beantwoord

SNG

Op welke precieze datum word de SNG in dienst gezet?
icon

Beste antwoord door Julian 10 juli 2018, 13:31

Met de ingang van de nieuwe dienstregeling, op 9 december 2018.
Bekijk origineel

55 reacties

Badge

Als je een sprinter naar Amsterdam CS vreemd vind op Eindhoven, wat vind je dan van SNG met bestemming Gulpen-Wijlre 🤣

https://www.instagram.com/p/Bo6az4giqMF/

Dat is nu het leuke van mat instructie, even spelen met een trein en er dan een bestemming op zetten welke hij totaal niet rijdt. Ik heb me daar ook al eens schuldig aan gemaakt (beetje uit verveling op dat moment).
Badge
Inmiddels een antwoord op het waarom de compressor zo luid staat te blazen, de producent (CAF) van de trein heeft een bewuste keuze gemaakt om de compressor als deze opgestart is omdat de luchttank bij te vullen tot 10 bar te laten draaien tot deze op bedrijfstemperatuur is, dat zou de levensduur van de compressor moeten verlengen volgens CAF. Wat je hoort is dus het afblazen van de compressor zodra de druk in de luchttank boven de 10 bar uitkomt.
Reputatie 7
Badge +3
In onderstaand PDF document is in groen aangegeven waar ze gepland zijn.
https://nieuws.ns.nl/download/465490/nssprinters2016-2020.pdf

Afgelopen vrijdag was één van de stellen (de 2306) nog bezig met een proefritje, hier gefotografeerd bij station Voorschoten onderweg naar Den Haag. Ik kwam deze toevallig tegen terwijl ik met de fiets onderweg naar huis was.

In eerste instantie was zelfs het hele dashboard ingepakt en de vloer werd beschermd met karton, de laatste keer dat ik bij de SNG stond was dat al wel weg.

De stoelen in de reizigerscompartimenten worden nu nog verzwaard met zakken zand voor de proefritten dus ze mogen nog wel even goed ingepakt blijven.

Zodra ze overgedragen worden aan de NS zullen ze wel helemaal uitgepakt gaan worden, op dit moment zijn ze zoals ik begreep nog eigendom van de fabrikant.
Door het hele land (en dus ook in Eindhoven) wordt momenteel het personeel opgeleid. Dit zijn dus puur ervaringsritten tijdens de opleidingsdagen.
Vanaf 12 november gaan de nieuwe treinen tussen Haarlem en Den Haag proefritten rijden met reizigers. Vanaf de nieuwe dienstregeling (december dus) gaan ze gepland daar rijden.

Ik heb zelf zo'n anderhalve maand geleden de opleiding gehad, en ben erg te spreken over de nieuwe treinen.
Ik ben erg benieuwd naar hoe de reizigers deze nieuwe treinen zullen vinden 🙂
Het is even goed kijken, maar dan zie je Spekholzerheide staan.
Juist met instructie is even kijken hoe de bestemmingsaanduiding werkt wel handig 🙂
Badge
De treinen zijn juist zo open vanwege de sociale veiligheid en ook de SNG zal hierin niet verschillen, enige is dat de WC enig zichtveld ontneemt maar dat is bij de aangepaste SLT ook al zo.

En heel eerlijk gezegd,voor sfeer ga ik toch echt niet in een trein zitten 😉 😃
Reputatie 5
@Jeroen Oh echt? Help... 😂😂

Dacht dat het niet slechter kon als de SLT...
Vind het sowieso jammer dat het een grote "ruimte" is en niet allemaal losse coupés.
Zoals de intercity's dat hebben. Geeft sfeer vind ik.
Vind dat het tegenovergestelde bij de SLT... (SNG trouwens net zo hard...)
Maar goed, dit is een topic over de SNG en als ik alle tekortkoming en hekelpunten van de SLT zou moeten benoemen ben ik morgen nog bezig... :P

Wat vind jij dan de grootste tekortkomingen aan de SLT?
Welke routes?
Reputatie 7
Badge +3
Zo dichtbij was ik niet om dat te kunnen zien. Ik kon al niet eens op het fietspad pal langs het station komen omdat er gewerkt wordt aan de fietsenstalling daar. Foto's zijn genomen met mijn hand door een hek 😅
Badge +3

Dat is Eindhoven. Weliswaar 'Niet instappen' op de borden, maar hij rijdt al rond dus.

Wat een sprinter naar Amsterdam CS hier doet is me niet duidelijk, maar is testbedrijf dus, tot in ieder geval december 2018.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben ook benieuwd ernaar. Zeker omdat ik bijna elke ochtend zo'n trein Haarlem - Den Haag neem (nou ja, alleen het stukje De Vink tot Laan van NOI). Dus ik zal ze al snel zien in de dienstregeling.

