Sprinters in het Noorden | NS Community
beantwoord

Sprinters in het Noorden


Reputatie 1
Goedendag

Sinds enige tijd rijden er op treinserie 9000 (Leeuwarden - Meppel) de nieuwe SNG sprinters.
Dit klinkt leuk, maar helaas is dat niet zo.
Het lijkt er namelijk op dat deze treinen veel moeite hebben met de stroomloze bruggen op dit traject.
Dit veroorzaakt vele vertragingen en uitvallende treinen.
Ook zit zo’n SNG in vergelijking met de ICMm natuurlijk veel minder fijn.
Helaas blijft de NS ondanks dat het alweer een flink aantal dagen fout gaat toch doorrijden met de SNG in de 9000.

Wat ook nog steeds zeer vervelend is, is dat er vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega nog altijd geen normale verbinding naar Zwolle is.
Ik weet het, eerst moet Herfte aangepast worden, maar het lijkt mij dan logisch om dan 1 intercity tussen Zwolle en Leeuwarden v.v. overal te laten stoppen.
Veel mensen gaan nu namelijk met de auto naar Heerenveen of Steenwijk om met de intercity naar Zwolle en verder te reizen.
Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling hoort te zijn.

Daarnaast is het ook slecht dat op zaterdag pas de eerste sprinter om 6:49 vertrekt vanuit Leeuwarden.
Iemand uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kan dus pas om 8:12 in Zwolle zijn.
Vanuit de kleinere stations tussen Groningen en Zwolle is dit al om 7:15 mogelijk, omdat de NS daar eerst wat intercities laat stoppen, waarom kan intercity 622 niet weer op alle stations tussen Leeuwarden en Zwolle stoppen zoals vroeger?
Dan kunnen de mensen uit de kleinere Friese dorpen om 7:42 in Zwolle zijn.

Kort samengevat, het is voor de Friese reizigers de laatste jaren niet veel beter geworden.
Alleen de spreiding over het uur is doordeweeks verbeterd.
Maarja, in het weekend is het ook flink verslechterd met slechts 1 keer per uur een 9000.
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 June 2019, 22:39

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 3

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.


Sorry Jeroen maar volgens mij snap je het nog steeds niet. Als de IC extra stops maakt scheelt je dat een sprinter. Dat kan in de praktijk ook prima want dat is tientallen jaren zo geweest. En tijdswinst is er zeker omdat de sprinters nu zo beroerd aansluiten op andere treinen richting het zuiden. Dat is nou juist waarom er zoveel over geklaagd wordt!
Reputatie 3
Ho ho ho, hoezo en door wie is er een "antwoord" gekozen voor dit topic? Volgens mij zijn er nog losse eindjes, zo staat er in het zogenaamde "antwoord" nog een vraag open voor een moderator die helemaal nog niet beantwoord is. Ben ook niet zo te spreken over de kwaliteit van het "antwoord" en volgens mij snapt Jeroen het probleem nog steeds niet, dus een beetje gek ook dat zijn "antwoord" als antwoord wordt gezien.

De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen maar vanaf Groningen wordt gestart met sprinters en niet met intercity's dus dat is al wel een verschil. Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations. Wellicht kan een moderator dit eens navragen voor u.
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen. DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord. Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden. Ik ben hier zelf nog even achteraan gegaan en dit heeft inderdaad te maken met een te laag aanbod aan reizigers op deze tijdstippen. Ik weet niet of de persoon die het beste antwoord gemarkeerd heeft dit heeft nagevraagd, maar gezien het antwoord van Jeroen is gemarkeerd waarin dit als oorzaak werd geschetst lijkt me dat wel waarschijnlijk.
Reputatie 3
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen.

Stijn, het gaat er niet om of ik het er mee eens ben of niet, het gaat mij om de kwaliteit zoals ik al aangaf. De "antwoorden" komen allemaal nogal uit de onderbuik met bewoordingen als "zou kunnen", "wellicht heeft het te maken" en sommige antwoorden kloppen gewoon niet.

DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord.


