beantwoord

Sprinters vanaf Almelo vertrekkend om 06:00 op de woensdagen

Ik ben al een tijdje via twitter bezig om het volgende opgepakt en opgelost te krijgen.

Sinds de nieuwe dienstregeling vertrekken er 2 sprinters om 06:00 vanaf station Almelo. De een heeft als eindbestemming Zwolle (ritnummer 7918), de ander heeft als eindbestemming Enschede (ritnummer 7909).

Op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is er in feite niks aan de hand.
Ritnummer 7918 vertrekt vanaf spoor 4b, ritnummer 7909 vertrekt vanaf spoor 2b.

Op de woensdag is dit echter afwijkend en dat zorgt nogal voor verwarring en onduidelijkheid voor medereizigers. Hierdoor missen enkele reizigers hun trein richting Zwolle.
Ritnummer 7918 vertrekt dan namelijk vanaf spoor 4 en ritnummer 7909 dan vanaf spoor 4b.

Echter het perronbod op spoor 4b toont dan het volgende:

Dit wekt de indruk dat er 2 sprinters zullen gaan vertrekken vanaf dit spoor om 06:00. Hierdoor denken enkele reizigers dat de sprinter richting Zwolle vertrekt vanaf spoor 4b.
Volgens plan vertrekt de sprinter vanaf spoor 4, maar in werkelijkheid (bij geen spoorwijzigingen) vertrekt de sprinter richting Zwolle vanaf spoor 4a!

Dit is nogal verwarrend en heel onduidelijk!
Kan dit z.s.m. worden opgepakt en opgelost?
Het lijkt een simpele wijziging in het informatiesysteem van spoor 4 naar spoor 4a, maar het zal in werkelijkheid wel weer via allerlei procedures moeten gaan lopen. Echter, volgens mij, zijn de wissels en seinen rond Almelo op dat moment wel zodanig ingesteld.
icon

Beste antwoord door Annewil NS 24 april 2017, 10:31

Hallo rsterken en meelezers,

Bij navraag kreeg ik de informatie dat dit een bekend probleem is dat alleen op woensdag plaatsvindt vanwege een aangepaste treingrootte. De spoorwijziging moet iedere woensdag handmatig worden aangepast. Op 19 april is dit inderdaad niet op tijd aangepast, excuses daarvoor. Dit probleem is bij dezen weer onder de aandacht gebracht. Helaas is het dus niet iets wat we automatisch kunnen verwerken in het systeem.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Oei zodra je simpel en informatiesysteem in een zin bij elkaar zet, dan klopt het al niet meer.

Even alle gekheid op een stokje, goed punt, ik verwacht dat een moderator dit verder binnen de organisatie door kan zetten.
Hallo rsterken, welkom op het NS Serviceforum!

Ik snap je punt en kan me voorstellen dat dit inderdaad wat onhandig en verwarrend is. Ik weet niet wat de reden is dat de vertreksporen op woensdag afwijkend zijn en of dit gewijzigd kan worden. Ik ga dit intern navragen en kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +3
De afwijkende sporen op woensdag zullen zeer waarschijnlijk te maken hebben met een vaste reservering door ProRail voor nachtelijk onderhoud.
Reputatie 3
Rsterken vraagt niet waarom het afwijkend is, maar of het infosysteem veranderd kan worden...
Het gaat mij alleen maar om dat de informatie op de borden juist zijn.
Dus dat het vertrekspoor van de sprinter richting Zwolle wordt gewijzigd van spoor 4 naar 4a, zodat de verwarring ook bij spoor 4b hiermee is opgelost.
In werkelijkheid (bij geen spoorwijzigingen) vertrekt de sprinter richting Zwolle ook vanaf spoor 4a, hoewel er spoor 4 wordt vermeld op de borden!
Oei zodra je simpel en informatiesysteem in een zin bij elkaar zet, dan klopt het al niet meer.
Flauw 😞
Op woensdagochtend zijn tot 6 uur de overige sporen op Almelo gereserveerd voor onderhoud, vandaar dat de sprinter naar Enschede dan inderdaad vertrek vanaf spoor 4B. De sprinter naar Zwolle staat dan op 4A. Om dit goed op de borden te krijgen moet de medewerker van de reisinformatie een handmatige handeling doen. Blijkbaar is dat afgelopen woensdag vergeten. Vanaf volgende week woensdag zou dit dus weer goed moeten gaan.

Bedankt voor de scherpte!
Hallo rsterken en meelezers,

Bij navraag kreeg ik de informatie dat dit een bekend probleem is dat alleen op woensdag plaatsvindt vanwege een aangepaste treingrootte. De spoorwijziging moet iedere woensdag handmatig worden aangepast. Op 19 april is dit inderdaad niet op tijd aangepast, excuses daarvoor. Dit probleem is bij dezen weer onder de aandacht gebracht. Helaas is het dus niet iets wat we automatisch kunnen verwerken in het systeem.
Reputatie 4
Sorry hoor, maar het systeem MOET toch gewoon automatisch kunnen zien dat twee treinen op hetzelfde spoor op precies hetzelfde tijdstip niet kan. Dan moet de automatische verlenging op het bord naar geheel spoor 4 voor die ene trein toch niet doorgevoerd worden.
Het systeem MOET absoluut niks. Het systeem DOET exact wat geprogrammeerd wordt door de ontwikkelafdeling.
Reputatie 4
Inderdaad, en dus is het wel degelijk iets wat automatisch in het systeem te verwerken is door de ontwikkelafdeling.
Technisch, zeker. Er bestaat zelfs al het een en ander. Maar houd je ook even rekening met de capaciteit bij deze afdelingen? En de hoeveelheid die nu al op backlog staat? En, en, en, en, en...

En dan is het feestje helaas al snel voorbij.
Het systeem MOET absoluut niks. Het systeem DOET exact wat geprogrammeerd wordt door de ontwikkelafdeling.
Ok, het systeem zou zo gemaakt moeten zijn dat als je een spoorwijziging invoert waarbij er op 1 spoor twee treinen tegelijk vertrekken dat er in ieder geval een waarschuwing gegeven moet worden.

Verder lijkt het antwoord van Annewil NS ook onjuist, want ook voor 26 april (en 3 mei, etc) staat het fout in de reisplanner en lijkt de reden niet de treingrootte (maar reservering van sporen voor onderhoud). Het signaal signaal dat het fout gaat heeft er blijkbaar niet toe geleid dat iemand het ook opgepakt heeft.
Reputatie 4
Treinlengte klinkt ook heel raar als reden. Dat zou dan betekenen dat dus een deel van die trein dwars in de wisselstraat staat, omdat op het andere perrondeel ook al een trein staat.
Er zijn wat situaties, waaronder in Hengelo, waarbij de treinlengte officieel niet op de spoorfase past, en dan krijg je een upgrade naar het gehele spoor.
Reputatie 4
Dan heb je dus eigenlijk daar het daadwerkelijke probleem genoemd. Als die spoorlengte wel goed gezet wordt in het systeem bestaat het probleem van "upgraden" naar het volledige spoor niet meer.
De spoorlengte staat correct in het systeem.
Reputatie 4
Dan neem ik aan dat de treinlengte incorrect in het systeem staat. Anders zou er nooit een probleem kunnen optreden in de berekening of een langer perron nodig is.
Dan zou dus eigenlijk diegene die over de data van de treinlengte gaat die data correcter moeten invoeren in het systeem.
Ook die data is correct! Theorie !== Praktijk.

https://werkenbijns.nl/vacatures/?filter-field=it :$
https://werkenbijprorail.nl/vacatures/

Reageer