beantwoord

Snelverbinding Ameland Utrecht.

  • 1 August 2019
  • 72 reacties
  • 1888 Bekeken

Omwille van het milieu maar eens gekozen voor het openbaar vervoer naar Ameland en terug.

Vanmorgen om 9:30 uur met de snelboot van Wagenborg vertrokken uit Ameland. Vervolgens keurig een aansluiting met de Snelbus van Arriva in een keer door naar Leeuwarden. Het was me al opgevallen dat wij de enige passagiers waren op de bus. Op de boot zaten slechts een handje vol reizigers.

Op station Leeuwarden laat de NS je ruim 100 meter rennen naar perron 3 om de trein naar Utrecht nota bene voor je neus te zien vertrekken.

Is dit de manier om reizigers het OV uit te jagen. Geen wonder dat de ritten met boot en bus onrendabel zijn.

De tijdwinst die je boekt voor € 7,50 extra wordt in een maal door de NS opgeslokt. Het maken van goede afspraken tussen deze 3 partijen lijkt mij niet zo moeilijk aangezien zowel Wagenborg als Arriva een speciale sneldienst verzorgen die maar enkele keren per dag gaat.

Gaat het ooit nog goedkomen met het OV in Nederland. De treinrit naar Utrecht nota bene!
icon

Beste antwoord door iMark 1 August 2019, 12:39

Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 7
Badge
@Edwin Als je een trein later neemt heb je nog meer tijd. Wat is dit voor onzin. Nu arriveert de bus op het station Leeuwarden 1 minuut voordat de trein vertekt naar Utrecht. Uiteraard staat die daarom niet in de dienstregeling, maar het blijft wel een feit van slechte afstemming tussen de openbaar vervoerders. Alle extra energie die Wagenborg en Arriva in een vlot vervoer steken gaat verloren op Station Leeuwarden. Daar zou je jezelf druk om moeten maken als NS medewerker i.p.v. de boel te bagitaliseren. Wat je laat zien is dat klantvriendelijkheid nog niet in de genen van de NS medewerkers zit
Ehm, ik laat je zien dat je een aansluiting hebt willen halen die gewoon niet uit de planner te halen is. Vervolgens is het de schuld van NS dat je bus te vroeg aankomt en je door te rennen de sluitseinen van de trein ziet?
Vervolgens beschuldig je me er ook nog eens van dat ik niet klantvriendelijk ben op basis van 1 antwoord.
Prima. Laatste reactie van mij geweest.
Reputatie 7
Bij Wagenborg/Arriva heeft u meer kans om uw beklag te doen. De NS zal de dienstregeling niet gaan aanpassen. Daarmee zou de dienstregeling van het hele land moeten worden omgegooid. I.t.t. Wagenborg/Arriva, waar het maar 1 lijn verschuiven is.
Reputatie 7
Badge
@Edwin Je hebt hem in 1 keer helemaal begrepen. Je gaat vooruit al zijn het kleine stapjes.

Echt jammer dit @Peter040360 , zo'n opmerking richting een NS medewerker welke alhier in eigen tijd klanten probeert te helpen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor zover ik het kan beoordelen ligt het probleem niet bij NS maar bij Wagenborg en Arriva. De vertrektijden van de IC's vanuit Leeuwarden liggen vast dus ligt het bij Wagenborg en Arriva om een gezwinde aansluiting te regelen.

Het kan blijkbaar wel bij vertrek van de veerboot van 12.30, 16.00, 17.00 en 20.00 uur. Dan is er een overstap van 6 minuten van de veerboot op de bus in Holwerd en van 16 minuten van de bus op de trein in Leeuwarden.

Hier het reisschema bij vertrek om 12.30 uur uit Ameland:

Reputatie 7
Badge +4
De boot op zaterdag vaart in een uurdienst, en dat is in de praktijk volstrekt onmogelijk. Elke zaterdag zijn er vertragingen en die lopen op naarmate de dag vordert. De dienstregeling van de bus is afgestemd op de aangegeven tijden en dat is logisch, maar in de praktijk kom je aan in Holwerd, en je ziet wel wanneer er een boot gaat. Vanaf Nes idem dito. De bussen wachten regelmatig op de pier tot er een boot komt, als het niet idioot lang duurt.

Door de week en buiten het seizoen gaat het prima. De uurregeling is echter niet vol te houden. De overtocht duurt drie kwartier en de resttijd is voor in- en uitladen van auto's en passagiers bij deze reizigersaantallen onvoldoende.

Verder trekken het Wad en het getij zich echt niets aan van de dienstregeling. Sommige delen zijn smal en ondiep en ondanks dat de diepgang van de veerboot best mee valt, staat er vaak te weinig water.