Dat DiepFries niet om opheldering vraagt over de gegeven "antwoorden" wil niet zeggen dat de antwoorden juist zijn.

Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.


Sommige beweringen kloppen gewoon niet zoals "verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer", wat ReizigerRijssen en ik nu al meerdere keren hebben aangestipt.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden.


Jeroen zei hierover letterlijk dat hij hier geen antwoord op had: "De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen" en vraagt of een moderator dit na kan zoeken. Dit punt was dus helemaal niet beantwoord. Je dan verschuilen achter het woordje "wellicht" om iets niet te hoeven doen is wel een beetje zwak natuurlijk.
Reputatie 3
"Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators." Wat zullen we nou krijgen?

Edit: 2e poging lukt wel.
Reputatie 3
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen.

Stijn, het gaat er niet om of ik het er mee eens ben of niet, het gaat mij om de kwaliteit zoals ik al aangaf. De "antwoorden" komen allemaal nogal uit de onderbuik met bewoordingen als "zou kunnen", "wellicht heeft het te maken" en sommige antwoorden kloppen gewoon niet.

DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord.


Dat DiepFries niet om opheldering vraagt over de gegeven "antwoorden" wil niet zeggen dat de antwoorden juist zijn.

Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.


Sommige beweringen kloppen gewoon niet zoals "verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer", wat ReizigerRijssen en ik nu al meerdere keren hebben aangestipt.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden. Ik ben hier zelf nog even achteraan gegaan en dit heeft inderdaad te maken met een te laag aanbod aan reizigers op deze tijdstippen. Ik weet niet of de persoon die het beste antwoord gemarkeerd heeft dit heeft nagevraagd, maar gezien het antwoord van Jeroen is gemarkeerd waarin dit als oorzaak werd geschetst lijkt me dat wel waarschijnlijk.


Jeroen zei hierover letterlijk dat hij hier geen antwoord op had: "De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen" en vraagt of een moderator dit na kan zoeken. Dit punt was dus helemaal niet beantwoord. Je dan verschuilen achter het woordje "wellicht" om iets niet te hoeven doen is wel een beetje zwak natuurlijk.
Reputatie 1
Voor op zaterdag zou eventueel ook een extra sprinter voor intercity 622 kunnen rijden.
Voor de richting Groningen en Duitsland heeft dit ook voordelen.
De 9022 kan dan om 7:06 in Meppel aankomen.
Dan kan om 7:10 de sprinter 8115 naar Groningen genomen worden en vanaf daar met de snelbus naar Leer (Ostfriesl.)
En dan richting Zwolle dus om 7:26 de niet overal stoppende intercity 622.

Te weinig reizigers die van de stoppende 622 gebruik maakten geloof ik niet.
Van Wolvega weet ik nog wel dat er tientallen mensen stonden te wachten en dat de trein ook altijd netjes gevuld was bij een ICM-6.
Reputatie 1
Om hier nog even op terug te komen.
Het aantal in en uitstappers is in Wolvega flink gedaald en in Steenwijk flink gestegen, niet verrassend...
Ook Grou-Jirnsum heeft minder in en uitstappers.
Als enige van de 3 Friese sprinterstations is Akkrum zeer beperkt gegroeid.

Het mag duidelijk zijn dat de Friese sprinterreizigers onbelangrijk zijn voor de NS.
Tijd om de Friese Spoorwegen op te richten?!?
Tijd om de Friese Spoorwegen op te richten?!?
Die bestaan al, die heten Arriva.

Overigens heeft de Provincie Friesland plannen om de sprinters Leeuwarden-Meppel in de toekomst aan te besteden net als de nevenlijnen. Dat heeft onder andere te maken met de onvrede over de onwil bij NS om het station Heerenveen IJsstadion te bedienen.

Overigens zou dat verder tot de werken bij Herfte klaar zijn weinig aan de dienstregeling veranderen afgezien van waarschijnlijk een frequentieverhoging op zaterdag overdag. Het verschuiven van de diensten zodat ze in Meppel beter gaan aansluiten richting Zwolle gaat ook NS sowieso doorvoeren.

