Staking (alweer...)

• 15 maart 2019
  • 45 reacties
  • 1267 Bekeken

Ik heb alle begrip voor het feit dat jullie duidelijk willen maken dat de pensioenleeftijd omlaag moet, maar ik ben die stakingen eigenlijk nu wel een beetje zat! Verzin eens een andere actie, waarbij je niet de mensen treft die er niks aan kunnen doen (en waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben) maar de leden van de regering...

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Andere actievormen zijn bedacht en telkenmale onrechtmatig verklaard door verschillende rechtscolleges in Nederland. Dan blijft er weinig over dan staken.
Reputatie 7
Badge +3
Stakingen bij het OV zijn ideaal voor de vakbonden. Door één uur te staken in de ochtend heb je in het OV gegarandeerd een hele dag totale chaos. De kosten voor dat ene uur zijn voor de vakbonden laag en je treft er wel een paar miljoen reizigers mee. Kortom maximale rotzooi tegen minimale kosten.
Reputatie 6
Hoezo ‘alweer’? Volgens mij valt het aantal stakingen bij NS best mee.

En ik vind de staking overigens ook ontzettend irritant, omdat ik als reiziger maandag niet weet waar ik aan toe ben. De boel helemaal plat gooien of met een winterdienstregeling rijden biedt enige voorspelbaarheid. Nu is het afwachten maar…
Reputatie 2
Begrijpelijk natuurlijk dat de stakingen hinderlijk zijn. Maar alle begrip voor de reden van staking. In mijn beleving is er van "alweer" inderdaad geen sprake. Er zijn de afgelopen jaren zoveel stakingen geweest bij andere (spoor)vervoerders waar NS-personeel niet aan meedeed.
Reputatie 6
Stakingen bij het OV zijn ideaal voor de vakbonden. Door één uur te staken in de ochtend heb je in het OV gegarandeerd een hele dag totale chaos. De kosten voor dat ene uur zijn voor de vakbonden laag en je treft er wel een paar miljoen reizigers mee. Kortom maximale rotzooi tegen minimale kosten.

Anachronistische sectoren als het OV zijn dan ook de weinige gebieden waar de bonden nog veel in de melk te brokkelen hebben. De NS is als de dood voor het eigen personeel en neemt verder geen maatregelen.

Misschien wordt het tijd om eens na te denken over een andere opzet van het OV in Nederland. Je zou kunnen denken aan opknippen van NS in meerdere kleine bedrijven, maar bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van rijlessen als onderdeel van de scholing van jongeren (bv. op de middelbare school) in combinatie met het ombouwen van (gedeelten) van spoorwegen naar snelwegen voor zelfrijdende auto's. Je zou dan bv. van je vertrekadres naar zo'n snelweg voor zelfrijdende auto's kunnen rijden en op de invoegstrook neemt de autonome besturing het van je over, tot je van de snelweg afgaat en je de laatste kilometers weer zelf rijdt.
Reputatie 7
Badge +3
@wsm
De macht van de vakbonden is al jaren het grootste probleem van het OV omdat die iedere innovatie van de sector tegenhouden. Zolang dat zo blijft kan de overheid beter niet te veel geld in het OV steken. De autosector, de luchtvaart en de scheepvaart innoveren veel sneller.
Ik denk dat TS maar eens naar Frankrijk moet verhuizen. Daar wordt tenminste frequent gestaakt. Ik denk dat Nederland zo'n beetje het land is waar het minst gestaakt wordt (in Europa in ieder geval) de laatste staking bij NS kan ik mij in ieder geval niet heugen. Ik snap die zin:

Maar ik ben die stakingen nu eigenlijk wel een beetje zat.

In ieder geval totaal niet.

Zou u kunnen aangeven wanneer al die andere dagen geweest zijn dat er bij NS gestaakt werd.
Reputatie 7
Badge +3
Frankrijk is natuurlijk ook geen serieus land maar meer een anarchistische, semi-communistische republiek. Zie ook Air France, gele hesjes, etc.
Reputatie 4
In mijn beleving is er van "alweer" inderdaad geen sprake.
Zowel in 2017 als in 2018 is er ook al gestaakt door NS personeel. Het is allemaal te makkelijk om je onvrede af te wentelen op de kamt die er allemaal ook niets aan kan doen. De NS zelf raak je hier nauwelijks mee - veel dagelijkse reizigers hebben een abonnement dus al betaald..
De creativiteit om acties te verzinnen die de NS raken i.p.v. de klant is nul.