Het is vreselijk klantonvriendelijk van de Waddenzee, en vooral van het getij. Een randstedelijke klacht is zeer op zijn plaats. 😉 Het Wad heeft een eigen dynamiek, en u heeft er niets te zeggen. Ik ben jarenlang betrokken geweest bij het wadlopen en als je daarbij iets leert, dan is het dat wel. Wen er maar aan.

Of de snelboot milieuvriendelijker is, vraag ik me af. De normale veerboot zal per passagier minder uitstoot hebben. Niet met de auto naar Ameland is, vrees ik, vooral een economische keuze, want de autotarieven zijn uitgesproken fors.

Ik ken het gebied als mijn broekzak. Vertraging en soms vastzitten, hoort er gewoon bij. Aan het onmogelijke is niemand gehouden. Ontstress er maar een beetje, het gebied leent er zich uitstekend voor, zeker bij mensen die om de drie minuten een metro gewend zijn. In Friesland moet je wel eens een half uur wachten. Randstedelijke opvattingen daarover worden doorgaans ook niet overgenomen. De Friezen zijn niet voor niets de gelukkigste Nederlanders. 😉
@Jouke NS @iMark @Robert B Waarom zouden Arriva of Wagenborg ook naar de NS moeten luisteren. Dit is de oude manier van denken. Het gaat erom het belang voor de reiziger voor ogen te houden en open de dialoog in te gasn. We zijn op zoek naar 5 minuten volgens mij te bereiken door overleg of door de bus van de snelboot direct naar de trein te laten rijden of de consessiehouders te vragen hieraan aandacht te schenken. Maakt niet uit hoe het gemeenschappelijk doel bereikt wordt. Als de NS zich hiervoor sterk maakt zorgt de publieke opinie er echt wel voor dat het voor elkaar komt. Gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen.

Ik snap de gedachtegang die je hebt Peter040360, sterker nog, ik juich het toe. De praktijk is echter anders. Om een voorbeeld te noemen: heel veel reizigers vroegen al jaren aan NS om een abonnement te bedenken waarbij men geen saldo hoeft te laden maar, net als Zakelijke reizigers, 1 keer per maand een factuur krijg. Dat product heeft NS inmiddels ontwikkeld, NS Flex, maar is zeker niet met open armen ontvangen door andere vervoerders. Dat kost heel veel overleg, toezeggingen en gesprekken om een dergelijke ontwikkeling voor elkaar te krijgen. De dienstregeling aanpassen is zo mogelijk nog veel complexer en zal veel minder snel gebeuren. We geven hiervoor, zoals ik eerder al aangaf, regelmatig suggesties door, hebben er ook gesprekken over, maar houden hierbij ook vooral rekening met de massa. Democratisch gezien zal het aantal reizigers dat jouw overstap maakt relatief weinig zijn, als je het vergelijkt met de andere overstappen. Om een voorbeeld te nemen. Reizigers vanuit Buitenpost, Zwaagwesteinde, Veenwoude en Hardegarijp kunnen op dit moment vanuit hun vertrekstation overstappen op Leeuwarden om de Intercity te nemen naar Rotterdam. Die overstap is 5 minuten. Diezelfde trein 5 minuten vervroegen heeft tot gevolg dat zij die overstap missen. En die groep reizigers is aanzienlijk groter dan de groep die vanaf Ameland naar Utrecht gaat met boot-bus-trein.
Reputatie 7
Badge +3
Hou het maar op concullega's.

@Peter040360 heeft natuurlijk wel een punt wanneer hij aangeeft dat de samenwerking in het OV nog wel wat beter kan. Maar dat ligt niet eens zozeer aan de vervoerders maar eerder aan de concessieverleners. Die moeten in het eisenpakket bij een aanbesteding veel scherper toezien op het verbeteren van aansluitingen. Wanneer er niet gestuurd wordt zal iedere vervoerder zijn eigenbelang voorop stellen. De betere samenwerking tussen de vervoerders, ook op dienstregelingsgebied, zal door de verschillende overheden gecoördineerd moeten worden. Waarbij dan ook nog eens opvalt dat verschillende provincies/concessieverleners ook niet verder kijken dan hun eigen postzegelgebiedje.
Reputatie 7
Badge
Als ik die reis achteraf plan, kom ik op een wachttijd van 25 minuten op Leeuwarden uit. NS laat je dus helemaal niet rennen, maar geeft je ruim de tijd om over te stappen van de bus naar de trein.

