beantwoord

Spitstreinen Oss - Den Bosch

• 14 June 2021
  • 30 reacties
  • 516 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag hoor ik op het nieuws dat de treinen vanaf vandaag weer rijden zoals vóór de Corona crisis. Toch zie ik in de reisplanner in de avondspits maar 2 sprinters per uur van Den Bosch naar Oss, terwijl dat er voor de Corona-tijd vier waren; toen reden er 2 extra spitstreinen. Komen die wel terug?

icon

Beste antwoord door Laura NS 16 June 2021, 19:23

Ik heb inmiddels een mail eruit met de vraag waar het hem in zit. Ik kom erop terug.

Ik ben bang dat hier weer een flink aantal weken overheen zal gaan....

Valt mee, toch? ;)

Vandaag hoor ik op het nieuws dat de treinen vanaf vandaag weer rijden zoals vóór de Corona crisis. Toch zie ik in de reisplanner in de avondspits maar 2 sprinters per uur van Den Bosch naar Oss, terwijl dat er voor de Corona-tijd vier waren; toen reden er 2 extra spitstreinen. Komen die wel terug?

Ik krijg de volgende feedback: "We hebben in het plan gekeken en de spitstoevoeging HT-O rijdt inderdaad nog niet. Dit is ook te verklaren want er staat in het persbericht “Alleen extra forensentreinen en uitgaanstreinen rijden nog niet.“ HT-O zijn forensentreinen (zoals alle spitstoevoegers) en het kan dus zijn dat die series nog niet rijden. Communicatie en plandata zijn beide correct.

Wisten jullie trouwens dat het straks alleen maar beter wordt

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zoals niet ongebruikelijk hebben onze kranten en omroepen weer eens onjuiste propaganda verspreid. Er rijden vanaf vandaag wel weer meer treinen maar een flink aantal treinseries waaronder Oss-Den Bosch rijden voorlopig nog steeds niet.

Reputatie 6

Zoals niet ongebruikelijk hebben onze kranten en omroepen weer eens onjuiste propaganda verspreid. Er rijden vanaf vandaag wel weer meer treinen maar een flink aantal treinseries waaronder Oss-Den Bosch rijden voorlopig nog steeds niet.

Maar van wie krijgen de media deze info. Ik denk toch echt van de NS. Dat de media helaas niet erg kritisch op NS zijn, heb ik inmiddels wel ervaren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Macklobell

Eens even verder gekeken en het blijkt dat inderdaad NS zelf deze onjuiste informatie via een persbericht heeft verspreid. In het persbericht staat letterlijk:

"- De dienstregeling is weer op het niveau van voor corona.".

De ene propagandamachine heeft dit bericht dus klakkeloos overgenomen van de andere propagandamachine.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Op https://nieuws.ns.nl/ns-ziet-aantal-abonnementen-voor-het-eerst-sinds-corona-weer-oplopen/ geen duidelijkheid wanneer spitstreinen weer gaan rijden. Bij de aankondiging dat de dienstregeling weer stapsgewijs zou worden hervat vanaf 28 april stond erbij dat de speciale forenzentreinen nog niet zouden gaan rijden. Er staat nu wel dat  de geschrapte nachttreinen vanaf 5 juli weer gaan rijden.

Ik zie wel weer de trein Haarlem - Alkmaar erin staan.

"Op het niveau van” en "precies hetzelfde als” zijn toch wel 2 verschillende dingen. Het zal denk ik nog wel deels zijn afgestemd op het aantal reizigers (40-60%).

Reputatie 6

Laura als NS zegt:

"- De dienstregeling is weer op het niveau van voor corona.".

https://nieuws.ns.nl/

Dan is daar geen woord Frans bij. Als er dan geen spitstreinen blijken te rijden, dan betreft hier gewoon een leugen en niets anders. Op het niveau van is gewoon een synoniem van gelijk aan.

Reputatie 7
Badge +3

"Op het niveau van” en "precies hetzelfde als” zijn toch wel 2 verschillende dingen.

Waarom is dit topic dan überhaupt gestart? Kennelijk lezen de reizigers toch iets anders in het NS bericht.  

En waarom staat er dan nu op teletekst letterlijk: "Vanaf vandaag rijden de treinen van de NS weer met dezelfde dienstregeling als voor de coronacrisis."

Trouwens op een aantal verbindingen rijdt in de spits nog steeds maar de helft van het aantal treinen van vóór corona. Dat kun je toch moeilijk "op het niveau van" noemen. Dat NS met slechts 55% van het aantal reizigers niet dezelfde capaciteit als vóór corona inzet is heel begrijpelijk maar de communicatie moet wel duidelijk zijn. 

Reputatie 2

"Op het niveau van” en "precies hetzelfde als” zijn toch wel 2 verschillende dingen. Het zal denk ik nog wel deels zijn afgestemd op het aantal reizigers (40-60%).

Maar nog steeds maar de helft van het aantal treinen als vóór Corona vind ik nog niet in de buurt komen van "op het niveau van". 

