beantwoord

Snelverbinding Ameland Utrecht.

• 1 August 2019
  • 72 reacties
  • 1894 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De dienstregeling van Leeuwarden naar Zwolle is ingewikkelder dan mensen denken, vanwege de openingstijden van de bruggen in Akkrum en over het Prinses-Margrietkanaal. Dat is nauwkeurig afgestemd. Daarnaast is er boven Zwolle nog de Herfte en verder waar rekening mee moet worden gehouden. De treinen rijden ook van Zwolle naar Leeuwarden over dezelfde bruggen. Dit belang is voor een watersportgebied niet te onderschatten. Voor de autoweg is een aquaduct gemaakt, voor de parallel er aan lopende trein niet.

De door Jouke beschreven situatie in Leeuwarden is op geen enkele wijze te negeren en maakt veel duidelijk

De aansluiting van en naar Harlingen is al lastig, vanwege het éénsporige traject. En van belang voor de reizigersstromen naar Terschelling en Vlieland.
Reputatie 7
Badge +3
De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden.

En waarom moet NS dat doen? NS heeft een dienstregeling waarbij er ieder half uur om .16 en .46 een trein uit Leeuwarden vertrekt.
De bus dienstregeling die iMark hierboven geplaatst heeft geeft duidelijk aan dat de meeste bussen op het hele of halve uur aankomen in Leeuwarden waarna makkelijk een NS trein een kwartier later te halen is. Uitzonderingen zijn de bussen met aankomst 7.45 en 10.45 in Leeuwarden, daarmee kun je nooit een trein 1 minuut later halen. Degene die afwijkt van het patroon is dus Arriva, niet NS. Dus doe je oproep aan Arriva zou ik zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
@tridek_ok Fijn je hebt al beter leren lezen. En ook fijn dat Wagenborg en Arriva streven naar een 1 uurs verbinding met Leeuwarden. Waar het hier om gaat is dat er een snelverbinding in het leven geroepen is tussen Wagenborg en Arriva en dat die geen vlotte aansluiting heeft met Utrecht. De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden. Zoals je weet zijn er vanuit Utrecht heel veel treinen naar de rest van het land, vaak in een 10 min. dienst. Dus ook het vervolg is meteen geregeld. Onze reis ging tot Best.
Ik denk dat je de suggestie beter aan Wagenborg en Arriva kunt doorgeven dan hier bij NS.
Ik was al bang dat ik dit moest doen maar het blijft toch nodig. Ik wil gebruikers die reageren in dit topic vriendelijk verzoeken de toon opbouwend en constructief te houden. De topicstarter heeft niets aan aanvallen op de persoon. Goede suggesties om het voor hem goed te maken zijn uiteraard erg welkom.
@Momo sinds wanneer zijn Arriva of Wagenborg verantwoordelijk voor de NS reiziger.
@iMark Ik denk het ook want hier hebben ze nog niet veel begrepen van klantvriendelijkheid. Het gaat er toch niet om wie zijn dienstregelingen veranderd maar wie verantwoordelijkheid neemt. Volgens mij zou ik als NS reiziger bij de NS moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark Ik denk het ook want hier hebben ze nog niet veel begrepen van klantvriendelijkheid. Het gaat er toch niet om wie zijn dienstregelingen veranderd maar wie verantwoordelijkheid neemt. Volgens mij zou ik als NS reiziger bij de NS moeten zijn.
Dat lijkt me in dit geval niet. Je bent klant bij drie vervoerders die alle drie een eigen verantwoordelijkheid hebben. Wagenborg en Arriva weten sinds jaar en dag wat de vertrektijden van de IC's van NS in Leeuwarden zijn. Het is dan hun verantwoordelijkheid om een deugdelijke aansluiting te regelen. NS kan hooguit de suggestie doen aan Arriva en Wagenborg om het beter te regelen. NS is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de dienstregelingen van andere vervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo sinds wanneer zijn Arriva of Wagenborg verantwoordelijk voor de NS reiziger.
Dat kun je ook andersom stellen. Het grootste deel van de aansluitingen zijn goed te halen, je kunt dan toch NS niet verantwoordelijk maken voor de uitzondering in de Arriva dienstregeling waarin de overstap niet te halen is en je een keer langer moet wachten?
Je kunt ook zelf aan de hand van de dienstregeling een boot op een andere tijd nemen (een uur vroeger of later) en dan wel een betere aansluiting hebben.
@iMark Sorry ik ben NS reiziger op het moment ik uit de bus van Arriva stap. Die reis is achter de rug. Arriva hoeft niet in de gaten te houden welke reizen voor de NS reiziger belangrijk zijn. Zij hebben hun handen vol aan de eigen business.
@iMark Sorry ik ben NS reiziger op het moment ik uit de bus van Arriva stap. Die reis is achter de rug. Arriva hoeft niet in de gaten te houden welke reizen voor de NS reiziger belangrijk zijn. Zij hebben hun handen vol aan de eigen business.

