beantwoord

Sprinter Tilburg Eindhoven Bomvol

Ondanks dat er een intercity rijdt tussen Tilburg en Eindhoven, zit de sprinter altijd bomvol. Ik stap in het eerste station na Tilburg in, Oisterwijk, en mag elke ochtend blijven staan. Kunnen die passagiers uit Tilburg niet met de Intercity gaan?
@NS: klopt de dienstregeling Tilburg Eindhoven wel? De sprinter is schijnbaar sneller voor veel mensen uit Tilburg....
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 april 2018, 14:23

Goedemiddag MarcelHaaren en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals Tamzin en Martin7182 al aangeven is het een combinatie van verschillende factoren. Er zullen uiteraard reizigers blijven die de Sprinter werkelijk nodig hebben om naar een van de tussenstations te reizen, dat is niet te voorkomen. Daarnaast heeft het ook te maken met de manier waarop het is ingepland. De Reisplanner geeft voor Tilburg - Eindhoven vier verschillende opties per uur aan, twee Sprinters en twee Intercity's. Qua reistijd is de intercity wel degelijk sneller, maar dit verschil is niet groot, 31 minuten voor de Sprinter tegen 22 minuten voor de Intercity. Afhankelijk van hoe laat iemand op Tilburg aan komt zal het daardoor voorkomen dat een reiziger die door moet naar Eindhoven alsnog de Sprinter zal pakken, gezien men daarmee eerder op Eindhoven zal aankomen als dat men zou wachten op de volgende Intercity.

Ik zou niet willen zeggen dat de dienstregeling Tilburg - Eindhoven niet klopt, maar dat het meer een gevolg is van hoe het gepland is. Of dat te verbeteren is durf ik zo snel niet te zeggen.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Veel reizigers gaan ook naar Best en Strijp. Daarnaast wil de intercity op dit traject nogal eens vaak uitvallen.
Zelfs al reis je het hele traject, als je om b.v. 08:00 op Tilburg arriveert, dan is de sprinter toch echt sneller dan de eerstvolgende IC.
Goedemiddag MarcelHaaren en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals Tamzin en Martin7182 al aangeven is het een combinatie van verschillende factoren. Er zullen uiteraard reizigers blijven die de Sprinter werkelijk nodig hebben om naar een van de tussenstations te reizen, dat is niet te voorkomen. Daarnaast heeft het ook te maken met de manier waarop het is ingepland. De Reisplanner geeft voor Tilburg - Eindhoven vier verschillende opties per uur aan, twee Sprinters en twee Intercity's. Qua reistijd is de intercity wel degelijk sneller, maar dit verschil is niet groot, 31 minuten voor de Sprinter tegen 22 minuten voor de Intercity. Afhankelijk van hoe laat iemand op Tilburg aan komt zal het daardoor voorkomen dat een reiziger die door moet naar Eindhoven alsnog de Sprinter zal pakken, gezien men daarmee eerder op Eindhoven zal aankomen als dat men zou wachten op de volgende Intercity.

Ik zou niet willen zeggen dat de dienstregeling Tilburg - Eindhoven niet klopt, maar dat het meer een gevolg is van hoe het gepland is. Of dat te verbeteren is durf ik zo snel niet te zeggen.
@Stijn NS
Dienstregeling versus planning is een semantisch verschil.
Een paar jaar geleden (vóór de grootste aanpassing ooit in de NS dienstregeling) vertrok mijn Sprinter een kwartier eerder. Tijdens die reis naar Eindhoven werden we dan ingehaald door de Intercity vanuit Tilburg en zaten de Sprinters niet zo vol. Logisch, want de reizigers uit Tilburg vertrokken later en kwamen eerder aan in Eindhoven.
Zo zie je maar weer hoe complex het allemaal kan zijn op microniveau.
In mijn beleving is de Sprinter bomvol en de Intercity wordt slecht gevuld.
Overigens is het de andere kant op ook slecht gepland. De intercity vanuit Eindhoven vertrekt 5 minuten voor de Sprinter. Beide hebben een 30 minuten rooster. De Sprinter wordt in die richting dus ook niet ingehaald door een Intercity. Lastig voor passagiers die van Best naar Tilburg moeten...

De vuistregel is volgens mij dat de Sprinter tussen twee Intercity stations altijd door een Intercity trein moet worden ingehaald om dit soort effecten te voorkomen. Het is dan wel lonend om even te wachten op de Intercity.
in die sprinter moet ik ook altijd staan Zou liever de intercity pakken maar die vertrekt 1 minuut nadat de sprinter aankomt in Eindhoven en staat op het perron ernaast en dat red je nooit. Gewoon super slechte planning. Was in de oude dienstregeling een stuk beter geregeld. Alternatief is dan 25 wachten op de volgende IC en later aankomen. Het zou de NS sieren hier een kritisch naar te kijken op dit drukke traject: minutenoptimalisatie zou al kunnen helpen!

Reageer