(sneltrein) Vlissingen-Amsterdam | NS Community
beantwoord

(sneltrein) Vlissingen-Amsterdam


De intercity tussen Amsterdam en Vlissingen stopt naar mijn ervaring wel erg veel. Sinds de dienstregeling van 2022 rijdt er 1x per uur ‘snelle’ intercity. Maar wat moet een doorgaande reiziger in Rotterdam blaak, Schiedam, Delft, Den Haag Laan v NOI en een nikszeggende plaats als Heemstede-Aerdenhout waar 4x per uur een ic stopt? (2 sprinters en 2 intercity’s per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende?!)Het lijkt wel een sneltrein. Is het overigens niet sneller om over de Schiphol-lijn te rijden via Sloterdijk naar Amsterdam Centraal? 
 

Verder vraag ik me af waarom deze trein maar 1x keer per uur rijdt en niet 2x, zo zal je net zien dat je weer de trage intercity treft. En hebben de reizigers in het weekend of avonds geen behoefte aan een snelle verbinding?

 

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 May 2022, 08:15

Bekijk origineel

20 reacties

De snellere IC over de Zeeuwse Lijn is er mede gekomen als compensatie dat de marinierskazerne in Vlissingen niet doorging.
Wat betreft na Leiden over Schiphol gaan in plaats van Haarlem: dat is qua reistijdwinst verwaarloosbaar. Dan is het beter om in Rotterdam Centraal al over te stappen op de HSL.

 

Schiphol heeft nagenoeg geen ruimte meer voor extra treinen, daarnaast rijden er al IC's op hetzelfde tijdstip op de route naar Schiphol vanaf Leiden Centraal

Reputatie 7
Badge +1

Wel eens dat deze trein rond Den Haag en Rotterdam wel heel vaak stopt. Rotterdam West, Blaak en ln van Noi kunnen zeker geschrapt worden. Tussen Leiden en Blaak is dit meer een veredelde stoptrein.

Verder vraag ik me af waarom deze trein maar 1x keer per uur rijdt en niet 2x, zo zal je net zien dat je weer de trage intercity treft. En hebben de reizigers in het weekend of avonds geen behoefte aan een snelle verbinding?

Er zijn veel te weinig langeafstandsreizigers vanuit Zeeland om vaker te rijden. De Zeeuwse lijn drijft voor een belangrijk deel op regionaal vervoer van scholieren en studenten.

De huidige intercity is al onrendabel en rijdt alleen maar dankzij een grote bak subsidie vanwege de afgeblazen marinierskazerne, het is maar zeer de vraag of die blijft als de subsidie op is.

Wel eens dat deze trein rond Den Haag en Rotterdam wel heel vaak stopt. Rotterdam West, Blaak en ln van Noi kunnen zeker geschrapt worden. Tussen Leiden en Blaak is dit meer een veredelde stoptrein.

Als je tussenstations gaat schrappen zul je de frequentie moeten halveren omdat er dan veel te weinig reizigers over blijven. Rotterdam Blaak en Schiedam zijn daarnaast belangrijk voor de overstap op de metrolijnen A, B en C die niet op Rotterdam Centraal komen. Laan van NOI is overstapstation op RandstadRail.

Reputatie 7
Badge +3

Laan van NOI is ook een overstapstation van/naar de sprinter richting Leiden voor de stations Mariahoeve Voorschoten en De Vink. 

Reputatie 7
Badge +1

Die ´IC´ via oude lijn-die ook nog ontzettend vaak weer eens voor dit of dat werk=verdubbelen spoor + tunnel Delft etc. buiten dienst staat is detsijds dus heel bewust veel trager gemaakt om de mensen die ICD-die destijd als d p.. gemeden werd, in te persen. Maar ja, diejene zuunige Zeuwen willen blijkbaar niet die toeslag voor de vitesse aftikken. MIsschien dat botermeisje maar eens laten omdenken?

Maar wat naar mijn idee de meest bijzondere tussenstop is is Heemstede Aerdenhout 4 treinen per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende.

