beantwoord

SNG


Op welke precieze datum word de SNG in dienst gezet?
icon

Beste antwoord door Julian 10 juli 2018, 13:31

Met de ingang van de nieuwe dienstregeling, op 9 december 2018.
Bekijk origineel

55 reacties

Badge
Inmiddels een antwoord op het waarom de compressor zo luid staat te blazen, de producent (CAF) van de trein heeft een bewuste keuze gemaakt om de compressor als deze opgestart is omdat de luchttank bij te vullen tot 10 bar te laten draaien tot deze op bedrijfstemperatuur is, dat zou de levensduur van de compressor moeten verlengen volgens CAF. Wat je hoort is dus het afblazen van de compressor zodra de druk in de luchttank boven de 10 bar uitkomt.
Dat gesis hoort inderdaad bij deze trein, en je zult het bij de zogenaamde B-bak horen (het stuk waar ook het toilet in zit).
Waarom het nodig is, geen idee, maar je hoort het geluid als de compressor aanslaat. Daarom hoor je het dus soms wel en soms niet.

Het gepiep is ook normaal. Dat zijn de schijfremmen die pas op het laatste moment gebruikt worden om de trein helemaal tot stilstand te brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is iets wat ik al eerder gehoord had op Den Haag Centraal. Het is niet altijd zo, en ook niet over het hele gedeelte van de trein.
Ergens vorige week of de week ervoor liep ik vanaf de halzijde naar voren, bij het achterste stel hoorde ik het niet maar wel meer naar voor bij het voorste stel. Misschien de airco installatie die de lucht naar binnen blaast? Want ook binnen in de trein hoor je die iedere keer goed hoorbaar blazen.
Andere keren viel het me niet op.

Verder maken ze ook best een hoog soort pieptoon wanneer ze tot stilstand komen. Maar altijd nog beter dan het piepen en kraken van de SGM's.
Reputatie 4
Iets wat me opvalt bij deze nieuwe treinen is dat ze een enorm kabaal maken als ze in standby mode op het station staan te wachten tot het tijd is om te vertrekken. De afgelopen dagen op Haarlem onder de grote kap lijkt het wel of er een paar honderd bladblazers bezig zijn alle reizigers van de perrons te blazen.
Reputatie 7
Badge +3
En inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en is het aantal zitplaatsen niet langer onbekend 😀



Qua capaciteit zouden 7 bakken SNG dus 5 bakken SGM moeten vervangen. Dus laten we de twee even vergelijken, SNG7 vs SGM5:
Zitplaatsen 1e klas: 57 vs 60
Zitplaatsen 2e klas: 283 vs 208
Klapzittingen: 16 vs 96
Staanplaatsen: 290 vs 488

Wat al op foto's te zien was wordt bevestigd met deze cijfers, meer 'echte' zitplaatsen en minder klapzittingen, en als direct gevolg hiervan minder staanplaatsen. Geen sta-trein dus meer zoals SGM, maar een trein waarin meer reizigers comfortabel kunnen zitten. Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.


Vanmorgen in de ochtendspits van de nieuwe dienstregeling reed er op sommige ritten 2 x SNG4 en op andere zelfs 3 stellen, totaal SNG10.
Ik heb begrepen dat dat ook in de middagspits op een aantal ritten het geval zal zijn. Dat is dan dus een uitbreiding van de SGM5 die er eerst reed.
Mooi hè !
Reputatie 7
Badge +3
En ook vanmiddag gelukt om hiermee naar huis te gaan.
Hij glimt nog zo van nieuwigheid dat er van alles in weerspiegeld wordt 😆

Reputatie 7
Badge +3
En ook vandaag rijden ze.

Ik zal niet zeggen dat ze iedere rit op de minuut nauwkeurig gereden hebben, vanmorgen had ik toch echt +3 met de 6327 (nog maar net op het nippertje aansluiting met de 2427 gehaald op Laan) en ook gister waren er enkele kleine plusjes, maar het gaat zo te zien wel goed.
Ik ben ook wel tevreden over deze trein.

https://treinposities.nl/voertuig/ns_2315/geredentreinen
NS kan terugzien op een meer dan geslaagde inzet op de eerste dag van SNG in de reizigersdienst. Zonder noemenswaardige storingen en op de minuut nauwkeurig gereden de gehele dag.
Zelf nu na 00.00 uur nog steeds in dienst tussen Leiden en Haarlem vv.
Reputatie 7
Badge +3
Dat was een sprinter rond 19:30 Eindhoven - Deurne, er was een trein uitgevallen en nogal wat overstappers vanuit de richting Ut/Ht en Gvc/Rtd/Tb/Bd.

