beantwoord

Staking


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoe gaat het morgen met mijn dalvrij kaart. Als ik pas na 7 uur kan reizen, moet ik betalen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 18 maart 2019, 09:32

Hallo MST en welkom bij de NS Community.

Je vraag over de vergoeding voor de extra kosten die je maakt, omdat er voor de spits geen treinen rijden, is een begrijpelijke en ook een vraag die wij in de afgelopen dagen veel hebben gekregen. De reactie van wsm is correct. Wanneer je door de staking extra kosten hebt gemaakt, omdat je bijvoorbeeld niet met je Dal Voordeel of Dal Vrij hebt kunnen reizen, kun je een verzoek indienen voor restitutie. De informatie op deze pagina is dan ook grotendeels correct. Er is echter 1 uitzondering waarover niet duidelijk wordt gesproken. Omdat het een relatief korte staking is vergoeden we geen kosten voor alternatief vervoer. @RSD heeft ook een goed punt. We vergoeden geen gevolgschade doordat je bijvoorbeeld later op je werk komt. De voorwaarden zijn hierover duidelijk. Tot slot, @Temlin, NS kan de staking helaas niet verbieden. Ik begrijp de frustratie die hierover ontstaat maar zoals ook elders al op deze community is aangegeven, en in dit topic, is de staking georganiseerd door de vakbond. NS kan een dergelijke staking aanvechten bij de rechter maar dit heeft meestal geen zin. Werknemers in Nederland hebben stakingsrecht en hier valt niet aan te sleutelen. Zoals @Jeroen al aangeeft, bedankt voor de toelichting overigens, is gekozen voor het later opstarten van de dienstregeling om complete chaos te voorkomen. We willen hiermee duidelijkheid bieden aan onze reizigers, ook al is de situatie niet prettig.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 3
Een goede vraag, zit exact met het zelfde probleem. Buiten dat ga ik door de staking nooit op tijd op mijn werk zijn (normaal neem ik 6:23 de trein), dat wordt nu een uur later. Het zal toch niet zo zijn dat ze zeggen check maar om 6:34 in en ga een uur wachten.

Ik heb even gekeken voor mijn reis, in plaats van 7:28 ben ik er nu om 8:54. Hoe gaat de NS deze verloren tijd financieel compenseren.
Reputatie 5
Hoe gaat het morgen met mijn dalvrij kaart. Als ik pas na 7 uur kan reizen, moet ik betalen.
Welke reis ben je van plan af te leggen?

Hoe gaat de NS deze verloren tijd financieel compenseren.
De NS gaat geen gevolgschade financieel compenseren. Kan je niet tegen het werk zeggen dat je later bent of vanuit huis werken?
Volgens de planning nu gaat de eerste trein (gouda-amsterdam) om 7:49. Normaal vertrek ik 6:19. Nu later weg, dus op het werk ook later weg . En dan weer in de spits reizen
Reputatie 3
NS gaat dus gewoon geld verdienen over de rug van de reizigers die geen kant op kunnen met hun dal voordeel abonnement.

Want als je om 6:33 inchekt moet je binnen 30 minuten een trein nemen, dat kan door NS niet. Dus moet je betalen, of je krijgt een gepeperde boete. De reizigers worden op kosten gejaagd en NS is de lachende 3e.
Reputatie 7
Badge +3
Als je in de reisplanner kijkt zie je dat op veel plaatsen de eerste trein morgen pas tussen 8.00 en 8.30 uur vertrekt (als die al rijdt). Dan kun je beter tot 9.00 uur wachten.
Reputatie 5
Volgens de planning nu gaat de eerste trein (gouda-amsterdam) om 7:49. Normaal vertrek ik 6:19. Nu later weg, dus op het werk ook later weg . En dan weer in de spits reizen
Ik zou gewoon wachten tot je dalvrij weer in gaat, en dan na de avondspits naar huis. Of proberen vanuit huis te werken
Reputatie 5
NS gaat dus gewoon geld verdienen over de rug van de reizigers die geen kant op kunnen met hun dal voordeel abonnement.

