Sprinters in het Noorden | NS Community
beantwoord

Sprinters in het Noorden


Reputatie 1
Goedendag

Sinds enige tijd rijden er op treinserie 9000 (Leeuwarden - Meppel) de nieuwe SNG sprinters.
Dit klinkt leuk, maar helaas is dat niet zo.
Het lijkt er namelijk op dat deze treinen veel moeite hebben met de stroomloze bruggen op dit traject.
Dit veroorzaakt vele vertragingen en uitvallende treinen.
Ook zit zo’n SNG in vergelijking met de ICMm natuurlijk veel minder fijn.
Helaas blijft de NS ondanks dat het alweer een flink aantal dagen fout gaat toch doorrijden met de SNG in de 9000.

Wat ook nog steeds zeer vervelend is, is dat er vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega nog altijd geen normale verbinding naar Zwolle is.
Ik weet het, eerst moet Herfte aangepast worden, maar het lijkt mij dan logisch om dan 1 intercity tussen Zwolle en Leeuwarden v.v. overal te laten stoppen.
Veel mensen gaan nu namelijk met de auto naar Heerenveen of Steenwijk om met de intercity naar Zwolle en verder te reizen.
Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling hoort te zijn.

Daarnaast is het ook slecht dat op zaterdag pas de eerste sprinter om 6:49 vertrekt vanuit Leeuwarden.
Iemand uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kan dus pas om 8:12 in Zwolle zijn.
Vanuit de kleinere stations tussen Groningen en Zwolle is dit al om 7:15 mogelijk, omdat de NS daar eerst wat intercities laat stoppen, waarom kan intercity 622 niet weer op alle stations tussen Leeuwarden en Zwolle stoppen zoals vroeger?
Dan kunnen de mensen uit de kleinere Friese dorpen om 7:42 in Zwolle zijn.

Kort samengevat, het is voor de Friese reizigers de laatste jaren niet veel beter geworden.
Alleen de spreiding over het uur is doordeweeks verbeterd.
Maarja, in het weekend is het ook flink verslechterd met slechts 1 keer per uur een 9000.
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 June 2019, 22:39

Bekijk origineel

39 reacties

Goedenavond, de SNG heeft niet echt moeite met stroomloze bruggen maar als machinist moet je wachten tot alle systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie geeft. En met een ICM die hier voorheen op reed is dat niet anders ook daar moet je wachten tot de systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie kunt geven. Aangezien het voor de meeste machinisten nog een hele nieuwe trein is zit er ook nog een stukje gewenning aan om de trein goed te leren kennen.

De SNG is wat gevoeliger voor het te vroeg weer inschakelen van de tractie, je moet even wat meer geduld hebben. De ICM was niet gevoelig voor het te vroeg inschakelen van de tractie dat is wel een flink verschil tussen deze treinen.

Dit soort aanloop problemen horen helaas bij nieuwe treinen, met de SNG is het niet anders dan met andere nieuwe treinen. Ook komen er nog wat puntjes boven die minder prettig zijn of niet goed werken en er wordt geprobeerd dit ook spoedig op te lossen allemaal.

Een SNG is bedoeld voor reizen over korte afstanden en een ICM is bedoeld voor het reizen over langere afstanden, dat maakt verschil voor de opzet van de trein. Persoonlijk vind ik de stoelen van de SNG wel meevallen ze zijn alleen wat smal en ja je zit wat rechter op maar een trein is nu eenmaal geen lounge plek.

Een IC zal hooguit in de vroege en late uren overal stoppen als de sprinters niet meer rijden maar verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer maar een sprinter en die rijden er ook 2x per uur.

De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen maar vanaf Groningen wordt gestart met sprinters en niet met intercity's dus dat is al wel een verschil. Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations. Wellicht kan een moderator dit eens navragen voor u.

