beantwoord

Spitstijden

Ik reis elke dag op en neer tussen Dordrecht en Eindhoven, en zoals aangegeven stond in de veranderende dienstregeling zou er alleen nog maar een InterCity rijden tussen breda en dordrecht in de spitsuren. Zojuist stond ik om 18u op Breda, maar er was geen InterCity. Het lijkt me dat 18u nog wel in de spitstijd zit, zo nee, zou ik graag willen weten welke spitstijden jullie handhaven
icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 januari 2019, 21:23

Update: Ik heb een reactie mogen ontvangen!

Het klopt dat deze trein niet rijdt conform de standaard ‘spits tijden’. We hebben gekeken naar de drukte van reizigers op het traject Eindhoven – Dordrecht en hebben op basis daarvan de extra treinen ingepland. Deze rijden dus alleen wanneer het nodig is qua drukte op het traject, in het geval van dit traject is dat niet de reguliere spits, maar iets verschoven. Dan reizen de meeste mensen en zijn de extra treinen het hardst nodig.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Zo te zien rijdt er in de avondspits 2 keer een IC van Breda naar Dordrecht, om 16.06 en 17.06.
De andere kant op is dat om 16.33 en 17.33
Goedenavond EvyFranken en welkom bij de NS Community!

Ik ben er even voor je ingedoken en met de informatie die ik kan vinden kan ik eigenlijk niets anders dan je volkomen gelijk geven. Deze spits Intercity rijdt als treinserie 2300 tijdens de ochtendspits en avondspits een aantal keer heen en weer. Daarvoor wordt hetzelfde materieel gebruikt, vandaag was dat treinstel 2204.

De eerste rit 's ochtends vertrekt om 07:33 vanuit Dordrecht richting Breda, vervolgens een rit terug vanuit Breda naar Dordrecht om 08:06. Deze heen en weer rit wordt dan herhaald met 08:33 en 09:06 als vertrektijden.
In de middagspits doet hij dan in wezen precies hetzelfde, met als eerste vertrek 16:06 vanuit Breda. Dan volgt 16:33 vanuit Dordrecht, 17:06 vanuit Breda en tot slot 17:33 vanuit Dordrecht.

Ik ben het er mee eens dat de communicatie "rijdt alleen in de spits" ook de indruk wekt dat er om 08:06 en eventueel 07:33 in de ochtend een trein zou moeten zijn, evenals om 18:06 en 18:33.

Zoals altijd geld uiteraard dat je het beste voor alle wijzigingen de Reisplanner kunt controleren om de precieze wijzigingen te achterhalen, maar ik zal voor deze wel een navraag doen hoe dit precies zit, of in ieder geval waarom hij niet is doorgetrokken om de gehele spits te dekken.
Reputatie 7
Badge +3
Met het woord spits bedoelt NS de studentenspits, niet de spits van werkenden. Dat geeft vaker verwarring.
Update: Ik heb helaas nog geen antwoord ontvangen over waarom er gekozen is om niet de hele spits te dekken.
Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen nieuws te vermelden.
Update: Ik heb te horen gekregen dat de collega die mij hier meer informatie kan geven momenteel niet beschikbaar is. Vanaf 7 januari is deze weer aanwezig, dus ik hoop volgende week meer informatie te kunnen geven.
Update: Helaas heb ik vandaag nog geen reactie gekregen. Hopelijk later deze week wel!
Update: Ik heb nog steeds geen update gekregen over deze casus. Ik heb nogmaals een reminder verzonden.
Update: Ik heb een reactie mogen ontvangen!

Het klopt dat deze trein niet rijdt conform de standaard ‘spits tijden’. We hebben gekeken naar de drukte van reizigers op het traject Eindhoven – Dordrecht en hebben op basis daarvan de extra treinen ingepland. Deze rijden dus alleen wanneer het nodig is qua drukte op het traject, in het geval van dit traject is dat niet de reguliere spits, maar iets verschoven. Dan reizen de meeste mensen en zijn de extra treinen het hardst nodig.

Reageer