beantwoord

Staking, vergoeding kosten

• 22 mei 2019
  • 9 reacties
  • 891 Bekeken

Beste NS.

Ik heb een dal vrij abonnement bij jullie afgesloten om van Rotterdam naar Schiphol
Te kunnen reizen.
Nu heb ik dit jaar al enorm veel hinder ondervonden namelijk de spoorwerkzaamheden bij Leiden moest dan in Leiden overstappen op de bus naar Schiphol en dat 2 weken lang.
Dit was vandaag ook weer het geval.
Nu gaan jullie staken 28 Mei en dan is er niks aan vervangend vervoer geregeld.
Ben dus genoodzaakt om een Taxi te nemen wat me €100 heen en €100 terug gaat kosten terwijl ik al een abonnement van €105,00 heb.
Het enige waar ik recht op heb is een vergoeding van maximaal €25 .
Ook al zou ik die dag vrijnemen kost me dat ook meer dan die €25 .
Nou is mijn vraag.
Wat vinden jullie er nu zelf van als jullie dit zo lezen.
En schamen jullie je niet om met €25 aan te komen bij jullie vaste klanten die stuk voor stuk zo'n duur abonnement hebben.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 mei 2019, 12:18

Goedemiddag Arifin en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend dat je last gaat ondervinden van deze staking, wij balen er ook enorm van, maar zoals Momo al heeft aangegeven is deze staking helaas iets waar wij als NS geen invloed op hebben. Gezien de staking al het Openbaar Vervoer zal treffen zal het ook vrijwel onmogelijk zijn om vervangend vervoer te regelen, laat staan dat dit überhaupt financieel en logistiek haalbaar zou zijn om dit in heel Nederland te doen als de staking enkel treinverkeer betrof.

We doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te informeren, maar momenteel is het nog steeds onduidelijk wat de exacte impact zal gaan zijn, gezien het niet duidelijk is hoeveel van onze medewerkers zullen mee doen aan de staking. Het beste wat ik je kan adviseren is hetzelfde als wat Momo heeft gedaan, kijken of je met collega's eventueel kan meerijden of om iets anders te regelen. Een eventuele vergoeding zal, zoals je zelf al hebt gevonden, sowieso erg beperkt zijn.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Hier moet je zijn voor een vergoeding: https://www.fnv.nl/ of https://www.cnv.nl/
Reputatie 7
Badge +2
€105 per maand is niet het duurste abonnement bij NS, maar dat terzijde.
Kun je niet iets met mensen regelen die dezelfde kant op moeten om de kosten te drukken?
Heb je naar de prijzen van taxi's gekeken met gereduceerde prijzen voor schipvervoer?
Ns heeft de staking tijdig bekend gemaakt en zal is mijn inschatting niet jouw volledige taxikosten gaan betalen.
Beste MoDe.

Dat het niet het duurste abonnement is weet ik zelf ook.
Mar daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat je al genoeg betaald om naar je werk te gaan en dat er door hun staking zonder vervangend vervoer nog is 200 euro extra kosten bij komen.
De dan ook niet te declareren is bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
NS als bedrijf kiest er ook niet voor om te gaan staken, het zijn de vakbonden die oproepen hiervoor en de werknemers die er gehoor aan geven.
Je bent lang niet de enige die hier last van hebt. Het zou een kostbare zaak worden wanneer iedereen maar ongelimiteerd taxi kosten vergoed zou krijg.

Wonen er geen collega's in de buurt met wie je mee kan rijden of iets anders kan regelen? Zelf zou ik eerst thuis werken maar heb nu toch kunnen regelen dat ik met iemand mee kan rijden.
Goedemiddag Arifin en welkom bij de NS Community!

