beantwoord

Staking 28 mei 2019

  • 19 mei 2019
  • 4 reacties
  • 25767 Bekeken

Reputatie 1
Is er bij NS al bekend hoe de dienstregeling er op 28 mei 2019 uit gaat zien? Gaan er helemaal geen treinen rijden? Of gaat NS proberen wel iets te laten rijden?
icon

Beste antwoord door Jeroen 19 mei 2019, 21:16

U kunt er het beste vanuit gaan dat er geen treinen zullen rijden, de NS heeft geen inzicht in wie er wel en niet staakt en daarnaast is het maar de vraag of er treinen van de opstelterreinen zullen komen.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
U kunt er het beste vanuit gaan dat er geen treinen zullen rijden, de NS heeft geen inzicht in wie er wel en niet staakt en daarnaast is het maar de vraag of er treinen van de opstelterreinen zullen komen.
Reputatie 7
Badge +3
De huidige NS-directie zet de vakbonden op 1-2-3 en zal de staking daarom faciliteren of zelfs ondersteunen. Als reiziger hoeft u op 28 mei nergens op te rekenen.
Waarschijnlijk zal de NS kiezen onder het mom van duidelijkheid voor de reizigers om alle treinen niet laten rijden.

In de visie van de NS is dat beter dan zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden, waarbij het voor de reiger onduidelijk is wat er precies wel rijd. Zie ook de eerder staking tot 9 uur, waarbij de NS al het verkeer stilgelegd had en ook niet voorbereid had met het personeel dat niet staakt om na 9 uur wel conform dienstregeling te rijden. Pas in de middag was de dienstregeling weer een beetje normaal.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk zal de NS kiezen onder het mom van duidelijkheid voor de reizigers om alle treinen niet laten rijden.

In de visie van de NS is dat beter dan zoveel mogelijk treinen wel te laten rijden, waarbij het voor de reiger onduidelijk is wat er precies wel rijd. Zie ook de eerder staking tot 9 uur, waarbij de NS al het verkeer stilgelegd had en ook niet voorbereid had met het personeel dat niet staakt om na 9 uur wel conform dienstregeling te rijden. Pas in de middag was de dienstregeling weer een beetje normaal.

Ik betwijfel of er veel "visie" achter zit. Vergeleken met enkele jaren geleden is NS weer meer gefocust op de belangen van het personeel en minder op die van de reizigers. De linkse politieke achtergrond van de zeer vakbonds-vriendelijke Roger van Boxtel heeft hier ongetwijfeld mee te maken.

Toen het economisch slecht ging moest NS alle zeilen bijzetten om de klanten binnenboord te houden, nu het economisch beter gaat kan NS zich weer gemakkelijk hard opstellen tegenover de klant. Je kunt dat natuurlijk visie noemen, maar opportunisme lijkt me een betere term.

Reageer