beantwoord

Sprinter Enschede - Apeldoorn

• 6 januari 2017
  • 38 reacties
  • 1571 Bekeken

Enige tijd geleden schreef ik over de nieuwe dienstregeling voor de sprinter Enschede - Apeldoorn. Deze rijdt in de nieuwe dienstregeling op beperkte tijden nog maar rechtstreeks door naar Enschede. Daarmee ontstaat er bijna altijd een overstap in Almelo met een gemiddelde wachttijd van 16 minuten. Navraag op dit forum leerde dat de RegioTwente een bijdrage aan NS betaald voor het laten doorrijden van de stoptreinen. De trein die in Almelo 'in dienst' komt, komt echter elke ochtend leeg vanuit Enschede naar Almelo toe. Ik heb de treinstelnummers elke ochtend om 7.15 uur gecheckt; elke keer vertrekt er een lege sprinter uit Enschede naar Almelo om daar 'in dienst' te komen als sprinter Almelo-Apeldoorn. Ik sta in Almelo dus 16 minuten te wachten op een trein die leeg vanaf mijn vetrektstation komt. Ik sta elke ochtend met de intercity letterlijk naast die lege trein.
Wie kan mij uitleggen waarom er wel geld is om een lege trein te laten rijden, maar geen geld is voor een trein waar betalende reizigers elke dag gebruik van maken.
Subvraag; waarom rijden de treinen niet in elk geval in de NS-spitstijden rechtstreeks? Gewoon van 6.30 tot 9.00 en 16.00 tot 18.30 uur rechtstreeks. Dan heb je in elk geval de ergste overlast eruit voor spitsreizigers zoals ik die elke dag op tijd naar hun werken moeten (willen).
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 6 januari 2017, 10:09

De reden is ook dat de reizigers in de spits vooral gericht zijn op Hengelo en Enschede, vandaar dat de treinen vanuit Apeldoorn doorrijden naar Enschede. Zij komen daar dan rond acht uur of later aan, en vandaar dat de spitstreinen vanuit Enschede pas zo laat gaan. 's Middags zie je het ook goed: omdat de avondspits gericht is op Apeldoorn, vertrekken de spitstreinen vanuit Enschede juist weer relatief laat.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 3
De Sprinter Apeldoorn - Enschede rijdt in de spits al standaard door naar Enschede, vanuit Enschede 's ochtends van 7.58-9.28 en 's middags van 15.58-17.28. De lege ritten kloppen inderdaad, omdat de treinen in Enschede overnachten. Deze vertrekken 's ochtends leeg vanuit Enschede richting Almelo om 6.30, 7.00 en 7.30.
Enigzins helder, maar dat spits is toch wel wat arbitrair. Als je de treinen toch al laat rijden, waarom hanteer je dan in de ochtend niet gewoon 6.28, 6.58 en 7.28 uur. Er maken best veel reizigers gebruik van die vroege treinen. Stations als Enschede Kennispark, Borne en Almelo de Riet hebben ineens nog maar 2 treinen i.p.v. 4 en reizigers zoals ik heb standaard 19 minuten wachttijd op een trein die toch al in Enschede staat. Ik vind een eerste rechtstreeks trein om 7.58 uur niet echt een spitsregeling meer! Eerder vertrokken er om 6.51 en 7.19 uur ook sprinters!
Reputatie 7
Badge +3
De genoemde treinen werden deels betaald door de provincie Overijssel en die is daarmee gestopt.
Reputatie 3
De reden is ook dat de reizigers in de spits vooral gericht zijn op Hengelo en Enschede, vandaar dat de treinen vanuit Apeldoorn doorrijden naar Enschede. Zij komen daar dan rond acht uur of later aan, en vandaar dat de spitstreinen vanuit Enschede pas zo laat gaan. 's Middags zie je het ook goed: omdat de avondspits gericht is op Apeldoorn, vertrekken de spitstreinen vanuit Enschede juist weer relatief laat.
Dank voor jullie reacties! Ik reis dus tegen de richting in
Maar is er dan geen optie die lege treinen toch weer op te nemen? Dat is toch een hele laagdrempelige oplossing voor een deel van het probleem!? Er zit nu een vaste club reizigers bij mij in de wachtruimte in Almelo die je daar een enorm plezier mee doet!
Reputatie 3
Het probleem is vooral het volgende: de machinist is er wel, maar er is geen conducteur mee. Voor de lege treinen heb je dus een extra conducteur nodig. Daarom rijden er tientallen lege treinen in Nederland, puur omdat ze heel vroeg of heel laat rijden en je een extra conducteur nodig hebt.
Reputatie 7
Badge +3
Conducteurs in de trein zijn wettelijke niet verplicht. Arriva c.s. rijden ook zonder.
Helder en eigenlijk waar ik al wel bang voor was. Je wordt er wel een beetje droevig van als reiziger! Ik sta 19 min in Almelo te wachten op trein die op het spoor in Enschede naast me stond. En ik ben zelf ook groot promotor van het openbaar vervoer, maar ik heb meerdere mensen gehoord die inmiddels op dit soort kortere afstanden toch de auto pakken i.v.m. overstappen e.d.
Dat is inderdaad spijtig kvbart. Aan de huidige dienstregeling is veel voorbereiding aan vooraf gegaan en we zijn voor veel reizigers gekomen tot een mooi plaatje. Voor een kleinere groep reizigers is er een verslechtering t.o.v. de oude dienstregeling. We hopen dat dit mensen niet naar de auto jaagt, maar tegenhouden kan ik het persoonlijk niet.
Ik snap echt dat jullie je best hebben gedaan hoor! Ik doe bij deze toch nog een oproep in elk geval die spitstreinen tussen 6.30 en 7.30 er toch weer in te brengen. Zoals te lezen is; de trein, machinist en een redelijke vaste club reizigers zijn er wel! Dat zou echt een hoop schelen.
Ik kan niets toezeggen, maar je wens wel onder de aandacht brengen.
Heel graag! Dank voor al jullie reacties. Een extra trein om 6.58 en/of 7.28 zou voor veel vaste reizigers in Twente al een hele verbetering zijn. Stations Enschede Kennispark, Borne en Almelo de Riet worden dan ook wat extra ontsloten rondom die uren. Dat levert een betere aansluiting op, op de intercity richting Amersfoort voor forenzen richting het westen.
Maar als die extra sprinters er niet komen, kijken jullie dan naar langere intercity's van Almelo naar Enschede. Ik kom daar ook redelijk vaak buiten de spitstijd vanuit Holten. En dan 1 icmm-4-tje inzetten is meestal behoorlijk krap.
Reputatie 5
Over lengte van ic's tussen Enschede en Deventer is al langer een verhaal geweest. Die zijn veel- en veel te kort inderdaad. Hoorde dat ze bij enkele treinen vanaf februari een treinstel extra bijplaatsen.
Reputatie 3
Grote probleem is altijd, dat het wijzigingsblad van februari altijd al is afgesloten voor de start van de nieuwe dienstregeling. Veel zaken die je nu dus veranderd wilt zien, kunnen dan pas bij wbl april worden veranderd. De enkele verlengingen die wel worden gedaan, zijn dus maar weinig.
Niet om heel vervelend te zijn, maar puur als info. Het valt me op dat er met regelmaat een conducteur uit de stoptrein komt die pas in Almelo in dienst komt. M.a.w. er rijdt een complete trein binnen die leeg uit Enschede is vertrokken. Maakt het nog gekker! Ik hoor in mijn eigen netwerk relatief veel gemopper over het terugvallen van dienstregeling in Twente. Waar er eerst bijna spoorboekloos gereden wordt is dat dus nu niet meer zo.
Reputatie 7
Badge +3
@kvbart
De sprintersdienst Apeldoorn-Enschede werd tot december gesubsidieerd door de provincie Overijssel maar die is daarmee gestopt waardoor een aantal treinen is komen te vervallen.
@tamzin, zie het hele topic. Dat weet ik, maar er speelt veel meer dan dat!
Reputatie 3
Als een trein in Almelo keert, kan een conducteur soms meegaan. Voor treinen die in Almelo beginnen net na de ochtendspits is er inderdaad een conducteur mee. Almelo is namelijk geen standplaats, dus de conducteur is dan meegekomen vanuit Hengelo of Enschede.
Is er iemand die al iets kan zeggen of de dienstregeling op bovenstaand traject per 1 april wijzigt? Met name dus of er 's ochtends al eerder rechtstreekse sprinters gaan rijden?
Hoi kvbart, je doelt op het traject Enschede - Apeldoorn begrijp ik? In dat geval zie ik dat de eerste rechtstreekse trein om 04:46 uur vertrekt en dat dit ook na 1 april zo blijft. Als dit niet is wat je bedoelde dan hoor ik het graag en kijk ik even verder.
Reputatie 7
Badge +3
Een overzicht van de wijizigingen per 3 april:

