beantwoord

Sprinters in het Noorden


Reputatie 1
Goedendag

Sinds enige tijd rijden er op treinserie 9000 (Leeuwarden - Meppel) de nieuwe SNG sprinters.
Dit klinkt leuk, maar helaas is dat niet zo.
Het lijkt er namelijk op dat deze treinen veel moeite hebben met de stroomloze bruggen op dit traject.
Dit veroorzaakt vele vertragingen en uitvallende treinen.
Ook zit zo’n SNG in vergelijking met de ICMm natuurlijk veel minder fijn.
Helaas blijft de NS ondanks dat het alweer een flink aantal dagen fout gaat toch doorrijden met de SNG in de 9000.

Wat ook nog steeds zeer vervelend is, is dat er vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega nog altijd geen normale verbinding naar Zwolle is.
Ik weet het, eerst moet Herfte aangepast worden, maar het lijkt mij dan logisch om dan 1 intercity tussen Zwolle en Leeuwarden v.v. overal te laten stoppen.
Veel mensen gaan nu namelijk met de auto naar Heerenveen of Steenwijk om met de intercity naar Zwolle en verder te reizen.
Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling hoort te zijn.

Daarnaast is het ook slecht dat op zaterdag pas de eerste sprinter om 6:49 vertrekt vanuit Leeuwarden.
Iemand uit Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kan dus pas om 8:12 in Zwolle zijn.
Vanuit de kleinere stations tussen Groningen en Zwolle is dit al om 7:15 mogelijk, omdat de NS daar eerst wat intercities laat stoppen, waarom kan intercity 622 niet weer op alle stations tussen Leeuwarden en Zwolle stoppen zoals vroeger?
Dan kunnen de mensen uit de kleinere Friese dorpen om 7:42 in Zwolle zijn.

Kort samengevat, het is voor de Friese reizigers de laatste jaren niet veel beter geworden.
Alleen de spreiding over het uur is doordeweeks verbeterd.
Maarja, in het weekend is het ook flink verslechterd met slechts 1 keer per uur een 9000.
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 June 2019, 22:39

Bekijk origineel

39 reacties

Overigens rijdt Arriva tot 2035 in het noorden.
Voor de 8100 zijn er geen plannen
Reputatie 1
De groei van Leeuwarden heeft/had waarschijnlijk ook wel met een groot aantal toeristen voor de Culturele Hoofdstad 2018 te maken.
Echter maakt voor deze toeristen waarschijnlijk niet heel veel uit dat de trein een paar minuutjes later op Leeuwarden is zodat Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum met Zwolle verbonden zijn.

Een privaat op de 9000 zou mooi zijn, misschien kan Pier Eringa als Fries met Transdev wel de 9000 gaan rijden. Als Fryslân dan samenwerkt met Groningen, Drenthe en Overijssel kan op de 8100 tussen Zwolle en Groningen ook een betere regionale verbinding komen voor minder geld.
@Sneltram
De vraag is inderdaad wat die tweede intercity per uur nu eigenlijk per saldo heeft opgeleverd en of de Provincie zijn geld niet beter aan iets anders had kunnen besteden.

Dezelfde vraag is overigens ook al gesteld over de 10 minuten dienst Eindhoven-Utrecht die tot nu toe wel veel extra kosten maar weinig extra reizigers heeft opgeleverd.

Een heikel punt voor NS is dat het vervoer op de korte afstand potentieel veel meer groeimogelijkheden blijkt te hebben dan het vervoer op de lange afstand dat eigenlijk al jaren stagneert ondanks goedkope prijsacties.

Minder sprinterreizigers op de Friese lijnen is overigens geen slimme zet van NS. Dat brengt aanbesteding alleen maar dichterbij en daarbij zijn vervoerders met een goedkoper exploitatiemodel juist bij lagere reizigersaantallen in het voordeel.
Reputatie 6
Badge
Laten we eens alles optellen:
Grouw-Jirnsum van 942 naar 870
Akkrum van 758 naar 762
Heerenveen van 6.185 naar 6.236
Wolvega van 1.699 naar 1.575
Steenwijk van 3.646 naar 3.825

Totaal van 13.230 naar 13.268. Dat is vrijwel onveranderd. Wel valt op dat Wolvega hard daalt en Steenwijk flink stijgt. Er kiezen meer reiziger voor Steenwijk. Dat is ook te merken aan de toegenomen drukte op de P&R aldaar.

Tellen we Leeuwarden mee, dan wordt het beeld anders:
Leeuwarden van 9.822 naar 10.393. Daarmee gaat het totaal van 23.052 naar 23.661. We kunnen concluderen dat de groei op de Friese lijn geheel aan Leeuwarden is toe te schrijven. Komt dat, zoals NS beoogde, doordat de intercity's nu sneller zijn dan voorheen en twee keer per uur precies dezelfde dienstregeling hebben? Je kunt je wel afvragen of de Provincie Friesland er goed aan heeft gedaan om een zak geld op tafel te zetten voor 2 sprinters per uur, als precies die sprinterstations een daling in reizigers laten zien.

