beantwoord

Snelverbinding Ameland Utrecht.

• 1 augustus 2019
  • 72 reacties
  • 1665 Bekeken

Omwille van het milieu maar eens gekozen voor het openbaar vervoer naar Ameland en terug.

Vanmorgen om 9:30 uur met de snelboot van Wagenborg vertrokken uit Ameland. Vervolgens keurig een aansluiting met de Snelbus van Arriva in een keer door naar Leeuwarden. Het was me al opgevallen dat wij de enige passagiers waren op de bus. Op de boot zaten slechts een handje vol reizigers.

Op station Leeuwarden laat de NS je ruim 100 meter rennen naar perron 3 om de trein naar Utrecht nota bene voor je neus te zien vertrekken.

Is dit de manier om reizigers het OV uit te jagen. Geen wonder dat de ritten met boot en bus onrendabel zijn.

De tijdwinst die je boekt voor € 7,50 extra wordt in een maal door de NS opgeslokt. Het maken van goede afspraken tussen deze 3 partijen lijkt mij niet zo moeilijk aangezien zowel Wagenborg als Arriva een speciale sneldienst verzorgen die maar enkele keren per dag gaat.

Gaat het ooit nog goedkomen met het OV in Nederland. De treinrit naar Utrecht nota bene!
icon

Beste antwoord door iMark 1 augustus 2019, 12:39

Ik kan niet zeggen dat de aansluiting prima is met een overstap van 31 minuten in Leeuwarden. Daardoor heeft @Peter040360 nog net de sluitseinen kunnen zien van de trein (van een half uur eerder) die hij volgens de reisplanner toch niet had kunnen halen. Het probleem zit waarschijnlijk bij de 21 minuten overstaptijd in Holwerd van veerboot op bus. Wanneer je die zou reduceren tot bijvoorbeeld 16 minuten dan krijg je in Leeuwarden 5 minuten extra overstaptijd om een eerdere IC richting Zwolle te halen.

Misschien kan Arriva de tijden van bus 166 met 5 minuten vervroegen zodat er een betere overstap van bus op trein in Leeuwarden ontstaat. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de buffertijd bij een vertraging in de verbinding komt te vervallen. Ik heb uiteraard geen zicht op de punctualiteit van de veerboot en de bus. Maar het lijkt me beter om in bijvoorbeeld 9 van de 10 keer de snellere verbinding te halen dan 10 van de 10 keer een half uur in Leeuwarden te moeten wachten.
Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 7
Badge
Als ik die reis achteraf plan, kom ik op een wachttijd van 25 minuten op Leeuwarden uit. NS laat je dus helemaal niet rennen, maar geeft je ruim de tijd om over te stappen van de bus naar de trein.

Reputatie 7
Badge
Jammer dat u dit zo ervaren heeft, maar de aansluiting is prima. Door de iets ruimere overstaptijd haal je deze belangrijke overstap ook nog als boot en/of bus te laat is.

De treinen rijden in een vast patroon in heel Nederland, daarin iets wijzigen gaat niet gebeuren. Als u de overstap toch te ruim vind kunt u Wagenborg eventueel vragen de boot op een andere tijd te laten varen.

Persoonlijk vind ik een wat ruimere overstap altijd prettig, ik hou al helemaal niet van gehaast.
Reputatie 5
Waarschijnlijk was de bus te vroeg waardoor u een "niet bestaande" aansluiting heeft zien vertrekken.
Badge +3
Ik kan niet zeggen dat de aansluiting prima is met een overstap van 31 minuten in Leeuwarden. Daardoor heeft @Peter040360 nog net de sluitseinen kunnen zien van de trein (van een half uur eerder) die hij volgens de reisplanner toch niet had kunnen halen. Het probleem zit waarschijnlijk bij de 21 minuten overstaptijd in Holwerd van veerboot op bus. Wanneer je die zou reduceren tot bijvoorbeeld 16 minuten dan krijg je in Leeuwarden 5 minuten extra overstaptijd om een eerdere IC richting Zwolle te halen.

Misschien kan Arriva de tijden van bus 166 met 5 minuten vervroegen zodat er een betere overstap van bus op trein in Leeuwarden ontstaat. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de buffertijd bij een vertraging in de verbinding komt te vervallen. Ik heb uiteraard geen zicht op de punctualiteit van de veerboot en de bus. Maar het lijkt me beter om in bijvoorbeeld 9 van de 10 keer de snellere verbinding te halen dan 10 van de 10 keer een half uur in Leeuwarden te moeten wachten.