Laten we het wel respectvol houden Peter040360. We zijn hier enkel en alleen om elkaar te helpen.
@Laura NS Bedankt. Ik snap dat de NS haar dienst regeling hiervoor niet kan aanpassen. Het gaat mij meer om een juiste afstemming met Arriva en Wagenborg. De NS moet voor haar reizigers hierin het voortouw nemen. Volgens mij hebben alle partijen er voordeel bij.

Wagenborg en Arriva maken een plan om in 1 uur tussen Leeuwarden en Ameland te reizen. Daar sluit de trein keurig op aan, behalve als door Arriva materieel Ingezet wordt dat 10-15 minuten langer onderweg is, moet NS dan de dienstregeling voor die verbinding omgooien? Dan krijg je bij de 1-uurs verbinding het gezeur dat de trein net wegrijdt in de halfuur dienstregeling.
@tridek_ok Leren lezen!

Staat er misschien een beetje raar,.maar de strekking is; waarom verwacht je dat NS veranderingen gaat initiëren terwijl Arriva een afwijking in de reguliere dienstverlening heeft? En over leren lezen gesproken; misschien moet je zelf eerst eens een blik werpen in de reisplanner alvorens je alles en iedereen de schuld geeft dat je een aansluiting niet haalt. Maar nee, aan jou kan het zeker niet gelegen hebben ...
😂 als dat je sterkste antwoord is zegt mij dat genoeg over jou.

Maar ik zal mijn vraag aan jou nog een keer proberen te verduidelijken; waarom verwacht je dat NS het voortouw gaat nemen als 2 andere partijen samen een dienstregeling bedenken waarbij je in een uur tussen Ameland en Leeuwarden kunt reizen (en aansluiting geeft op de NS treinen) maar daar blijkbaar van afwijken op de door jou gekozen verbinding?
De meeste aansluitingen op de snelboot worden uitgevoerd met een 8 persoons busje, de aansluiting op de 9.30 met een grote bus die er langer over doet.
Ik denk dat we eenvoudigweg kunnen concluderen, mede op basis van de reactie van Thom, dat het erg lastig is om de reis met 3 vervoerders, waaronder 1 bootdienst, erg lastig is. NS probeert de dienstregeling zo af te stemmen dat deze aansluit bij (de meeste) overige vervoerders. Helaas kun je een aansluiting nooit 100% maken. Leeuwarden is daarvan een mooi voorbeeld. Er komen, naast de NS treinen, 3 andere treinen aan (Arriva treinen naar Buitenpost/Groningen, Sneek en Harlingen Haven). Daarnaast rijden er nog een x-aantal bussen van en naar het station. Alles op elkaar aan laten sluiten is dan ook niet alleen erg lastig maar ook ongewenst. Daardoor krijg je op piekmomenten een enorme mensenmassa op zowel het busstation als het treinstation. De spreiding is een natuurlijk gevolg van de roosters van rijdend personeel, op zowel bus als trein, maar maakt het erg complex. Dat is nu eenmaal het gevolg van de combinatie van lange, landelijke spoorlijnen en korte, regionale lijnen.
Ik ga proberen je het toch een beetje uit te leggen. De NS dienstregeling is al jaren een redelijk vaststaand iets. De vertrektijden veranderen af en toe iets maar in grote lijnen blijven deze gelijk. De andere vervoerders doen, meestal, hetzelfde.

De boottijden zijn ook al jaren hetzelfde, met wat aanvullende afvaarten in de zomerdagen. Zoals Thom ook al aangeeft heeft Wagenborg grote moeite om de reguliere boten te laten varen, laat staan op tijd. Vertragingen van meer dan een uur zijn in de zomer geen uitzondering. Voor een deel wordt dat veroorzaakt door de dichtslibbende vaargeul waardoor de overtocht langer duurt dan de geplande plm 40 minuten. Sinds vorig jaar vaart er een sneldienst met een kortere vaartijd en daar zit dus de afwijking, niet in de NS rijtijden.

Arriva en NS zijn concurrentenDat is voor het eerst dat ik dat lees @Jouke NS .
Dit is natuurlijk pertinent onjuist en ook zeker niet het beeld wat NS en andere vervoerders in Nederland uitdraagt.
Zolang ze niet dezelfde dienst op dezelfde lijn uitvoeren (zoals railvervoerders in Engeland doen) kunnen ze nooit elkaars concurrent zijn, ze zijn samenwerkingspartners in het OV.
Verder rijdt Arriva in het Noorden op lijnen waarvoor de NS amper of geen belangstelling toonde tijdens de aanbestedingen.