Uiteindelijk zal het voor de sprinterstations pas beter worden als die sprinter doorrijdt naar Zwolle. Zeker voor Wolvega is dat belangrijk. Akkrum, Grouw en Irnsum zijn gericht op Leeuwarden en Heerenveen, Wolvega veel meer op Zwolle. En juist daar is hun verbinding mee verbroken. Nog even twee jaar wachten totdat er genoeg spoor ligt.

Ik heb Meppel bewust buiten beschouwing gelaten, omdat de cijfers van dat station vertekend lijken te zijn door de grote werkzaamheden bij Zwolle waardoor veel meer reizigers hun reis op Meppel zijn gestart of geëindigd.

Uiteindelijk toch een slimme zet van NS. Ze hebben meer reizigers op de intercitystations gekregen en minder op de sprinterstations. Dat maakt het minder aantrekkelijk bij een aanbesteding van de sprinter.
Tijd om de Friese Spoorwegen op te richten?!?
Die bestaan al, die heten Arriva.

Overigens heeft de Provincie Friesland plannen om de sprinters Leeuwarden-Meppel in de toekomst aan te besteden net als de nevenlijnen. Dat heeft onder andere te maken met de onvrede over de onwil bij NS om het station Heerenveen IJsstadion te bedienen.

Overigens zou dat verder tot de werken bij Herfte klaar zijn weinig aan de dienstregeling veranderen afgezien van waarschijnlijk een frequentieverhoging op zaterdag overdag. Het verschuiven van de diensten zodat ze in Meppel beter gaan aansluiten richting Zwolle gaat ook NS sowieso doorvoeren.

De reizigersdaling op enkele kleine stations is ongetwijfeld vooraf ingecalculeerd toen de Provincie om twee intercity's vroeg.
Reputatie 1
Om hier nog even op terug te komen.
Het aantal in en uitstappers is in Wolvega flink gedaald en in Steenwijk flink gestegen, niet verrassend...
Ook Grou-Jirnsum heeft minder in en uitstappers.
Als enige van de 3 Friese sprinterstations is Akkrum zeer beperkt gegroeid.

Het mag duidelijk zijn dat de Friese sprinterreizigers onbelangrijk zijn voor de NS.
Tijd om de Friese Spoorwegen op te richten?!?
Reputatie 1
Voor op zaterdag zou eventueel ook een extra sprinter voor intercity 622 kunnen rijden.
Voor de richting Groningen en Duitsland heeft dit ook voordelen.
De 9022 kan dan om 7:06 in Meppel aankomen.
Dan kan om 7:10 de sprinter 8115 naar Groningen genomen worden en vanaf daar met de snelbus naar Leer (Ostfriesl.)
En dan richting Zwolle dus om 7:26 de niet overal stoppende intercity 622.

Te weinig reizigers die van de stoppende 622 gebruik maakten geloof ik niet.
Van Wolvega weet ik nog wel dat er tientallen mensen stonden te wachten en dat de trein ook altijd netjes gevuld was bij een ICM-6.
Reputatie 3
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen.

Stijn, het gaat er niet om of ik het er mee eens ben of niet, het gaat mij om de kwaliteit zoals ik al aangaf. De "antwoorden" komen allemaal nogal uit de onderbuik met bewoordingen als "zou kunnen", "wellicht heeft het te maken" en sommige antwoorden kloppen gewoon niet.

DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord.


Dat DiepFries niet om opheldering vraagt over de gegeven "antwoorden" wil niet zeggen dat de antwoorden juist zijn.

Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.


Sommige beweringen kloppen gewoon niet zoals "verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer", wat ReizigerRijssen en ik nu al meerdere keren hebben aangestipt.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden. Ik ben hier zelf nog even achteraan gegaan en dit heeft inderdaad te maken met een te laag aanbod aan reizigers op deze tijdstippen. Ik weet niet of de persoon die het beste antwoord gemarkeerd heeft dit heeft nagevraagd, maar gezien het antwoord van Jeroen is gemarkeerd waarin dit als oorzaak werd geschetst lijkt me dat wel waarschijnlijk.


Jeroen zei hierover letterlijk dat hij hier geen antwoord op had: "De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen" en vraagt of een moderator dit na kan zoeken. Dit punt was dus helemaal niet beantwoord. Je dan verschuilen achter het woordje "wellicht" om iets niet te hoeven doen is wel een beetje zwak natuurlijk.
Reputatie 3
"Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators." Wat zullen we nou krijgen?