Want als je om 6:33 inchekt moet je binnen 30 minuten een trein nemen, dat kan door NS niet. Dus moet je betalen, of je krijgt een gepeperde boete. De reizigers worden op kosten gejaagd en NS is de lachende 3e.

Ik kan jou beloven dat de NS morgen juist veel geld gaat mislopen door die hele staking
Reputatie 7
Badge +3
Niet van de reizigers met een Traject Vrij abonnement. Of je nu wel of niet reist (omdat je besluit thuis te werken), dat maakt voor het geld niks uit.
Reputatie 3

NS gaat dus gewoon geld verdienen over de rug van de reizigers die geen kant op kunnen met hun dal voordeel abonnement.

Want als je om 6:33 inchekt moet je binnen 30 minuten een trein nemen, dat kan door NS niet. Dus moet je betalen, of je krijgt een gepeperde boete. De reizigers worden op kosten gejaagd en NS is de lachende 3e.
Ik kan jou beloven dat de NS morgen juist veel geld gaat mislopen door die hele staking


Onzin, ik heb mijn situatie toch geschetst. Er zijn heel veel mensen met een dal voordeel abonnement. Die worden allen op kosten gejaagd door de NS door simpelweg alle treinen te gaan schrappen.

  • Eerder incheken en reizen = boete
  • Later incheken = spits tarief betalen. Of sowieso betalen voor je reis wanneer je gebruikt maakt van een dalvrij abonnement. En dat dus niet kunt gebruiken.
En dan laat ik alle mensen die vanwege de staking thuis gaan werken maar wel kosten voor hun abonnement hebben gemaakt nog even buiten beschouwing.

NS gebruikt deze staking gewoon om mensen op kosten te jagen en je hebt nergens recht op compensatie of wat dan ook. NS zelf is ook in geen velden of wegen te bekennen om duidelijkheid te scheppen.

We schrappen gewoon alle treinen en zoek het verder helemaal zelf uit. Ik vind het echt schandalig hoe op deze manier met reizigers om gegaan wordt 😡👎.
Reputatie 7
Badge +3
Onzin, ik heb mijn situatie toch geschetst. Er zijn heel veel mensen met een dal voordeel abonnement. Die worden allen op kosten gejaagd door de NS door simpelweg alle treinen te gaan schrappen.
Het is natuurlijk niet zo dat NS staakt, daarvoor moet je bij de vakbonden zijn. Dat de leiding van NS met de staking sympathiseert (gezien het commentaar van van Boxtel vrijdag) is wat anders.
Badge
De NS heeft hier heel bewust de keuze gemaakt om een chaos en ongecontroleerde treinenloop te voorkomen door de complete dagstart op te schuiven tot na de staking. Dit is ook voornamelijk gedaan om duidelijkheid richting reizigers te geven dus er is juist aan de reizigers gedacht. De NS jaagt u dus niet op kosten want het was ook twijfelachtig geweest of uw trein anders wel gereden zou hebben, de staking zou nml. vanaf de dagstart zijn op de locaties welke mee doen aan de staking. Doordat op meerdere stations in de nacht treinen staan was het maar de vraag of er treinen zouden kunnen rijden en op welke trajecten dat dan mogelijk was. Treinen rijden voor een stakende collega is nml. not done aangezien dit besmet werk is.

Daarbij is de NS niet degene die staakt maar het bij de bonden aangesloten personeel van de NS welke staken in het belang van elke werkende Nederlander om te voorkomen dat de pensioen leeftijd alsmaar hoger wordt.

