beantwoord

Sprinters tussen Utrecht en Tilburg Universiteit

• 14 oktober 2016
  • 17 reacties
  • 959 Bekeken

Volgens de nieuwe dienstregeling rijden de sprinters vanuit Utrecht straks niet meer door naar Tilburg Universiteit. In plaats van doorrijden in den Bosch missen ze de aansluiting op de andere trein (die vanuit den Bosch vertrekt) richting Breda met 1 minuut! Daarom krijg je 29 minuten overstaptijd, dus voor een retourreis is dat 1 uur extra reistijd om bij de uni te komen. Ik snap werkelijk niet waarom de sprinters niet gewoon kunnen blijven doorrijden?
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 15 oktober 2016, 09:28

Reis je vanaf Utrecht Centraal of vanaf een ander station? Als we dit weten, kunnen we je misschien aan een snellere manier van reizen helpen.
Helaas voor u wordt de sprinter Utrecht-Breda inderdaad geknipt in Den Bosch. Dit is nodig om te treinenomloop op orde te houden, omdat de sprinter die in Utrecht begint al helemaal uit Den Haag komt. Vaak is er op dit traject een langere trein nodig dan tussen Den Bosch en Breda (Of Dordrecht). In Den Bosch zijn er nog maar weinig rangeermogelijkheden en daarom zijn de sprinters in Den Bosch geknipt. Alleen hadden de geknipte sprinters wel beter op elkaar aan kunnen sluiten.
Als u vanaf Utrecht Centraal reist, kunt u een intercity richting Den Bosch pakken en daar overstappen op de sprinter naar Tilburg Universiteit. Als u op een kleiner station tussen Utrecht en Den Bosch instapt, kunt u het beste deze sprinter naar Den Bosch pakken, daar overstappen op de intercity richting Roosendaal en vervolgens in Tilburg overstappen op de sprinter richting Tilburg Universiteit. Dan zou u als het goed is iets sneller op een bestemming moeten kunne komen.
Bekijk origineel

17 reacties

Reis je vanaf Utrecht Centraal of vanaf een ander station? Als we dit weten, kunnen we je misschien aan een snellere manier van reizen helpen.
Helaas voor u wordt de sprinter Utrecht-Breda inderdaad geknipt in Den Bosch. Dit is nodig om te treinenomloop op orde te houden, omdat de sprinter die in Utrecht begint al helemaal uit Den Haag komt. Vaak is er op dit traject een langere trein nodig dan tussen Den Bosch en Breda (Of Dordrecht). In Den Bosch zijn er nog maar weinig rangeermogelijkheden en daarom zijn de sprinters in Den Bosch geknipt. Alleen hadden de geknipte sprinters wel beter op elkaar aan kunnen sluiten.
Als u vanaf Utrecht Centraal reist, kunt u een intercity richting Den Bosch pakken en daar overstappen op de sprinter naar Tilburg Universiteit. Als u op een kleiner station tussen Utrecht en Den Bosch instapt, kunt u het beste deze sprinter naar Den Bosch pakken, daar overstappen op de intercity richting Roosendaal en vervolgens in Tilburg overstappen op de sprinter richting Tilburg Universiteit. Dan zou u als het goed is iets sneller op een bestemming moeten kunne komen.
Reputatie 7
Badge +3
@maria737
De sprinters Den Bosch - Utrecht hebben een andere dienstregeling gekregen om de lange stilstand in Geldermalsen op te lossen. Het gevolg daarvan is wel dat doorverbinding naar Breda daardoor niet meer mogelijk is. Het alternatief voor de uni is Tilburg CS en dan met de bus.

Volgens mij is bovenstaande niet haalbaar. De NS-reisplanner laat je toch echt 29 minuten wachten in Den Bosch.

