beantwoord

Sprinters Arnhem - Nijmegen in 2017

• 1 november 2016
  • 14 reacties
  • 462 Bekeken

In de dienstregeling voor 2017 zie ik dat de laatste overal stoppende trein vanuit Nijmegen naar Arnhem Centraal om 0:01 gaat, momenteel is dit nog ruim een kwartier later. Wat mij betreft zou het prettig zijn als de laatste IC naar Arnhem, buiten patroon, zou stoppen op tussengelegen stations, dan zijn de tijden weer ongeveer gelijk als nu. Een laatste trein om 0:01 in Nijmegen is al best vroeg als je 's avonds nog wat wil doen in Nijmegen.

Verder viel het me op dat op zondag een gat van precies een uur zit tussen 20:00 en 21:00 tussen twee opeenvolgende Sprinters, terwijl de rest van de week altijd tweemaal per uur een trein rijdt. Klopt dit? De zondagse dienstregeling is sowieso een beetje een gedrocht (sorry!), maar dit gat is wel erg raar.
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 4 november 2016, 12:09

Scherp van de uitwerking op de zondagen met een 'gat' en een 15/45 ligging. Dit is beide niet hoe we het voor ogen hadden, maar bij het plannen van 30.000 treinen gaan er helaas een paar mis. Wij onderzoeken nu de mogelijkheden voor een eventueel herstel, ik hoop spoedig hierover meer te kunnen melden.

Verder neem ik punt van 00:01 naar Arnhem mee.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 1
In de dienstregeling voor 2017 zie ik dat de laatste overal stoppende trein vanuit Nijmegen naar Arnhem Centraal om 0:01 gaat, momenteel is dit nog ruim een kwartier later. Wat mij betreft zou het prettig zijn als de laatste IC naar Arnhem, buiten patroon, zou stoppen op tussengelegen stations, dan zijn de tijden weer ongeveer gelijk als nu. Een laatste trein om 0:01 in Nijmegen is al best vroeg als je 's avonds nog wat wil doen in Nijmegen.

Verder viel het me op dat op zondag een gat van precies een uur zit tussen 20:00 en 21:00 tussen twee opeenvolgende Sprinters, terwijl de rest van de week altijd tweemaal per uur een trein rijdt. Klopt dit? De zondagse dienstregeling is sowieso een beetje een gedrocht (sorry!), maar dit gat is wel erg raar.

Inderdaad raar dat er zondag een gat tussen 20:00 en 21:00 uur zit, terwijl er na 21:00 tot 0:01 gewoon om het half uur een sprinter rijdt.
Badge
Hoi FFrank, dank voor je vraag.

Ik kan me voorstellen dat het in jouw geval fijn zou zijn als de laatste trein later dan 0.01 uur vertrekt. Hier kan ik je helaas niet mee helpen, de nieuwe dienstregeling staat al vast. Je feedback wordt uiteraard wel gewaardeerd en meegenomen. Ik heb de dienstregeling voor zondag ook bekeken in de reisplanner en ik zie inderdaad dat er tussen 20.01 en 21.01 uur geen sprinters meer rijden, maar wel diverse Intercity's. Is dit een probleem voor je? Ben je zelfs sneller in Arnhem!
Reputatie 1
Hoi FFrank, dank voor je vraag.

Ik kan me voorstellen dat het in jouw geval fijn zou zijn als de laatste trein later dan 0.01 uur vertrekt. Hier kan ik je helaas niet mee helpen, de nieuwe dienstregeling staat al vast. Je feedback wordt uiteraard wel gewaardeerd en meegenomen. Ik heb de dienstregeling voor zondag ook bekeken in de reisplanner en ik zie inderdaad dat er tussen 20.01 en 21.01 uur geen sprinters meer rijden, maar wel diverse Intercity's. Is dit een probleem voor je? Ben je zelfs sneller in Arnhem!

Het gat is vooral opvallend als u ook kijkt naar overige vertrektijden van voor 20:01 uur en na 21:01 uur.

Het is makkelijker te kijken als u als aankomststation Nijmegen Lent, Elst of Arnhem Zuid intypt. Dan staan de intercity's niet meer bij het reisadvies. Intercity Roosendaal - Zwolle stopt vanaf de nieuwe dienstregeling ook niet meer op deze tussengelegen stations.

Aan het bericht van FFrank gaat het om een trein die op alle tussengelegen stations stopt, dus ik ben er niet zeker van of hij iets heeft aan de intercity's die non-stop naar Arnhem gaan.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen Den Bosch - Arnhem rijden 's avonds in een ander patroon met een overstap in Nijmegen. Bij de omschakeling lijkt er op zondag een trein te weinig te zijn ingelegd tussen Nijmegen en Arnhem waardoor er een gat van 5 kwartier ontstaat.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook nog even gekeken naar doordeweeks en op ma-za gaat de omschakeling naar het avondpatroon wel goed en ontstaat er alleen eenmalig een gat van 45 minuten (wat de bedoeling is).