Misschien kan Arriva de tijden van bus 166 met 5 minuten vervroegen zodat er een betere overstap van bus op trein in Leeuwarden ontstaat. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de buffertijd bij een vertraging in de verbinding komt te vervallen. Ik heb uiteraard geen zicht op de punctualiteit van de veerboot en de bus. Maar het lijkt me beter om in bijvoorbeeld 9 van de 10 keer de snellere verbinding te halen dan 10 van de 10 keer een half uur in Leeuwarden te moeten wachten.Als ik die reis achteraf plan, kom ik op een wachttijd van 25 minuten op Leeuwarden uit. NS laat je dus helemaal niet rennen, maar geeft je ruim de tijd om over te stappen van de bus naar de trein.

Als je een trein later neemt heb je nog meer tijd om over te stappen. Waar slaat dit op. De vraag is hoe kan het zo zijn dat de dienstregeling niet fatsoenlijk op elkaar afgestemd is ten gunste van de reiziger. Daar zou je jezelf als NS medewerker druk om moeten maken.
@iMark We hebben in Holwerd geen 21min hoeven wachten. De verbinding tussen trein en boot was optimaal.
@Edwin Als je een trein later neemt heb je nog meer tijd. Wat is dit voor onzin. Nu arriveert de bus op het station Leeuwarden 1 minuut voordat de trein vertekt naar Utrecht. Uiteraard staat die daarom niet in de dienstregeling, maar het blijft wel een feit van slechte afstemming tussen de openbaar vervoerders. Alle extra energie die Wagenborg en Arriva in een vlot vervoer steken gaat verloren op Station Leeuwarden. Daar zou je jezelf druk om moeten maken als NS medewerker i.p.v. de boel te bagitaliseren. Wat je laat zien is dat klantvriendelijkheid nog niet in de genen van de NS medewerkers zit
Badge +3
Dat je de overstap in Holwerd als optimaal ervaren hebt is duidelijk. Maar was de aankomst van de veerboot volgens dienstregeling of is de buffertijd in de overstap gebruikt zodat de bus volgens dienstregeling kon vertrekken?
Reputatie 7
Badge
@Edwin Als je een trein later neemt heb je nog meer tijd. Wat is dit voor onzin. Nu arriveert de bus op het station Leeuwarden 1 minuut voordat de trein vertekt naar Utrecht. Uiteraard staat die daarom niet in de dienstregeling, maar het blijft wel een feit van slechte afstemming tussen de openbaar vervoerders. Alle extra energie die Wagenborg en Arriva in een vlot vervoer steken gaat verloren op Station Leeuwarden. Daar zou je jezelf druk om moeten maken als NS medewerker i.p.v. de boel te bagitaliseren. Wat je laat zien is dat klantvriendelijkheid nog niet in de genen van de NS medewerkers zit
Ehm, ik laat je zien dat je een aansluiting hebt willen halen die gewoon niet uit de planner te halen is. Vervolgens is het de schuld van NS dat je bus te vroeg aankomt en je door te rennen de sluitseinen van de trein ziet?
Vervolgens beschuldig je me er ook nog eens van dat ik niet klantvriendelijk ben op basis van 1 antwoord.
Prima. Laatste reactie van mij geweest.

