerden en Utrecht niet meer stopt….

Hier is trouwens meer info te vinden: (stukje naar beneden scrollen)

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/r-net/r-net-spoor/

Er lijkt voorlopig nog geen sprake te zijn van een echte IC met alleen een stop in Alphen. Wel lijkt de spitsprinter echt op komst, wat op zich al een mooie verbetering is. (Die reed er lang geleden volgens mij ook al en lijkt dan terug van weggeweest.) Wel wat positief nieuws dus. Nu de bodem nog! :)

Reputatie 6

Nog niet zo gek lang geleden, rond 2006 of misschien zelfs nog tot 2010, reed er inderdaad Mat '64 op deze lijn en werd er ook op Vleuten gestopt. Goed, Vleuten kreeg toen een mooi nieuw station aan de vernieuwde, verhoogde lijn en daarmee ook 2 sporen door het midden waar met 140 km/u door kan worden gereden. Sindsdien is het ook een Intercity geworden, maar gezien het aantal stops is het toch echt meer een sneltrein. Wil het een intercity gaan heten, dan zal het toch echt Lammenschans en Bodegraven over moeten gaan slaan. Hopelijk willen ze er ook tegen die tijd een paar keer per uur een SNG overheen jagen voor de capaciteit.

Of concreter: twee keer per uur een echte intercity, twee keer per uur een sprintertje over het hele traject, dan idealiter nog de R-Net door naar Leiden, en als er nog ruimte is een extra stationnetje ergens tussen Lammenschans en Alphen.

Dat de snelheidslimiet lager is dan op andere spoorlijnen is niet het hele verhaal: in principe wordt er gewoon 130 km/u gereden tussen Leiden en Woerden, alleen zijn er ook veel machinisten die ervoor kiezen om dat niet te doen vanwege de slechte ondergrond. Nadat het Mat ‘64 eruit ging reed er ook een aantal jaar VIRM, alleen is VIRM nogal erg gevoelig voor slecht liggend spoor dus wou het nog wel eens erg heftig heen en weer zwiepen. Er staat me nog goed bij dat ik een jaar of 10 geleden eens in een VIRM zat op dat traject en op m’n laptop probeerde een game van een CD’tje te installeren….dat ging bijna niet, omdat je in die trein zo door elkaar werd geschud dat die schijf niet goed meer te lezen was :grin:

Ondanks dat blijkt deze nep-Intercity de afgelopen tijd toch nog een kleine zegen te zijn, nu het vanuit Leiden de enige normale manier is om de rest van het land te bereiken :wink:

Reputatie 6

Waarom moeten hier ineens drie topics over hetzelfde onderwerp actief zijn?

Badge

@MJL Juist tussen Leiden en Woerden wordt er op meerdere plekken langzamer gereden dan 130 km/uur.  Daarnaast rijden we op de meeste andere trajecten met snelheden tot 140 km/uur.  Dus is de conclusie toch echt dat we op dat traject langzamer rijden dan op de meeste andere trajecten.

Update: De plannen om een snellere verbinding tussen Utrecht en Leiden te realiseren zijn nog steeds aanwezig. Die realisatie is echter best lastig op het deels enkelsporige baanvak. Naast dat er extra stukken dubbelspoor aangelegd moeten worden, is het ook nog de vraag of je een goed treinpad tussen Woerden en Utrecht vindt. Ook is de ondergrond niet ideaal voor het aanleggen vanspoor, wat voor extra complicaties zorgt. Op korte termijn zal dit vooralsnog niet te realiseren zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Die plannen stammen al uit de vorig eeuw. Ik heb hier ooit eens allerlei oude krantenartikels geplaatst uit de locale Leidse kranten. 

Reputatie 6

Update: ... Ook is de ondergrond niet ideaal voor het aanleggen vanspoor, wat voor extra complicaties zorgt. Op korte termijn zal dit vooralsnog niet te realiseren zijn.

Een groot deel van het westen en noorden van Nederland heeft te maken met dezelfde ondergrond: een slappe, sponzige veenbodem en toch zijn daar anderhalve eeuw geleden al dubbelsporige trajecten aangelegd, die nog steeds in gebruik zijn, zoals bijvoorbeeld Utrecht - Gouda - Rotterdam/Den Haag. Later is over zo’n zelfde soort ondergrond de Schiphollijn en de HSL aangelegd.

Waarom die ondergrond dan een (gedeeltelijke) spoorverdubbeling tussen Alphen aan den Rijn en Woerden in de weg staat? Waarschijnlijk is het de wil die ontbreekt.

Reputatie 7
Badge +3

Meer een onbrekende wil om veel geld in te stoppen in iets waarvan men denkt het het niet genoeg oplevert. Het draait toch allemaal om geld?

Reputatie 7
Badge +3

Meer een onbrekende wil om veel geld in te stoppen in iets waarvan men denkt het het niet genoeg oplevert. Het draait toch allemaal om geld?

Klopt, NS heeft vorig jaar of zo nog laten weten dat standaard vier treinen per uur niet rendabel is. Gezien de bezettingsgraad van de gemiddelde trein buiten de spits op dit traject kan ik dat begrijpen, het gros van het vervoer is studentenvervoer rond de spits.

Reputatie 6

Klopt, NS heeft vorig jaar of zo nog laten weten dat standaard vier treinen per uur niet rendabel is. Gezien de bezettingsgraad van de gemiddelde trein buiten de spits op dit traject kan ik dat begrijpen, het gros van het vervoer is studentenvervoer rond de spits.

Nee, klopt niet. Het plan is om vier keer per uur te rijden: twee keer per uur een ‘versnelde’ intercity en twee keer per uur een sprinter, maar de constructie van het spoor laat sneller en vaker rijden niet toe. 

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/11/11/onderzoek-baanvak-leiden-utrecht-in-slechte-constructieve-staat/

Badge +3

Off-topic (via Twitter).. Bodegraven, vanavond:

Reageer