Staking

Op maandag word er een staking gehouden.
Ik reis van Lelystad naar weesp.
Rijden er voor de 66 min wel treinen?
Dan ga ik eerder naar mijn werk namelijk.

24 reacties

Badge
Het is niet bekend welke treinen wel of niet zullen rijden. Srandplaats Lelystad staakt niet mee (op dit moment) en de daar startende treinen zullen waarschijnlijk rijden.

Door een vroege trein te nemen heb je sneller een in Lelystad startende trein die zeer waarschijnlijk wel rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Even algemeen, dus niet specifiek voor de vraag van TS, op de site van de FNV staat:

De vakbonden FNV, CNV en VVMC doen alle drie mee. Vanuit een groot aantal steden vertrekken de eerste treinen pas vanaf 07.06 uur. NS-medewerkers willen een pensioen vanaf 66 jaar, daarom duurt de symbolische staking 66 minuten. Effectief betekent dat vanaf aanvang dienstregeling.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2019/03/gezamenlijke-spoorvakbonden-bij-ns-in-staking-voor

En NU.nl meldt:
De actie vindt in de volgende steden plaats: Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Enkhuizen, Utrecht, Zwolle, Den Haag, Hengelo, Enschede, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht en Heerlen. De bonden verwachten dat het aantal standplaatsen nog uitgebreid zal worden.

Het is in ieder geval zaak de berichtgeving in de de gaten te blijven houden, zowel vandaag als maandagochtend.
Zelf overweeg ik om eerst 1 of 2 uur of mogelijk de hele dag thuis te werken afhankelijk van de impact.
Welkom bij onze community, ARFleming. Goed dat je je vraag hier stelt.

Wat al eerder is genoemd, is het belangrijk om de berichtgeving op de nieuwssites in de gaten te houden.
Mocht het personeel in Lelystad wel gaan staken, kan je natuurlijk altijd een eerdere trein nemen. Check onze website voor de tijden.

Zoals het nu lijkt is de staking tussen 06.00 - 07.06.
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet bekend welke treinen wel of niet zullen rijden. Srandplaats Lelystad staakt niet mee (op dit moment) en de daar startende treinen zullen waarschijnlijk rijden.
Als jij dan mijn 2427 rijdt en ik eerst nog op Laan van NOI kan komen maak je mij weer blij. 😁
Badge
Als jij dan mijn 2427 rijdt en ik eerst nog op Laan van NOI kan komen maak je mij weer blij. 😁
Dat wordt gewoon naar Leiden fietsen
Reputatie 6
Welkom bij onze community, ARFleming. Goed dat je je vraag hier stelt.

Wat al eerder is genoemd, is het belangrijk om de berichtgeving op de nieuwssites in de gaten te houden.
Mocht het personeel in Lelystad wel gaan staken, kan je natuurlijk altijd een eerdere trein nemen. Check onze website voor de tijden.

Zoals het nu lijkt is de staking tussen 06.00 - 07.06.

De staking wordt inderdaad afgekondigd voor 6.00 tot 07.06 maar de vraag is of alle treinen die gestart zijn wel doorrijden in deze periode of dat er überhaupt voor 6.00 al gereden wordt. Bij de andere vervoersbedrijven is al aangegeven dat het geldt vanaf begin dienstregeling, ook al rijdt de tram of bus al eerder dan 6.00.

