beantwoord

sprinter den haag haarlem

• 28 november 2019
  • 12 reacties
  • 178 Bekeken

Wederom rijdt vandaag de sprinter Den Haag haarlem die 0716 van Voorhout vertrekt niet. Dit is inmiddels structureel. Ik schat elke twee weken valt deze uit. Wat is er an de hand en kan de intercity dan niet gewoon even stoppen?

icon

Beste antwoord door Jeroen 28 november 2019, 16:48

Vandaag was de trein vanaf Haarlem vervallen waardoor er geen materieel was welke vanaf Den Haag Centraal terug naar Haarlem kon rijden aangezien deze nog in Haarlem stond.

En ook meteen even gekeken hoe vaak deze trein is uitgevallen in november en dat is welgeteld 1x en dat was vanmorgen.

Dus uw schatting zit er deze maand toch wel een klein beetje naast.

Bekijk origineel

12 reacties

Het is helaas niet zo makkelijk om de Intercity extra te laten stoppen, omdat die dan later op het traject in de problemen komt. Wel erg vervelend dat jouw trein wat vaker uitvalt. Er was een seinstoring bij Den Haag, maar die was rond 6:30 uur al opgelost. Dan is het misschien dat het materieel niet op de juiste plek was om te gaan rijden. Dit laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen! Maar mijn vermoeden is dat er daadwerkelijk iets gebeurt op het traject waardoor dit gebeurt, en dus niet door eenzelfde structureel probleem veroorzaakt wordt. Kun je vertellen wanneer dit je nog meer is gebeurd en of dit àltijd die van 7:16 uur is?

Badge

Vandaag was de trein vanaf Haarlem vervallen waardoor er geen materieel was welke vanaf Den Haag Centraal terug naar Haarlem kon rijden aangezien deze nog in Haarlem stond.

En ook meteen even gekeken hoe vaak deze trein is uitgevallen in november en dat is welgeteld 1x en dat was vanmorgen.

Het is inderdaad altijd die van 7:16. Mijn vrouw reist al jaren een trein later (7:46) naar Haarlem en waarschuwde mij al. Dagen die ik snel terug kan vinden zijn: 28 nov, 12 nov en 10 okt. Dit is echt structureel.

De intercity kan heel eenvoudig stoppen; het is maar voor twee haltes: Voorhout en Hillegom. Op het traject Den Haag - Leiden is dat niet urgent omdat daar een sprinter om het kwartier rijdt, daar hoeft het niet. Op het traject Leiden - Haarlem gaat de sprinter eens per half uur en zou het zeer welkom zijn als de intercity bijspringt.

Heb ik trouwens nog een ergernis: ik krijg geen geld terug bij vertraging. Een kaartje kost normaal EUR 4,80 dus bij een half uur vertraging geldt EUR 2,40 restitutie. Maar omdat ik een altijd kortingskaart (20% korting in de spits) heb val ik net buiten de grens van minimaal EUR 2,40. Ik vind dat behoorlijk oneerlijk omdat ik wel voor de kortingskaartkaart betaal (en steeds meer). Mijn vrouw, met een jaarkaart, krijgt wel geld terug. Hoe zit dat?

Europees is er een richtlijn van € 4,-. Alle vervoerders in Nederland houden € 2,40 aan uit coulance.

Prima. Ik klaag alleen niet over de hoogte van de vergoeding, ik klaag over het feit dat ik er buiten val omdat ik een kortingskaart heb waar ik EUR 23 per maand voor betaal. Kennelijk tellen die kosten niet mee. Los van het feit dat je voor hetzelfde traject met een jaarkaart wel in aanmerking komt voor restitutie bij vertraging, terwijl je dan per reis nog minder betaalt dan ik. Misschien kunt u mij uitleggen wat de redenatie hierachter is.

Zie mijn eerdere antwoord: 28 nov, 12 nov en 10 okt. Het is overigens geen schatting, ik haal dit uit mijn reisgegevens. Kortom ik zou het zeer op prijs stellen dat hier serieuzer naar gekeken wordt. Zo kunnen we met z'n allen de dienstverlening verbeteren.

Wat is uw reactie op het laten stoppen van de intercity op Voorhout en Hillegom bij uitvallen van de sprinter? Het spoor kan het makkelijk aan en ik weet dat het de andere kant op soms gebeurt.

