beantwoord

Sprinter Zwolle-Utrecht

Reputatie 3
De trein die om 08:53 uit Zwolle vertrekt is vaak bij Nijkerk vol. Er moeten dan mensen staan.
Daarnaast zijn bijv. in de meivakantie de treinen ook vol, zelfs midden op de dag.

Eerder meldde de NS op het forum dat de Sprinter Nieuwe Generatie de oude treinen op dit traject in 2021 gaat vervangen. https://www.treinreiziger.nl/hier-gaan-nieuwe-sprinters-rijden/
Echter, deze treinen zijn enkeldeks. Bij testritten heb ik gezien dat het aantal zitplaatsen in deze stellen een fractie is van de oude dubbeldeks treinen.

Een enkele keer wordt SLT ingezet door de NS. In de rustige winterperiode midden op de dag voldoen de SLT6+SLT4 ritten prima. In de spits is het een drama.

Met andere woorden: de nieuwe treinen zijn voor de spits vèèl te klein.

Hoe gaat de NS dit oplossen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 mei 2018, 23:42

Allereerst staat er in het door TS gemelde artikel dat de SNG uiterlijk in 2020 gepland was voor inzet op de lijn Zwolle - Utrecht en niet zoals in het bericht vermelde 2021.

SNG zal zoals het nu lijkt maximaal met 3 stellen met 4 rijtuigen gaan rijden, dus 3x SNG EI4. In een SNG IE4 zijn straks 38 zitplaatsen in de eerste klas, 159 zitplaatsen in de 2e klas en 5 klapzittingen, totaal dus 202 zitplaatsen. Daarnaast zijn er ook nog 156 staanplaatsen voorzien in deze sprinters waarmee het totaal komt op 358 mensen per SNG EI4.

Totaal zouden 3 stellen SNG EI4 dus 1074 mensen kunnen vervoeren volgens opgave, echter zullen er vast meer in passen als de mensen perse met die volle trein mee willen en daarom vrijwillig zich in een hele drukke trein proppen.

Wat betreft de SLT, deze rijdt in alle configuraties en maximaal met 12 bakken in reizigersdienst en deze komt dus ook voor in 2x SLT-6. Ook geregeld te zien in Zwolle in deze samenstelling.

De NS is bekend met de reizigersaantallen op bepaalde routes en dat wordt ook gemonitord, dus dat komt wel goed met de juiste inzet van materieel zodra er voldoende materieel voor handen is voor deze lijn.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Op drukke tijdstippen horen staanplaatsen er ook bij. De marge is 15 minuten staan op een sprintertraject, wat tussen Nijkerk en Amersfoort dus mag.

De SNG gaat eind dit jaar al instromen, de ICNG in 2021. Het is nog niet bekend in welke samenstelling deze gaat rijden, dus het kan nog meevallen met zitplaatsen

Een DDAR heeft ongeveer 300 zitplaatsen (kleine 100 per rijtuig). Een SNG ruwweg 50 per rijtuig. In de spits gaan ze sowieso gecombineerd rijden. In het slechtste geval met 3+3 en dan is het aantal zitplaatsen gelijk. 3+4 = 50 zitplaatsen meer, 4+4 = 100 zitplaatsen meer.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens is de instroom van SNG vertraagd. Het proefbedrijf had in april van start moeten gaan maar is voor onbepaalde tijd uitgesteld door problemen met het elektrische circuit.
Reputatie 7
Badge +3
Maar nu rijden er in de spits ook ritten met 2 DDAR stellen. Dat is dan meer dan 4+4 SNG

De reispanner geeft overigens voor een DDAR net iets meer dan 400 zitplaatsen, dit is inclusief klapstoelen.

Reputatie 3
Er zijn nu 838 zitplaatsen en er moeten al mensen staan.

Sng 4+4 = 200+200=400.

Conclusie: past niet
Reputatie 7
Badge +3
@kukkie
Het is de bedoeling in de spits met twaalf bakken te gaan rijden, de perrons zijn daar lang genoeg voor. Het aantal total aantal zitplaatsen+staanplaatsen is dan groter dan met 2*DDAR. ik vermoed dat het dan 2*SLT6.wordt, SNG is niet echt handig voor de drukste sprintertrajecten.
Reputatie 3
2xslt6 is nog steeds te weinig. Dat zijn 644 zitplaatsen, dus ongeveer 25% minder.

