beantwoord

SNG

Toon eerste bericht

55 reacties

Badge
De treinen zijn juist zo open vanwege de sociale veiligheid en ook de SNG zal hierin niet verschillen, enige is dat de WC enig zichtveld ontneemt maar dat is bij de aangepaste SLT ook al zo.

En heel eerlijk gezegd,voor sfeer ga ik toch echt niet in een trein zitten 😉 😃
Reputatie 7
Badge +3

Weet je toevallig ook of de SNG de ICM op het traject Groningen – Zwolle volledig gaat overnemen? Ik zie de SNG hier ook steeds regelmatiger proefrijden. Met name rondom station Meppel.

Het ICM dat nu nog in de sprinters naar Groningen rijdt is straks (per saldo) nodig om de spits intercity's in Noord Holland die nu nog met DDM1 rijden te kunnen te kunnen gaan rijden met intercity materieel. Dat zal wel ergens in de tweede helft volgend jaar gebeuren gezien de geplande volgorde van afvoer van oud materieel.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom niet gewoon alleen maar SNG treinstellen?
En dan de SLT bij de schroot :P
Vind de SLT zo vreselijk... Kan niet wachten tot dat de SNG op dit traject rijdt.
Of gewoon een ICM/DDZ gebruiken als sprinter. Dat zou pas mooi zijn!

Ik vrees dat je een grote teleurstelling wacht want er is qua inrichting nauwelijks verschil tussen SLT, Flirt en SNG.

ICM/DDZ is intercity materieel en heeft o.a. veel te veel eerste klas voor spinterdiensten.

Waarom niet gewoon alleen maar SNG treinstellen?
En dan de SLT bij de schroot :P
Vind de SLT zo vreselijk... Kan niet wachten tot dat de SNG op dit traject rijdt.
Of gewoon een ICM/DDZ gebruiken als sprinter. Dat zou pas mooi zijn!
Ik vrees dat je een grote teleurstelling wacht want er is qua inrichting nauwelijks verschil tussen SLT, Flirt en SNG.

ICM/DDZ is intercity materieel en heeft o.a. veel te veel eerste klas voor spinterdiensten.

Ik weet hoe de SNG er van binnen uit ziet en dat lijkt wel wat op de Flirt. Aantal keer in de Flirt gezeten en die vind ik minimaal 100 keer beter als de SLT...
Reputatie 5
@Jeroen Oh echt? Help... 😂😂

Dacht dat het niet slechter kon als de SLT...
Vind het sowieso jammer dat het een grote "ruimte" is en niet allemaal losse coupés.
Zoals de intercity's dat hebben. Geeft sfeer vind ik.
Vind dat het tegenovergestelde bij de SLT... (SNG trouwens net zo hard...)
Maar goed, dit is een topic over de SNG en als ik alle tekortkoming en hekelpunten van de SLT zou moeten benoemen ben ik morgen nog bezig... :P

Wat vind jij dan de grootste tekortkomingen aan de SLT?
Alhier wordt melding gemaakt dat SNG vanaf maandagochtend 12 november gaat rijden:

https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/search.php?search_id=active_topics&sid=732e36f3fbcc983b01d6c8c46d1bebe1
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Één grote ruimte, tegenover coupés
- Verlichting 's ochtends vrij vel
- Veel te veel vierzitters
- Stoelen niet echt comfortabel
- Geen bovenverdieping
- Eerste klas erg matig. Eigenlijk gewoon een kopie van tweede klas, maar dan andere kleur stoelen.

En zo zijn er nog wel meer dingen, maar die zijn niet SLT specifiek en gelden eigenlijk voor alle sprinters.
Alhier wordt melding gemaakt dat SNG vanaf maandagochtend 12 november gaat rijden:

https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/search.php?search_id=active_topics&sid=732e36f3fbcc983b01d6c8c46d1bebe1

Klopt, is al een paar weken bekend, maar de software-update is nog niet goedgekeurd. Ze hopen dat het een van deze dagen goed gekeurd wordt, anders gaat het de 19e worden. Heb het trouwens via via gehoord dit, dus ik weet er niet meer van.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, is al een paar weken bekend, maar de software-update is nog niet goedgekeurd. Ze hopen dat het een van deze dagen goed gekeurd wordt, anders gaat het de 19e worden. Heb het trouwens via via gehoord dit, dus ik weet er niet meer van.
Hm, last minute software updates. Dat klink maar al te bekend, hopelijk krijgen we het niet hetzelfde eindeloze software gezeur als bij SLT en Flirt.
Badge
Volgens mijn laatste info zou het eerste stel toch echt maandag gaan rijden.

