beantwoord

Sprinter Zwolle - Leeuwarden staat ver van de trap in Zwolle

• 28 September 2021
  • 3 reacties
  • 123 Bekeken

Bedankt dat er weer een normale verbinding is tussen Zwolle en Leeuwarden die stopt tussen alle tussenliggende stations.

Vandaag reisde ik voor de tweede keer van om en nabij campus Enschede naar Leeuwarden. Nu is er eindelijk een naar mijn mening fijne verbinding met eerst de bus, dan de Blauwnet intercity vanaf Hengelo en daarna vanaf Zwolle de sprinter Zwolle - Leeuwarden. Ook zorgt deze lijn voor een betere verbinding naar de stations waar de Intercity niet stopt, Wolvega, Grou-Jirnsum en Akkrum. Nu is het alleen zo dat de sprinter erg ver op het perron staat in Zwolle en dat ik daardoor alle keren net mijn overstap haal (beide kanten op). En dan loop ik nog hard door, terwijl niet iedereen hiertoe in staat is. Mijn idee zou zijn dat de sprinter net wat verder doorrijd, zodat de overstaptijd minder wordt en als er een trein net even een minuutje te laat is, de overstap niet direct gemist wordt. Deze verbinding werkt namelijk maar 1 keer per uur.

Met vriendelijke groeten, en ik ben benieuwd wat jullie bij NS van mijn idee vinden.

icon

Beste antwoord door Julian 28 September 2021, 12:21

Bekijk origineel

3 reacties

De overstap van de Blauwnet IC op de sprinter is geen officiële overstap volgens de reisplanner, juist omdat de overstaptijd te kort is, en is dus op eigen risico. De reis van Hengelo naar Leeuwarden gaat volgens de planner met de Blauwnetsprinter naar Zwolle en dan kan er in Zwolle overgestapt worden op de IC naar Leeuwarden. Ook voor de mensen die op de stations moeten zijn die alleen de sprinter aandoet is het eerste stuk met de Blauwnetsprinter aanbevolen. Op die manier is er een ruime overstap die de meeste mensen zonder problemen moeten kunnen halen.

De sprinter doorrijden op spoor 1b gaat helaas niet. Er staat een rood sein bij de wissels die daar liggen, dus de machinist moet daar stoppen. Op spoor 1a staat de sprinter naar Utrecht, dus verder doorrijden naar 1a gaat ook niet, helaas.

Reputatie 5

Voetnoot: elke overstap met een overcheck is op eigen risico, want samenwerken met concurrentie is des duivels.

Reputatie 6
Badge +1

Als je volgende keer net wat te laat bent-ondanks je supersnelle trimschoenen-kijk dan eens precies hoe langs het perron-zoń metertje eronder-rails en wissels liggen. Het is strikt verboden dat halterende treintjes te dicht bij die zeer sensitieve wissels (points in het engels) stilstaan! Maar doordat er juist daar wissels liggen is het dus mogelijk geworden 2 treintjes langs 1 perronkant te laten staan en aankomen.

PM-in diverse buitenlanden (ik meen zelfs zuiderbuur d´n Belgiekske) kan het vaak zat dat zonder wissels de 2 treinen tot beide 1 meter van elkaar staan.

Reageer