Bovendien kun je in de ddar dubbeldeks staan, daardoor zijn er ook meer staanplaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
@kukkie
Het gaat om het totaal aan zitplaatsen plus staanplaatsen. Het is niet de bedoeling dat iedereen in de spits moet kunnen zitten en twaalf bakken is dan echt wel genoeg. Je oorspronkelijk bericht ging trouwens ook niet over het totale aantal plaatsen maar over het feit dat er soms wat mensen moeten staan vanaf Nijkerk.
Reputatie 3
@kukkie
Het gaat om het totaal aan zitplaatsen plus staanplaatsen. Het is niet de bedoeling dat iedereen in de spits moet kunnen zitten en twaalf bakken is dan echt genoeg. Je oorspronkelijk bericht trouwens ging ook niet over het totale aantal plaatsen maar over het feit dat er soms wat mensen moeten staan vanaf Nijkerk.

Ook het aantal staanplaatsen is in de ddar hoger.
De keren dat slt ingezet werd, moesten mensen staan vanaf Harderwijk tot Utrecht.
Mijn bericht ging over de vervanging van dubbeldekstreinen door enkeldekstreinen, dus ook over dit probleem.

Vanaf Nijkerk moeten nu mensen staan. Dan komt Vathorst nog. Dan moeten veel mensen staan. Maar goed, dat schijnt erbij te horen.

Maar dan kan het aantal zitplaatsen toch niet met 25% verminderd worden?
Reputatie 7
Badge +3
2*SLT6 heeft 644 zitplaatsen en 696 staanplaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat er zelfs bij de allerdrukste trein meer dan 1340 reizigers zijn. Dat zijn wat minder zitplaatsen maar dat is voornamelijk in de eerste klas die nu vaak half leeg is.
Reputatie 1
Op het traject Utrecht-Rhenen reden tot een paar jaar geleden ook dubbeldekkers. Toen hoefde je vrijwel nooit te staan (alleen bij calamiteiten). Nu rijden ze met enkeletreinen, en dan ook nog wel eens ingekort. De laatste maanden is het toch wel zo'n 2x per week staan. Paar maanden geleden reed er zowaar weer eens een dubbeldekker. Waarbij opviel hoeveel ruimte er opeens weer was in die trein.
Reputatie 3
2*SLT6 heeft 644 zitplaatsen en 696 staanplaatsen. Ik kan me niet voorstellen dat er zelfs bij de allerdrukste trein meer dan 1340 reizigers zijn. Dat zijn wat minder zitplaatsen maar dat is voornamelijk in de eerste klas die nu vaak half leeg is.
Dat is niet voornamelijk eerste klas. DDAR telt 64 zitplaatsen eerste klas, SLT 40. Dat is 48 eersteklasplaatsen minder en ong. 150 tweedeklasplaatsen minder.

Met vouwfietsen en koffers en mensen die niet doorlopen betekent dat dat de trein elke morgen tot aan de deuren volstaat. Als er, wat Slidestops zegt, 4+4 ingezet wordt, moeten er mensen achterblijven. Het is immers de bedoeling dat er SNG ingezet wordt.

Bovendien heb ik 2xSLT-6 heb ik nog nooit gezien. (Ook buiten deze lijn slechts zelden.) Wel een aantal keer SLT 6+SLT 4. Meestal geeft de conducteur dan de eerste klas vrij (2 van de 3 keer dat ik het meemaakte). Dat zegt genoeg over de drukte.

Tegen die tijd hoef ik waarschijnlijk niet meer in de spits te reizen, ik wil de NS slechts waarschuwen voor het debacle dat eraan zit te komen. De klachten over drukte zijn nu al frequent te lezen op het forum. Donderdag moesten er weer mensen achterblijven op Vathorst...
Reputatie 7
Badge +3
Voor een debacle werd ook gewaarschuwd toen de dubbeldekkers in Brabant werden vervangen door de Flirt. In de praktijk was dat geen enkel probleem. 2*SLT6 zie je in de spits wel op Den Bosch-Utrecht-Den Haag.
Reputatie 1
@Tamzin
Ik vind de trajecten in Brabant waarop de Flirt wordt ingezet niet echt te vergelijken met het traject Zwolle - Utrecht. In Brabant heb je op veel trajecten waar Flirt ingezet genoeg aan 7 bakken.
Het probleem wat kukkie schetst lijkt me niet op te lossen met 2x4 bakken SNG.
Allereerst staat er in het door TS gemelde artikel dat de SNG uiterlijk in 2020 gepland was voor inzet op de lijn Zwolle - Utrecht en niet zoals in het bericht vermelde 2021.