Als u perse in dal wil reizen dan moet u dus wachten tot na 9.00 uur, al kan ik mezelf niet voorstellen dat er morgenochtend een probleem wordt gemaakt van een hele vroege incheck en pas later reizen.
Reputatie 3
Daarbij is de NS niet degene die staakt maar het bij de bonden aangesloten personeel van de NS welke staken in het belang van elke werkende Nederlander om te voorkomen dat de pensioen leeftijd alsmaar hoger wordt.

NS staakt inderdaad niet, maar het heeft wel reizigers die betaald hebben voor een dienst die NS niet kan leveren. En daar zit hem nou juist de crux, als reiziger heb je niets te maken met het personeel van NS. Maar wel met een dienst waar je vooraf voor betaald hebt. Blijkt NS die dienst niet te kunnen leveren dan moeten ze daar of een vervangende dienst of een financiele compensatie voor geven.

De strategie van NS:

"De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1,2 en 3."

Daar blijkt op dit moment helemaal niets van, de reiziger mag alles zelf uitzoeken.
Badge
Waar zou de NS nu zijn zonder personeel ??? Juist helemaal NERGENS.

Voor de NS is de uitgeroepen staking door de vakbonden overmacht, als je iets wilt claimen moet je dan ook bij deze vakbonden zijn en niet bij de NS. De NS is in deze ook slachtoffer van de staking.

En dat je als reiziger niets met het personeel hebt te maken, tja ..... daar ga ik verder maar niet op reageren.
Reputatie 7
Badge +3
Treinen rijden voor een stakende collega is nml. not done aangezien dit besmet werk is.
Zo lang deze diensten gereden worden door collega's die in dienst zijn van NS valt dit NIET onder besmet werk. Op die manier heeft NS in 2017.een staking weten te voorkomen. Wat wettelijk niet mag is extern personeel inhuren om het werk over te nemen.

Onzin, ik heb mijn situatie toch geschetst. Er zijn heel veel mensen met een dal voordeel abonnement. Die worden allen op kosten gejaagd door de NS door simpelweg alle treinen te gaan schrappen.Het is natuurlijk niet zo dat NS staakt, daarvoor moet je bij de vakbonden zijn. Dat de leiding van NS met de staking sympathiseert (gezien het commentaar van van Boxtel vrijdag) is wat anders.


De heer van Boxtel is zelf natuurlijk ook werknemer en wil mogelijk ook graag vanaf zijn 66e jaar kunnen genieten van zijn AOW.😎
Reputatie 7
Badge +3
De heer van Boxtel is zelf natuurlijk ook werknemer en wil mogelijk ook graag vanaf zijn 66e jaar kunnen genieten van zijn AOW.😎
Als CEO is van Boxtel geen werknemer maar bestuurder.
Dat is juridisch toch echt wat anders.
Badge

De heer van Boxtel is zelf natuurlijk ook werknemer en wil mogelijk ook graag vanaf zijn 66e jaar kunnen genieten van zijn AOW.😎Als CEO is van Boxtel geen werknemer maar bestuurder.
Dat is juridisch toch echt wat anders.

Sinds wanneer maakt een functie welke je bekleed iets uit met betrekking tot de AOW ??? Dit is gewoon iets wat voor een ieder gelijk is. En juridisch is hier totaal niet aan de orde en CEO is ook gewoon een baan binnen de NS.
Reputatie 3
Waar zou de NS nu zijn zonder personeel ??? Juist helemaal NERGENS.

Voor de NS is de uitgeroepen staking door de vakbonden overmacht, als je iets wilt claimen moet je dan ook bij deze vakbonden zijn en niet bij de NS. De NS is in deze ook slachtoffer van de staking.

En dat je als reiziger niets met het personeel hebt te maken, tja ..... daar ga ik verder maar niet op reageren.


Ik heb als reiziger toch niets te maken met hoe de NS denkt zijn dienst te kunnen leveren. Of dat met piet, saskia of jeroen is zal mij een zorg zijn. Maar ze kunnen de dienst niet leveren en de NS kiest er zelf bewust voor om geen treinen te laten rijden voor 7:06. Dus ze hebben er wel degelijk iets mee van doen.

