beantwoord

Snelverbinding Ameland Utrecht.

• 1 augustus 2019
  • 72 reacties
  • 1593 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

@iMark Ik geloof je meteen maar dat betekent eveneens dat de NS andere partijen erop moet attenderen hoe het nog beter geregeld kan worden.water loopt toch ook altijd van boven naar beneden.
Badge +3
Zo is het niet geregeld in Nederland. De overheid heeft bepaald dat vervoerders (en concessieverleners) allen een eigen verantwoordelijkheid hebben. De concessieverlener van Arriva zou in theorie kunnen eisen dat de aansluitingen in Leeuwarden op een bepaalde manier geregeld moeten worden. Maar dat is aan de Provincie Fryslân, Arriva en Wagenborg en niet aan NS.
Ik ga proberen je het toch een beetje uit te leggen. De NS dienstregeling is al jaren een redelijk vaststaand iets. De vertrektijden veranderen af en toe iets maar in grote lijnen blijven deze gelijk. De andere vervoerders doen, meestal, hetzelfde.

De boottijden zijn ook al jaren hetzelfde, met wat aanvullende afvaarten in de zomerdagen. Zoals Thom ook al aangeeft heeft Wagenborg grote moeite om de reguliere boten te laten varen, laat staan op tijd. Vertragingen van meer dan een uur zijn in de zomer geen uitzondering. Voor een deel wordt dat veroorzaakt door de dichtslibbende vaargeul waardoor de overtocht langer duurt dan de geplande plm 40 minuten. Sinds vorig jaar vaart er een sneldienst met een kortere vaartijd en daar zit dus de afwijking, niet in de NS rijtijden.
Badge +3
De dag dat Arriva bussen (en boten?) rekening gaan houden met de NS dienstregeling is rond https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-juttemis of als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.

Je zou dus hooguit kunnen vragen "Kan die trein dan niet een paar minuten wachten want er komt nog een vracht vol bootjesmensen (met bagage) aan met een bus?"

Het antwoord (en de reden waarom) heb je inmiddels, en is dus gewoon NEE want een halfuurtje later ben je de eerste hoor! 😥

Zou ook wat zijn als ik in Meppel of zo sta te wachten.. "Tja, we komen wat later want er was iets met een of andere boot en bus in Leeuwarden"

Je moet dus echt bij een andere partij zijn! Arriva op Twitter heeft leuke webcare die vaak sneller reageren dan de NS ook nog!
@Jouke NS @iMark @Robert B Waarom zouden Arriva of Wagenborg ook naar de NS moeten luisteren. Dit is de oude manier van denken. Het gaat erom het belang voor de reiziger voor ogen te houden en open de dialoog in te gaan. We zijn op zoek naar 5 minuten volgens mij te bereiken door overleg of door de bus van de snelboot direct naar de trein te laten rijden of de consessiehouders te vragen hieraan aandacht te schenken. Maakt niet uit hoe het gemeenschappelijk doel bereikt wordt. Als de NS zich hiervoor sterk maakt zorgt de publieke opinie er echt wel voor dat het voor elkaar komt. Gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. Als je erbij stilstaat best wel raar dat je tijdens een zogenaamd sneltraject nog zo'n 500 mtr moet lopen. Bij flink doorstappen is dit alleen al goed voor 5 minuten reistijd. Dus niemand hoeft zijn rooster aan te passen, maar alleen de wil tonen.
@Jouke NS @iMark @Robert B Waarom zouden Arriva of Wagenborg ook naar de NS moeten luisteren. Dit is de oude manier van denken. Het gaat erom het belang voor de reiziger voor ogen te houden en open de dialoog in te gasn. We zijn op zoek naar 5 minuten volgens mij te bereiken door overleg of door de bus van de snelboot direct naar de trein te laten rijden of de consessiehouders te vragen hieraan aandacht te schenken. Maakt niet uit hoe het gemeenschappelijk doel bereikt wordt. Als de NS zich hiervoor sterk maakt zorgt de publieke opinie er echt wel voor dat het voor elkaar komt. Gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen.