Prima. Ik klaag alleen niet over de hoogte van de vergoeding, ik klaag over het feit dat ik er buiten val omdat ik een kortingskaart heb waar ik EUR 23 per maand voor betaal. Kennelijk tellen die kosten niet mee. Los van het feit dat je voor hetzelfde traject met een jaarkaart wel in aanmerking komt voor restitutie bij vertraging, terwijl je dan per reis nog minder betaalt dan ik. Misschien kunt u mij uitleggen wat de redenatie hierachter is.

Afgekochte abonnementen hebben een apart deel dat zal worden vergoed. Bij korting kijken we naar de ritprijs, als deze helaas lager is dan het minimum ontvang je hier geen restitutie voor. 

Kan ik je helpen met dit document voor meer informatie? https://www.ns.nl/binaries/_ht_1566918010075/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://treinposities.nl/rit_per_station/vh/6310  kunt u zelf terug kijken wanneer deze trein is uitgevallen (of vertraging had). Dat was inderdaad op 28 november en 10 oktober.  Maar 12 november zou die gewoon gereden hebben. Wel is deze 8 oktober uitgevallen (dat was dan 2 keer in 1 week).

Hieronder even filter met alleen de uitgevallen treinen vanaf halverwege 2018.

Daaruit blijkt dat het vooral in januari dit jaar niet zo heel best was, mogelijk omdat per half december voor het eerst werd gereden met de nieuwe SNG sprinter.

Reputatie 7
Badge

De intercity kan heel eenvoudig stoppen; het is maar voor twee haltes: Voorhout en Hillegom.

Het lijkt eenvoudig @d.vanepen om de IC te laten stoppen, echter dit kost veel rijtijd, in elk geval 4 minuten meer, denk wel 5 tot 6, immers de IC wordt met relatief traag optrekkend VIRM materieel gereden.

Tussen Haarlem en Amsterdam haalt het deze vertraging nooit meer in. De zeer krappe kering van rond de 9 minuten wordt met zoveel vertraging zeker nooit gehaald. Gevolg de trein vanuit Amsterdam vertrekt te laat. De rijtijden zijn zo krap gepland dat ook dit niet makkelijk wordt ingelopen.

Stoppen op Voorhout en Sassenheim is dus een zeer slecht plan voor de punctualiteit en gaat echt niet gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Zeg nooit nooit. Maar een IC laten stoppen op sprinter station zal niet gebeuren wanneer er maar 1 sprinter uitvalt

Als een IC een keer wel stopt op sprinter stations zal dat alleen zijn wanneer er meerdere sprinters achter elkaar uitvallen en er misschien iets van 2 uur lang geen trein stopt daar. Iets dergelijks heb ik een enkele keer gezien op de sprinter stations tussen Leiden en Den Haag op tijden/dagen dat alleen de 4600 reed en waarop er 2 of 3 sprinters (of meer) in beide richtingen achter elkaar uitvielen door bv een sein of wisselstoring. Dan stopte er wel eens een IC op de sprinter stations en die liep daar inderdaad flinke vertraging bij op. 

Zo heb ik zelf een keer op 2e Kerstdag 2 jaar geleden een IC van De Vink naar Leiden Centraal genomen (meen dat het een 2100 was) en ik vond nog dit topic waarbij er werd gestopt op Delft Zuid, Rijswijk en Moerwijk door een IC.

En eind juni was dit het beeld op een zaterdagavond op De Vink, zowel de 2481 als de 2279 stopten toen op alle sprinter stations.

En dit had ik graag een keer gehad op een werkdag ipv een zondag  zodat ik een keer zonder overstappen van Delft naar huis zou hebben kunnen reizen :grin:

Badge

Gisteren stond ik nog met een 2400 op Mariahoeve om reizigers in te laten stappen, nu was de oorzaak hiervan een trein met een defect waardoor deze niet op dienstregelingssnelheid kon rijden en was het verzoek aan mij of ik de reizigers wilde overnemen op Mariahoeve zodat de trein met defect aan de kant gezet kon worden en naar een opstelterrein kon voor reparatie.

Overstappen op een station scheelt weer een mogelijke evacuatie van deze reizigers en dit was een mooi voorbeeld van goede communicatie tussen machinisten en de treindienstleider van ProRail.

Dames en heren van de NS, vandaag is het weer zover. Trein van 716 Voorhout Haarlem  uitgevallen. 

Ik dank jullie boven allen voor het meedenken maar toch zou ik het op prijs stellen als de ns een onderzoek doet waarom het telkens deze is die uitvalt en niet eentje eerder of later. 

Aangezien het echt deze is het structureel. En het mooie is dat het daarmee op te lossen is. Als er maar iemand de moeite neemt er in te duiken. 

Succes, Dirk 

Reageer