Edit: 2e poging lukt wel.
Reputatie 3
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen.

Stijn, het gaat er niet om of ik het er mee eens ben of niet, het gaat mij om de kwaliteit zoals ik al aangaf. De "antwoorden" komen allemaal nogal uit de onderbuik met bewoordingen als "zou kunnen", "wellicht heeft het te maken" en sommige antwoorden kloppen gewoon niet.

DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord.


Dat DiepFries niet om opheldering vraagt over de gegeven "antwoorden" wil niet zeggen dat de antwoorden juist zijn.

Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.


Sommige beweringen kloppen gewoon niet zoals "verder zal een IC niet elk uur overal gaan stoppen want dan is het simpelweg geen IC meer", wat ReizigerRijssen en ik nu al meerdere keren hebben aangestipt.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden.


Jeroen zei hierover letterlijk dat hij hier geen antwoord op had: "De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen" en vraagt of een moderator dit na kan zoeken. Dit punt was dus helemaal niet beantwoord. Je dan verschuilen achter het woordje "wellicht" om iets niet te hoeven doen is wel een beetje zwak natuurlijk.
Dat je het zelf niet helemaal eens bent met het gemarkeerde antwoord kan ik weinig aan veranderen. DiepFries uit kritiek op de verbinding tussen Leeuwarden en Zwolle, mede te maken met de SNG. Jeroen geeft aan dat de problemen met de SNG meevallen en verklaart de kritiek als zijnde voornamelijk veroorzaakt door de infra. DiepFries geeft aan tevreden te zijn met de reactie en verklaring, dus beste antwoord. Jij mag het prima niet eens zijn daarmee, maar dat maakt de gegeven verklaring niet per se minder waar.

Wat betreft de specifieke vraag over de 622 had Jeroen inderdaad gesuggereerd dat dit wellicht nog nagevraagd zou kunnen worden. Ik ben hier zelf nog even achteraan gegaan en dit heeft inderdaad te maken met een te laag aanbod aan reizigers op deze tijdstippen. Ik weet niet of de persoon die het beste antwoord gemarkeerd heeft dit heeft nagevraagd, maar gezien het antwoord van Jeroen is gemarkeerd waarin dit als oorzaak werd geschetst lijkt me dat wel waarschijnlijk.
Reputatie 3
Ho ho ho, hoezo en door wie is er een "antwoord" gekozen voor dit topic? Volgens mij zijn er nog losse eindjes, zo staat er in het zogenaamde "antwoord" nog een vraag open voor een moderator die helemaal nog niet beantwoord is. Ben ook niet zo te spreken over de kwaliteit van het "antwoord" en volgens mij snapt Jeroen het probleem nog steeds niet, dus een beetje gek ook dat zijn "antwoord" als antwoord wordt gezien.

De reden waarom de 622 niet meer op alle tussen gelegen stations stopt als eerste trein durf ik niet te zeggen maar vanaf Groningen wordt gestart met sprinters en niet met intercity's dus dat is al wel een verschil. Wellicht heeft dat te maken dat er op de lijn Leeuwarden - Zwolle te weinig vroege reizigers zijn op de tussengelegen stations. Wellicht kan een moderator dit eens navragen voor u.
Reputatie 3

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.


Sorry Jeroen maar volgens mij snap je het nog steeds niet. Als de IC extra stops maakt scheelt je dat een sprinter. Dat kan in de praktijk ook prima want dat is tientallen jaren zo geweest. En tijdswinst is er zeker omdat de sprinters nu zo beroerd aansluiten op andere treinen richting het zuiden. Dat is nou juist waarom er zoveel over geklaagd wordt!
Reputatie 4

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.


Inderdaad, dat klopt.
Met de huidige spoorcapiciteit lukt het niet om een sprinter te laten rijden. (Deels enkelspoor) Dit is ook zo tussen Zwolle en Deventer, maar lees verder,

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.

Ik bedoelde te zeggen dat het dan niet per direct een sprinter is, en dat het ook niet totaal surrealistisch is. Als dit SPR traject zo bagger is als beschreven (ik reis alleen op een van de weinige andere zeer baggere trajecten lijn 7000 almelo apeldoorn) zou het zeker een goed middel zijn.

Of ik zeg nu iets heel doms?
Laat het dan weten.
Reputatie 7
Badge +4
Het is in overleg met de provincie zo geregeld. De discussie kan dan in de Provinciale staten worden gevoerd, voorzover het betrekking heeft op afspraken die gemaakt zijn. Ik meen dat Groen-Links bezwaar gemaakt heeft. De samenstelling van de Staten is wel veranderd.
Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Omdat daar op een deel van dat traject geen sprinter rijdt, als daar een sprinter had gereden tussen Alkmaar en Den Helder had de IC niet overal gestopt.

