Sprinter VS Intercity

  • 13 March 2017
  • 0 reacties
  • 1489 Bekeken

Reputatie 4
In de huidige topics zie ik vaak de vraag langskomen of een bepaald station een intercitystation kan worden.
Om dit simpel te beantwoorden komt het hier op neer:
Als de dienstregeling het toelaat wordt een station een intercitystation als er teveel reizigers zijn voor de aangeboden maximale sprinterlengte. Of de gemeente moet een flinke duit in het zakje doen (zoals Heemstede-Aerdenhout, waar veel overstap is van reizigers uit Voorhout/Hillegom op de intercity, maar voor de rest eigenlijk veel te weinig reizigers echt opstappen).
Hier vragen heeft eigenlijk geen zin. Het aansluiten van sprinters en Intercity's worden meestal zo goed mogelijk gepland, zodat er zo min mogelijk overstaptijd is. Alleen de nieuwe dienstregeling is helaas een grote achteruitgang/verslechtering in vergelijking met de dienstregeling 2016.
Mijn vraag over betere aansluitingen in Den Haag Centraal is ook nog niet op beantwoord.
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/nieuwe-dienstregeling-altijd-vertraging-avonddienst-geen-overstap-meer-30869

De afwegingen die gemaakt worden:
- Bij de afweging betrekken we in de eerste plaats het aantal reizigers dat een voordeel heeft van een Intercity-stop ten opzichte van het aantal reizigers dat er een nadeel heeft en naar de grootte van die voor- en nadelen.
- De invloed en verbindingen met ander openbaar vervoer
- Het moet in de dienstregeling passen.
- Er moet voldoende materieel zijn.
- De infrastructuur moet het aankunnen.
- De gemeente en provincie willen dat het een Intercity-stop wordt of stemmen er mee in.

0 reacties

Geen reactie

Reageer