Met de intrede van de SNG en straks het extra spoor bij Herfte zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de dienstregeling in het Noorden aangepast wordt, maar dat is nog afwachten tot het gereed is bij Herfte.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas blijft de NS ondanks dat het alweer een flink aantal dagen fout gaat toch doorrijden met de SNG in de 9000.
Wat had je dan gedacht? Dat wanneer het een paar dagen fout gaat dat NS gelijk stopt met de nieuwe sprinters?
Ik heb zelf ook wat lopen schelden en klagen in het begin dat ze reden in de 6300, vanwege vaker dan daarvoor vertragingen en defecte treinen, maar dat gaat intussen al weer een stuk beter.
OK, vanmiddag even niet, de 6352 had er blijkbaar geen zin om te vertrekken uit Den Haag Centraal.
Reputatie 1
Dank voor jullie reacties.

Dan hoop ik dat het na een tijd toch beter gaat op de sprinters in Friesland.
De Civity-treinen doen het in andere landen dacht ik wel prima.
Reputatie 3
Goedenavond, de SNG heeft niet echt moeite met stroomloze bruggen maar als machinist moet je wachten tot alle systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie geeft. En met een ICM die hier voorheen op reed is dat niet anders ook daar moet je wachten tot de systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie kunt geven. Aangezien het voor de meeste machinisten nog een hele nieuwe trein is zit er ook nog een stukje gewenning aan om de trein goed te leren kennen.

Hoe moet ik dit anders zien dan dat de reiziger de dupe wordt van de blijkbaar gebrekkige opleiding van machinisten op dit treintype?

Een IC zal hooguit in de vroege en late uren overal stoppen als de sprinters niet meer rijden maar verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer maar een sprinter en die rijden er ook 2x per uur.


Dat is tientallen jaren heel gebruikelijk geweest hoor, een IC die vanaf een bepaald station (bijv. Zwolle richting Lwd) stopt op alle tussengelegen stations. En de sprinters voldoen niet: gaan maar tot Meppel en sluiten totaal niet aan op IC's richting het zuiden.

Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations.


Dat kan je niet weten omdat de huidige verbinding praktisch onbruikbaar is en mensen daardoor niet met de trein gaan, of bijv. naar IC stations in de buurt (zoals DiepFries al opmerkt). Hierdoor is het potentieel aan reizigers van de kleine stations groter dan het aantal dat er nu daadwerkelijk de trein pakt.

Met de intrede van de SNG en straks het extra spoor bij Herfte zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de dienstregeling in het Noorden aangepast wordt, maar dat is nog afwachten tot het gereed is bij Herfte.


"zou er wel eens voor kunnen zorgen" klinkt nogal twijfelachtig. Je zegt nu dus dat het ook zomaar kan zijn dat er geen verbetering komt in de dienstregeling voor de kleine stations tussen Zwolle en Lwd? Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Ik heb altijd nog de hoop dat de verbinding beter wordt, maar als dit niet zo is dan moet ik de aanschaf van een auto toch maar eens gaan heroverwegen.

Blijf het een vreemde gang van zaken vinden waarom de kleinere stations per se zo'n beroerde treinverbinding moesten krijgen. Misschien dat ik de boel toch nog maar eens ga Wob-en.
@Akm_DH_is_een_drama_geworden
De huidige dienstregeling is ingevoerd op verzoek van de Provincie Friesland. Daar moet u dus met uw klachten zijn.
Inmiddels dubbel doordat het eerder niet functioneerde en nu blijkbaar opeens nog ergens vandaan is gekomen. 😃

Goedenavond, de SNG heeft niet echt moeite met stroomloze bruggen maar als machinist moet je wachten tot alle systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie geeft. En met een ICM die hier voorheen op reed is dat niet anders ook daar moet je wachten tot de systemen weer ingeschakeld zijn voordat je tractie kunt geven. Aangezien het voor de meeste machinisten nog een hele nieuwe trein is zit er ook nog een stukje gewenning aan om de trein goed te leren kennen.Hoe moet ik dit anders zien dan dat de reiziger de dupe wordt van de blijkbaar gebrekkige opleiding van machinisten op dit treintype?