De reizigersdaling op enkele kleine stations is ongetwijfeld vooraf ingecalculeerd toen de Provincie om twee intercity's vroeg.
Reputatie 6
Badge
Laten we eens alles optellen:
Grouw-Jirnsum van 942 naar 870
Akkrum van 758 naar 762
Heerenveen van 6.185 naar 6.236
Wolvega van 1.699 naar 1.575
Steenwijk van 3.646 naar 3.825

Totaal van 13.230 naar 13.268. Dat is vrijwel onveranderd. Wel valt op dat Wolvega hard daalt en Steenwijk flink stijgt. Er kiezen meer reiziger voor Steenwijk. Dat is ook te merken aan de toegenomen drukte op de P&R aldaar.

Tellen we Leeuwarden mee, dan wordt het beeld anders:
Leeuwarden van 9.822 naar 10.393. Daarmee gaat het totaal van 23.052 naar 23.661. We kunnen concluderen dat de groei op de Friese lijn geheel aan Leeuwarden is toe te schrijven. Komt dat, zoals NS beoogde, doordat de intercity's nu sneller zijn dan voorheen en twee keer per uur precies dezelfde dienstregeling hebben? Je kunt je wel afvragen of de Provincie Friesland er goed aan heeft gedaan om een zak geld op tafel te zetten voor 2 sprinters per uur, als precies die sprinterstations een daling in reizigers laten zien.

Uiteindelijk zal het voor de sprinterstations pas beter worden als die sprinter doorrijdt naar Zwolle. Zeker voor Wolvega is dat belangrijk. Akkrum, Grouw en Irnsum zijn gericht op Leeuwarden en Heerenveen, Wolvega veel meer op Zwolle. En juist daar is hun verbinding mee verbroken. Nog even twee jaar wachten totdat er genoeg spoor ligt.

Ik heb Meppel bewust buiten beschouwing gelaten, omdat de cijfers van dat station vertekend lijken te zijn door de grote werkzaamheden bij Zwolle waardoor veel meer reizigers hun reis op Meppel zijn gestart of geëindigd.

Uiteindelijk toch een slimme zet van NS. Ze hebben meer reizigers op de intercitystations gekregen en minder op de sprinterstations. Dat maakt het minder aantrekkelijk bij een aanbesteding van de sprinter.
@Sneltram
De vraag is inderdaad wat die tweede intercity per uur nu eigenlijk per saldo heeft opgeleverd en of de Provincie zijn geld niet beter aan iets anders had kunnen besteden.

Dezelfde vraag is overigens ook al gesteld over de 10 minuten dienst Eindhoven-Utrecht die tot nu toe wel veel extra kosten maar weinig extra reizigers heeft opgeleverd.

Een heikel punt voor NS is dat het vervoer op de korte afstand potentieel veel meer groeimogelijkheden blijkt te hebben dan het vervoer op de lange afstand dat eigenlijk al jaren stagneert ondanks goedkope prijsacties.

Minder sprinterreizigers op de Friese lijnen is overigens geen slimme zet van NS. Dat brengt aanbesteding alleen maar dichterbij en daarbij zijn vervoerders met een goedkoper exploitatiemodel juist bij lagere reizigersaantallen in het voordeel.
Reputatie 1
De groei van Leeuwarden heeft/had waarschijnlijk ook wel met een groot aantal toeristen voor de Culturele Hoofdstad 2018 te maken.
Echter maakt voor deze toeristen waarschijnlijk niet heel veel uit dat de trein een paar minuutjes later op Leeuwarden is zodat Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum met Zwolle verbonden zijn.

Een privaat op de 9000 zou mooi zijn, misschien kan Pier Eringa als Fries met Transdev wel de 9000 gaan rijden. Als Fryslân dan samenwerkt met Groningen, Drenthe en Overijssel kan op de 8100 tussen Zwolle en Groningen ook een betere regionale verbinding komen voor minder geld.
Voor de 8100 zijn er geen plannen
Overigens rijdt Arriva tot 2035 in het noorden.

Reageer