Alleen is de vraag hoe snel treinen opgestart worden en vanaf waar. Zo zou ik de trein vanaf Den Haag CS willen nemen om 7.17 (normaal neem ik 6.47 of 7.03) naar Heemstede-Aerdenout. Het moment dat ik de keuze moet maken om naar het station te komen is waarschijnlijk een moment dat er vast in de planner staat dat 7.17 wél rijdt en tegen de tijd dat ik op het station ben valt deze toch weer uit. Ik snap dat de NS dit ook overkomt en ze niet kunnen weten wat wel of niet rijdt. Alleen op het moment zelf vrees ik dat de informatie niet up to date zal zijn want ook bij storingen is de informatie vaak niet actueel.
Reputatie 7
Badge +3
@ARFleming
Vóór 7.06 uur zal er sowieso niets rijden, maar je kunt er vanuit gaan dat tot 12.00 uur het gros van de treinen niet zal rijden. De rest van de dag mag je al blij zijn als 50% van de treinen rijdt. Realiseer je dat het doel juist is om de hele dag maximale overlast voor de reiziger te creëren.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom heb ik me maar alvast ingesteld op thuiswerken, laptoppie en mapje met wat werk mee genomen. Op werk ook laten weten dat ze me niet hoeven te verwachten.
Badge
@ARFleming
Vóór 7.06 uur zal er sowieso niets rijden, maar je kunt er vanuit gaan dat tot 12.00 uur het gros van de treinen niet zal rijden. De rest van de dag mag je al blij zijn als 50% van de treinen rijdt. Realiseer je dat het doel juist is om de hele dag maximale overlast voor de reiziger te creëren.

Leg mij eens uit waarom je blij mag zijn als er 50% van de treinen rijdt ??

Zo en zo heeft de avond shift niets met deze staking van doen en zal dan als de treinstellen er zijn een gewone dienstregeling mogelijk zijn, er zal hooguit een verstoring zijn in het materieel wat zich dan uit in kortere treinen.

Na de staking zal er vrij snel alweer een dienstregeling zijn vanuit de standplaatsen alleen duurt het even voordat overal de treinen dan weer rijden. Personeel en materieel worden bijgestuurd en het zal me niet verbazen als er al hard gewerkt is aan een plan hiervoor.

Dus er zal absoluut geen uitval zijn van 50% van de treinen, daar komt het niet eens in de buurt met 66 minuten staken.
Reputatie 7
Badge +3
Leg mij eens uit waarom je blij mag zijn als er 50% van de treinen rijdt ??
Er zijn in het verleden vaker storingen geweest waarbij een knooppunt als Utrecht of Amsterdam een uur plat kwam te liggen waarna de bijsturing niet meer in staat bleek de dienst de rest van de dag weer op gang te krijgen. Het zou mijns inziens daarom verstandig zijn voor maandag sowieso terug te schakelen naar de speciale winterdienst waarbij een aantal treinseries niet rijdt. Omdat veel reizigers maandag zullen wegblijven zou dat ook qua capaciteit geen probleem moeten zijn.
Reputatie 4

Leg mij eens uit waarom je blij mag zijn als er 50% van de treinen rijdt ??Er zijn in het verleden vaker storingen geweest waarbij een knooppunt als Utrecht of Amsterdam een uur plat kwam te liggen waarna de bijsturing niet meer in staat bleek de dienst de rest van de dag weer op gang te krijgen..

Juist omdat het in het verleden vaker fout is gegaan zou je verwachten dat NS daar van geleerd heeft. Het is natuurlijk een enorm brevet van onvermogen dat deze organisatie niet in staat is om na een vooraangekondigde staking snel de dienstregeling weer op orde te krijgen. Kom op NS, je hebt nog 2 dagen om dit goed te organiiseren!

Als voorbeeld: het argument dat na de staking de treinen niet op de juiste plek zijn is echt onzin. Dat kun je gewoon zondagavond of zondagnacht regelen!
Reputatie 6

Leg mij eens uit waarom je blij mag zijn als er 50% van de treinen rijdt ??Er zijn in het verleden vaker storingen geweest waarbij een knooppunt als Utrecht of Amsterdam een uur plat kwam te liggen waarna de bijsturing niet meer in staat bleek de dienst de rest van de dag weer op gang te krijgen..
Juist omdat het in het verleden vaker fout is gegaan zou je verwachten dat NS daar van geleerd heeft. Het is natuurlijk een enorm brevet van onvermogen dat deze organisatie niet in staat is om na een vooraangekondigde staking snel de dienstregeling weer op orde te krijgen. Kom op NS, je hebt nog 2 dagen om dit goed te organiiseren!