Ze konden er ook voor kiezen om maar te kijken welke treinen rijden en welke niet. Dat is een keuze van NS, dus ze moeten niet hun handen in onschuld wassen of ze alleen maar slachtoffer zijn.

De heer van Boxtel is zelf natuurlijk ook werknemer en wil mogelijk ook graag vanaf zijn 66e jaar kunnen genieten van zijn AOW.😎Als CEO is van Boxtel geen werknemer maar bestuurder.
Dat is juridisch toch echt wat anders.


Bestuurder is ook werknemer en heeft evenzo recht op AOW😎
Een bestuurder i.c. ceo heeft overigens geen gewone baan.
Badge

Treinen rijden voor een stakende collega is nml. not done aangezien dit besmet werk is.Zo lang deze diensten gereden worden door collega's die in dienst zijn van NS valt dit NIET onder besmet werk. Op die manier heeft NS in 2017.een staking weten te voorkomen. Wat wettelijk niet mag is extern personeel inhuren om het werk over te nemen.

Jawel, als een trein blijft staan omdat het personeelslid staakt dan is het overnemen van de taak van de stakende collega wel degelijk besmet werk.

In 2017 was het geen vakbondsstaking, dat had je kunnen weten als je jezelf daar wat beter over had geïnformeerd. Die situatie was heel anders maar daar wil ik hier verder niet op ingaan.
Reputatie 7
Badge +3
"De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1,2 en 3."
Dat was een uitspraak van een vorige CEO. Bij van Boxtel is de volgorde:

1. NS
2. Vakbonden
3. Personeel

Reizigers zijn een noodzakelijk kwaad, noodzakelijk omdat ze het geld binnenbrengen.
Reputatie 3

"De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1,2 en 3."Dat was een uitspraak van een vorige CEO. Bij van Boxtel is de volgorde:

1. NS
2. Vakbonden
3. Personeel

Reizigers zijn een noodzakelijk kwaad, die moeten het geld binnenbrengen.


Er is zo'n mooi uitspraak die morgen helaas weer van toepassingen is:

NS rijd treinen, reizigers zijn een noodzakelijk kwaad.
Reputatie 7
Badge +3
Want als je om 6:33 inchekt moet je binnen 30 minuten een trein nemen, dat kan door NS niet. Dus moet je betalen, of je krijgt een gepeperde boete. De reizigers worden op kosten gejaagd en NS is de lachende 3e.
In dat geval zou ik me beroepen op artikel 3.3 van de algemene voorwaarden:
Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.


Vraag is dan wel, wil je een uur of langer wachten op het station?
Reputatie 7
Badge +3
Jawel, als een trein blijft staan omdat het personeelslid staakt dan is het overnemen van de taak van de stakende collega wel degelijk besmet werk.
Dat is dus niet zo. In het verleden heeft de FNV dat vaker geroepen, omdat ze dat moreel als besmet werk beschouwen maar juridisch is het dat echt niet.

In 2017 was het geen vakbondsstaking, dat had je kunnen weten als je jezelf daar wat beter over had geïnformeerd. Die situatie was heel anders maar daar wil ik hier verder niet op ingaan.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2017/06/het-personeel-van-de-ns-gaat-weer-staken
Reputatie 3

Want als je om 6:33 inchekt moet je binnen 30 minuten een trein nemen, dat kan door NS niet. Dus moet je betalen, of je krijgt een gepeperde boete. De reizigers worden op kosten gejaagd en NS is de lachende 3e.In dat geval zou ik me beroepen op artikel 3.3 van de algemene voorwaarden:

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Vraag is dan wel, wil je een uur of langer wachten op het station?


Kijk, dat is nog eens een goed antwoord. En ik woon binnen 10 minuten van het station dan check ik wel in en ga daarna lekker naar huis en kijk wel hoe laat de eerste trein gaat 😁.

Reageer