beantwoord

Snelverbinding Ameland Utrecht.

  • 1 August 2019
  • 72 reacties
  • 1888 Bekeken


Toon eerste bericht

72 reacties

😂 als dat je sterkste antwoord is zegt mij dat genoeg over jou.

Maar ik zal mijn vraag aan jou nog een keer proberen te verduidelijken; waarom verwacht je dat NS het voortouw gaat nemen als 2 andere partijen samen een dienstregeling bedenken waarbij je in een uur tussen Ameland en Leeuwarden kunt reizen (en aansluiting geeft op de NS treinen) maar daar blijkbaar van afwijken op de door jou gekozen verbinding?
Reputatie 7
Badge +3
Voor zover ik het kan beoordelen ligt het probleem niet bij NS maar bij Wagenborg en Arriva. De vertrektijden van de IC's vanuit Leeuwarden liggen vast dus ligt het bij Wagenborg en Arriva om een gezwinde aansluiting te regelen.

Het kan blijkbaar wel bij vertrek van de veerboot van 12.30, 16.00, 17.00 en 20.00 uur. Dan is er een overstap van 6 minuten van de veerboot op de bus in Holwerd en van 16 minuten van de bus op de trein in Leeuwarden.

Hier het reisschema bij vertrek om 12.30 uur uit Ameland:

De meeste aansluitingen op de snelboot worden uitgevoerd met een 8 persoons busje, de aansluiting op de 9.30 met een grote bus die er langer over doet.
Reputatie 7
Badge +4
De boot op zaterdag vaart in een uurdienst, en dat is in de praktijk volstrekt onmogelijk. Elke zaterdag zijn er vertragingen en die lopen op naarmate de dag vordert. De dienstregeling van de bus is afgestemd op de aangegeven tijden en dat is logisch, maar in de praktijk kom je aan in Holwerd, en je ziet wel wanneer er een boot gaat. Vanaf Nes idem dito. De bussen wachten regelmatig op de pier tot er een boot komt, als het niet idioot lang duurt.

Door de week en buiten het seizoen gaat het prima. De uurregeling is echter niet vol te houden. De overtocht duurt drie kwartier en de resttijd is voor in- en uitladen van auto's en passagiers bij deze reizigersaantallen onvoldoende.

Verder trekken het Wad en het getij zich echt niets aan van de dienstregeling. Sommige delen zijn smal en ondiep en ondanks dat de diepgang van de veerboot best mee valt, staat er vaak te weinig water.

Het is vreselijk klantonvriendelijk van de Waddenzee, en vooral van het getij. Een randstedelijke klacht is zeer op zijn plaats. 😉 Het Wad heeft een eigen dynamiek, en u heeft er niets te zeggen. Ik ben jarenlang betrokken geweest bij het wadlopen en als je daarbij iets leert, dan is het dat wel. Wen er maar aan.

Of de snelboot milieuvriendelijker is, vraag ik me af. De normale veerboot zal per passagier minder uitstoot hebben. Niet met de auto naar Ameland is, vrees ik, vooral een economische keuze, want de autotarieven zijn uitgesproken fors.