Daarbij hebben de vakbonden een dubbele agenda. De ledenaantallen lopen terug, vooral onder jongeren. Arbeidsconflicten zijn hun verdienmodel. Zonder arbeidsconflicten geen bonden. Dis drijven ze steeds weer kleine problemen op de spits. En de makke schapen die lid zijn geworden laten zich helaas zonder zelf nadenken leiden door de holle retoriek van de bonden.
Los van wat ik persoonlijk van de vakbonden en van deze en andere stakingen vind, maar volgens mij gooi je nu stakingen bij andere vervoerders en het overig OV op dezelfde hoop.
In 2018 is er niet gestaakt, in 2016 en 2017 waren er enkele lokale stakingen, vaak na incidenten (en ja, dan tel ik zelfs lokaal werkoverleg (wat formeel geen staking is) mee).
Voor de laatste echte staking bij NS met landelijke impact moet je veel verder terug. Ik heb even teruggebladerd in het nieuwsarchief van www.treinreiziger.nl, maar de afgelopen 10 jaar heb ik niks kunnen vinden.
Reputatie 3
Wie vertegenwoordigd de vakbond uberhaupt nog, mij als jongeren in ieder geval niet meer. Ga ook nooit lid worden van een vakbond die zulke trucjes uit haalt en de gewone man keihard raakt met hun acties.
Reputatie 7
Badge +3
Zo dacht ik er voorheen ook over, ook al ben ik al lang geen jongere meer.
Tot er door het bedrijf waar ik werk bekend werd gemaakt dat ze gingen reorganiseren en er voor 40 werknemer collectief ontslag zou worden aangevraagd. Het sociaal plan waar de werkgever in eerste instantie mee kwam was ver onder de maat. Dankzij de vakbond waarvan we toen massaal lid zijn geworden is er een veel beter sociaal plan gekomen.
Ik ben het niet met alle acties van de vakbonden eens, maar vind het wel goed dat ze er zijn. Soms zijn acties gewoon nodig.

Wat deze staking betreft vind ik dat het teveel overlast veroorzaakt voor mensen die wel gewoon 's morgens naar hun werk of studie willen/moeten.
Reputatie 7
Badge +3
Los van wat ik persoonlijk van de vakbonden en van deze en andere stakingen vind, maar volgens mij gooi je nu stakingen bij andere vervoerders en het overig OV op dezelfde hoop.
NS heeft het zelf steeds over ketenmobiliteit.
Badge
Zo dacht ik er voorheen ook over, ook al ben ik al lang geen jongere meer.
Tot er door het bedrijf waar ik werk bekend werd gemaakt dat ze gingen reorganiseren en er voor 40 werknemer collectief ontslag zou worden aangevraagd. Het sociaal plan waar de werkgever in eerste instantie mee kwam was ver onder de maat. Dankzij de vakbond waarvan we toen massaal lid zijn geworden is er een veel beter sociaal plan gekomen.
Ik ben het niet met alle acties van de vakbonden eens, maar vind het wel goed dat ze er zijn. Soms zijn acties gewoon nodig.

Wat deze staking betreft vind ik dat het teveel overlast veroorzaakt voor mensen die wel gewoon 's morgens naar hun werk of studie willen/moeten.

Met een goede advocaat (Rechtsbijstand verzekering) was je ook heel ver gekomen met een goede regeling, maar voor jullie was de vakbond en het lidmaatschap in deze een voordeel.
Badge
Ik heb alle begrip voor het feit dat jullie duidelijk willen maken dat de pensioenleeftijd omlaag moet, maar ik ben die stakingen eigenlijk nu wel een beetje zat! Verzin eens een andere actie, waarbij je niet de mensen treft die er niks aan kunnen doen (en waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben) maar de leden van de regering...
Deze staking is niet alleen bij de NS maar in veel meer sectoren en is een staking voor alle werkende Nederlanders, de inzet is om de steeds maar oplopende pensioenleeftijd te stoppen en het recht op pensioen vanaf 66 jaar te hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Leuk dat die staking zogenaamd voor iedereen is maar iedereen kan ook snappen dat 66 jaar in de toekomst volslagen onbetaalbaar is. In de praktijk is het daarmee alleen een aktie voor mensen die nu tussen de 55 en 66 zijn, wie jonger is kan het sowieso vergeten. Dat maakt deze staking ook zo omstreden.
Badge
@Tamzin, doel is niet alleen de groep van 55 tot 66 jaar dat zul jij ook begrijpen. En dat het allemaal ergens van betaald moet worden lijkt me ook iets wat voor iedereen heel duidelijk is, echter is helemaal niets doen voor heel veel beroepen in Nederland de meest slechte keuze omdat veel mensen nu al moeite hebben om werkend de eindstreep te halen.

Maar het zoeken naar hoe het betaald gaat worden is natuurlijk aan de regering, dat het niet zo moet zijn dat we straks tot ons 80 ste jaar verplicht worden te werken lijkt me voor iedereen een goed streven.

Maar het zoeken naar hoe het betaald gaat worden is natuurlijk aan de regering, dat het niet zo moet zijn dat we straks tot ons 80 ste jaar verplicht worden te werken lijkt me voor iedereen een goed streven.