Op het traject verder naar Delft zie ik de laatste tijd ook iedere keer 2 stellen net buiten station Den Haag HS staan, al is het nu vaak te donker om ze goed te kunnen zien.
Klopt, die treinstellen staan daar ook voor de opleiding.
Reputatie 7
Badge +3
Wat een sprinter naar Amsterdam CS hier doet is me niet duidelijk, maar is testbedrijf dus, tot in ieder geval december 2018.

Als je een sprinter naar Amsterdam CS vreemd vind op Eindhoven, wat vind je dan van SNG met bestemming Gulpen-Wijlre 🤣
https://www.instagram.com/p/Bo6az4giqMF/
Reputatie 7
Badge +3
Waarom niet gewoon alleen maar SNG treinstellen?
En dan de SLT bij de schroot :P
Vind de SLT zo vreselijk... Kan niet wachten tot dat de SNG op dit traject rijdt.
Of gewoon een ICM/DDZ gebruiken als sprinter. Dat zou pas mooi zijn!

Ik vrees dat je een grote teleurstelling wacht want er is qua inrichting nauwelijks verschil tussen SLT, Flirt en SNG.

ICM/DDZ is intercity materieel en heeft o.a. veel te veel eerste klas voor spinterdiensten.
Alhier wordt melding gemaakt dat SNG vanaf maandagochtend 12 november gaat rijden:

https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/search.php?search_id=active_topics&sid=732e36f3fbcc983b01d6c8c46d1bebe1
Reputatie 7
Badge +3
En hij rijdt:

https://twitter.com/JellevWerkhoven/status/1061866427555160065
https://twitter.com/mauritswever/status/1061912823104749569

En ik had er vanmorgen op weg naar werk in kunnen zitten, ware het niet dat ik op het laatste moment de jas die ik al aanhad nog omwisselde voor een regenjas en aangekomen bij het station erachter kwam dat ik mijn OV-chipkaart, fietssleutels en werkpasje nog had laten zitten in die andere jas en dus weer terug naar huis kon lopen. Geen handige actie van mij.
Ik zag teruglopend wel deze trein aan komen rijden bij De Vink. En eenmaal weer onderweg zag ik hem bij mijn overstap op Laan van NOI weer aan komen rijden vanuit Den Haag Centraal.
Misschien vanmiddag terug naar huis nieuwe poging, anders morgenochtend.

Beetje jammer dat in de reisplanner nog geen plaatje staat van de SNG.

En inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en is het aantal zitplaatsen niet langer onbekend 😀

Qua capaciteit zouden 7 bakken SNG dus 5 bakken SGM moeten vervangen. Dus laten we de twee even vergelijken, SNG7 vs SGM5:
Zitplaatsen 1e klas: 57 vs 60
Zitplaatsen 2e klas: 283 vs 208
Klapzittingen: 16 vs 96
Staanplaatsen: 290 vs 488

Wat al op foto's te zien was wordt bevestigd met deze cijfers, meer 'echte' zitplaatsen en minder klapzittingen, en als direct gevolg hiervan minder staanplaatsen. Geen sta-trein dus meer zoals SGM, maar een trein waarin meer reizigers comfortabel kunnen zitten. Maar in de piek van de spits zal zo'n SNG met staanplaatsen wel drukker aanvoelen vermoed ik als men de treinen dezelfde lengte blijven.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Vanmorgen met mijn warhoofd (zie hierboven) dus die van 7.23 vanaf De Vink gemist, maar op de terugweg van werk via Den Haag Centraal gegaan en had daar die van 17.51 (stellen 2315 achter en 2711 voor).

Zit prima, ziet er goed uit, ruikt nog helemaal nieuw.

Inderdaad weinig klapzitjes, balkons zijn kleiner dan die van de SGM, tafeltjes bij de 4-zits zijn kleiner, ongeveer een flinke hand breed, bagagerek is minder diep dan bij andere treinen (daar ga je geen grote tassen of rolkoffers op kwijt kunnen), piepjes bij de deur worden zeker als je wat langer stilstaat op een station (zoals ik nu op Gvc) beetje irritant. Reisinformatiescherm laat behalve de gebruikelijke info ook tussendoor een kaartje met de treinroute zien, op mijn stukje was dat alleen tussen Mariahoeve en Voorschoten, de tijd tussen de andere stations is daar misschien te kort voor.

Mooi hè !
Reputatie 7
Badge
In eerste instantie tussen Haarlem en Den Haag en Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd
Reputatie 6
Badge
Ik zag m gisteren bij Gouda, met het plastic nog om de stoelen!
Reputatie 7
Badge +3
De stoelen in de reizigerscompartimenten worden nu nog verzwaard met zakken zand voor de proefritten dus ze mogen nog wel even goed ingepakt blijven.
Zoiets dus.
Alleen is dit een VIRM, maar ff voor het idee
https://twitter.com/Marmeeuw/status/1014141779518590976
Ik zag er vorige week vrijdag om 15:26 ook een op station Wormerveer staan. Is het trouwens al bekend wat er met het 'vrijgekomen' SLT materieel op Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp gaat gebeuren? Wordt dit verplaatst naar series die nu met SGM gereden worden?

Reageer