Het is geen gebrekkige opleiding, deze is 3 dagen voor elke machinist, elke machinist kan er dus gewoon veilig mee rijden. Alleen zijn er dingen die anders werken in deze trein en daar moet je aan wennen. Als machinist rijden wij meerdere treintypes per dag en elke trein is weer anders qua bediening en als je er langer op rijdt wen je daar aan. Nu is deze trein nieuw en moet je soms zoeken naar waar je iets kunt vinden of bedienen, dit is heel normaal.

Een IC zal hooguit in de vroege en late uren overal stoppen als de sprinters niet meer rijden maar verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer maar een sprinter en die rijden er ook 2x per uur.
Dat is tientallen jaren heel gebruikelijk geweest hoor, een IC die vanaf een bepaald station (bijv. Zwolle richting Lwd) stopt op alle tussengelegen stations. En de sprinters voldoen niet: gaan maar tot Meppel en sluiten totaal niet aan op IC's richting het zuiden


Dat is nog op meerdere routes zo alleen vanaf Leeuwarden wordt opgestart met een IC waar direct een sprinters achter aan rijdt in het weekend en doordeweeks stopt de eerste en derde intercity's op alle tussen gelegen stations. Dat is dus ook op deze lijn het geval.

Met de intrede van de SNG en straks het extra spoor bij Herfte zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de dienstregeling in het Noorden aangepast wordt, maar dat is nog afwachten tot het gereed is bij Herfte.
"zou er wel eens voor kunnen zorgen" klinkt nogal twijfelachtig. Je zegt nu dus dat het ook zomaar kan zijn dat er geen verbetering komt in de dienstregeling voor de kleine stations tussen Zwolle en Lwd? Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Ik heb altijd nog de hoop dat de verbinding beter wordt, maar als dit niet zo is dan moet ik de aanschaf van een auto toch maar eens gaan heroverwegen


Tja, ik ben geen beleidsmaker maar machinist, ik heb begrepen dat ze aan het kijken zijn naar dit traject om aanpassingen te doen maar of dat er uiteindelijk door komt is van meer afhankelijk. Geduld is een schone zaak want het moet in eerste instantie ook mogelijk zijn en dat is het op dit moment blijkbaar niet.

Blijf het een vreemde gang van zaken vinden waarom de kleinere stations per se zo'n beroerde treinverbinding moesten krijgen. Misschien dat ik de boel toch nog maar eens ga Wob-en.


Als u denkt hierdoor meer informatie te krijgen staat dat u natuurlijk vrij, maar verwacht niet dat u na een WOB verzoek ook de dienstregeling zomaar aangepast krijgt. En de kleinere stations worden nergens bediend door een IC verbinding dus waarom op de lijn naar Leeuwarden wel? Dan is er geen IC verbinding meer en klagen de mensen uit Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk.
Volgens mij was het stranden van SNG’s door stroomloze spoorbruggen al een dingetje bij de intrede op de lijnen Den Haag Centraal – Haarlem en Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd. Dan lijkt het mij vrij bizar dat dit opnieuw problemen gaat geven in het n oorden des lands, want dit is toch al bekend?
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal ongetwijfeld bekend zijn maar nu zullen er in het noorden weer nieuwe machinisten op rijden die ook feeling moeten krijgen er mee.

Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van Jeroen in de 9000.
Volgens mij was het stranden van SNG’s door stroomloze spoorbruggen al een dingetje bij de intrede op de lijnen Den Haag Centraal – Haarlem en Leiden Centraal – Hoorn Kersenboogerd. Dan lijkt het mij vrij bizar dat dit opnieuw problemen gaat geven in het n oorden des lands, want dit is toch al bekend?
We moeten ook niet gaan overdrijven, volgens mij gaat het redelijk goed met de SNG op het traject Meppel - Leeuwarden. Ik tel op dat traject afgelopen week 5 gestrande treinen waarbij 4 na 15 minuten alweer reden en 1 langdurig defect heeft gestaan. Daarbij kan ik niet zien of dit allemaal SNG treinstellen zijn geweest want het kan ook ander materieel zijn geweest.

