beantwoord

SNG

Toon eerste bericht

55 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en is het aantal zitplaatsen niet langer onbekend 😀

Qua capaciteit zouden 7 bakken SNG dus 5 bakken SGM moeten vervangen. Dus laten we de twee even vergelijken, SNG7 vs SGM5:
Zitplaatsen 1e klas: 57 vs 60
Zitplaatsen 2e klas: 283 vs 208
Klapzittingen: 16 vs 96
Staanplaatsen: 290 vs 488

Wat al op foto's te zien was wordt bevestigd met deze cijfers, meer 'echte' zitplaatsen en minder klapzittingen, en als direct gevolg hiervan minder staanplaatsen. Geen sta-trein dus meer zoals SGM, maar een trein waarin meer reizigers comfortabel kunnen zitten. Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.

Vanmorgen in de ochtendspits van de nieuwe dienstregeling reed er op sommige ritten 2 x SNG4 en op andere zelfs 3 stellen, totaal SNG10.
Ik heb begrepen dat dat ook in de middagspits op een aantal ritten het geval zal zijn. Dat is dan dus een uitbreiding van de SGM5 die er eerst reed.
Reputatie 4
Iets wat me opvalt bij deze nieuwe treinen is dat ze een enorm kabaal maken als ze in standby mode op het station staan te wachten tot het tijd is om te vertrekken. De afgelopen dagen op Haarlem onder de grote kap lijkt het wel of er een paar honderd bladblazers bezig zijn alle reizigers van de perrons te blazen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is iets wat ik al eerder gehoord had op Den Haag Centraal. Het is niet altijd zo, en ook niet over het hele gedeelte van de trein.
Ergens vorige week of de week ervoor liep ik vanaf de halzijde naar voren, bij het achterste stel hoorde ik het niet maar wel meer naar voor bij het voorste stel. Misschien de airco installatie die de lucht naar binnen blaast? Want ook binnen in de trein hoor je die iedere keer goed hoorbaar blazen.
Andere keren viel het me niet op.

Verder maken ze ook best een hoog soort pieptoon wanneer ze tot stilstand komen. Maar altijd nog beter dan het piepen en kraken van de SGM's.
Dat gesis hoort inderdaad bij deze trein, en je zult het bij de zogenaamde B-bak horen (het stuk waar ook het toilet in zit).
Waarom het nodig is, geen idee, maar je hoort het geluid als de compressor aanslaat. Daarom hoor je het dus soms wel en soms niet.

Het gepiep is ook normaal. Dat zijn de schijfremmen die pas op het laatste moment gebruikt worden om de trein helemaal tot stilstand te brengen.
Badge
Inmiddels een antwoord op het waarom de compressor zo luid staat te blazen, de producent (CAF) van de trein heeft een bewuste keuze gemaakt om de compressor als deze opgestart is omdat de luchttank bij te vullen tot 10 bar te laten draaien tot deze op bedrijfstemperatuur is, dat zou de levensduur van de compressor moeten verlengen volgens CAF. Wat je hoort is dus het afblazen van de compressor zodra de druk in de luchttank boven de 10 bar uitkomt.

Reageer