Maar wat naar mijn idee de meest bijzondere tussenstop is is Heemstede Aerdenhout 4 treinen per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende.

Heemstede is behoorlijk druk omdat het voor een flink deel van Haarlem het dichtstbijzijnde station is.

Badge +3

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Heemstede-Aerdenhout

Tot 1986 was er een beperktere treindienst, omdat er in elke richting maar 2 treinen per uur stopten. De intercitytreinen Amsterdam-Vlissingen en Amsterdam-Brussel stopten niet op dit station. Zij reden met hoge snelheid over het viaduct, wat naar wordt gezegd luid gedreun veroorzaakte. Sinds de ingebruikname van de Amsterdamse Westtak in 1986 rijden deze intercity's niet meer via Haarlem en stoppen alle passerende treinen in Heemstede-Aerdenhout.

Met ingang van de dienstregeling 2012 heeft Heemstede-Aerdenhout de intercitystatus. Dit houdt in dat alle intercity's (voorheen sneltreinen) sindsdien stoppen op dit station. De intercity Amsterdam - Leiden - Den Haag HS - Schiedam Centrum - Rotterdam - Vlissingen werd tegelijkertijd verlegd via Haarlem, en ook deze Intercity stopt te Heemstede-Aerdenhout.

In de dienstregeling van 2013 werd de treindienst Vlissingen - Amsterdam/Lelystad weer terug verplaatst naar Schiphol. Tegenwoordig rijdt de intercity Amsterdam - Vlissingen weer via Haarlem en Heemstede-Aerdenhout.

De meeste reizigers zijn forensen die voor hun werk dagelijks naar Amsterdam, Den Haag of Rotterdam reizen. Met name in de spitsuren is het kleine station dan ook gevuld met reizigers.

Er is ook nog een ‘urban legend’ dat er intercity’s stoppen omdat er een hoge baas van de NS in Aerdenhout zou wonen. Die zou dan eigenlijk naar Zoetermeer moeten verhuizen (ander topic) 🤣

Reputatie 6

In het weekend kan er in Zeeland best met een snelle intercity en stoppende intercity worden gereden. Stations als Arnemuiden en Rilland-Bath hebben dan helemaal geen twee treinen per uur nodig.

Reputatie 6

Maar wat naar mijn idee de meest bijzondere tussenstop is is Heemstede Aerdenhout 4 treinen per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende.

Heemstede is behoorlijk druk omdat het voor een flink deel van Haarlem het dichtstbijzijnde station is.

Heemstede-Aerdenhout heeft evenveel reizigers als Goes. Daar stoppen ook geen 6 treinen per uur.

Reputatie 6

Verder vraag ik me af waarom deze trein maar 1x keer per uur rijdt en niet 2x, zo zal je net zien dat je weer de trage intercity treft. En hebben de reizigers in het weekend of avonds geen behoefte aan een snelle verbinding?

Er zijn veel te weinig langeafstandsreizigers vanuit Zeeland om vaker te rijden. De Zeeuwse lijn drijft voor een belangrijk deel op regionaal vervoer van scholieren en studenten.

De huidige intercity is al onrendabel en rijdt alleen maar dankzij een grote bak subsidie vanwege de afgeblazen marinierskazerne, het is maar zeer de vraag of die blijft als de subsidie op is.

De provincie Zeeland is te belazerd om er geld in te steken en breekt ondertussen het busvervoer in de provincie helemaal af.

Verder vraag ik me af waarom deze trein maar 1x keer per uur rijdt en niet 2x, zo zal je net zien dat je weer de trage intercity treft. En hebben de reizigers in het weekend of avonds geen behoefte aan een snelle verbinding?

Er zijn veel te weinig langeafstandsreizigers vanuit Zeeland om vaker te rijden. De Zeeuwse lijn drijft voor een belangrijk deel op regionaal vervoer van scholieren en studenten.

De huidige intercity is al onrendabel en rijdt alleen maar dankzij een grote bak subsidie vanwege de afgeblazen marinierskazerne, het is maar zeer de vraag of die blijft als de subsidie op is.