SNG zal zoals het nu lijkt maximaal met 3 stellen met 4 rijtuigen gaan rijden, dus 3x SNG EI4. In een SNG IE4 zijn straks 38 zitplaatsen in de eerste klas, 159 zitplaatsen in de 2e klas en 5 klapzittingen, totaal dus 202 zitplaatsen. Daarnaast zijn er ook nog 156 staanplaatsen voorzien in deze sprinters waarmee het totaal komt op 358 mensen per SNG EI4.

Totaal zouden 3 stellen SNG EI4 dus 1074 mensen kunnen vervoeren volgens opgave, echter zullen er vast meer in passen als de mensen perse met die volle trein mee willen en daarom vrijwillig zich in een hele drukke trein proppen.

Wat betreft de SLT, deze rijdt in alle configuraties en maximaal met 12 bakken in reizigersdienst en deze komt dus ook voor in 2x SLT-6. Ook geregeld te zien in Zwolle in deze samenstelling.

De NS is bekend met de reizigersaantallen op bepaalde routes en dat wordt ook gemonitord, dus dat komt wel goed met de juiste inzet van materieel zodra er voldoende materieel voor handen is voor deze lijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vrijwillig vind ik hier een wat verkeerd gekozen woord. Ondanks flexibelere werktijden bij diverse bedrijven worden veel werknemers nog steeds geacht op een bepaalde tijd op werk aanwezig te zijn waardoor ze niet anders dan in de spits kunnen reizen. En wanneer een trein eerder of later net zo vol is, heb je in feite niet zo veel keus.
Nijkerk had in oktober 2002 de kans om meer treinen richting Amersfoort te krijgen. De gemeente raad besloot echter anders:
http://www.stationsweb.nl/nieuwsstat.asp?rec=278
Reputatie 3

Nu zijn er bijna 2000 plaatsen met 2x-DD-ar3.

Bij een halfuursdienst is er niet veel keuze welke trein je neemt. Zowel die van 06:53 als die van 07:23 zit tennu vol.

In beide treinen zullen ong. 1000 mensen zitten.
3x SNG EI4 is dus echt veel te krap. Er zullen dubbeldekkers moeten komen. DD-ar pas 25 jaar oud, dus dat moet toch kunnen? De NS heeft ze nota bene terzijde gesteld.

Kan hier nog een reactie van de NS op komen?
Hoi kukkie,

Zoals JBa al aangaf wordt hierop gemonitord en wordt er elk jaar weer gekeken naar hoe de puzzel qua materieel het beste gelegd kan worden. Over het precieze aantal bakken en de exacte dienstregeling kan ik nu dus nog geen uitspraken doen.

Waarbij er rekening gehouden moet worden dat de perronlengten op het gedeelten Zwolle-Amersfoort niet gelijk is aan de perronlengten Amersfoort-Utrecht Centraal.
Voor het laatste gedeelten is SNG 10 de langst mogelijke combinatie (3+3+4). Het gedeelte Zwolle-Amersfoort kan tot SNG 12
Voor een debacle werd ook gewaarschuwd toen de dubbeldekkers in Brabant werden vervangen door de Flirt.
Onzin. In Brabant ging het vervangen van dubbeldekkers door FLIRT gepaard met het langer maken van de treinen waardoor het aantal zitplaatsen gelijk bleef en in enkele gevallen zelfs steeg. Op Utrecht - Zwolle kunnen de treinen niet langer gemaakt worden omdat ze nu al aan de maximale perronlengte zitten.

Het verhaal over meer of minder staanplaatsen is maar net hoe je het meet, ik geloof dat de NS oorspronkelijk de gangpaden niet meerekende om het aantal staanplaatsen te bepalen, daardoor zal op papier de capaciteit van een dubbeldekker vanzelf lager uitvallen. Daarnaast tellen klapzittingen bij de volnorm niet mee, opnieuw iets waar een SLT winst mee pakt doordat er een "coupé" is met uitsluitend klapzittingen en, op papier, iedereen hier bij drukte opstaan om extra ruimte te maken. Dat deze theorie in de praktijk lang niet altijd zo werkt doet er voor de NS niet toe, op papier heeft een SLT6 in de volnorm meer capaciteit dan een VIRM4 (van ander materieel heb ik geen cijfers van staanplaatsen maar DDZ zal wel vergelijkbaar zijn, mogelijk nog iets minder dan VIRM4 zelfs), zij het met 30% meer staanplaatsen maar daar kijkt de NS niet naar.

Reageer