@Edwin Als je een trein later neemt heb je nog meer tijd. Wat is dit voor onzin. Nu arriveert de bus op het station Leeuwarden 1 minuut voordat de trein vertekt naar Utrecht. Uiteraard staat die daarom niet in de dienstregeling, maar het blijft wel een feit van slechte afstemming tussen de openbaar vervoerders. Alle extra energie die Wagenborg en Arriva in een vlot vervoer steken gaat verloren op Station Leeuwarden. Daar zou je jezelf druk om moeten maken als NS medewerker i.p.v. de boel te bagitaliseren. Wat je laat zien is dat klantvriendelijkheid nog niet in de genen van de NS medewerkers zitEhm, ik laat je zien dat je een aansluiting hebt willen halen die gewoon niet uit de planner te halen is. Vervolgens is het de schuld van NS dat je bus te vroeg aankomt en je door te rennen de sluitseinen van de trein ziet?
Vervolgens beschuldig je me er ook nog eens van dat ik niet klantvriendelijk ben op basis van 1 antwoord.
Prima. Laatste reactie van mij geweest.
@Edwin Je hebt hem in 1 keer helemaal begrepen. Je gaat vooruit al zijn het kleine stapjes.
Laten we het wel respectvol houden Peter040360. We zijn hier enkel en alleen om elkaar te helpen.
@iMark Ik heb niet het gevoel gehad dat we lang hebben moeten wachten in Holwerd. Misschien had het iets korter gekund. Mijn punt is meer dat grote partijen als de NS, Arriva en Wagenborg dit niet beter kunnen regelen, temeer omdat het speciale diensten zijn van Wagenborg en Arriva. De NS dient zich hierbij op te stellen in het belang van haar reizigers en dus voor goede aansluitingen moeten zorgen. Ze zouden allang de moeite genomen moeten hebben om met dat ene telefoontje dit te regelen.
Reputatie 7
Bij Wagenborg/Arriva heeft u meer kans om uw beklag te doen. De NS zal de dienstregeling niet gaan aanpassen. Daarmee zou de dienstregeling van het hele land moeten worden omgegooid. I.t.t. Wagenborg/Arriva, waar het maar 1 lijn verschuiven is.
@Laura NS Bagitaliseren is eveneens geen respect tonen.! Wil jij mijn klacht in de NS organisatie verder leiden? Ben best wel benieuwd. " Voor beter OV"
Uiteraard kan ik jouw suggestie doorzetten. Doe ik! Dit wordt dan alleen wel intern afgehandeld en krijgen wij geen reactie meer van. Je mag er in deze wel vanuit gaan dat al onze klachten en suggesties serieus worden bekeken. In dit geval schat ik de kans wel klein in dat dit vanuit NS gaat veranderen omdat we dan, inderdaad, de hele dienstregeling aan moeten passen, maar ik zal zeker een poging voor je doen. De tijd zal het leren! Wellicht dat ze hier een optie zien voor de nieuwe dienstregeling, maar garanderen kan ik het niet, helaas.
@Slidestops Wie heeft gezegd dat NS haar dienstregeling moet aanpassen? Ik vraag alleen maar om het te regelen. Daarin is een open houding van alle partijen nodig.
@Laura NS Bedankt. Ik snap dat de NS haar dienst regeling hiervoor niet kan aanpassen. Het gaat mij meer om een juiste afstemming met Arriva en Wagenborg. De NS moet voor haar reizigers hierin het voortouw nemen. Volgens mij hebben alle partijen er voordeel bij.
Reputatie 7
Badge
@Edwin Je hebt hem in 1 keer helemaal begrepen. Je gaat vooruit al zijn het kleine stapjes.

Echt jammer dit @Peter040360 , zo'n opmerking richting een NS medewerker welke alhier in eigen tijd klanten probeert te helpen.
@AbbeyRoad Onder helpen versta ik wat anders. Fijne dag verder.
Bij Wagenborg/Arriva heeft u meer kans om uw beklag te doen. De NS zal de dienstregeling niet gaan aanpassen. Daarmee zou de dienstregeling van het hele land moeten worden omgegooid. I.t.t. Wagenborg/Arriva, waar het maar 1 lijn verschuiven is.

Dat lijkt mij een uitstekend begin, de 9.30 van Ameland vertrok pas om 9.38. Vervolgens is Arriva aan zet, waarom werd er een grote bus ingezet als aansluiting op de snelboot, hiermee wordt de beloofde reistijd (Ameland - Leeuwarden) van 1 uur niet gehaald.
@Laura NS Bedankt. Ik snap dat de NS haar dienst regeling hiervoor niet kan aanpassen. Het gaat mij meer om een juiste afstemming met Arriva en Wagenborg. De NS moet voor haar reizigers hierin het voortouw nemen. Volgens mij hebben alle partijen er voordeel bij.

Wagenborg en Arriva maken een plan om in 1 uur tussen Leeuwarden en Ameland te reizen. Daar sluit de trein keurig op aan, behalve als door Arriva materieel Ingezet wordt dat 10-15 minuten langer onderweg is, moet NS dan de dienstregeling voor die verbinding omgooien? Dan krijg je bij de 1-uurs verbinding het gezeur dat de trein net wegrijdt in de halfuur dienstregeling.
@tridek_ok Leren lezen!
@tridek_ok Leren lezen!

Staat er misschien een beetje raar,.maar de strekking is; waarom verwacht je dat NS veranderingen gaat initiëren terwijl Arriva een afwijking in de reguliere dienstverlening heeft? En over leren lezen gesproken; misschien moet je zelf eerst eens een blik werpen in de reisplanner alvorens je alles en iedereen de schuld geeft dat je een aansluiting niet haalt. Maar nee, aan jou kan het zeker niet gelegen hebben ...
@tridek_ok je laat nog steeds zien dat lezen niet je beste kant is. Het gaat mij helemaal niet om de dienstregeling. Het gaat mij erom dat in de dienstregeling geen fatsoenlijke aansluiting geregeld is. Maar volhard hier maar lekker verder in je zelfgenoegzaamheid. De NS heeft het nog zwaar te halen met figuren zoals jij.

Reageer