Zou mij dan toch maar eens snel gaan organiseren, zodat dat mogelijk wordt gemaakt
Reputatie 6

Precies, lekker rotzooi trappen maar een oplossing aandragen ho maar, dat moet de regering maar oplossen. Als je eerder wilt stoppen met werken kun je ook zelf sparen of je daarvoor verzekeren. Zeker in sectoren waar voor het verrichte werk een ruimhartige betaling is, zoals in het OV, waar voor MBO-functies een goede salariëring van toepassing is, met daarbovenop ook nog eens doorbetaalde pauzes en stijging van CAO-lonen die fors boven de inflatie ligt.

Overigens: als werknemer neem ik er aanstoot aan dat de bonden (en jij) claimen voor alle werknemers actie te voeren. Zou je alsjeblieft willen stoppen met het verkondingen van dat soort onwaarheden?
Reputatie 5
Overigens: als werknemer neem ik er aanstoot aan dat de bonden (en jij) claimen voor alle werknemers actie te voeren. Zou je alsjeblieft willen stoppen met het verkondingen van dat soort onwaarheden?
In wat voor bedrijf werkt u? De kans is namelijk zeer aanwezig dat de CAO die wellicht voor u van toepassing is tot stand is gekomen door overleggen tussen de vakbonden en het bedrijf. Of heeft u zelf dat overleg gevoerd?

Zonder de vakbonden hadden veel nederlanders nu een slechtere CAO gehad 😉
Reputatie 2
Ik lees hier en op Facebook veel klachten over het treffen van de onschuldige reiziger. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat is precies de wijze waarop zo'n staking doeltreffend is. Een 'reizigersvriendelijke' actie zoals niet controleren treft alleen NS, wat niet het doel is omdat niet tegen NS gestaakt wordt. Deze actie is doeltreffend juist omdat het dagelijkse stramien van duizenden mensen overhoop wordt gegooid. Omdat het economische schade aanricht omdat velen minder of niet naar hun werk gaan die dag. Dat is de manier van aandacht vragen voor het onderwerp. De hoeveelheid boze reacties geeft aan dat dit redelijk lukt. Het zou goed zijn als een groot deel van de werkende bevolking zich achter de stakers zou scharen en (uitgezonderd hulpdiensten, medisch- en zorgpersoneel) ook het weekend met een dag verlengd. Ik doe dat in ieder geval wel morgen.
Ik lees hier en op Facebook veel klachten over het treffen van de onschuldige reiziger. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat is precies de wijze waarop zo'n staking doeltreffend is. Een 'reizigersvriendelijke' actie zoals niet controleren treft alleen NS, wat niet het doel is omdat niet tegen NS gestaakt wordt. Deze actie is doeltreffend juist omdat het dagelijkse stramien van duizenden mensen overhoop wordt gegooid. Omdat het economische schade aanricht omdat velen minder of niet naar hun werk gaan die dag. Dat is de manier van aandacht vragen voor het onderwerp. De hoeveelheid boze reacties geeft aan dat dit redelijk lukt. Het zou goed zijn als een groot deel van de werkende bevolking zich achter de stakers zou scharen en (uitgezonderd hulpdiensten, medisch- en zorgpersoneel) ook het weekend met een dag verlengd. Ik doe dat in ieder geval wel morgen.

Juist omdat het geen conflict tussen NS en haar werknemers is zou de hele staking niet moeten plaatsvinden. Dit is enkel zogedaan door de bonden omdat het weinig kost (hele dag impact met maar 1 uur kosten uit de stakingskas).

Maar ik ga me er niet achter scharen, juist omdat dit voor de politiek is. Dus ga woensdag stemmen of kies een volgende keer een andere partij, genoeg partijen die voor behoud van de AOW leeftijd zijn, maar doe het niet over de rug van een ander.
Reputatie 7
Badge +3
Maar omdat velen minder of niet naar hun werk gaan die dag tref je er ook veelal de bedrijven mee waar deze mensen werken. Wat dan net zo min het het doel is omdat er ook niet tegen die bedrijven wordt gestaakt.
Reputatie 7
Badge
Ik zie eigenlijk liever dat ze de prijzen van de treintarieven weer wat omlaag zouden doen. Want die worden ook steeds hoger, en hoger, en hoger,

En hoger, en hoger...
Reputatie 6

Ik dacht dat dit vooral bedoeld was voor de fysiek zware beroepen?

Afijn, het is 7.48 en ik zit in een trein die om 7.51 mag gaan vertrekken. Het is een sprinter van Den Haag naar Haarlem. En dat is 19 minuten eerder op kantoor dan als ik de eerste IC zou nemen. Plus dat de IC de eerste is die van Den Haag via Leiden via Haarlem naar Amsterdam gaat dus ik verwacht dat die stampvol is. Dat is die normaal al op dit tijdstip.

Reageer