Ik ken het gebied als mijn broekzak. Vertraging en soms vastzitten, hoort er gewoon bij. Aan het onmogelijke is niemand gehouden. Ontstress er maar een beetje, het gebied leent er zich uitstekend voor, zeker bij mensen die om de drie minuten een metro gewend zijn. In Friesland moet je wel eens een half uur wachten. Randstedelijke opvattingen daarover worden doorgaans ook niet overgenomen. De Friezen zijn niet voor niets de gelukkigste Nederlanders. 😉
Ik denk dat we eenvoudigweg kunnen concluderen, mede op basis van de reactie van Thom, dat het erg lastig is om de reis met 3 vervoerders, waaronder 1 bootdienst, erg lastig is. NS probeert de dienstregeling zo af te stemmen dat deze aansluit bij (de meeste) overige vervoerders. Helaas kun je een aansluiting nooit 100% maken. Leeuwarden is daarvan een mooi voorbeeld. Er komen, naast de NS treinen, 3 andere treinen aan (Arriva treinen naar Buitenpost/Groningen, Sneek en Harlingen Haven). Daarnaast rijden er nog een x-aantal bussen van en naar het station. Alles op elkaar aan laten sluiten is dan ook niet alleen erg lastig maar ook ongewenst. Daardoor krijg je op piekmomenten een enorme mensenmassa op zowel het busstation als het treinstation. De spreiding is een natuurlijk gevolg van de roosters van rijdend personeel, op zowel bus als trein, maar maakt het erg complex. Dat is nu eenmaal het gevolg van de combinatie van lange, landelijke spoorlijnen en korte, regionale lijnen.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste aansluitingen op de snelboot worden uitgevoerd met een 8 persoons busje, de aansluiting op de 9.30 met een grote bus die er langer over doet.
Dat zou niets mogen uitmaken volgens Arriva. Alle ritten van lijn 166 staan gepland om in 34 minuten van de Veerdam in Holwerd naar het busstation in Leeuwarden te rijden.


Bron: https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?travelby=bus&city=Holwerd&line=166%3A1&stop=Holwerd%2C+Veerdam&start=&tripdate=&display=dienstregeling#tabs-inner-1

Het lijkt me eerder dat rit 1011 nogal ongelukkig is ingelegd in aansluiting op de veerboot. Dat zal te maken hebben met de kering van rit 1012 (vertrek 09.36 uit Leeuwarden) die pas om 10.09 in Holwerd aankomt.
@tridek_ok Fijn je hebt al beter leren lezen. En ook fijn dat Wagenborg en Arriva streven naar een 1 uurs verbinding met Leeuwarden. Waar het hier om gaat is dat er een snelverbinding in het leven geroepen is tussen Wagenborg en Arriva en dat die geen vlotte aansluiting heeft met Utrecht. De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden. Zoals je weet zijn er vanuit Utrecht heel veel treinen naar de rest van het land, vaak in een 10 min. dienst. Dus ook het vervolg is meteen geregeld. Onze reis ging tot Best.
Dat zou niets mogen uitmaken volgens Arriva. Alle bussen van in de dienstregeling van lijn 166 staan gepland om in 34 minuten van de Veerdam in Holwerd naar het busstation in Leeuwarden te rijden.



Inderdaad, ik had in de NS app gekeken en daar gaat de berekening van de reistijd niet goed



Van 12.56 tot 13.30 is maar 28 minuten volgens de planner
Reputatie 7
Badge +4
De dienstregeling van Leeuwarden naar Zwolle is ingewikkelder dan mensen denken, vanwege de openingstijden van de bruggen in Akkrum en over het Prinses-Margrietkanaal. Dat is nauwkeurig afgestemd. Daarnaast is er boven Zwolle nog de Herfte en verder waar rekening mee moet worden gehouden. De treinen rijden ook van Zwolle naar Leeuwarden over dezelfde bruggen. Dit belang is voor een watersportgebied niet te onderschatten. Voor de autoweg is een aquaduct gemaakt, voor de parallel er aan lopende trein niet.

De door Jouke beschreven situatie in Leeuwarden is op geen enkele wijze te negeren en maakt veel duidelijk

De aansluiting van en naar Harlingen is al lastig, vanwege het éénsporige traject. En van belang voor de reizigersstromen naar Terschelling en Vlieland.
Reputatie 7
Badge +3
De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden.