Concurrenten is wellicht een ongelukkige term, bedankt voor het aangeven. Het zijn twee verschillende bedrijven die op zichzelf staan. We werken zoveel mogelijk samen met andere vervoerders maar kunnen geen invloed op elkaar uitoefenen.
Reputatie 7
Badge
Jammer dat u dit zo ervaren heeft, maar de aansluiting is prima. Door de iets ruimere overstaptijd haal je deze belangrijke overstap ook nog als boot en/of bus te laat is.

De treinen rijden in een vast patroon in heel Nederland, daarin iets wijzigen gaat niet gebeuren. Als u de overstap toch te ruim vind kunt u Wagenborg eventueel vragen de boot op een andere tijd te laten varen.

Persoonlijk vind ik een wat ruimere overstap altijd prettig, ik hou al helemaal niet van gehaast.
Uiteraard kan ik jouw suggestie doorzetten. Doe ik! Dit wordt dan alleen wel intern afgehandeld en krijgen wij geen reactie meer van. Je mag er in deze wel vanuit gaan dat al onze klachten en suggesties serieus worden bekeken. In dit geval schat ik de kans wel klein in dat dit vanuit NS gaat veranderen omdat we dan, inderdaad, de hele dienstregeling aan moeten passen, maar ik zal zeker een poging voor je doen. De tijd zal het leren! Wellicht dat ze hier een optie zien voor de nieuwe dienstregeling, maar garanderen kan ik het niet, helaas.
@AbbeyRoad Onder helpen versta ik wat anders. Fijne dag verder.
Bij Wagenborg/Arriva heeft u meer kans om uw beklag te doen. De NS zal de dienstregeling niet gaan aanpassen. Daarmee zou de dienstregeling van het hele land moeten worden omgegooid. I.t.t. Wagenborg/Arriva, waar het maar 1 lijn verschuiven is.

Dat lijkt mij een uitstekend begin, de 9.30 van Ameland vertrok pas om 9.38. Vervolgens is Arriva aan zet, waarom werd er een grote bus ingezet als aansluiting op de snelboot, hiermee wordt de beloofde reistijd (Ameland - Leeuwarden) van 1 uur niet gehaald.
@tridek_ok Leren lezen!
@tridek_ok je laat nog steeds zien dat lezen niet je beste kant is. Het gaat mij helemaal niet om de dienstregeling. Het gaat mij erom dat in de dienstregeling geen fatsoenlijke aansluiting geregeld is. Maar volhard hier maar lekker verder in je zelfgenoegzaamheid. De NS heeft het nog zwaar te halen met figuren zoals jij.
Reputatie 7
Badge +3
De meeste aansluitingen op de snelboot worden uitgevoerd met een 8 persoons busje, de aansluiting op de 9.30 met een grote bus die er langer over doet.
Dat zou niets mogen uitmaken volgens Arriva. Alle ritten van lijn 166 staan gepland om in 34 minuten van de Veerdam in Holwerd naar het busstation in Leeuwarden te rijden.


Bron: https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?travelby=bus&city=Holwerd&line=166%3A1&stop=Holwerd%2C+Veerdam&start=&tripdate=&display=dienstregeling#tabs-inner-1

Het lijkt me eerder dat rit 1011 nogal ongelukkig is ingelegd in aansluiting op de veerboot. Dat zal te maken hebben met de kering van rit 1012 (vertrek 09.36 uit Leeuwarden) die pas om 10.09 in Holwerd aankomt.
@tridek_ok Fijn je hebt al beter leren lezen. En ook fijn dat Wagenborg en Arriva streven naar een 1 uurs verbinding met Leeuwarden. Waar het hier om gaat is dat er een snelverbinding in het leven geroepen is tussen Wagenborg en Arriva en dat die geen vlotte aansluiting heeft met Utrecht. De NS verantwoordelijk voor haar reizigers zou toch minimaal kunnen opwerpen, hé jongens kunnen we dat niet beter regelen. Kunnen we ergens 5 minuten vinden zodat we de winst van ca. 30 minuten ook nog tot Utrecht kunnen vasthouden. Zoals je weet zijn er vanuit Utrecht heel veel treinen naar de rest van het land, vaak in een 10 min. dienst. Dus ook het vervolg is meteen geregeld. Onze reis ging tot Best.
Dat zou niets mogen uitmaken volgens Arriva. Alle bussen van in de dienstregeling van lijn 166 staan gepland om in 34 minuten van de Veerdam in Holwerd naar het busstation in Leeuwarden te rijden.



Inderdaad, ik had in de NS app gekeken en daar gaat de berekening van de reistijd niet goed



Van 12.56 tot 13.30 is maar 28 minuten volgens de planner

Reageer