Maar er gaat echt geen IC extra stoppen op het traject Zwolle - Leeuwarden omdat er al sprinters rijden 2x per uur. Anders zou je 3x per uur een sprinter krijgen 1x per uur een IC. En je hebt totaal geen tijdwinst als de IC overal stopt omdat hij dan hetzelfde schema krijgt als een sprinter.
Reputatie 4
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.

Elke IC naar Den Helder stopt ook gewoon tussen Alkmaar en Den Helder, dus zo steekhoudend is het niet...
Reputatie 7
Badge +4
Twee keer per uur een intercity naar Leeuwarden is natuurlijk wel een zegen. De stoptrein Leeuwarden-Zwolle zou zonder de overstap behoren te zijn. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kritische blik van Akm_DH_is_een_drama_geworden erg waardeer. Het is goed om kritische vragen te stellen over het beleid wat wordt uitgevoerd. Zoals Tamzin echter aangeeft heeft NS de dienstregeling aangepast op aandringen van de provincie en een groep reizigers. Dat er vervolgens een andere groep reizigers hinder ondervindt van het beleid is niet onlogisch. Deze reizigers hebben immers niet om een wijziging gevraagd. Lang verhaal kort, bij elke wijziging in de dienstregeling zijn er winnaars en verliezers. NS probeert hierin een goede balans te zoeken, al zal niet iedereen zich daarin kunnen vinden.
Reputatie 3
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.


Volgens mij werd dat ook altijd zo omgeroepen "IC naar Leeuwarden die stopt op alle tussengelegen stations", maar goed dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat je prima één keer per uur van Lwd naar Zwolle overal kan stoppen en vanaf Zwolle verder kan als "echte" IC, zoals het heel lang is geweest. Of dat dan een sprinter/IC/stoptrein heet tot Zwolle dat doet er niet toe.

Kortom ze hadden gewoon de oude dienstregeling nog een paar jaartjes moeten hanteren (in ieder geval totdat Herfte klaar was), dan was dat hele gedoe met beperkte infra en dat inhalen wat nu blijkbaar niet kan helemaal geen probleem geweest.

Een betere aansluiting in Meppel naar Zwolle wacht ik af, dat zou al helpen.

Dank voor je reacties Jeroen. Ik wil niet als een zeikerd overkomen maar het onderwerp ligt nogal gevoelig bij mij zoals je misschien al wel gemerkt hebt.
Maar als je een IC laat stoppen op alle tussen gelegen stations dan praten we niet meer over een IC maar over een sprinter en er rijden nu 2 IC treinen per uur naar Zwolle en 2 sprinters tot Meppel.

En dit komt door beperkingen die we hebben door de beperkte infra die er is en de zeer beperkte mogelijkheden om in te halen op het traject zelf.

Ga er maar vanuit dat zodra Herfte aansluiting in gebruik is genomen dat er wijzigingen gaan plaatsvinden aan de dienstregeling naar het Noorden toe, dan vallen namelijk een aantal beperkingen weg met kruisende treinen bij Herfte en dat is nu gewoon een knelpunt.

En in dienstregeling 2020 zal zoals het nu gepland staat een betere overstap gerealiseerd worden voor de sprinter Leeuwarden - Meppel richting Zwolle op station Meppel.
Reputatie 3
Weet ik Tamzin, ik ben dan ook niet de starter van dit topic. Ik stel slechts een aantal kritische vragen en zet wat vraagtekens bij beweringen van Jeroen.
Zoals hierboven al eerder opgemerkt:: de Provincie Friesland wilde de huidige oplossing en betaalt daar zelfs aan mee. U kunt hier wel eindeloos blijven klagen maar u moet toch echt op het Provinciehuis in Leeuwarden zijn.
Reputatie 3
Als u denkt hierdoor meer informatie te krijgen staat dat u natuurlijk vrij, maar verwacht niet dat u na een WOB verzoek ook de dienstregeling zomaar aangepast krijgt. En de kleinere stations worden nergens bediend door een IC verbinding dus waarom op de lijn naar Leeuwarden wel? Dan is er geen IC verbinding meer en klagen de mensen uit Leeuwarden, Heerenveen en Steenwijk.

Volgens mij snap jij het probleem niet helemaal op deze lijn. Decennia lang stopte de IC op de kleinere stations (één keer per uur), ook toen was er nog een "gewone" IC (ook één keer per uur). Was allemaal prima, iedereen blij, niemand klaagde en toen moest het om duistere redenen ineens allemaal anders. En nu zitten we met die sprinters, op zich ook geen ramp zou je denken, maar het vervelende is dat die dingen maar tot Meppel gaan én je altijd een hele beroerde overstaptijd hebt richting het zuiden.

Reageer