Ik vind het erg vervelend dat je last gaat ondervinden van deze staking, wij balen er ook enorm van, maar zoals Momo al heeft aangegeven is deze staking helaas iets waar wij als NS geen invloed op hebben. Gezien de staking al het Openbaar Vervoer zal treffen zal het ook vrijwel onmogelijk zijn om vervangend vervoer te regelen, laat staan dat dit überhaupt financieel en logistiek haalbaar zou zijn om dit in heel Nederland te doen als de staking enkel treinverkeer betrof.

We doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te informeren, maar momenteel is het nog steeds onduidelijk wat de exacte impact zal gaan zijn, gezien het niet duidelijk is hoeveel van onze medewerkers zullen mee doen aan de staking. Het beste wat ik je kan adviseren is hetzelfde als wat Momo heeft gedaan, kijken of je met collega's eventueel kan meerijden of om iets anders te regelen. Een eventuele vergoeding zal, zoals je zelf al hebt gevonden, sowieso erg beperkt zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Je betaalt €105 per maand en wilt nu voor een taxiretour €200 van NS hebben, terwijl als je een Schipholtaxi regelt voor rond €100 retour klaar zou kunnen zijn. Kijk op google voor de goedkoopste mogelijkheid.
Ik persoonlijk zou een dagje vrij nemen, ik verdien nog geen €100 per dag laat staan €200. Ik zou dan meer uitgeven aan reiskosten dan ik zou verdienen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Heb je het misschien ook al overlegd met je werkgever? Hebben zij begrip voor de situatie? Willen zij een taxi vergoeden? Zijn er meer collega's die met hetzelfde probleem zitten en kan er dan misschien iets anders (een busje) geregeld worden?
Reputatie 7
Badge +3
Dit geeft de FNV aan:

Kun je door de ov-staking niet op je werk komen?

Overleg met je werkgever over een oplossing. Welke oplossing dat is, hangt af van de omstandigheden en het soort werk dat je doet. Je werkgever is niet automatisch verantwoordelijk als jij door de staking niet naar je werk kunt komen. Misschien moet je een verlofdag opnemen. Een andere oplossing is om deze dag vanuit huis te werken.

Wat als thuiswerken niet kan?

Werk je bijvoorbeeld als leraar, in de zorg of in een ander beroep dat je niet vanuit je huis kunt doen? Dan is thuiswerken geen oplossing. Het is afhankelijk van de situatie wat je het beste kunt doen. Ook hier geldt: overleg met je leidinggevende.

Leg het ook voor aan je ondernemingsraad

Kun je in goed overleg met je baas tot afspraken komen, dan is dat de beste oplossing. Ook kun je aan de ondernemingsraad van je bedrijf of organisatie vragen of ze hierover afspraken kunnen maken met je werkgever.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2019/05/woensdag-gaat-bijna-heel-het-ov-plat
Beste NS.

Ik heb een dal vrij abonnement bij jullie afgesloten om van Rotterdam naar Schiphol
Te kunnen reizen.
Nu heb ik dit jaar al enorm veel hinder ondervonden namelijk de spoorwerkzaamheden bij Leiden moest dan in Leiden overstappen op de bus naar Schiphol en dat 2 weken lang.
Dit was vandaag ook weer het geval.
Nu gaan jullie staken 28 Mei en dan is er niks aan vervangend vervoer geregeld.
Ben dus genoodzaakt om een Taxi te nemen wat me €100 heen en €100 terug gaat kosten terwijl ik al een abonnement van €105,00 heb.
Het enige waar ik recht op heb is een vergoeding van maximaal €25 .
Ook al zou ik die dag vrijnemen kost me dat ook meer dan die €25 .
Nou is mijn vraag.
Wat vinden jullie er nu zelf van als jullie dit zo lezen.
En schamen jullie je niet om met €25 aan te komen bij jullie vaste klanten die stuk voor stuk zo'n duur abonnement hebben.

Moet jij je niet schamen dat je dit überhaupt durft te vragen?

Staken is vervelend voor iedereen die reist met het ov. Maar om dit nu te gaan vragen.....

Reageer