Ik snap de gedachtegang die je hebt Peter040360, sterker nog, ik juich het toe. De praktijk is echter anders. Om een voorbeeld te noemen: heel veel reizigers vroegen al jaren aan NS om een abonnement te bedenken waarbij men geen saldo hoeft te laden maar, net als Zakelijke reizigers, 1 keer per maand een factuur krijg. Dat product heeft NS inmiddels ontwikkeld, NS Flex, maar is zeker niet met open armen ontvangen door andere vervoerders. Dat kost heel veel overleg, toezeggingen en gesprekken om een dergelijke ontwikkeling voor elkaar te krijgen. De dienstregeling aanpassen is zo mogelijk nog veel complexer en zal veel minder snel gebeuren. We geven hiervoor, zoals ik eerder al aangaf, regelmatig suggesties door, hebben er ook gesprekken over, maar houden hierbij ook vooral rekening met de massa. Democratisch gezien zal het aantal reizigers dat jouw overstap maakt relatief weinig zijn, als je het vergelijkt met de andere overstappen. Om een voorbeeld te nemen. Reizigers vanuit Buitenpost, Zwaagwesteinde, Veenwoude en Hardegarijp kunnen op dit moment vanuit hun vertrekstation overstappen op Leeuwarden om de Intercity te nemen naar Rotterdam. Die overstap is 5 minuten. Diezelfde trein 5 minuten vervroegen heeft tot gevolg dat zij die overstap missen. En die groep reizigers is aanzienlijk groter dan de groep die vanaf Ameland naar Utrecht gaat met boot-bus-trein.
@Jouke NS je reageert snel. Ik heb mijn bericht nog wat aangevuld lees het nog even na als je wilt. Uiteraard zijn reizigersaantallen belangrijk in deze discussie. Dat de NS derhalve terughoudend is met aanpassen van dienstroosters snap ik ook wel. Maar probeer ook andere mogelijkheden te zien om het OV een stukje te verbeteren.
Reputatie 6
Arriva en NS zijn concurrenten

Dat is voor het eerst dat ik dat lees @Jouke NS .
Dit is natuurlijk pertinent onjuist en ook zeker niet het beeld wat NS en andere vervoerders in Nederland uitdraagt.
Zolang ze niet dezelfde dienst op dezelfde lijn uitvoeren (zoals railvervoerders in Engeland doen) kunnen ze nooit elkaars concurrent zijn, ze zijn samenwerkingspartners in het OV.
Verder rijdt Arriva in het Noorden op lijnen waarvoor de NS amper of geen belangstelling toonde tijdens de aanbestedingen.

Arriva en NS zijn concurrentenDat is voor het eerst dat ik dat lees @Jouke NS .
Dit is natuurlijk pertinent onjuist en ook zeker niet het beeld wat NS en andere vervoerders in Nederland uitdraagt.
Zolang ze niet dezelfde dienst op dezelfde lijn uitvoeren (zoals railvervoerders in Engeland doen) kunnen ze nooit elkaars concurrent zijn, ze zijn samenwerkingspartners in het OV.
Verder rijdt Arriva in het Noorden op lijnen waarvoor de NS amper of geen belangstelling toonde tijdens de aanbestedingen.

Concurrenten is wellicht een ongelukkige term, bedankt voor het aangeven. Het zijn twee verschillende bedrijven die op zichzelf staan. We werken zoveel mogelijk samen met andere vervoerders maar kunnen geen invloed op elkaar uitoefenen.
Badge +3
Hou het maar op concullega's.