De bij mij bekende software update die nog moet volgen is vanwege 2 voorvallen met de SNG waarvoor nu een workaround is en welke situatie tijdens de inzet in de reizigersdienst helemaal niet zal voorkomen.

Software updates zijn niet bijzonder hoor Tamzin, die komen vaker voor.
Reputatie 5
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Geen bovenverdieping
- Eerste klas erg matig. Eigenlijk gewoon een kopie van tweede klas, maar dan andere kleur stoelen.

En zo zijn er nog wel meer dingen, maar die zijn niet SLT specifiek en gelden eigenlijk voor alle sprinters.

7 van die klachten zijn wel echt persoonlijke mening helaas waar echt niet snel iets aan zal veranderen. Daarnaast is er bewust gekozen voor een enkeldekker, felle verlichting en een grote ruimte
Reputatie 7
Badge +3
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Geen bovenverdieping

Er komen in de toekomst sowieso geen dubbeldekkers meer voor sprinterdiensten omdat het in/uitstappen te lang duurt. Als het laatste DDAR komende zomer zoals gepland verdwijnt is het over en uit.
Reputatie 7
Badge +3
En hij rijdt:

https://twitter.com/JellevWerkhoven/status/1061866427555160065
https://twitter.com/mauritswever/status/1061912823104749569

En ik had er vanmorgen op weg naar werk in kunnen zitten, ware het niet dat ik op het laatste moment de jas die ik al aanhad nog omwisselde voor een regenjas en aangekomen bij het station erachter kwam dat ik mijn OV-chipkaart, fietssleutels en werkpasje nog had laten zitten in die andere jas en dus weer terug naar huis kon lopen. Geen handige actie van mij.
Ik zag teruglopend wel deze trein aan komen rijden bij De Vink. En eenmaal weer onderweg zag ik hem bij mijn overstap op Laan van NOI weer aan komen rijden vanuit Den Haag Centraal.
Misschien vanmiddag terug naar huis nieuwe poging, anders morgenochtend.

Beetje jammer dat in de reisplanner nog geen plaatje staat van de SNG.

En inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en is het aantal zitplaatsen niet langer onbekend 😀

Qua capaciteit zouden 7 bakken SNG dus 5 bakken SGM moeten vervangen. Dus laten we de twee even vergelijken, SNG7 vs SGM5:
Zitplaatsen 1e klas: 57 vs 60
Zitplaatsen 2e klas: 283 vs 208
Klapzittingen: 16 vs 96
Staanplaatsen: 290 vs 488

Wat al op foto's te zien was wordt bevestigd met deze cijfers, meer 'echte' zitplaatsen en minder klapzittingen, en als direct gevolg hiervan minder staanplaatsen. Geen sta-trein dus meer zoals SGM, maar een trein waarin meer reizigers comfortabel kunnen zitten. Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Badge +3
Volgens mijn laatste info zou het eerste stel toch echt maandag gaan rijden.
Ik las op Twitter (en zie op Rijden de Treinen) dat er vandaag inderdaad eentje is gaan rijden (SNG-3 + SNG-4).

Tussen Den Haag (v. 5:51 en daarna elke 2 uur) en Haarlem (v. 6:55 en daarna elke 2 uur).
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Vanmorgen met mijn warhoofd (zie hierboven) dus die van 7.23 vanaf De Vink gemist, maar op de terugweg van werk via Den Haag Centraal gegaan en had daar die van 17.51 (stellen 2315 achter en 2711 voor).

Zit prima, ziet er goed uit, ruikt nog helemaal nieuw.