Overigens geeft NS_online op Twitter het advies om dan maar de bus te pakken vanaf Tilburg Centraal. Dan ontbreekt het NS aan realiteitszin. Die extra reizigersstroom past echt niet in de paar busjes.
Ik zou station Tilburg Universiteit maar weer gewoon Tilburg West gaan noemen. De bereikbaarheid van de universiteit gaat er behoorlijk op achteruit. Ik hoop echt dat de NS hier nog wat aan gaat doen.
Ik zie inderdaad dat het niet haalbaar is. De sprinter Weert-Tilburg Universiteit is een aantal minuten vervroegd waardoor deze net niet haalbaar is in Tilburg vanuit de intercity vanuit Den Bosch. Jammer.
Reputatie 4
Badge
Zie ook het antwoord in post 47 van:
https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2017-28101/index2.html#post176538
Reputatie 4
In de spitsuren rijdt er iedere 10 minuten een bus naar de Universiteit van Tilburg en in de daluren ieder kwartier (lijn4) Lijn 2 komt ook nog redelijk in de buurt, bij halte Conservatoriumlaan en het station universiteit, van een paar busjes is dus zeker geen sprake.
Is wat mij betreft geen alternatief. Dit duurt alles bij elkaar zowat net zo lang als het gewraakte half uur wachten.
In Den Bosch wordt de wachttijd weliswaar 8 minuten, maar op het busstation in Tilburg sta je ook weer te wachten.En de busrit duurt ook een minuut of 10 naar Tilburg Universiteit. Als je zoals ik nog een station verder moet zijn (Tilburg Reeshof) duurt de busrit minimaal een kwartier. Dus absoluut geen alternatief.
Bovendien heb ik een keus gemaakt om met NS te reizen en niet met de bus, voor mij brengt dit bovendien weer extra kosten met zich mee.
Reputatie 4
In de spitsuren rijdt er iedere 10 minuten een bus naar de Universiteit van Tilburg en in de daluren ieder kwartier (lijn4) Lijn 2 komt ook nog redelijk in de buurt, bij halte Conservatoriumlaan en het station universiteit, van een paar busjes is dus zeker geen sprake.
Handig dat er een station bij de universiteit is en iedereen vervolgens met de bus moet.
Reputatie 4
Uit bepaalde richtingen zal de bus inderdaad een alternatief bieden,
Kan me het geklaag om Roosendaal Boxtel nog herinneren. Dat is inmiddels hersteld, maar daar staat wel tegenover dat de verbinding Den Bosch- Tilburg universiteit slechter is geworden.
@Pauwels van deur tot deur zal het weinig uitmaken, of u moet heel dicht bij het station Reeshof wonen. Ik heb trouwens gevonden dat uw wijk in bijna alle richtingen erop vooruit gaat.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=12386&p=459170#p459170
Uit bepaalde richtingen zal de bus inderdaad een alternatief bieden,
Kan me het geklaag om Roosendaal Boxtel nog herinneren. Dat is inmiddels hersteld, maar daar staat wel tegenover dat de verbinding Den Bosch- Tilburg universiteit slechter is geworden.
@Pauwels van deur tot deur zal het weinig uitmaken, of u moet heel dicht bij het station Reeshof wonen. Ik heb trouwens gevonden dat uw wijk in bijna alle richtingen erop vooruit gaat.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=12386&p=459170#p459170

Jammer dat deze verslechtering niet in dat lijstje staat.
Ik maak me boos over het feit dat dit niet opgelost wil worden. Wel op de borst slaan voor een paar minuten winst op een aantal trajecten. Maar dat dit ten koste gaat van dit soort verslechteringen wordt onder het tapijt geveegd.
Reputatie 3
Ik maak me boos over het feit dat dit niet opgelost wil worden. Wel op de borst slaan voor een paar minuten winst op een aantal trajecten. Maar dat dit ten koste gaat van dit soort verslechteringen wordt onder het tapijt geveegd.