Reputatie 2

"Op het niveau van” en "precies hetzelfde als” zijn toch wel 2 verschillende dingen.

Waarom is dit topic dan überhaupt gestart? Kennelijk lezen de reizigers toch iets anders in het NS bericht.  

En waarom staat er dan nu op teletekst letterlijk: "Vanaf vandaag rijden de treinen van de NS weer met dezelfde dienstregeling als voor de coronacrisis."

Trouwens op een aantal verbindingen rijdt in de spits nog steeds maar de helft van het aantal treinen van vóór corona. Dat kun je toch moeilijk "op het niveau van" noemen. Dat NS met slechts 55% van het aantal reizigers niet dezelfde capaciteit als vóór corona inzet is heel begrijpelijk maar de communicatie moet wel duidelijk zijn. 

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dankjewel voor de bevestiging, het ligt dus niet aan mij dat ik dit een beetje vreemd vond. 🙂

Ik heb inmiddels een mail eruit met de vraag waar het hem in zit. Ik kom erop terug.

Reputatie 6

Reputatie 2

Ik hoor graag van je, dankjewel voor je moeite!

Valt mee, toch? ;)

Ik krijg de volgende feedback: "We hebben in het plan gekeken en de spitstoevoeging HT-O rijdt inderdaad nog niet. Dit is ook te verklaren want er staat in het persbericht “Alleen extra forensentreinen en uitgaanstreinen rijden nog niet.“ HT-O zijn forensentreinen (zoals alle spitstoevoegers) en het kan dus zijn dat die series nog niet rijden. Communicatie en plandata zijn beide correct.

Wisten jullie trouwens dat het straks alleen maar beter wordt

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de moeite. 

Volgens de letter van de wet staat het in het persbericht, alleen zodanig in de kleine lettertjes dat het verkeerd in de media terecht is gekomen. Dat extra forensentreinen niet zouden rijden klopt in grote lijn maar ook weer niet helemaal want ook daar zijn uitzonderingen op in Noord-Holland.

De dienstregeling 2022 biedt inderdaad een aantal verbeteringen. Helaas wel weer voornamelijk in de Randstad. Een van de dingen die bijv. opvalt ïs dat er 6 sprinters per uur Rotterdam-Dordrecht gaan rijden en 4 sprinters per uur Amsterdam-Uitgeest terwijl de ondermaatse uurdiensten in het weekend rond Eindhoven gehandhaafd blijven ondanks dat de regio Eindhoven een van de belangrijkste economische regio's van het land is. Maar goed, iedere verbetering is er één.

Reputatie 7
Badge +3

Maar daarmee is de vraag van TS nog niet beantwoord, namelijk “Komen die (spitstreinen Oss - Den Bosch) wel terug”?  Met daaraan natuurlijk gekoppeld, zo ja wanneer komen die terug? 

Reputatie 5

Bedankt voor de moeite. 

Volgens de letter van de wet staat het in het persbericht, alleen zodanig in de kleine lettertjes dat het verkeerd in de media terecht is gekomen. Dat extra forensentreinen niet zouden rijden klopt in grote lijn maar ook weer niet helemaal want ook daar zijn uitzonderingen op in Noord-Holland.

De dienstregeling 2022 biedt inderdaad een aantal verbeteringen. Helaas wel weer voornamelijk in de Randstad. Een van de dingen die bijv. opvalt ïs dat er 6 sprinters per uur Rotterdam-Dordrecht gaan rijden en 4 sprinters per uur Amsterdam-Uitgeest terwijl de ondermaatse uurdiensten in het weekend rond Eindhoven gehandhaafd blijven ondanks dat de regio Eindhoven een van de belangrijkste economische regio's van het land is. Maar goed, iedere verbetering is er één.

In augustus 2018 zat ik op een zondagochtend in de sprinter tussen Eindhoven en Heeze en in juni 2019 op een zaterdagochtend in de sprinter tussen Eindhoven en Helmond 't Hout. Beide keren nog geen 10 passagiers in de trein. Daar hoef je de dienstregeling niet voor uit te breiden.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de moeite. 

In augustus 2018 zat ik op een zondagochtend in de sprinter tussen Eindhoven en Heeze en in juni 2019 op een zaterdagochtend in de sprinter tussen Eindhoven en Helmond 't Hout. Beide keren nog geen 10 passagiers in de trein. Daar hoef je de dienstregeling niet voor uit te breiden.

Dat is een valse vergelijking want dan ga je dus 's ochtends de stad uit. Als je op die tijd van Rotterdam met de sprinter naar Dordrecht gaat heb je hetzelfde.

Maar daarmee is de vraag van TS nog niet beantwoord, namelijk “Komen die (spitstreinen Oss - Den Bosch) wel terug”?  Met daaraan natuurlijk gekoppeld, zo ja wanneer komen die terug? 

Zoals ik het nu begrijp is dat antwoord ja, en na de zomer. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het nu begrijp is dat antwoord ja, en na de zomer. 

