Sprinterverbindingen Brabant

• 28 januari 2020
  • 6 reacties
  • 170 Bekeken

Goedendag allen,

Ik wil toch even iets kwijt en dat is dat ik de sprinterverbindingen in Brabant zeer slecht vind. Ik reis zelf vaak tussen Boxtel en Dordrecht en krijg dan altijd te maken met idioot lange overstaptijden. Ik krijg dan te maken met een overstap van 26 minuten op Tilburg. Wil ik bijvoorbeeld naar Ravenstein, dan moet ik  op ‘s-Hertogenbosch 29  minuten wachten. Wie heeft dit verzonnen? 

Ik vind dit echt zeer slecht. Zeker sinds dat de IC Den Haag Centraal - Venlo er niet meer is, is het drama wat dit betreft.  Het zou fijn zijn als de NS hier wat meer naar zou kijken. Misschien dat de sprinter Weert - Tilburg Universiteit gekoppeld kan worden aan de sprinter Arnhem Centraal - Dordrecht. Dat de treinen op Tilburg samenkomen en dan gezamenlijk verdergaan naar Dordrecht? Of is dat echt onmogelijk?

Ik snap echt wel dat een dienstregeling een zeer lastig ding is om in elkaar te zetten, maar wilde dit toch even bespreekbaar maken :-) 

6 reacties

Badge +3

Tussen Boxtel en Dordrecht kan je er ook nog voor kiezen om via Den Bosch te reizen, en dan de Qbuzz/R-net sprinter.

Reputatie 7
Badge +3

En verder is het zo dat door de tariefstelling overstap op een BUS (jawel, de BraVo-ooit de BBA) voor een laatste stukje om tijd te korten ook meteen veel duurder uitpakt.

In Boxtel komt geen streekbus, alleen enkele buurtbusjes naar een paar omliggende gehuchten.

Ik zie dat hierboven al een aantal inhoudelijke reacties zijn over de aanleiding voor de uitdagingen die er zijn in Noord-Brabant. Heb je verder nog informatie van mij nodig, NiborBox

Reputatie 5
Badge

Het is natuurlijk wel zo dat veel meer mensen uit die SPR in Tilbg of dnBs overstappen op ICs voor verderop en dat kan veel vlotter. Het aantal reizigers dat nou echt van Boxtel naar Ravenst of Lage Zwaluwe zou willen op 1 dag haalt misschien de 1 niet eens. Maar op zich klopt het, had er vroeger en dat was in N-H via AMS ook last van: vrijwel alle overstaps op het laatste stukje SPR naar huis duurden rond de 15 min-al gaf dat dan wel wat speling als de aanvoer weer eens te laat was.

En verder is het zo dat door de tariefstelling overstap op een BUS (jawel, de BraVo-ooit de BBA) voor een laatste stukje om tijd te korten ook meteen veel duurder uitpakt. Vooralsnog groeit vrijwel elke soort OV, als dan binnenkort toch eindelijk weer eens een crisis komt zakt het allemaal weer als een plumpudding in en moet NS nog bedelen of we aub ook nog in de spits willen reizen.

Reputatie 7

Veruit de grootste aandacht gaat naar de intercity's. In het drukbevolkte Noord-Brabant rijden veel intercity’s waarvan Eindhoven-Utrecht zelfs 6x per uur. Het kan haast niet anders dan dat Sprinters hiervan de dupe worden in de dienstregeling. Zelf reis ik ook vaak met de Sprinters en regelmatig duurt de overstap in zijn geheel langer dan de totale daadwerkelijke rijtijd in de trein - wat eigenlijk te gek voor woorden is natuurlijk. Er zijn gewoon te weinig sporen en perrons voor alle treinen in verhouding tot de drukte en vervoersvraag anno 2020. Ik meen dat het de bedoeling is dat het traject Breda - Boxtel ooit viersporig wordt ( net als Boxtel - Eindhoven al is). Sprinters zouden eigenlijk juist vaker moeten rijden (regionaal vervoer groeit).

Reputatie 7

Het koppelen op Tilburg gaat niet lukken, er is daar maar weinig spoorcapaciteit en dit duur sowieso even. Vaak rijden beide treinen al met 2 treinstellen en 4 gaat niet overal passen en mag overigens ook niet rijden

Reageer