beantwoord

Sprinter Enschede - Apeldoorn

• 6 januari 2017
  • 38 reacties
  • 1571 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Misschien moeten de provincie en ns eens goed met elkaar in gesprek gaan over deze sprinterdienst. Misschien komt er dan iets beters uit....Want nu is de reiziger elke keer de dupe op dit traject. Qua materieeluitval en overstaptijden..
Helemaal eens met Bart. En ik snap niet waarom het voor de NS zo moeilijk is om in de ochtend spits een of twee sprinters wel extra te laten rijden. Er is een vaste club reizigers die gebruik maakt van die trein. Het materieel is er, de conducteur kan bekostigd worden doordat er reizigers mee gaan. Jongens het is maar 1 of 2 treinen op de gehele begroting van de NS!
Reputatie 7
Badge +3
Zo werkt het natuurlijk niet. Een of twee treunen extra hier en een of twee treinen daar en dan kun je aan de gang blijven.

Extra inkomsten zijn er natuurlijk niet want die mensen gebruiken nu een andere trein. En als het om studenten gaat betalen ze sowieso een vast bedrag per maand.
@tamzin, het gaat hier wel
om een traject waar 10 jaar lang elk half uur rechtstreekse treinen reden. En nu alleen in de 'studentenspits'. Los van het feit dat ik geloof dat je mensen de trein niet in krijgt met een beroerde dienstregeling, vind ik dat de betalende forens (lees ikzelf) best in de normale spits een goede verbinding mag verwachten. Er is ook helemaal niemand beter van geworden. Er rijden niet meer intercity's of zoiets. Er rijden op (cruciale) momenten gewoon geen rechtstreekse treinen. De reistijd op het traject loopt daardoor 19 minuten op.
Reputatie 7
Badge +3
@tamzin, het gaat hier wel om een traject waar 10 jaar lang elk half uur rechtstreekse treinen reden. En nu alleen in de 'studentenspits'. Los van het feit dat ik geloof dat je mensen de trein niet in krijgt met een beroerde dienstregeling, vind ik dat de betalende forens (lees ikzelf) best in de normale spits een goede verbinding mag verwachten. Er is ook helemaal niemand beter van geworden. Er rijden niet meer intercity's of zoiets. Er rijden op (cruciale) momenten gewoon geen rechtstreekse treinen. De reistijd op het traject loopt daardoor 19 minuten op.
Die extra treinen werden door de Provincie betaald en die is daarmee gestopt. Dat er niemand beter van wordt klopt, maar de bedoeling van de Provinicie was ook om te bezuinigen en niet om de dienstregeling te verbeteren. 19 minuten overstaptijd is natuurlijk vervelend, maar elders zijn er overstappen tot 28 minuten en ook dat in de spits.
Het gaat niet alleen over die 19 minuten. Het gaat er om dat ns en de provincie onderschat hoeveel mensen er in de sprinter rijden op dit traject, en dan ook nog oud materieel inzet dat om de haverklap uitvalt. Twente is het afvalputje van de ns geworden nadat Limburg is weggevallen.
Reputatie 3
Het gaat niet alleen over die 19 minuten. Het gaat er om dat ns en de provincie onderschat hoeveel mensen er in de sprinter rijden op dit traject, en dan ook nog oud materieel inzet dat om de haverklap uitvalt. Twente is het afvalputje van de ns geworden nadat Limburg is weggevallen.

Sorry, maar ergens moet er gewoon een afvalputje zijn 😉 Maar het is gewoon simpel: als de provincie niet betaalt, trekt NS echt niet de portemonnee zomaar. Daarnaast over het materieel: er zijn nog maar vijf trajecten overgebleven waar je DD-AR nog wel gemakkelijk kan inzetten, meer heb je eigenlijk niet meer. Dus dan valt de keus snel op Twente, zeker door de lange afstanden tussen de stations, waardoor SGM door z'n lage Vmax hier niet goed past.
Zet er dan DDZ in. Die DD-AR-3tjes kunnen beter in het zuiden combineren met de flirt, dat de Flirt de DD-AR-3 langzaam vervangt.
Reputatie 6
Of het nu van de Provincie of de NS komt, het doel is om te bezuinigen op treindiensten. Niet zozeer om goede aansluitingen te bieden, de klant tevreden te houden of nieuwe klanten aan te trekken. De aandacht gaat sowieso in de eerste plaats uit naar intercityverbindingen, en dan met name in de Randstad. Ook daarbij delft het oosten en noorden van het land het onderspit: de meeste reizigers willen een directe verbinding met Amsterdam CS (die er jarenlang was), totdat het opeens Schiphol werd.
Reputatie 3
Zet er dan DDZ in. Die DD-AR-3tjes kunnen beter in het zuiden combineren met de flirt, dat de Flirt de DD-AR-3 langzaam vervangt.

Er zijn echt niet zomaaar 6 DDZ-4'jes beschikbaar, dus dat gaat niet. En DDAR in het zuiden gaat ook niet. Flirt kan alleen maar in het zuiden worden ingezet namelijk, en niet ergens anders. Je kan dus niet in het zuiden darretjes neerzetten, dan heb je geen vervanging voor de darretjes op de plek waar ze vandaan komen. Dan zou Flirt dus als reserve zijn, alleen omdat Bart op het NS Forum graag de darretjes in het zuiden wil hebben (c.q. uit de 7000) 😉
Volgens mij begrijp je me niet. De flirts zijn langzaam aan het instromen om het oudere materieel te vervangen. Daar valt de DD-AR-3 ook gedeeltelijk onder. Op dit moment is het best apart ​dat de flirts eigenlijk het iets nieuwere materieel vervangt. Kijk maar eens hoeveel sgmm en DDZ er dagelijks aan de kant staat in Zutphen, s'hertogenbosch en Eindhoven. Zet dan de oude bende aan de kant daar als reserve.
Zijn er momenteel nog plannen om de DDAR treinen die op dit traject rijden de vervangen door de SGM (die er voorheen reed) of eventueel de DDZ? Een enkele keer rijd er wel een SGM of DDZ op dit traject, zoals ook vanmorgen het geval was in de vorm van een SGM. De DDAR zijn prima treinen voor dit traject, maar zijn met de huidige zomerse temperaturen net een sauna. Verder vind ik de SGM en voornamelijk de DDZ een stuk fijner zitten.
Reputatie 7
Badge +3
DDZ is intercity-materieel (heel veel eerste klas bijv.) en wordt alleen maar tijdelijk op enkele trajecten ingezet in sprinterdiensten omdat er te weinig sprinter-materieel is. SGM2 wordt als eerste afgevoerd vanwege de beperking bij de inzet in najaar/winter vanwege de remmen. Pas daarna zou DD-AR afgevoerd worden en tot het zo ver is lijkt me de kans klein dat er in Twente ander materieel gaat rijden omdat DD-AR maar in weinig treinseries inzetbaar is.

Reageer