Blij dat hij toch ging, maar er werd 'dringend' gezegd (ze stond naast me) en luid omgeroepen dat je bij acute nood toch maar liever 112 moest bellen dan aan de noodrem gaan 'trekken' of op knoppen moest gaan drukken...

Dat zal voor een volle SNG niet anders zijn, overigens. Maar leuk dat ze rijden!

Bij een uitgevallen trein heb je dat al snel. Helemaal leuk is het wanneer bv op Gvc de IC naar Groningen van 17.33 uitvalt en de eerst volgende trein naar Leiden de sprinter van 17.39 is en dat dan een SLT4 is 😨
Laatst gehad, op Laan konden nog net een handvol mensen zich erin persen, de rest bleef achter. Perron stond nog vol.
Reputatie 7
Badge +3
Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Ik had nu 's middag de 6354 van 17.51 vertrek Den Haag. Die was goed te doen, niet alle stoelen bezet, al zat ik zelf helemaal vooraan in het voorste stel, het achterste (dus aan de stationshal kant) is vaak wel wat drukker.
Vaak is de trein ervoor (4669 vertrek 17.39) wat drukker, stappen ook meer mensen over op Laan uit de IC aangezien dat een officiele overstap van 6 minuten in de planner is. Wanneer ik dan uitstap op De Vink zijn er rijen bij de paaltjes, bij de 6354 is het dan met uitstappers over het algemeen op De Vink rustiger.
Badge +3
Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Flirt zelfde. Als je kan zitten is het prima, maar als een HC Japanse taferelen moet gaan toepassen is het tricky.

Zullen we dat toch maar doen "mensen loop zover mogelijk door en roep maar hard als je er uit moet"

Dat was een sprinter rond 19:30 Eindhoven - Deurne, er was een trein uitgevallen en nogal wat overstappers vanuit de richting Ut/Ht en Gvc/Rtd/Tb/Bd.

Blij dat hij toch ging, maar er werd 'dringend' gezegd (ze stond naast me) en luid omgeroepen dat je bij acute nood toch maar liever 112 moest bellen dan aan de noodrem gaan 'trekken' of op knoppen moest gaan drukken...

Dat zal voor een volle SNG niet anders zijn, overigens. Maar leuk dat ze rijden!
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat is wel gelukt....😆
Badge
@Momo, dus toch gelukt om met de SNG te reizen vandaag 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Vanmorgen met mijn warhoofd (zie hierboven) dus die van 7.23 vanaf De Vink gemist, maar op de terugweg van werk via Den Haag Centraal gegaan en had daar die van 17.51 (stellen 2315 achter en 2711 voor).

Zit prima, ziet er goed uit, ruikt nog helemaal nieuw.

Inderdaad weinig klapzitjes, balkons zijn kleiner dan die van de SGM, tafeltjes bij de 4-zits zijn kleiner, ongeveer een flinke hand breed, bagagerek is minder diep dan bij andere treinen (daar ga je geen grote tassen of rolkoffers op kwijt kunnen), piepjes bij de deur worden zeker als je wat langer stilstaat op een station (zoals ik nu op Gvc) beetje irritant. Reisinformatiescherm laat behalve de gebruikelijke info ook tussendoor een kaartje met de treinroute zien, op mijn stukje was dat alleen tussen Mariahoeve en Voorschoten, de tijd tussen de andere stations is daar misschien te kort voor.


Badge +3
Volgens mijn laatste info zou het eerste stel toch echt maandag gaan rijden.
Ik las op Twitter (en zie op Rijden de Treinen) dat er vandaag inderdaad eentje is gaan rijden (SNG-3 + SNG-4).

Tussen Den Haag (v. 5:51 en daarna elke 2 uur) en Haarlem (v. 6:55 en daarna elke 2 uur).
En inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en is het aantal zitplaatsen niet langer onbekend 😀

Qua capaciteit zouden 7 bakken SNG dus 5 bakken SGM moeten vervangen. Dus laten we de twee even vergelijken, SNG7 vs SGM5:
Zitplaatsen 1e klas: 57 vs 60
Zitplaatsen 2e klas: 283 vs 208
Klapzittingen: 16 vs 96
Staanplaatsen: 290 vs 488