En waarom moet NS dat doen? NS heeft een dienstregeling waarbij er ieder half uur om .16 en .46 een trein uit Leeuwarden vertrekt.
De bus dienstregeling die iMark hierboven geplaatst heeft geeft duidelijk aan dat de meeste bussen op het hele of halve uur aankomen in Leeuwarden waarna makkelijk een NS trein een kwartier later te halen is. Uitzonderingen zijn de bussen met aankomst 7.45 en 10.45 in Leeuwarden, daarmee kun je nooit een trein 1 minuut later halen. Degene die afwijkt van het patroon is dus Arriva, niet NS. Dus doe je oproep aan Arriva zou ik zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
@tridek_ok Fijn je hebt al beter leren lezen. En ook fijn dat Wagenborg en Arriva streven naar een 1 uurs verbinding met Leeuwarden. Waar het hier om gaat is dat er een snelverbinding in het leven geroepen is tussen Wagenborg en Arriva en dat die geen vlotte aansluiting heeft met Utrecht. De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden. Zoals je weet zijn er vanuit Utrecht heel veel treinen naar de rest van het land, vaak in een 10 min. dienst. Dus ook het vervolg is meteen geregeld. Onze reis ging tot Best.
Ik denk dat je de suggestie beter aan Wagenborg en Arriva kunt doorgeven dan hier bij NS.
Ik was al bang dat ik dit moest doen maar het blijft toch nodig. Ik wil gebruikers die reageren in dit topic vriendelijk verzoeken de toon opbouwend en constructief te houden. De topicstarter heeft niets aan aanvallen op de persoon. Goede suggesties om het voor hem goed te maken zijn uiteraard erg welkom.
@Momo sinds wanneer zijn Arriva of Wagenborg verantwoordelijk voor de NS reiziger.
@iMark Ik denk het ook want hier hebben ze nog niet veel begrepen van klantvriendelijkheid. Het gaat er toch niet om wie zijn dienstregelingen veranderd maar wie verantwoordelijkheid neemt. Volgens mij zou ik als NS reiziger bij de NS moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark Ik denk het ook want hier hebben ze nog niet veel begrepen van klantvriendelijkheid. Het gaat er toch niet om wie zijn dienstregelingen veranderd maar wie verantwoordelijkheid neemt. Volgens mij zou ik als NS reiziger bij de NS moeten zijn.
Dat lijkt me in dit geval niet. Je bent klant bij drie vervoerders die alle drie een eigen verantwoordelijkheid hebben. Wagenborg en Arriva weten sinds jaar en dag wat de vertrektijden van de IC's van NS in Leeuwarden zijn. Het is dan hun verantwoordelijkheid om een deugdelijke aansluiting te regelen. NS kan hooguit de suggestie doen aan Arriva en Wagenborg om het beter te regelen. NS is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de dienstregelingen van andere vervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo sinds wanneer zijn Arriva of Wagenborg verantwoordelijk voor de NS reiziger.
Dat kun je ook andersom stellen. Het grootste deel van de aansluitingen zijn goed te halen, je kunt dan toch NS niet verantwoordelijk maken voor de uitzondering in de Arriva dienstregeling waarin de overstap niet te halen is en je een keer langer moet wachten?
Je kunt ook zelf aan de hand van de dienstregeling een boot op een andere tijd nemen (een uur vroeger of later) en dan wel een betere aansluiting hebben.
@iMark Sorry ik ben NS reiziger op het moment ik uit de bus van Arriva stap. Die reis is achter de rug. Arriva hoeft niet in de gaten te houden welke reizen voor de NS reiziger belangrijk zijn. Zij hebben hun handen vol aan de eigen business.
@iMark Sorry ik ben NS reiziger op het moment ik uit de bus van Arriva stap. Die reis is achter de rug. Arriva hoeft niet in de gaten te houden welke reizen voor de NS reiziger belangrijk zijn. Zij hebben hun handen vol aan de eigen business.