http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-30372%20Adviesaanvraag%20Locov%20wijzigingen%20dienstregeling%20per%203%20april%202017_tcm311-381438.pdf
Hoi Miriam, was het maar zo'n feest. De eerste rechtstreeks sprinter van NS gaat pas om 7.58 uur. Daarvoor is altijd intercity van .46 of .16 en dan overstappen in Almelo. Dat levert een wachttijd van 19 minuten op. Ik zou graag zien dat NS in de spits dus tussen 6.30 en 9.00 uur rechtstreeks een stoptrein laat rijden.
NB. Er rijden wel lege treinen tussen Enschede en Almelo op dit tijdstip. Zoals ik het begrijp mist er alleen een conducteur op de tijden tot 7.58 uur. Dat moet toch te regelen zijn! Er is een hele vast club reizigers die nu elke dag in Almelo staat te koekeloeren...!
Reputatie 7
Badge +3
Hoi Miriam, was het maar zo'n feest. De eerste rechtstreeks sprinter van NS gaat pas om 7.58 uur. Daarvoor is altijd intercity van .46 of .16 en dan overstappen in Almelo. Dat levert een wachttijd van 19 minuten op. Ik zou graag zien dat NS in de spits dus tussen 6.30 en 9.00 uur rechtstreeks een stoptrein laat rijden.
NB. Er rijden wel lege treinen tussen Enschede en Almelo op dit tijdstip. Zoals ik het begrijp mist er alleen een conducteur op de tijden tot 7.58 uur. Dat moet toch te regelen zijn! Er is een hele vast club reizigers die nu elke dag in Almelo staat te koekeloeren...!

Dat is niet zo eenvoudig te regelen. Noch NS noch de Provincie Overijssel willen opdraaien voor de extra kosten.

Reageer