beantwoord

Starten we de bedrijfsvoering weer of maken we nog meer chaos?

  • 18 januari 2018
  • 51 reacties
  • 1173 Bekeken


Toon eerste bericht

51 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS (en de andere spoorvervoerders) zijn volkomen afhankelijk van de beschikbare infrastructuur van ProRail. Het is na deze zware storm begrijpelijk dat ProRail eerst alles moet inspecteren. Dat gaat vast nog een tijdje duren.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig is dat NS helemaal geen alternatief vervoer regelt. Nu zal dat niet eenvoudig zijn maar helemaal niets doen is wel heel erg weinig.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien eens kijken op https://twitter.com/ProRail/lists/prorail-icb-en-vl voor alle meldingen en foto's van incidenten.
Reputatie 7
Badge +4
Trouw meldt dat er vanaf vijf uur weer wat treinen zouden gaan rijden. Ik weet niet hoe ze aan deze informatie komen.
Ik denk dat een dagje meelopen met prorail mijn mening niet verandert. Ik snap best dat het traject geinspecteerd dient te worden echter geloof ik ook dat als een stuk traject geinspecteerd is het mogelijk moet zijn om op dat traject weer te kunnen rijden.Het is echter nu vaak het geval(de excuses die ik tot nu toe gehoord heb) dat het materieel niet op de juiste plek is. Dit is wel degelijk een probleem waar zowel NS als prorail wat aan kunnen doen. Als men een aangepaste dienstregeling wil rijden lijkt mij dat je zorgt dat materieel zoveel mogelijk op het zelfde traject rijdt en dat deze trajecten ook korter zijn zodat niet het hele land plat hoeft. Daar komt bij dat Ariva wel nog gewoon rijdt.
iMark, inderdaad, dat er problemen zijn op het spoor na een storm is te begrijpen. Dat er vervolgens niks rijdt en ook nog geen aanstalte gemaakt is met alternatief vervoer is absoluut niet te begrijpen. Let wel, klanten betalen een hoop geld voor een vervoersbewijs.
Reputatie 7
Badge
Dat de treinen niet rijden begrijp ik zelf ook helemaal, daar niet van. Maar NS had in ieder geval wel vervangend vervoer moeten regelen.
Vervangend vervoer? Hoe zie je dat voor je?
Reputatie 7
Badge
Bussen.
Reputatie 7
Badge +3
Trouw meldt dat er vanaf vijf uur weer wat treinen zouden gaan rijden. Ik weet niet hoe ze aan deze informatie komen.
Vraag ik me ook af. De NS website meldt nu alleen dat er om 5 uur een update van de info op de site verwacht wordt.

Voor het geval er morgenochtend nog niet of slechts minimaal gereden kan worden heb ik alvast geregeld dat ik met een collega kan meerijden.
Reputatie 3
Ik denk dat een dagje meelopen met prorail mijn mening niet verandert. Ik snap best dat het traject geinspecteerd dient te worden echter geloof ik ook dat als een stuk traject geinspecteerd is het mogelijk moet zijn om op dat traject weer te kunnen rijden.Het is echter nu vaak het geval(de excuses die ik tot nu toe gehoord heb) dat het materieel niet op de juiste plek is. Dit is wel degelijk een probleem waar zowel NS als prorail wat aan kunnen doen. Als men een aangepaste dienstregeling wil rijden lijkt mij dat je zorgt dat materieel zoveel mogelijk op het zelfde traject rijdt en dat deze trajecten ook korter zijn zodat niet het hele land plat hoeft. Daar komt bij dat Ariva wel nog gewoon rijdt.
Ik kan me herinneren dat de NS nog maar enkele jaren geleden een noodwinterdienstregeling gebruikte waarbij intercity's werden vervangen door stoptreinen en de trajecten ook werden ingekort. Gevolg: bepaalde stukken konden gewoon blijven rijden als de rest van het land onder een meter sneeuw lag. Wat is er met die kennis en ervaring gebeurt? Als ik op de incidentenkaart van Prorail kijk zijn er best nog wel lijnen waar blijkbaar geen problemen zijn, dus die zouden dan hun eigen "rondje om de kerk" kunnen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien maakt elektrificatie het spoorwegnet ook wel erg kwetsbaar.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Er rijden ook wel wat treinen maar dat is bijna allemaal bij Arriva.
Bussen.