@Charon NS
Zou je dit wat de zondag betreft toch even kunnen doorgeven? Er lijkt een trein vergeten te zijn en dat lijkt niet de bedoeling maar een vergissing.
Reputatie 1
De rest van de zondag blijkt er een 15/45 verbinding te zijn omdat beide sprinters dan 1x per uur gaan:

Sprinter 's-Hertogenbosch - Arnhem
Sprinter (ma - za vanuit Wijchen) Nijmegen - Zutphen.

Maandag t/m zaterdag rijden beide treinen om het half uur zodat er tussen Wijchen, Nijmegen en Arnhem 4x per uur een sprinter rijdt.

Zondag avond rijdt de Sprinter uit 's-Hertogenbosch niet verder dan Arnhem.

Ter compensatie hier van is er dan 2x per uur een Sprinter tussen Nijmegen in de tijdpad van de sprinter naar Zutphen om zo een nette halfuurdienst te houden.

Dus:
Nijmegen - Zutphen, 30 minuten later Nijmegen - Arnhem, 30 minuten later Nijmegen - Zutphen enz.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter Den Bosch -Arnhem rijdt op ma-za in de avonduren net zo min verder dan Nijmegen. Er is dus geen verschil met de zondag.

Het enige verschil is dat er op zondag bij de overschakeling van het ene op het andere patroon een trein ontbreekt die op ma -za wel rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Ter verduidelijking: de trein die op zondag ontbreekt en de rest van de week wel rijdt is die van 20.31 uit Nijmegen.
Bedankt voor alle reacties.
@Charon NS: fijn dat de feedback meegenomen gaat worden. Hopelijk kan het stoppen van de laatste trein tussen Arnhem en Nijmegen op tussengelegen station nog een keertje meegenomen in een wijzigingsblad oid.
Het gat van een uur op zondag blijf ik heel vreemd vinden, net als de rest van de dienstregeling op zondag. Er zou echt eens naar gekeken moeten worden of het niet beter kan. Ik heb niks aan de intercity als ik in Elst moet zijn. Je krijgt straks de rare situaties dat je van Nijmegen naar Elst het snelst via Arnhem kun reizen en andersom (hoe het niet in de reisplanner staat). Volgens mij is dit niet echt wenselijk.
Reputatie 2
Scherp van de uitwerking op de zondagen met een 'gat' en een 15/45 ligging. Dit is beide niet hoe we het voor ogen hadden, maar bij het plannen van 30.000 treinen gaan er helaas een paar mis. Wij onderzoeken nu de mogelijkheden voor een eventueel herstel, ik hoop spoedig hierover meer te kunnen melden.

Verder neem ik punt van 00:01 naar Arnhem mee.
Reputatie 7
Badge +3
@Tim van Leeuwen
Het was voor de reiziger veel handiger geweest als de trein Den Bosch - Nijmegen alleen op ma -za tot 20.00 had doorgereden naar Arnhem.

Later op de avond en op zondag had je dan de trein richting Zutphen 2x per uur Nijmegen - Arnhem kunnen laten rijden en waarvan 1x per uur door naar Zutphen. Die oplossing was goedkoper geweest en had tussen Nijmegen en Arnhem een keurige regelmatige halfuurdienst met spinters opgeleverd.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens is die kwartierdienst tussen Wijchen en Nijmegen op zaterdag ook totaal overbodig. Dat geldt had beter gebruikt kunnen worden om de sprinter Den Bosch - Nijmegen op zondagmiddag om het halfuur te laten rijden.
@Tim van Leeuwen: bedankt voor de heldere uitleg. Hopelijk wordt de wat ongelukkige dienstregeling op zondag snel hersteld. Als er nog iets bekend wordt over de stops van de laatste trein richting Arnhem Centraal dan hoor ik het uiteraard graag.
@Tamzin: eens dat een halfuursdienst de gehele zondag tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch misschien wel meer gewenst is (ipv na 16:30), maar als ik naar de dienstregeling kijk zou de Sprinter tussen Zutphen en Nijmegen op zaterdag een wel heel ongelukkige kering krijgen te Nijmegen. Misschien is het daarom wel relatief goedkoop om de trein dan ook maar door te laten rijden naar Wijchen. De busdienstregeling van Wijchen verslechtert trouwens enorm komend jaar, dus al met als is het niet eens heel gek.
Reputatie 7
Badge +3
Die ongelukkige kering heb je ook in de avonduren.

Wat ik wilde benadrukken is dat het waanzin is dat er tussen Wijchen en Nijmegen op zaterdag 4x per uur een sprinter rijdt op zondag 1x per uur.

Reageer