beantwoord

Sprinter (Arnhem) Nijmegen - 's-Hertogenbosch vanaf 2017 niet meer doorgaand naar Deurne, of wel?

• 2 november 2016
  • 5 reacties
  • 617 Bekeken

Reputatie 1
Het was bij mij bekend geworden dat de trein van Nijmegen voortaan in Arnhem begint en eindigt in 's-Hertogenbosch waardoor er voor doorgaande reizigers richting Eindhoven en Deurne moet worden overgestapt. Voor de terugreis geldt hetzelfde.

Echter vallen mij 2 dingen op:

1) Beide treinen worden met FLIRT gereden.
2) Overstappen in 's-Hertogenbosch is opvallend omdat er moet worden overgestapt op hetzelfde spoor.

Richting Boxtel, Eindhoven en Deurne:

Sprinter Arnhem - 's-Hertogenbosch komt in 's-Hertogenbosch aan om :03 / :33 aan op spoor 7a.
Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne vertrekt in 's-Hertogenbosch om :19 / :49 op spoor 7a. (overstaptijd 16 minuten)

Sprinter Deurne - 's-Hertogenbosch komt in 's-Hertogenbosch aan om :10 / :40 op spoor 3a.
Sprinter 's-Hertogenbosch - Arnhem vertrekt om :02 / :32 op spoor 3a. (overstaptijd 22 minuten)

Enigste trein die ook op spoor 7a komt is de intercity naar Heerlen om :26 / :56 terwijl er op spoor 3a geen andere trein komt.

Mijn vraag: Blijft de trein na een lange stop in 's-Hertogenbosch doorrijden naar Deurne (spoor 7a) of Arnhem (spoor 3a)?

Overstaptijd of stilstand bedraagt minstens 15 minuten, dus gaat het mij meer uit interesse.
icon

Beste antwoord door Tamzin 2 november 2016, 20:15

De sprinters gaan Deurne - Arnhem rijden met een lange stop in Den Bosch. Dat verklaart ook de gelijke aankomst- en vertreksporen in Den Bosch. De reden is dat er door de koppeling één trein wordt uitgespaard.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De sprinters gaan Deurne - Arnhem rijden met een lange stop in Den Bosch. Dat verklaart ook de gelijke aankomst- en vertreksporen in Den Bosch. De reden is dat er door de koppeling één trein wordt uitgespaard.
Reputatie 1

Dank voor uw antwoord. Dan is dit voortaan de enigste doorgaande sprinter in 's-Hertogenbosch.

Sprinter Breda - Utrecht Centraal wordt voortaan gesplitst in 2 aparte treindelen:

1) 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht (Rijdt voortaan door naar Dordrecht.
2) 's-Hertogenbosch - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal (rijdt voortaan door naar Den Haag Centraal).

Dat de trein vanaf Breda doorrijdt naar Dordrecht heeft te maken dat de sprinter uit Den Haag voortaan Dordrecht als eindbestemming heeft en dus niet meer doorrijdt naar Breda en Roosendaal.
Reputatie 7
Badge +3
Het koppelen wordt niet gedaan voor het gamak de reizigers, het gaat puur om een efficiëntere materieelomloop.

De huidige doorgaande diensten Utrecht-Breda en Deurne-Nijmegen zijn overigens ook destijds ingevoerd voor de materieelomloop en niet om reizigers een overstapvrije verbindingen bieden.
Fijn dat Tamzin zo snel een antwoord kon geven.

Ik heb het topic verplaatst naar het subforum Dienstregeling 2017 om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 1
Spoor 7a moet Spoor 7b zijn, wat betreft aankomst van de sprinter uit Arnhem en vertrek van de sprinter naar Deurne 🙂

Reageer