Als voorbeeld: het argument dat na de staking de treinen niet op de juiste plek zijn is echt onzin. Dat kun je gewoon zondagavond of zondagnacht regelen!

Daarvoor heb je dan wel extra personeel nodig wellicht. De treinen zijn normaliter om 7.06 op een andere plek dan bij aanvang reguliere dienst.
Reputatie 5
Er zijn in het verleden vaker storingen geweest waarbij een knooppunt als Utrecht of Amsterdam een uur plat kwam te liggen waarna de bijsturing niet meer in staat bleek de dienst de rest van de dag weer op gang te krijgen. Het zou mijns inziens daarom verstandig zijn voor maandag sowieso terug te schakelen naar de speciale winterdienst waarbij een aantal treinseries niet rijdt. Omdat veel reizigers maandag zullen wegblijven zou dat ook qua capaciteit geen probleem moeten zijn.

Er is wel een verschil tussen het complete netwerk gepland later op laten starten, en een belangrijk knooppunt wat er onverwachts uitklapt tijdens een drukke werkdag.
Reputatie 7
Badge +3
@s1mon9

Op rijdendedetreinen.nl:

"Na 7.06 uur wordt het treinverkeer weer opgestart, maar omdat er op dat moment allerlei treinen niet gereden hebben en het treinmaterieel niet op de juiste plek staat zal het treinverkeer naar verwachting ernstig ontregeld zijn. Op dit moment is nog niet te voorspellen hoe groot de gevolgen zullen zijn en welke treinen er maandag wel of niet rijden, maar de verwachting is dat reizigers waarschijnlijk de hele dag hinder zullen ondervinden van deze actie."

Dat "gepland" lijkt wat tegen te vallen.
Wat gaat NS doen? Als de treinen om 7:06 nog op dezelfde plek staan als waar ze normaal beginnen dan rijdt er natuurlijk niks, maar als treinen alvast klaargezet worden zullen de problemen denk ik wel meevallen. Bijvoorbeeld de IC naar Nijmegen van 7:24 uit Utrecht, als die om 7:06 nog in Den helder staat dan duurt het wel tot twaalf uur voordat het in Utrecht volgens de dienstregeling rijdt.
Dus zet NS treinen klaar waar ze om 7:06 moeten staan?
Reputatie 5
Net in de app een bericht gelezen dat de dienstregeling begint na 7.06 maar je ziet dat sommige treinen zo als bijvoorbeeld de IC Amsterdam vanuit Vlissingen van 7:41 niet rijdt. Dus het is gewoon in de app kijken wat wel rijdt en kort van tevoren bij je vertrek checken of het zeker is dat de trein rijdt.
Het lijkt er inderdaad op dat er geen treinen rijden tot 7:06, ook niet voor de staking en ook niet vanaf standplaatsen of door machinisten die niet staken. De NS kiest dus om het hele treinverkeer tot 07:06 stil te leggen en daarna vanaf de standplaatsen weer op te starten. Voor mij betekent dit dat om 8:39 de eerste trein uit Hilversum naar Amsterdam rijdt, waarschijnlijk omdat deze na 7:06 uit Deventer vertrekt.
Erg jammer ook dat treinen voor 6 uur niet rijden, dan hadden reizigers die echt ergens moeten zijn maandag nog een optie om eerder weg te gaan.

Is het echt niet mogelijk om treinen klaar te zetten waar ze moeten vertrekken. De IC van Hilversum naar Amsterdam vertrekt om 7:09 vanaf Hilversum, dus die trein kan gewoon al klaar staan op Hilversum om te rijden. Op die manier zorg je er voor dat de klanten zo min mogelijk last hebben van de staking, nu lijkt een keuze gemaakte te zijn die juist de overlast voor de reizigers zo groot mogelijk maak.
Reputatie 6
Net in de app een bericht gelezen dat de dienstregeling begint na 7.06 maar je ziet dat sommige treinen zo als bijvoorbeeld de IC Amsterdam vanuit Vlissingen van 7:41 niet rijdt. Dus het is gewoon in de app kijken wat wel rijdt en kort van tevoren bij je vertrek checken of het zeker is dat de trein rijdt.

