beantwoord

Staking



Toon eerste bericht

29 reacties



Onzin, ik heb mijn situatie toch geschetst. Er zijn heel veel mensen met een dal voordeel abonnement. Die worden allen op kosten gejaagd door de NS door simpelweg alle treinen te gaan schrappen.Het is natuurlijk niet zo dat NS staakt, daarvoor moet je bij de vakbonden zijn. Dat de leiding van NS met de staking sympathiseert (gezien het commentaar van van Boxtel vrijdag) is wat anders.
De heer van Boxtel is zelf natuurlijk ook werknemer en wil mogelijk ook graag vanaf zijn 66e jaar kunnen genieten van zijn AOW.😎


Meer serieus: als werkgever kan NS eveneens gebaat zijn met een andere systematiek mbt de AOW leeftijd en daarom sympathiseren met de staking.

"De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1,2 en 3."Dat was een uitspraak van een vorige CEO. Bij van Boxtel is de volgorde:

1. NS
2. Vakbonden
3. Personeel

Reizigers zijn een noodzakelijk kwaad, noodzakelijk omdat ze het geld binnenbrengen.


Als dit zo is dan moeten wij toch heel blij zijn met de bestaande consumenten-/reizigersorganisaties die onze belangen behartigen en zouden wij deze mogelijk ook meer moeten steunen.
Reputatie 6
Waar zou de NS nu zijn zonder personeel ??? Juist helemaal NERGENS.

Voor de NS is de uitgeroepen staking door de vakbonden overmacht, als je iets wilt claimen moet je dan ook bij deze vakbonden zijn en niet bij de NS. De NS is in deze ook slachtoffer van de staking.

En dat je als reiziger niets met het personeel hebt te maken, tja ..... daar ga ik verder maar niet op reageren.

Reizigers zijn klanten van NS, niet van de vakbonden. Dat het personeel weer eens geen zin heeft om normaal hun werk te doen is een probleem tussen NS en haar personeel, niet tussen de klanten en het personeel.

Gelukkig is NS hier zelf ook duidelijk over;

"Vergoeding bij een staking

Heeft u tijdens een staking een vertraging gehad tijdens uw binnenlandse treinreis met NS? Bij een vertraging vanaf 30 minuten kunt u online een aanvraag indienen voor een vergoeding volgens de Geld terug bij Vertraging regeling. Is bij de staking van het NS-personeel uw vervoer per trein door NS in het geheel niet mogelijk geweest, dan heeft u recht op een vergoeding voor vervangend vervoer, volgens artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)."

(https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html).
Hallo MST en welkom bij de NS Community.

Je vraag over de vergoeding voor de extra kosten die je maakt, omdat er voor de spits geen treinen rijden, is een begrijpelijke en ook een vraag die wij in de afgelopen dagen veel hebben gekregen. De reactie van wsm is correct. Wanneer je door de staking extra kosten hebt gemaakt, omdat je bijvoorbeeld niet met je Dal Voordeel of Dal Vrij hebt kunnen reizen, kun je een verzoek indienen voor restitutie. De informatie op deze pagina is dan ook grotendeels correct. Er is echter 1 uitzondering waarover niet duidelijk wordt gesproken. Omdat het een relatief korte staking is vergoeden we geen kosten voor alternatief vervoer. @RSD heeft ook een goed punt. We vergoeden geen gevolgschade doordat je bijvoorbeeld later op je werk komt. De voorwaarden zijn hierover duidelijk. Tot slot, @Temlin, NS kan de staking helaas niet verbieden. Ik begrijp de frustratie die hierover ontstaat maar zoals ook elders al op deze community is aangegeven, en in dit topic, is de staking georganiseerd door de vakbond. NS kan een dergelijke staking aanvechten bij de rechter maar dit heeft meestal geen zin. Werknemers in Nederland hebben stakingsrecht en hier valt niet aan te sleutelen. Zoals @Jeroen al aangeeft, bedankt voor de toelichting overigens, is gekozen voor het later opstarten van de dienstregeling om complete chaos te voorkomen. We willen hiermee duidelijkheid bieden aan onze reizigers, ook al is de situatie niet prettig.

Reageer