De provincie Zeeland is te belazerd om er geld in te steken en breekt ondertussen het busvervoer in de provincie helemaal af.

De olifant in de kamer is de Westerschelde Ferry die meer dan eenderde deel van het hele OV-budget in de Provincie opslurpt. De Provincie dacht dat ze de exploitatie daarvan veel goedkoper zelf kon doen dan een particulier bedrijf, niet dus. En omdat de Provincie door wanbeleid sowieso zeer krap bij kas zit zijn er ook nauwelijks andere financieringsmogelijkheden voor trein/bus.

Maar wat naar mijn idee de meest bijzondere tussenstop is is Heemstede Aerdenhout 4 treinen per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende.

Heemstede is behoorlijk druk omdat het voor een flink deel van Haarlem het dichtstbijzijnde station is.

Heemstede-Aerdenhout heeft evenveel reizigers als Goes. Daar stoppen ook geen 6 treinen per uur.

De Ns kan veel zeggen dat reizigers te zuinig zijn om de ic direct te pakken, maar een project buiten de randstad mag ook geen geld kosten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er in Goes veel minder treinen rijden en de verbindingen slechter zijn.

Reputatie 7

Goes ligt simpelweg aan een verre uitloper van het spoornetwerk in een dunbevolkte provincie zonder grote(re) steden en zonder spoorknooppunt. Er zullen nooit veel treinen rijden. 

Veel inwoners van Hoofddorp (bijna 80.000 inwoners), zeker die uit noordelijke wijken, gebruiken station Heemstede-Aerdenhout ook voor de intercity’s. Het vrij grote station Hoofddorp NS zelf moet het gek genoeg alleen doen met sprinters, hoewel er veel bedrijven en kantoren rondom zitten, in tegenstelling tot Heemstede. 

 

Maar wat naar mijn idee de meest bijzondere tussenstop is is Heemstede Aerdenhout 4 treinen per uur lijkt mij voor daar ook wel voldoende.

Heemstede is behoorlijk druk omdat het voor een flink deel van Haarlem het dichtstbijzijnde station is.

Heemstede-Aerdenhout heeft evenveel reizigers als Goes. Daar stoppen ook geen 6 treinen per uur.

maar een project buiten de randstad mag ook geen geld kosten. 

Nee uiteraard niet want NS wordt niet gesubsidieerd en kan er dus niet aan beginnen verliesgevende diensten in stand te houden. AH, Karwei of C&A gaan ook geen verliesgevende zaken in stand houden.

De Provincie Friesland betaalt een tweede intercity per uur zelf maar daar is de Provincie Zeeland niet toe bereid. U moet met uw klachten dus in Middelburg zijn.

Enige tijd geleden (oktober 2022) zag ik op de borden in station Zwolle regelmatig een rechtstreekse trein naar Vlissingen staan. Opeens was die weer verdwenen. Nu moet je weer overstappen in Rotterdam. Vanwaar???

Reputatie 7
Badge +1

Enige tijd geleden (oktober 2022) zag ik op de borden in station Zwolle regelmatig een rechtstreekse trein naar Vlissingen staan. Opeens was die weer verdwenen. Nu moet je weer overstappen in Rotterdam. Vanwaar???

Dit kwam door werkzaamheden bij Lage Zwaluwe volgens mij waardoor er tijdelijk geen treinen tussen Roosendaal e n Dordrecht reden. De IC vanuit Vlissingen reed toen tijdelijk een ander traject.

Enige tijd geleden (oktober 2022) zag ik op de borden in station Zwolle regelmatig een rechtstreekse trein naar Vlissingen staan. Opeens was die weer verdwenen. Nu moet je weer overstappen in Rotterdam. Vanwaar???

Dit kwam door werkzaamheden bij Lage Zwaluwe volgens mij waardoor er tijdelijk geen treinen tussen Roosendaal e n Dordrecht reden. De IC vanuit Vlissingen reed toen tijdelijk een ander traject.

Die rechtstreekse treinen reden via Arnhem-Den Bosch-Breda-Roosendaal.

Reageer