En hopen dat je er in past. De eerste treinen vanaf Den Haag CS naar Leiden gaan bijvoorbeeld om 7.51(sprinter) en dan pas om 8.17 (IC) . Die zullen erg vol zijn. Helaas kan ik niet om mijn afspraken heen dus we gaan het maar proberen met de eerste treinen die zouden rijden volgens de planner. Dan heb ik nog speling.
Badge
De NS start de dienstregeling inderdaad pas op NA de staking. Raadpleeg de app nog steeds om uw reis te plannen, het kan zijn dat de app nu nog niet actueel is voor maandag.
@ARFleming

Het lijkt er dus op dat bovenstaande toch de werkelijkheid gaat worden. We gaan het zien.
Badge

@ARFleming

Het lijkt er dus op dat bovenstaande toch de werkelijkheid gaat worden. We gaan het zien.

Er wordt georganiseerd en gepland gestart, behalve dat alles pas later gaat rijden zal het gros van de treinen alweer snel volgens dienstregeling dus rijden. Uitval komt dan niet in de buurt van de 50% .
Reputatie 7
Badge +3

Door een vroege trein te nemen heb je sneller een in Lelystad startende trein die zeer waarschijnlijk wel rijdt.

De reisplanner geeft vooralsnog aan dat ook die niet rijden. De reis die TS wil maken is volgens de reisplanner pas mogelijk om 7.54 waarbij hij qua reis/aankomsttijd dan net zo goed een half uur later kan vertrekken.

Mijn reis met de 2427, ook al zou ik zou naar Leiden Centraal fietsen, is ook niet mogelijk. De reisplanner geeft voor mij nu vanaf De Vink een eerste reismogelijkheid om 8.22, met een iets langere reis dan normaal omdat ook de 2431 als niet mogelijk staat en ik dan via Gvc moet.

Nog afgezien dat dit een een uur later is dan ik normaal vertrek, zal het in die eerste treinen razend druk zijn. Als deze al rijden, want wie weet is de situatie morgenochtend wel weer anders dan de reisplanner nu aangeeft.

Edit: zie zojuist op de NS website staan:
Voor maandag 18 maart is een landelijke pensioenactie aangekondigd, dit leidt ook tot acties in het openbaar vervoer en bij NS. NS doet er alles aan om na de acties een betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden. We hebben daarom in het belang van onze reizigers besloten om de start van de dienstregeling te verschuiven tot na 07.06 uur, als de pensioenacties zijn beëindigd. Hierdoor kunnen de treinen goed opstarten en is de verwachting dat voor onze reizigers in de loop van de ochtend weer een betrouwbare treinreis mogelijk is. Wilt u maandag na afloop van de pensioenacties reizen met de trein? Raadpleeg dan kort voor vertrek de reisplanner.

Er zullen dus geen vroegere treinen rijden, dus ook niet degene die starten van standplaatsen die niet mee doen.
Badge
Inderdaad, deze beslissing is door de NS gemaakt zodat er een geordende en geplande start van de treindienst is en er meer controle is over waar de medewerkers en het materieel is. Helaas betekent dit voor veel mensen dus wel dat ze pas veel later aan hun reis kunnen beginnen en later op hun bestemming zijn. Voordeel is wel meer zekerheid en eerder een ordelijke dienstregeling met minder uitvallende treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk pakt dit inderdaad zo uit.
Het zou wel zo kunnen zijn dat die eerste treinen erg vol zullen zijn, misschien wel zo vol dat niet iedereen mee kan. Als ik al naar kantoor ga, zal ik zeker niet voor de eerste reismogelijkheid gaan.

Reageer