@Peter040360 heeft natuurlijk wel een punt wanneer hij aangeeft dat de samenwerking in het OV nog wel wat beter kan. Maar dat ligt niet eens zozeer aan de vervoerders maar eerder aan de concessieverleners. Die moeten in het eisenpakket bij een aanbesteding veel scherper toezien op het verbeteren van aansluitingen. Wanneer er niet gestuurd wordt zal iedere vervoerder zijn eigenbelang voorop stellen. De betere samenwerking tussen de vervoerders, ook op dienstregelingsgebied, zal door de verschillende overheden gecoördineerd moeten worden. Waarbij dan ook nog eens opvalt dat verschillende provincies/concessieverleners ook niet verder kijken dan hun eigen postzegelgebiedje.
@iMark Kan en wil ik niet met je eens zijn. Ook de vervoerders zelf hebben hierin een verantwoordelijkheid. Zij kunnen samen de beste dienstregeling verzorgen, als de politiek er zich mee moet bemoeien krijgen we alleen compromien zoals de zogenaamde 1 uurs dienst naar Leeuwarden waar vrijwel niemand iets aan heeft.
Badge +3
Ik denk niet we het eens gaan worden.

Heb je al contact opgenomen met Arriva en Wagenborg en je suggesties tot verbetering van de aansluitingen in Leeuwarden doorgegeven?
@iMark Nee, en ga ik ook niet doen omdat ik vind dat het de taak is van NS om goede aansluitingen voor haar reizigers te verzorgen. Als het zo is zoals ook jij zegt dat de Thalys de dienstregeling in heel Nederland bepaald zal de NS haar verantwoordelijlheid moeten nemen om met de "vervoerspartners" tot een optimaal resultaat te komen. De aansluiting waar we het hier over hebben is ver van optimaal. NS is aan zet.

Geef je onderschrift inhoud!
Badge +3
Zullen we het hier dan bij laten? Er zijn je allerlei suggesties aan de hand gedaan om je verbetervoorstellen bij de juiste partijen terecht te laten komen. Wanneer je blijft volhouden dat NS de enige partij is die goede aansluitingen kan realiseren en dat dat niet de verantwoordelijkheid is van de partijen die goed op NS zouden moeten aansluiten dan houdt het op.
@iMark Jammer dat je alle suggesties ten spijt niet wilt inzien dat NS aan zet is. We leven inmiddels in de 21ste eeuw. De monopolistische dictaten uit de vorige eeuw hebben we al lang ver achter ons gelaten. Wordt wakker !

Ps. Wanneer heb ik beweerd dat de andere partijen geen verantwoordelijkheid hebben?
Reputatie 6
Badge
Veel onnodig gedram in deze discussie. De hele wereld draait niet om een bootverbinding met perfecte aansluiting op bus en vervolgen trein naar Utrecht. Al meerdere malen is door verschillende personen al uitgelegd waarom iets niet kan.

Hoewel de toon van TS in de loop van de dag -gelukkig- wat gematigd is, lijkt het een gebed zonder einde.
Reputatie 6
Zullen we het hier dan bij laten?

Juist, alles is nu wel duidelijk en zeer uitvoerig en meerdere malen voorbij gekomen.
Reputatie 7
Badge +3
De snelboot kan maximaal 48 passagiers meenemen van wie het grootste deel zijn auto in Holwerd parkeert. Het verbaast me daarom dat Arriva voor een paar passagiers überhaupt een aansluitende bus laat rijden. TS geeft zelf al aan dat er op zijn rit maar twee mensen in de bus zaten.
@Tamzin en wat is daarvan de oorzaak denk je. In het hoogseizoen nota bene.
@Raymond123 Wat kan niet. Contact opnemen met de vervoerspartners om dit te regelen? Jij hebt het over drammen terwijl je zelf dramt dat het niet geregeld kan worden. Waarschijnlijk heb je het over het aanpassen van het dienstrooster terwijl ik dat niet één maal gesuggereerd heb. Daar komen jullie steeds mee aandrammen.
Peter040360, alles is nu doorgegeven. De achterliggende afdeling gaat hiernaar kijken. Meer kunnen we hier niet. De community is geen treindienstleiding. Het is nu gewoon afwachten.
@Laura NS Waarom richt je je tot mij. Ik reageer toch inhoudelijk op de anderen. Het is inderdaad geen treindienstleiding, maar toch ook geen onderonsje van NS personeel

Reageer