Inderdaad weinig klapzitjes, balkons zijn kleiner dan die van de SGM, tafeltjes bij de 4-zits zijn kleiner, ongeveer een flinke hand breed, bagagerek is minder diep dan bij andere treinen (daar ga je geen grote tassen of rolkoffers op kwijt kunnen), piepjes bij de deur worden zeker als je wat langer stilstaat op een station (zoals ik nu op Gvc) beetje irritant. Reisinformatiescherm laat behalve de gebruikelijke info ook tussendoor een kaartje met de treinroute zien, op mijn stukje was dat alleen tussen Mariahoeve en Voorschoten, de tijd tussen de andere stations is daar misschien te kort voor.

Badge
@Momo, dus toch gelukt om met de SNG te reizen vandaag 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat is wel gelukt....😆
Badge +3
Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Flirt zelfde. Als je kan zitten is het prima, maar als een HC Japanse taferelen moet gaan toepassen is het tricky.

Zullen we dat toch maar doen "mensen loop zover mogelijk door en roep maar hard als je er uit moet"

Dat was een sprinter rond 19:30 Eindhoven - Deurne, er was een trein uitgevallen en nogal wat overstappers vanuit de richting Ut/Ht en Gvc/Rtd/Tb/Bd.

Blij dat hij toch ging, maar er werd 'dringend' gezegd (ze stond naast me) en luid omgeroepen dat je bij acute nood toch maar liever 112 moest bellen dan aan de noodrem gaan 'trekken' of op knoppen moest gaan drukken...

Dat zal voor een volle SNG niet anders zijn, overigens. Maar leuk dat ze rijden!
Reputatie 7
Badge +3
Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Ik had nu 's middag de 6354 van 17.51 vertrek Den Haag. Die was goed te doen, niet alle stoelen bezet, al zat ik zelf helemaal vooraan in het voorste stel, het achterste (dus aan de stationshal kant) is vaak wel wat drukker.
Vaak is de trein ervoor (4669 vertrek 17.39) wat drukker, stappen ook meer mensen over op Laan uit de IC aangezien dat een officiele overstap van 6 minuten in de planner is. Wanneer ik dan uitstap op De Vink zijn er rijen bij de paaltjes, bij de 6354 is het dan met uitstappers over het algemeen op De Vink rustiger.
Reputatie 7
Badge +3
Dat was een sprinter rond 19:30 Eindhoven - Deurne, er was een trein uitgevallen en nogal wat overstappers vanuit de richting Ut/Ht en Gvc/Rtd/Tb/Bd.

Blij dat hij toch ging, maar er werd 'dringend' gezegd (ze stond naast me) en luid omgeroepen dat je bij acute nood toch maar liever 112 moest bellen dan aan de noodrem gaan 'trekken' of op knoppen moest gaan drukken...

Dat zal voor een volle SNG niet anders zijn, overigens. Maar leuk dat ze rijden!

Bij een uitgevallen trein heb je dat al snel. Helemaal leuk is het wanneer bv op Gvc de IC naar Groningen van 17.33 uitvalt en de eerst volgende trein naar Leiden de sprinter van 17.39 is en dat dan een SLT4 is 😨
Laatst gehad, op Laan konden nog net een handvol mensen zich erin persen, de rest bleef achter. Perron stond nog vol.
NS kan terugzien op een meer dan geslaagde inzet op de eerste dag van SNG in de reizigersdienst. Zonder noemenswaardige storingen en op de minuut nauwkeurig gereden de gehele dag.
Zelf nu na 00.00 uur nog steeds in dienst tussen Leiden en Haarlem vv.
Reputatie 7
Badge +3
En ook vandaag rijden ze.

Ik zal niet zeggen dat ze iedere rit op de minuut nauwkeurig gereden hebben, vanmorgen had ik toch echt +3 met de 6327 (nog maar net op het nippertje aansluiting met de 2427 gehaald op Laan) en ook gister waren er enkele kleine plusjes, maar het gaat zo te zien wel goed.
Ik ben ook wel tevreden over deze trein.

https://treinposities.nl/voertuig/ns_2315/geredentreinen
Reputatie 7
Badge +3
En ook vanmiddag gelukt om hiermee naar huis te gaan.
Hij glimt nog zo van nieuwigheid dat er van alles in weerspiegeld wordt 😆

Mooi hè !

Reageer