Ik ga proberen je het toch een beetje uit te leggen. De NS dienstregeling is al jaren een redelijk vaststaand iets. De vertrektijden veranderen af en toe iets maar in grote lijnen blijven deze gelijk. De andere vervoerders doen, meestal, hetzelfde. NS kan echter zijn dienstregeling heel erg lastig aanpassen. NS rijdt op hele drukke trajecten en de treinen vanuit Leeuwarden komen voorbij een aantal cruciale en erg drukke punten in Nederland. Denk daarbij aan Zwolle, Amersfoort en Utrecht. Een aanpassing van enkele minuten voor 1 traject resulteert in tientallen wijzigingen, ook voor andere trajecten. We hebben als NS geen invloed op de reis die jij voor of nadat je bij ons bent ingestapt gaat maken. Op dit moment sluit de Intercity wellicht niet goed aan op jouw reis met de boot en Arriva bus. Voor vele andere reizigers is dit heel anders. De vertrektijd van de NS trein aanpassen op een hele kleine groep reizigers is een utopische gedachte. Arriva benaderen en de busdienst aan laten passen is veel logischer, veel makkelijker en veel kansrijker.
@Momo Het gaat hier om een sneldienst waarbij een vlotte aansluiting met Utrecht (ik zou het willen onderstrepen) veel voordeel biedt voor de NS reiziger. Het is toch duidelijk dat de NS zich hiervoor zou moeten inspannen. " Voor een beter OV"
Reputatie 7
Badge +3
@Peter040360
Dat lijkt me een misvatting. Je bent pas een klant van NS op het moment dat je bij NS bent ingecheckt of met een e-ticket in de trein zit. NS is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het voortraject. Het is aan Arriva en Wagenborg om de aansluiting beter te regelen als je daarover ontevreden bent.

Ik raad je aan om contact op te nemen met Arriva (https://www.arriva.nl/friesland-en-waddeneilanden/service-contact/contact-met-arriva.htm) en/of Wagenborg
(https://www.wpd.nl/contactformulier/) en eventueel hier terug te melden wat het antwoord is op je suggestie om de aansluiting van bus op trein in Leeuwarden te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +4
De aanpassing kan alleen bij de buslijn van Leeuwarden naar de pier van Holwerd v.v. Die hebben er al een klus aan. Voor een achtpersoons busje alle aansluitingen aanpassen, is gezien de verschillende belangen niet realistisch.
@Jouke NS Mijn god wat erg. Jullie begrijpen er echt niets van. Wagenborg kan die snelboot laten varen wanneer ze willen. Hetzelfde geldt min of meer voor Arriva zij het dat zij ruimte moeten hebben voor eventuele vertragingen die te maken hebben met het wad. Het enige wat moet gebeuren is dat de NS van de ivoren troon komt en dit bij de andere partijen onder de aandacht brengt Nogmaals het gaat hier om de verbinding met Utrecht ofwel de rest van Nederland.
@iMark Hier lopen onze meningen uiteen. Die tijd is blijkbaar voorbij
Reputatie 7
Badge +3
Als aanvulling op @Jouke NS nog het volgende.

Het is in Nederland zo geregeld dat de dienstregelingen van het openbaar vervoer worden vastgesteld op basis van de dienstregeling van NS. De dienstregeling van NS wordt vastgesteld op basis van de patroontijden van de grensoverschrijdende treinen. In feite bepalen de vertrektijden van Thalys uit Parijs voor een belangrijk deel de patroontijden in Nederland.
@Jouke NS Mijn god wat erg. Jullie begrijpen er echt niets van. Wagenborg kan die snelboot laten varen wanneer ze willen. Hetzelfde geldt min of meer voor Arriva zij het dat zij ruimte moeten hebben voor eventuele vertragingen die te maken hebben met het wad. Het enige wat moet gebeuren is dat de NS van de ivoren troon komt en dit bij de andere partijen onder de aandacht brengt Nogmaals het gaat hier om de verbinding met Utrecht ofwel de rest van Nederland.