Voor veel reizigers is de nieuwe dgl een flinke verslechtering. Ook ik krijg te maken met een overstap van iets van 28 minuten. Ik zal het een paar dagen proberen maar de kans is groot dat ik mijn businesscard inlever en weer lekker met de auto ga reizen. Zouden meer mensen moeten doen, eens kijken of NS zichzelf dan nog zo op de borst klopt.
Reputatie 2

Voor veel reizigers is de nieuwe dgl een flinke verslechtering. Ook ik krijg te maken met een overstap van iets van 28 minuten. Ik zal het een paar dagen proberen maar de kans is groot dat ik mijn businesscard inlever en weer lekker met de auto ga reizen. Zouden meer mensen moeten doen, eens kijken of NS zichzelf dan nog zo op de borst klopt.

Misschien de bus nemen. Zie kaartje OV in Tilburg
https://www.bravo.info/sites/www.bravo.info/files/documenten/arriva_tilburg_2016-2017-low.pdf
De volgende lijnen stoppen bij Tilburg Universiteit of er vlakbij.
lijn 4 richting Reeshof
https://www.goedbezigbus.nl/reisinformatie/dienstregelingen.htm?travelby=bus&city=Tilburg&line=804%3A1&stop=Tilburg%2C+Universiteit+van+Tilburg&start=&tripdate=&display=dienstregeling

Wat verder lopen
lijn 3 richting Reeshof (uitstaphalte: Conservatoriumlaan)
https://www.goedbezigbus.nl/reisinformatie/dienstregelingen.htm?travelby=bus&city=Tilburg&line=803%3A2&stop=Tilburg%2C+Conservatoriumlaan&start=&tripdate=&display=dienstregeling

lijn 2 richting Reeshof
https://www.goedbezigbus.nl/reisinformatie/dienstregelingen.htm?travelby=bus&city=Tilburg&line=802%3A1&stop=Tilburg%2C+Conservatoriumlaan&start=&tripdate=&display=dienstregeling

Kort samengevat:

De bus pakken richting Reeshof
voor lijn 2 en 3 uitstappen bij halte conservatoriumlaan

en voor lijn 4 uitstappen bij halte Tilburg Universiteit.
Reputatie 3
Badge
Deze verslechteringen zijn inmiddels alom bekend.
Na heel veel gepuzzel van Treinspotter123 op dit forum leek het er zelfs even op dat er een oplossing mogelijk zou zijn. Helaas bleek ook dat niet te werken omdat er nog ergens goederentreinen tussendoor moeten.
Ik vrees dat het met de bestaande infrastructuur en de wensen van alle vervoerders (ook goederentreinen!) niet op te lossen is. En dat het onvermijdelijk is dat mensen op sommige trajecten nu eenmaal sneller kunnen reizen met de auto dan met het OV.
Reputatie 2
Deze verslechteringen zijn inmiddels alom bekend.
Na heel veel gepuzzel van Treinspotter123 op dit forum leek het er zelfs even op dat er een oplossing mogelijk zou zijn. Helaas bleek ook dat niet te werken omdat er nog ergens goederentreinen tussendoor moeten.
Ik vrees dat het met de bestaande infrastructuur en de wensen van alle vervoerders (ook goederentreinen!) niet op te lossen is. En dat het onvermijdelijk is dat mensen op sommige trajecten nu eenmaal sneller kunnen reizen met de auto dan met het OV.

Kan meevallen, zie mijn oplossing van boven. Of anders extra fiets op station Tilburg stallen. Of vragen of ze een extra bussen laten rijden van station Tilburg naar Tilburg Universiteit, tot dat er nieuwe infrastructuur ligt of het euvel verholpen is. Misschien had Tilburg Universiteit wel aan de bel kunnen trekken hier over.
Reputatie 7
Badge +3
@IskoV
Natuurlijk is het op te lossen, de oude dienstregeling deed dat namelijk.
Bedankt voor het advies, maar ik wil met de trein reizen. Stations liggen er niet voor niks, zou alleen helpen als ze bereikbaar zijn. Maar bovenal, duurt de busrit naar Reeshof veel langer en dat kost me bovendien extra geld. Is voor mij dus geen serieuze optie.

Reageer