Als heel Nederland plat ligt gaat dat niet lukken. Maar wat wel vervelend is, is dat de informatievoorziening zeer ondermaats is. Door continu een reis te presenteren en deze daarna te annuleren, worden reizigers op het verkeerde spoor gezet.
Reputatie 2
@zaankanter 43
Wat heb je t liefst: dat mensen veilig op het station of ergens anders wachten of dat er wel treinen rijden, maar dat er ongelukken gebeuren en er gewonden vallen?
NS probeert ook maar haar best te doen...
Als de wind is gaan liggen, ligt een vliegveld er al snel weer goed bij. Een bus kan bijna altijd wel via een alternatieve route rijden als ergens een boom over de weg ligt. Ligt er een boom over de spoorlijn Meppel - Zwolle dan is verkeer naar het Noorden echter meteen gestremd. Om niet te spreken over de lijnen naar Utrecht.
Precies: een bus kan bijna altijd wel rijden! Waar blijven die bussen dan als vervangend vervoer?
Het spoor is veel kwetsbaarder voor verstoringen op dat punt en het overzichtje van infraverstoringen is uiterst lang vandaag. Henk had het ook al over bijna honderd. De vergelijking vind ik niet helemaal fair.

Mopperen is makkelijker dan een oplossing realiseren.
Dat de problemen op het spoor niet 1-2-3 opgelost zijn, begrijp ik heel goed. Maar waarom zijn er geen bussen die van en naar de grotere stations rijden. De storm is het land uit, dus bussen zouden moeten kunnen rijden. Het is maar een idee, maar als je op station Tilburg zit en het ziet er naar uit dat je vandaag wellicht niet meer thuis komt omdat er geen vervangend vervoer mogelijk is, ben je niet blij.
Inmiddels is er een nieuwe update (17.00 uur). Meer dan dit kan ik jullie ook niet vertellen. De treinen maar weer laten rijden als de storm is gaan liggen zouden we graag doen maar is gezien de schade onmogelijk 😞
Inmiddels is er een nieuwe update (17.00 uur). Meer dan dit kan ik jullie ook niet vertellen. De treinen maar weer laten rijden als de storm is gaan liggen zouden we graag doen maar is gezien de schade onmogelijk :(

En wat zou dan het alternatief kunnen zijn als ik vanaf Tilburg naar Heerlen moet reizen.? Ik sta open voor uw suggesties!
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.
Badge +3
Er worden wel mondjesmaat bussen geregeld maar die hebben ze natuulijk ook niet voor het oprapen (doe er maar een stuk of 1000...) en dan sta je natuurlijk alsnog urenlang in de rij voor een bus. Geen beginnen aan dus (de bekende druppel op een gloeiende plaat).. :(

Eventuele bussen die er zijn of komen zullen dus wel worden ingezet op trajecten waar het duidelijk is dat door de schade vandaag zeker niet meer gereden kan worden, om gestrande reizigers ergens heen te brengen waar wel treinen (gaan) rijden.

Ze zeggen trouwens dat de reisplanner inmiddels een half uur vooruit betrouwbaar is, dus hou die in de gaten.
Reputatie 5
Ze zeggen trouwens dat de reisplanner inmiddels een half uur vooruit betrouwbaar is, dus hou die in de gaten.
Ik las het, dan zou er 18:45 een trein van Leiden naar Roosendaal gaan en zowat overal stoppen ...
Reputatie 7
Badge +3
Die van 18.45 zou moeten gaan rijden met stel 9579 die zojuist van Roosendaal naar Leiden is gereden en keert daar, zou nu al aan het perron moeten staan.
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.



Haha, die is goed!
Reputatie 3
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.


Hier rond Utrecht CS een grote chaos (zoals ik al voorspelde). Overvolle trein en busperrons en wegen die verstopt zitten doordat passagiers met de auto opgehaald worden. Wat een triestheid.


Haha, die is goed!
Bij mij in Amsterdam vlakbij Amsterdam Sloterdijk is bijvoorbeeld een plaat van het kantoorgebouw afgewaaid. In die 30 jaar dat ik er inmiddels werk nog nooit meegemaakt. Ik ben behoorlijk kritisch op de NS zie mijn andere posts, ik denk dat in dit geval NS weinig te verwijten valt. Alternatief vervoer voor zoveel mensen regelen valt niet te doen en is inderdaad een druppel op een gloeiende plaat met alleen maar kans op ongelukken (vechtende mensen om in een bus te komen). Ik denk dat we in Nederland zo af en toe eens achter ons oren moeten krabben als er code oranje of rood wordt afgegeven en gewoon alleen op weg moeten gaan als het echt echt niet anders kan. (dagje vrij nemen van werk???).

Reageer