beantwoord

SNG zeer regelmatig vertraging vanaf Hoorn Kersenboogerd

• 28 juni 2019
  • 5 reacties
  • 205 Bekeken

Reputatie 3
  • Op het juiste spoor
  • 109 reacties
Ik moet tegenwoordig regelmatig wachten (vertraging) op een SNG (maar soms ook SLT) die dan kennelijk op Hoorn Kersenboogerd stilstaat (lijn Leiden - Hoorn Kersenbooger, treinradar). Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Die trein is dan bijna een half uur eerder vanuit de andere richting aangekomen, staat te wachten op het opstelspoor voorbij Kersenboogerd en kennelijk komt er dan geen beweging in? Ik vind het vreemd.
icon

Beste antwoord door Jeroen 28 juni 2019, 19:57

Dit is een lastige omdat ik hier momenteel niet veel kom omdat deze rit niet in mijn rooster zit dit jaar, maar ik denk dat Danny NS al vrij goed antwoord heeft gegeven.

Het ombouwen van de SNG kan door de onwennigheid nog iets langer duren dan voor de andere treinen en het wisselen van cabine geeft eigenlijk dat je een nieuwe trein gaat opstarten, hierdoor kun je dus tegen dingen aanlopen bij de beproevingen bijvoorbeeld.

Als ik het mij goed herinner komt het sein ook pas laat veilig en omdat je hier maar met maximaal 10 km/uur op het keerspoor mag rijden is de tijd naar Hoorn Kersenboogerd wat aan de krappe kant. Ook kijken we bij het wachten niet continu naar het seinbeeld dus ook hier kan een wat later vertrek door verklaard worden zeker als je daar echt lang moet wachten.

Ombouwen daarmee wordt hier bedoelt dat we naar de andere kant van de trein lopen en daar de trein opnieuw gaan opstarten, hierbij moet je een aantal controles uitvoeren en moet je een aantal onderdelen van de trein beproeven zoals de remwerking, ATB, dodeman en bij de SNG ook de tractie als deze nog niet beproefd is die dag of als de beproeving weggevallen is.

Ook hier zullen wel eens dingetjes insluipen die niet helemaal goed zijn gegaan waar je pas bij wegrijden achterkomt, vaak kleinigheidjes als je het weet maar als je het niet weet is het even zoeken wat er niet goed is gegaan. Als er meer ervaring is bij alle machinisten met deze treinen gaat het steeds beter. De cijfers qua punctualiteit van de SNG treinen ligt overigens vrij hoog dus de problemen vallen in de praktijk echt mee.
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi eriksl,

Dat is een goeie vraag! Het kan te maken hebben dat het ombouwen van de trein langer duurt dan normaal. De trein keert hier namelijk. De machinist zal dan naar de andere cabine moeten en de trein opnieuw opbouwen, remproeven etc.
Ook kan het komen doordat de rijweg nog niet vrij is voor de trein.
Wellicht dat @Jeroen tijd heeft om je hier over te vertellen, hij is machinist bij NS.
Reputatie 3
Ja dat hoop ik ook. Ik heb drie situaties meegemaakt. De eerste was toen deze serie nog kort keerde op Kersenboogerd, toen was de stiptheid niet al te best. Verklaarbaar lijkt me. Daarna werd er lang gekeerd, op het opstelspoor voorbij Kersenboogerd, dat ging heel goed eigenlijk. Maar sinds de SNG is daar dus regelmatig een probleem. Meestal bij de SNG maar soms ook met de SLT (die toen nog afgewisseld werd, nu is het alleen nog maar SNG).

Maar kennelijk kán het dus wel snel en volgens dienstregeling.
Reputatie 3
BTW ombouwen lijkt men hier niet te doen, ik zie altijd even veel treinen die kant op gaan als terugkomen.
Badge
Dit is een lastige omdat ik hier momenteel niet veel kom omdat deze rit niet in mijn rooster zit dit jaar, maar ik denk dat Danny NS al vrij goed antwoord heeft gegeven.

Het ombouwen van de SNG kan door de onwennigheid nog iets langer duren dan voor de andere treinen en het wisselen van cabine geeft eigenlijk dat je een nieuwe trein gaat opstarten, hierdoor kun je dus tegen dingen aanlopen bij de beproevingen bijvoorbeeld.

Als ik het mij goed herinner komt het sein ook pas laat veilig en omdat je hier maar met maximaal 10 km/uur op het keerspoor mag rijden is de tijd naar Hoorn Kersenboogerd wat aan de krappe kant. Ook kijken we bij het wachten niet continu naar het seinbeeld dus ook hier kan een wat later vertrek door verklaard worden zeker als je daar echt lang moet wachten.

Ombouwen daarmee wordt hier bedoelt dat we naar de andere kant van de trein lopen en daar de trein opnieuw gaan opstarten, hierbij moet je een aantal controles uitvoeren en moet je een aantal onderdelen van de trein beproeven zoals de remwerking, ATB, dodeman en bij de SNG ook de tractie als deze nog niet beproefd is die dag of als de beproeving weggevallen is.

Ook hier zullen wel eens dingetjes insluipen die niet helemaal goed zijn gegaan waar je pas bij wegrijden achterkomt, vaak kleinigheidjes als je het weet maar als je het niet weet is het even zoeken wat er niet goed is gegaan. Als er meer ervaring is bij alle machinisten met deze treinen gaat het steeds beter. De cijfers qua punctualiteit van de SNG treinen ligt overigens vrij hoog dus de problemen vallen in de praktijk echt mee.
Reputatie 3
Het gaat ook meestal best goed, ik had alleen in twee weken een aantal keer achter elkaar een flinke vertraging (10-20 min) vanaf station Hoorn, terwijl ik de trein al bijna kon zien😉. Een paar minuutjes vind ik helemaal niet erg, maar dit was wat gortig.

Zal dan inderdaad wel te maken hebben met onwennigheid de trein om te bouwen (wat ik net geleerd heb).

Reageer