De SNG behoeft een bepaalde afhandeling als je een stroomloze passeert en dit luistert erg nauw, ben je te snel of let je even niet goed op dan sta je stil. Dit is even gewenning en omdat er nu ook weer een grote groep nieuwe machinisten op komt te rijden loop je weer even tegen kleine problemen aan.

Deze trein is nieuw en is veel meer computergestuurd dan de andere treinen welke we hebben rijden en door die computers is de trein ook gevoeliger. Er wordt zowel door de NS als de fabrikant CAF hard gewerkt om de resterende problemen met de trein op te lossen en daarvoor rijden er zelfs medewerkers van CAF mee op sommige treinen om live logging te doen op de trein om zo meer data te krijgen over problemen die soms nog optreden.
Helaas mijn bericht sprong weer weg 😞 Dus nog maar een keer.

Ik heb nog niet op de 9000 gereden maar weet wel waar het knelpunt ligt, de trein behoeft een bepaalde afhandeling van de stroomloze bruggen en te snel handelen of een verkeerde volgorde wordt gestraft door deze computer gestuurde trein. En aangezien er nieuwe machinisten nu op deze trein komen te rijden is er weer even een tijd van gewenning aan deze systemen.

Maar er zijn afgelopen week op dat traject 5 treinen gestrand waarvan niet te zien is of het allemaal SNG treinen waren. 4 treinen reden binnen ca 15 minuten weer en 1 heeft langdurig stil gestaan, dat gezien op het aantal ritten en het aantal stroomloze bruggen vallen de problemen op dit traject wel mee met de SNG.
Helaas mijn bericht sprong weer weg 😞 Dus nog maar een keer.

Ik heb nog niet op de 9000 gereden maar weet wel waar het knelpunt ligt, de trein behoeft een bepaalde afhandeling van de stroomloze bruggen en te snel handelen of een verkeerde volgorde wordt gestraft door deze computer gestuurde trein. En aangezien er nieuwe machinisten nu op deze trein komen te rijden is er weer even een tijd van gewenning aan deze systemen.

Maar er zijn afgelopen week op dat traject 5 treinen gestrand waarvan niet te zien is of het allemaal SNG treinen waren. 4 treinen reden binnen ca 15 minuten weer en 1 heeft langdurig stil gestaan, dat gezien op het aantal ritten en het aantal stroomloze bruggen vallen de problemen op dit traject wel mee met de SNG.

Ik heb je bericht teruggezet, Jeroen 🙂. Geen idee waarom het systeem 'm tegenhield, sorry voor het ongemak!
Reputatie 3

Dat is nog op meerdere routes zo alleen vanaf Leeuwarden wordt opgestart met een IC waar direct een sprinters achter aan rijdt in het weekend en doordeweeks stopt de eerste en derde intercity's op alle tussen gelegen stations. Dat is dus ook op deze lijn het geval.

Ja dat zal allemaal wel, maar dat "een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer" is dus gewoon niet waar, want dat kan prima (tientallen jaren zo geweest op die lijn). Daar ging het om.
Reputatie 3
Tja, ik ben geen beleidsmaker maar machinist, ik heb begrepen dat ze aan het kijken zijn naar dit traject om aanpassingen te doen maar of dat er uiteindelijk door komt is van meer afhankelijk. Geduld is een schone zaak want het moet in eerste instantie ook mogelijk zijn en dat is het op dit moment blijkbaar niet.

Het is tientallen jaren mogelijk geweest om de kleine stations te bedienen met een fatsoenlijke dienstregeling, hoezo zou dit dan nu ineens "blijkbaar niet" mogelijk zijn? Ik vermoed dat het voornamelijk een politieke keuze is.
Reputatie 3
Als u denkt hierdoor meer informatie te krijgen staat dat u natuurlijk vrij, maar verwacht niet dat u na een WOB verzoek ook de dienstregeling zomaar aangepast krijgt. En de kleinere stations worden nergens bediend door een IC verbinding dus waarom op de lijn naar Leeuwarden wel? Dan is er geen IC verbinding meer en klagen de mensen uit Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk.

