sprinter Amerfoort-Apeldoorn | NS Community

sprinter Amerfoort-Apeldoorn

  • 13 April 2022
  • 7 reacties
  • 334 Bekeken

Reputatie 1

Waarom rijdt de sprinter tussen Apeldoorn en Almelo/Enschede niet door naar Amersfoort?  Zo ontstaat er een verbinding tussen Hoevelaken en Apeldoorn. Als er 2 perrons worden aangelegd bij Barneveld noord dan zouden reizigers uit Ede-Wageningen en Barneveld daar kunnen overstappen in de richting van Apeldoorn en verder. Waarom is dit nooit zo geweest? Het lijkt mij een verloren kans. 


7 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat wil NS niet. En ze willen ook niet dat andere vervoerders tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden. 

Er is eenvoudigweg niet genoeg vraag naar. Overigens gaat met ingang van de komende dienstregeling ook Arriva rijden tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Badge +3

Er is eenvoudigweg niet genoeg vraag naar. Overigens gaat met ingang van de komende dienstregeling ook Arriva rijden tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Welja, nog meer poortjes/paaltjes op Amersfoort (maar goed, dat is op Arnhem niet anders).

Reputatie 7
Badge

Ik was vergeten dat Arriva een dienst Amersfoort-Zutphen wilde beginnen. Maar ik begreep dat Prorail moeilijk kan doen?

Reputatie 7

Er is eenvoudigweg niet genoeg vraag naar. 

Is dat onderzocht? Vraag kan je soms ook creëren.

Ik las onlangs dat de regio daar al een poos ijvert voor een betere ov-infrastructuur rondom de Veluwe, wil een boog bij Barneveld Noord richting Apeldoorn aan laten leggen, waarna de Valleilijn óók direct van Ede naar Apeldoorn kan rijden (zou een halfuur reistijd schelen t.o.v. van nu). Ede en omgeving is populair bij Randstedelingen die daar een woning zoeken omdat de Randstad zo duur is.

Ze willen mensen meer uit de auto, betere bereikbaarheid, Veluwetoeristen verleiden het ov te nemen, er zijn op stapel staande grote woningbouwprojecten rondom Ede / Barneveld etcetera.

En dan ook de voormalige halte  Stroe heropenen en een nieuw sprinterstation in Apeldoorn West. Wensen genoeg met het oog op de toekomst en regionale mobiliteitsvraagstukken.

Reputatie 6
Badge

Het moet ook passen qua dienstregeling. De sprinter uit Deventer/Almelo/Enschede komt in Apeldoorn aan vlak voor de intercity. Je kan dus niet verder rijden zonder de intercity in de weg te zitten. Als je wacht totdat je bent ingehaald, kom verderop weer in de knel: geen perron vrij in Amersfoort, geen ruimte voor goederentreinen, enzovoorts.

Ik was vergeten dat Arriva een dienst Amersfoort-Zutphen wilde beginnen. Maar ik begreep dat Prorail moeilijk kan doen?

In principe kan dat maar Arriva wil die trein juist laten rijden op de tijden dat NS de trein vanaf Deventer niet wil laten rijden en er daardoor dus ruimte is.  

@Sneltram

De intercity naar Amersfoort-Utrecht vertrekt meer dan een kwartier later uit Apeldoorn. Arriva rijdt in het pad van de intercity die NS buiten de spits nu niet wil rijden. Uiteraard zou NS wel kunnen besluiten om die intercity toch zelf te gaan rijden. 

De sprinter uit Enschede heeft met dit verhaal niets te maken, het gaat om de sprinter uit Zutphen die Arriva wil doortrekken naar Amersfoort op de uren dat NS in Apeldoorn geen aansluiting geeft. 

Reageer