beantwoord

Spitsuurtreinen Den Bosch - Oss

• 8 november 2016
  • 11 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Vanaf december gaan er in de spits extra sprinters rijden in de drukke richting tussen c Den Bosch-Oss.

Kan iemand duidelijk maken waarom de laatste spitstrein 's middags echter al om 17.42 uur rijdt. Er komen tot zeker 18.30 uur dagelijks grote aantallen forensen uit Utrecht en Eindhoven die in Den Bosch overstappen richting Oss. Dus waarom geen treinen om 18.12 en 18.42?
icon

Beste antwoord door Charon NS 14 november 2016, 08:10

Wat ik verwacht: met de inzet van deze 2 extra sprinters per uur verwachten we dat het vanaf 18.00 uur rustiger wordt in de trein, omdat veel reizigers al een trein eerder hebben kunnen nemen.

Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd bij de makers van de dienstregeling en kom bij je terug als ik antwoord heb.

Officieel antwoord: het blijkt dat de avondspits rond die periode, 17.45, wel afneemt. Uiteraard blijft NS controleren of de capaciteit voldoende is en neemt zo nodig maatregelen.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge
Wat ik verwacht: met de inzet van deze 2 extra sprinters per uur verwachten we dat het vanaf 18.00 uur rustiger wordt in de trein, omdat veel reizigers al een trein eerder hebben kunnen nemen.

Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd bij de makers van de dienstregeling en kom bij je terug als ik antwoord heb.
Reputatie 7
Badge +3
Spitstijden lopen niet voor niks tot 18.30 uur toch? Ik heb niet het idee dat het rond 18.00 uur rustiger is dan rond 17.00 uur. Maar dat kan natuurlijk mijn misvatting zijn, ik heb de precieze cijfers niet 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Charon NS
Het gaat om de vele forensen die in de Randstad en in de regio Eindhoven werken. Als je bijv. zo meteen om 17.30 uur uit Utrecht vertrekt en even na 18.00 uur in Den Bosch aankomt rijdt de aansluitende trein richting Rosmalen en Oss al niet meer.
Badge
@Tamzin: snap ik inderdaad. De vraag staat uit! 🙂
Reputatie 4
@Tamzin de grootste stroom aan scholieren en studenten is dan al thuis. Tussen 15:00 & 17:15 is het drukst in het openbaar vervoer in Brabant en ook het busvervoer rijdt echt niet tot 18:30 in spitsfrequentie.
De treinen van 18:12 en zeker die van 18:42 zijn waarschijnlijk niet nodig.
Reputatie 6
Badge
Volvo heeft gelijk: rond 18.00 uur blijven vrijwel alleen de forenzen nog over, en in Brabant zorgen die er niet in hun eentje voor dat een trein stampvol raakt.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo870
Wedden dat die treinen binnen de korte keren worden toegevoegd na een stroom van klachten? De wereld draait niet alleen om weinig betalende studenten.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, daar wordt anders wel op sommige trajecten meer treinen voor ingezet. Of verwacht jij dat NS met "reizigersgroei" helemaal niet doelt op de jongeren van 16 en 17 jaar die in 2017 ook een studentenreisproduct krijgen?
Reputatie 4
de grootste stroom aan scholieren en studenten is dan al thuis. Tussen 15:00 & 17:15 is het drukst in het openbaar vervoer in Brabant en ook het busvervoer rijdt echt niet tot 18:30 in spitsfrequentie. De treinen van 18:12 en zeker die van 18:42 zijn waarschijnlijk niet nodig.
Ik denk dat je een paar zaken over het hoofd ziet.

Op de eerste plaats is de nieuwe dienstregeling op deze lijn helemaal afgestemd op de regio Arnhem-Nijmegen met echter als vervelend bijverschijnsel dat de aansluitingen in Den Bosch dramatisch slecht worden. Op de tijden dat de spitsuurtreinen niet rijden is er helemaal geen aansluiting meer van/naar Oss op de treinen richting Amsterdam. De spitsuurtreinen hebben dan ook niet alleen een capaciteitsfunctie (ze worden trouwens ook korter dan de huidige treinen) maar vooral ook de functie om de gevolgen van de dramatisch slechte aansluitingen in Den Bosch in ieder geval voor de vaste dagelijkse reizigers weg te werken.

Verder kun je de spitsuren bij de bus niet vergelijken met de trein. Bij de bus is buiten de Randstad 75% van alle reizigers scholier/student, op sommige lijnen zelfs 90%. Dat is een totaal andere situatie als bij de trein waar het studentenvervoer blijft hangen op 1/3 deel. Overigens eist de Provincie Brabant in zijn busconcessies wel degelijk dat de spitsuurfrequenties tot 18.30 gereden worden, het vereiste venster is daar 15.00-18.30.

En dan zijn er de inkomsten. BIj het nieuwe, veel onvoordeligere OV-studentencontract dalen de inkomsten per student tot 90-95 euro per maand. NS zal daarvan zo'n 70-75 euro per student krijgen. Zelfs als 1/3 deel van de studenten hun kaart vrijwel nooit gebruikt dan nog zijn de inkomsten per student dramatisch laag en kun je je afvragen waarom NS ├╝berhaupt akkoord gegaan is met dit contract. De "gewone" reiziger betaalt een veelvoud en NS slaat dan ook de plank financieel flink mis door de dienstregeling alleen nog maar af te stemmen op studenten en (net als bij de bus is gebeurd) juist de "gewone" reiziger de trein uit te pesten.
Reputatie 4
daar wordt anders wel op sommige trajecten meer treinen voor ingezet. Of verwacht jij dat NS met "reizigersgroei" helemaal niet doelt op de jongeren van 16 en 17 jaar die in 2017 ook een studentenreisproduct krijgen?
Die spitsuurtreinen zijn er niet alleen vanwege de capaciteit (er komen meer maar kortere treinen) maar vooral ook om de pijn van de zeer slechte aansluitingen in ieder geval in de spits wat te verzachten (zie hierboven).

Overigens zal de toename van MBO'ers op dit traject gering zijn omdat er geen busdiensten zijn tussen Oss en Den Bosch en MBO'ers nu ook al met trein moeten. Hooguit zullen er wat MBO'ers tussen Oss en Eindhoven die nu met de bus via Uden-Veghel gaan in de toekomst met de trein gaan maar die aantallen zijn op het totale aantal treinreizigers verwaarloosbaar.
Badge

Officieel antwoord: het blijkt dat de avondspits rond die periode, 17.45, wel afneemt. Uiteraard blijft NS controleren of de capaciteit voldoende is en neemt zo nodig maatregelen.

Reageer