Het zal zeker na de zomer worden maar hoe lang daarna zal afhangen van de vervoersontwikkeling en die stemt wat betreft de spitsuren op dit moment nog niet erg hoopvol. Het is dus de vraag of de spitstreinen weer per 1 september gaan rijden, met ingang van de nieuwe dienstregeling in december of nog later. 

Reputatie 7
Badge +3

“Na de zomer” is bij NS inderdaad niet altijd direct per 1 september. De nieuwe/aangepaste abonnementen zouden vorig jaar ook na de zomer komen, en die zijn er ook nog niet. Maar er was vorig jaar ook geen jaartal genoemd. :laughing:

Maar 1 treintje laten rijden zal niet zo veel aanpassing vergen als nieuwe abonnementen, dus ga ik er vooralsnog vanuit dat het om dit jaar september gaat, wanneer mensen weer terug zijn van vakantie en weer naar werk of school/studie gaan. Vorig jaar september liet ook een stijging zien in het aantal OV reizigers (wat weer inzakte in oktober vanwege aanscherping van de maatregelen) en hopelijk met de meeste mensen tegen die tijd volledig gevaccineerd zullen de reizigers aantallen dan nog meer toenemen, tenzij de Delta variant (of weer een ander) weer roet in het eten gooit.

Dank je wel voor je antwoord Laura.

Badge +3

Vooralsnog geven de cijfers aan dat de Delta-variant weliswaar een stuk besmettelijker is maar er (t.o.v. de andere varianten) maar een fractie van de personen die ermee besmet raken in het ziekenhuis belandt (of erger, op de ic of overlijdt).

Mortality rate is iets van 0,1% terwijl alle andere varianten aanzienlijk hoger ‘scoren’. Ben het tabelletje even kwijt, maar voor die Delta-variant valt het dus enorm mee qua roet in het eten.

Edit: Tabel gevonden

Reputatie 7
Badge +3

Maar 1 treintje laten rijden zal niet zo veel aanpassing vergen als nieuwe abonnementen, dus ga ik er vooralsnog vanuit dat het om dit jaar september gaat, wanneer mensen weer terug zijn van vakantie en weer naar werk of school/studie gaan.

Voor de spitsdienst Den Bosch-Oss is door de efficiëntere omloop inderdaad maar één trein extra nodig. Die weer toevoegen is dus inderdaad geen grote operatie.

Reputatie 7
Badge +3

Vooralsnog geven de cijfers aan dat de Delta-variant weliswaar een stuk besmettelijker is maar er (t.o.v. de andere varianten) maar een fractie van de personen die ermee besmet raken in het ziekenhuis belandt (of erger, op de ic of overlijdt).

Mortality rate is iets van 0,01% terwijl alle andere varianten aanzienlijk hoger ‘scoren’. Ben het grafiekje even kwijt, maar voor die Delta-variant valt het dus enorm mee qua roet in het eten.

Dat zal denk ik ook voor een groot deel komen omdat er in verhouding meer jongeren mee besmet raken dan ouderen en jongeren worden over het algemeen minder ziek van Covid19. De jongeren onder de 18 zijn nog niet gevaccineerd en de jongste leeftijdsgroepen boven de 18 veelal ook nog niet of nog slechts 1 prik, dus die lopen nog wel grotere kans op besmetting. 

Badge +3

Dat zal denk ik ook voor een groot deel komen omdat er in verhouding meer jongeren mee besmet raken dan ouderen en jongeren worden over het algemeen minder ziek van Covid19. De jongeren onder de 18 zijn nog niet gevaccineerd en de jongste leeftijdsgroepen boven de 18 veelal ook nog niet of nog slechts 1 prik, dus die lopen nog wel grotere kans op besmetting. 

Tabel gevonden, vorige reactie aangepast. Ik hoor ook zojuist op het nieuws dat de Delta-variant vooral jongeren treft, maar dat er terecht een risico is voor niet gevaccineerde kwetsbare groepen.

Reputatie 7
Badge +3

In hetzelfde Britse document waar de tabel die jij geplaatst heb komt staat ook een tabel over de leeftijdsverdeling van die Delta variant en hoeveel mensen die ermee besmet zijn wel of niet (volledig) gevaccineerd zijn.

Dus inderdaad hoe jonger hoe meer besmettingen met de Delta variant in het VK, maar in Nederland is het ook zo dat er meer jongeren besmet raken (in totaal met alle varianten) aangezien zij veelal nog niet gevaccineerd zijn.

Dat geeft maar weer de noodzaak tot vaccineren aan, ook voor jongeren. En ook met 2 prikken kun je nog besmet raken al is de kans dan wel veel kleiner, dus hoe minder besmettelijke mensen er rondlopen hoe minder andere mensen zij weer kunnen besmetten.

Maar goed, er kan altijd nog een nieuwe variant de kop opsteken en roet in het eten gooien waardoor de spitstrein Oss - Den Bosch toch niet vanaf september gaat rijden. Maar dat is van later zorg, eerst maar flink doorgaan met vaccineren en die Delta variant zoveel mogelijk voorblijven. 

Reageer