Ik ga proberen je het toch een beetje uit te leggen. De NS dienstregeling is al jaren een redelijk vaststaand iets. De vertrektijden veranderen af en toe iets maar in grote lijnen blijven deze gelijk. De andere vervoerders doen, meestal, hetzelfde. NS kan echter zijn dienstregeling heel erg lastig aanpassen. NS rijdt op hele drukke trajecten en de treinen vanuit Leeuwarden komen voorbij een aantal cruciale en erg drukke punten in Nederland. Denk daarbij aan Zwolle, Amersfoort en Utrecht. Een aanpassing van enkele minuten voor 1 traject resulteert in tientallen wijzigingen, ook voor andere trajecten. We hebben als NS geen invloed op de reis die jij voor of nadat je bij ons bent ingestapt gaat maken. Op dit moment sluit de Intercity wellicht niet goed aan op jouw reis met de boot en Arriva bus. Voor vele andere reizigers is dit heel anders. De vertrektijd van de NS trein aanpassen op een hele kleine groep reizigers is een utopische gedachte. Arriva benaderen en de busdienst aan laten passen is veel logischer, veel makkelijker en veel kansrijker.
@Momo Het gaat hier om een sneldienst waarbij een vlotte aansluiting met Utrecht (ik zou het willen onderstrepen) veel voordeel biedt voor de NS reiziger. Het is toch duidelijk dat de NS zich hiervoor zou moeten inspannen. " Voor een beter OV"
Reputatie 7
Badge +3
@Peter040360
Dat lijkt me een misvatting. Je bent pas een klant van NS op het moment dat je bij NS bent ingecheckt of met een e-ticket in de trein zit. NS is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het voortraject. Het is aan Arriva en Wagenborg om de aansluiting beter te regelen als je daarover ontevreden bent.

Ik raad je aan om contact op te nemen met Arriva (https://www.arriva.nl/friesland-en-waddeneilanden/service-contact/contact-met-arriva.htm) en/of Wagenborg
(https://www.wpd.nl/contactformulier/) en eventueel hier terug te melden wat het antwoord is op je suggestie om de aansluiting van bus op trein in Leeuwarden te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +4
De aanpassing kan alleen bij de buslijn van Leeuwarden naar de pier van Holwerd v.v. Die hebben er al een klus aan. Voor een achtpersoons busje alle aansluitingen aanpassen, is gezien de verschillende belangen niet realistisch.
@Jouke NS Mijn god wat erg. Jullie begrijpen er echt niets van. Wagenborg kan die snelboot laten varen wanneer ze willen. Hetzelfde geldt min of meer voor Arriva zij het dat zij ruimte moeten hebben voor eventuele vertragingen die te maken hebben met het wad. Het enige wat moet gebeuren is dat de NS van de ivoren troon komt en dit bij de andere partijen onder de aandacht brengt Nogmaals het gaat hier om de verbinding met Utrecht ofwel de rest van Nederland.
@iMark Hier lopen onze meningen uiteen. Die tijd is blijkbaar voorbij
Reputatie 7
Badge +3
Als aanvulling op @Jouke NS nog het volgende.

Het is in Nederland zo geregeld dat de dienstregelingen van het openbaar vervoer worden vastgesteld op basis van de dienstregeling van NS. De dienstregeling van NS wordt vastgesteld op basis van de patroontijden van de grensoverschrijdende treinen. In feite bepalen de vertrektijden van Thalys uit Parijs voor een belangrijk deel de patroontijden in Nederland.
@Jouke NS Mijn god wat erg. Jullie begrijpen er echt niets van. Wagenborg kan die snelboot laten varen wanneer ze willen. Hetzelfde geldt min of meer voor Arriva zij het dat zij ruimte moeten hebben voor eventuele vertragingen die te maken hebben met het wad. Het enige wat moet gebeuren is dat de NS van de ivoren troon komt en dit bij de andere partijen onder de aandacht brengt Nogmaals het gaat hier om de verbinding met Utrecht ofwel de rest van Nederland.

Je doet hierbij de aanname dat deze andere vervoerders naar NS luisteren. Het tegenovergestelde is helaas waar. Arriva en NS zijn concurrenten en hoewel we proberen alles in overleg te doen heeft NS geen invloed op de keuzes die door anderen worden gemaakt. Wat je vraagt is in feite of jouw supermarkt de melk kan verplaatsen omdat deze in de andere winkel op een andere plaats staat en jij het hierdoor niet kan vinden. Ik nodig je uit om je iets meer in te lezen voordat je wederom reageert. Er zijn al legio suggesties geweest over waar en hoe je dit kunt aankaarten. NS kan hierin niets voor je betekenen.

Reageer