Je doet hierbij de aanname dat deze andere vervoerders naar NS luisteren. Het tegenovergestelde is helaas waar. Arriva en NS zijn concurrenten en hoewel we proberen alles in overleg te doen heeft NS geen invloed op de keuzes die door anderen worden gemaakt. Wat je vraagt is in feite of jouw supermarkt de melk kan verplaatsen omdat deze in de andere winkel op een andere plaats staat en jij het hierdoor niet kan vinden. Ik nodig je uit om je iets meer in te lezen voordat je wederom reageert. Er zijn al legio suggesties geweest over waar en hoe je dit kunt aankaarten. NS kan hierin niets voor je betekenen.
@iMark Ik geloof je meteen maar dat betekent eveneens dat de NS andere partijen erop moet attenderen hoe het nog beter geregeld kan worden.water loopt toch ook altijd van boven naar beneden.
Reputatie 7
Badge +3
Zo is het niet geregeld in Nederland. De overheid heeft bepaald dat vervoerders (en concessieverleners) allen een eigen verantwoordelijkheid hebben. De concessieverlener van Arriva zou in theorie kunnen eisen dat de aansluitingen in Leeuwarden op een bepaalde manier geregeld moeten worden. Maar dat is aan de Provincie Fryslân, Arriva en Wagenborg en niet aan NS.
Badge +3
De dag dat Arriva bussen (en boten?) rekening gaan houden met de NS dienstregeling is rond https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-juttemis of als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.

Je zou dus hooguit kunnen vragen "Kan die trein dan niet een paar minuten wachten want er komt nog een vracht vol bootjesmensen (met bagage) aan met een bus?"

Het antwoord (en de reden waarom) heb je inmiddels, en is dus gewoon NEE want een halfuurtje later ben je de eerste hoor! 😥

Zou ook wat zijn als ik in Meppel of zo sta te wachten.. "Tja, we komen wat later want er was iets met een of andere boot en bus in Leeuwarden"

Je moet dus echt bij een andere partij zijn! Arriva op Twitter heeft leuke webcare die vaak sneller reageren dan de NS ook nog!
@Jouke NS @iMark @Robert B Waarom zouden Arriva of Wagenborg ook naar de NS moeten luisteren. Dit is de oude manier van denken. Het gaat erom het belang voor de reiziger voor ogen te houden en open de dialoog in te gaan. We zijn op zoek naar 5 minuten volgens mij te bereiken door overleg of door de bus van de snelboot direct naar de trein te laten rijden of de consessiehouders te vragen hieraan aandacht te schenken. Maakt niet uit hoe het gemeenschappelijk doel bereikt wordt. Als de NS zich hiervoor sterk maakt zorgt de publieke opinie er echt wel voor dat het voor elkaar komt. Gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. Als je erbij stilstaat best wel raar dat je tijdens een zogenaamd sneltraject nog zo'n 500 mtr moet lopen. Bij flink doorstappen is dit alleen al goed voor 5 minuten reistijd. Dus niemand hoeft zijn rooster aan te passen, maar alleen de wil tonen.
@Jouke NS je reageert snel. Ik heb mijn bericht nog wat aangevuld lees het nog even na als je wilt. Uiteraard zijn reizigersaantallen belangrijk in deze discussie. Dat de NS derhalve terughoudend is met aanpassen van dienstroosters snap ik ook wel. Maar probeer ook andere mogelijkheden te zien om het OV een stukje te verbeteren.
Reputatie 7
Badge
Arriva en NS zijn concurrenten

Dat is voor het eerst dat ik dat lees @Jouke NS .
Dit is natuurlijk pertinent onjuist en ook zeker niet het beeld wat NS en andere vervoerders in Nederland uitdraagt.
Zolang ze niet dezelfde dienst op dezelfde lijn uitvoeren (zoals railvervoerders in Engeland doen) kunnen ze nooit elkaars concurrent zijn, ze zijn samenwerkingspartners in het OV.
Verder rijdt Arriva in het Noorden op lijnen waarvoor de NS amper of geen belangstelling toonde tijdens de aanbestedingen.
@iMark Kan en wil ik niet met je eens zijn. Ook de vervoerders zelf hebben hierin een verantwoordelijkheid. Zij kunnen samen de beste dienstregeling verzorgen, als de politiek er zich mee moet bemoeien krijgen we alleen compromien zoals de zogenaamde 1 uurs dienst naar Leeuwarden waar vrijwel niemand iets aan heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk niet we het eens gaan worden.

Heb je al contact opgenomen met Arriva en Wagenborg en je suggesties tot verbetering van de aansluitingen in Leeuwarden doorgegeven?

Reageer