Volgens mij snap jij het probleem niet helemaal op deze lijn. Decennia lang stopte de IC op de kleinere stations (één keer per uur), ook toen was er nog een "gewone" IC (ook één keer per uur). Was allemaal prima, iedereen blij, niemand klaagde en toen moest het om duistere redenen ineens allemaal anders. En nu zitten we met die sprinters, op zich ook geen ramp zou je denken, maar het vervelende is dat die dingen maar tot Meppel gaan én je altijd een hele beroerde overstaptijd hebt richting het zuiden.
Zoals hierboven al eerder opgemerkt:: de Provincie Friesland wilde de huidige oplossing en betaalt daar zelfs aan mee. U kunt hier wel eindeloos blijven klagen maar u moet toch echt op het Provinciehuis in Leeuwarden zijn.
Reputatie 3
Weet ik Tamzin, ik ben dan ook niet de starter van dit topic. Ik stel slechts een aantal kritische vragen en zet wat vraagtekens bij beweringen van Jeroen.
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.
Reputatie 3
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.


Volgens mij werd dat ook altijd zo omgeroepen "IC naar Leeuwarden die stopt op alle tussengelegen stations", maar goed dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat je prima één keer per uur van Lwd naar Zwolle overal kan stoppen en vanaf Zwolle verder kan als "echte" IC, zoals het heel lang is geweest. Of dat dan een sprinter/IC/stoptrein heet tot Zwolle dat doet er niet toe.

Kortom ze hadden gewoon de oude dienstregeling nog een paar jaartjes moeten hanteren (in ieder geval totdat Herfte klaar was), dan was dat hele gedoe met beperkte infra en dat inhalen wat nu blijkbaar niet kan helemaal geen probleem geweest.

Een betere aansluiting in Meppel naar Zwolle wacht ik af, dat zou al helpen.

Dank voor je reacties Jeroen. Ik wil niet als een zeikerd overkomen maar het onderwerp ligt nogal gevoelig bij mij zoals je misschien al wel gemerkt hebt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kritische blik van Akm_DH_is_een_drama_geworden erg waardeer. Het is goed om kritische vragen te stellen over het beleid wat wordt uitgevoerd. Zoals Tamzin echter aangeeft heeft NS de dienstregeling aangepast op aandringen van de provincie en een groep reizigers. Dat er vervolgens een andere groep reizigers hinder ondervindt van het beleid is niet onlogisch. Deze reizigers hebben immers niet om een wijziging gevraagd. Lang verhaal kort, bij elke wijziging in de dienstregeling zijn er winnaars en verliezers. NS probeert hierin een goede balans te zoeken, al zal niet iedereen zich daarin kunnen vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Twee keer per uur een intercity naar Leeuwarden is natuurlijk wel een zegen. De stoptrein Leeuwarden-Zwolle zou zonder de overstap behoren te zijn. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Reputatie 4
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.
Reputatie 7
Badge +4
Het is in overleg met de provincie zo geregeld. De discussie kan dan in de Provinciale staten worden gevoerd, voorzover het betrekking heeft op afspraken die gemaakt zijn. Ik meen dat Groen-Links bezwaar gemaakt heeft. De samenstelling van de Staten is wel veranderd.
Reputatie 4

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.


Inderdaad, dat klopt.
Met de huidige spoorcapiciteit lukt het niet om een sprinter te laten rijden. (Deels enkelspoor) Dit is ook zo tussen Zwolle en Deventer, maar lees verder,

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.

Ik bedoelde te zeggen dat het dan niet per direct een sprinter is, en dat het ook niet totaal surrealistisch is. Als dit SPR traject zo bagger is als beschreven (ik reis alleen op een van de weinige andere zeer baggere trajecten lijn 7000 almelo apeldoorn) zou het zeker een goed middel zijn.

Of ik zeg nu iets heel doms?
Laat het dan weten.

Reageer