Wat al op foto's te zien was wordt bevestigd met deze cijfers, meer 'echte' zitplaatsen en minder klapzittingen, en als direct gevolg hiervan minder staanplaatsen. Geen sta-trein dus meer zoals SGM, maar een trein waarin meer reizigers comfortabel kunnen zitten. Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Reputatie 7
Badge +3
En hij rijdt:

https://twitter.com/JellevWerkhoven/status/1061866427555160065
https://twitter.com/mauritswever/status/1061912823104749569

En ik had er vanmorgen op weg naar werk in kunnen zitten, ware het niet dat ik op het laatste moment de jas die ik al aanhad nog omwisselde voor een regenjas en aangekomen bij het station erachter kwam dat ik mijn OV-chipkaart, fietssleutels en werkpasje nog had laten zitten in die andere jas en dus weer terug naar huis kon lopen. Geen handige actie van mij.
Ik zag teruglopend wel deze trein aan komen rijden bij De Vink. En eenmaal weer onderweg zag ik hem bij mijn overstap op Laan van NOI weer aan komen rijden vanuit Den Haag Centraal.
Misschien vanmiddag terug naar huis nieuwe poging, anders morgenochtend.


Beetje jammer dat in de reisplanner nog geen plaatje staat van de SNG.

Reputatie 7
Badge +3
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Één grote ruimte, tegenover coupés
- Verlichting 's ochtends vrij vel
- Veel te veel vierzitters
- Stoelen niet echt comfortabel
- Geen bovenverdieping
- Eerste klas erg matig. Eigenlijk gewoon een kopie van tweede klas, maar dan andere kleur stoelen.

En zo zijn er nog wel meer dingen, maar die zijn niet SLT specifiek en gelden eigenlijk voor alle sprinters.

Er komen in de toekomst sowieso geen dubbeldekkers meer voor sprinterdiensten omdat het in/uitstappen te lang duurt. Als het laatste DDAR komende zomer zoals gepland verdwijnt is het over en uit.
Reputatie 5
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Één grote ruimte, tegenover coupés
- Verlichting 's ochtends vrij vel
- Veel te veel vierzitters
- Stoelen niet echt comfortabel
- Geen bovenverdieping
- Eerste klas erg matig. Eigenlijk gewoon een kopie van tweede klas, maar dan andere kleur stoelen.

En zo zijn er nog wel meer dingen, maar die zijn niet SLT specifiek en gelden eigenlijk voor alle sprinters.

7 van die klachten zijn wel echt persoonlijke mening helaas waar echt niet snel iets aan zal veranderen. Daarnaast is er bewust gekozen voor een enkeldekker, felle verlichting en een grote ruimte
Badge
Volgens mijn laatste info zou het eerste stel toch echt maandag gaan rijden.

De bij mij bekende software update die nog moet volgen is vanwege 2 voorvallen met de SNG waarvoor nu een workaround is en welke situatie tijdens de inzet in de reizigersdienst helemaal niet zal voorkomen.

Software updates zijn niet bijzonder hoor Tamzin, die komen vaker voor.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, is al een paar weken bekend, maar de software-update is nog niet goedgekeurd. Ze hopen dat het een van deze dagen goed gekeurd wordt, anders gaat het de 19e worden. Heb het trouwens via via gehoord dit, dus ik weet er niet meer van.
Hm, last minute software updates. Dat klink maar al te bekend, hopelijk krijgen we het niet hetzelfde eindeloze software gezeur als bij SLT en Flirt.
Alhier wordt melding gemaakt dat SNG vanaf maandagochtend 12 november gaat rijden:

https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/search.php?search_id=active_topics&sid=732e36f3fbcc983b01d6c8c46d1bebe1


Klopt, is al een paar weken bekend, maar de software-update is nog niet goedgekeurd. Ze hopen dat het een van deze dagen goed gekeurd wordt, anders gaat het de 19e worden. Heb het trouwens via via gehoord dit, dus ik weet er niet meer van.
@RSD
- Uiterlijk exterieur
- Uiterlijk interieur
- Alles zo net-niet-wit
- Vloer altijd smerig
- Één grote ruimte, tegenover coupés
- Verlichting 's ochtends vrij vel
- Veel te veel vierzitters
- Stoelen niet echt comfortabel
- Geen bovenverdieping
- Eerste klas erg matig. Eigenlijk gewoon een kopie van tweede klas, maar dan andere kleur stoelen.

En zo zijn er nog wel meer dingen, maar die zijn niet SLT specifiek en gelden eigenlijk voor alle sprinters.
Alhier wordt melding gemaakt dat SNG vanaf maandagochtend 12 november gaat rijden:

https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/search.php?search_id=active_topics&sid=732e36f3fbcc983b01d6c8c46d1bebe1

Reageer