beantwoord

Starten we de bedrijfsvoering weer of maken we nog meer chaos?

  • 18 januari 2018
  • 51 reacties
  • 1164 Bekeken

Reputatie 3
Laatste update is van 13 uur, nu is het 1430. Wanneer denkt NS weer haar klanten te gaan bedienen?
Hoe langer je wacht hoe groter het effect in de vorm van chaos.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 18 januari 2018, 14:43

Nadenken niet, maar met inmiddels bijna 100 infrastoringen door bomen/takken/trampolines en alles wat je kan bedenken wat wind vangt, wordt er momenteel stukje bij beetje eerst met lege schouwtreinen gereden om te kijken waar allemaal schade is. Daarna kan het gerepareerd worden en eventueel weer een treindienst gereden worden 🙂
Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 3
Ik was op station Haarlem en wilde naar Schagen. Steeds werd en gezegd dat treinen weer gaan rijden van af (eerst 15.00 uur, toen werd het 16.00 uur toen werd het 16.30 uur toen werd het volgens de perron aanwijsborden dat de eerste trein naar Alkmaar vertrekt om 18.25 uur. Zelfs die trein werd gecanceld.
Je kon koffie halen bij de Kiosk werd er omgeroepen. Die was in het station. Dat station was tot ca. 16.00 uur volledig op slot was. Die kiosk heb ik niet open gezien. Ik miste de trein berichten van treinen die wel rijden.
Een ander punt was dat de toiletten waren afgesloten en die bleven op slot.

Door het niet laten rijden van treinen en afsluiten van toiletten en de ingebouwde kiosk maakt het reizen na de storm allen maar erger.
Waarom geen inzet van pendeltreinen die de reiziger dichter bij huis brengt. Dan neemt ook de overlast af.
Bij mij in Amsterdam vlakbij Amsterdam Sloterdijk is bijvoorbeeld een plaat van het kantoorgebouw afgewaaid. In die 30 jaar dat ik er inmiddels werk nog nooit meegemaakt. Ik ben behoorlijk kritisch op de NS zie mijn andere posts, ik denk dat in dit geval NS weinig te verwijten valt. Alternatief vervoer voor zoveel mensen regelen valt niet te doen en is inderdaad een druppel op een gloeiende plaat met alleen maar kans op ongelukken (vechtende mensen om in een bus te komen). Ik denk dat we in Nederland zo af en toe eens achter ons oren moeten krabben als er code oranje of rood wordt afgegeven en gewoon alleen op weg moeten gaan als het echt echt niet anders kan. (dagje vrij nemen van werk???).
Reputatie 3
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.


Hier rond Utrecht CS een grote chaos (zoals ik al voorspelde). Overvolle trein en busperrons en wegen die verstopt zitten doordat passagiers met de auto opgehaald worden. Wat een triestheid.


Haha, die is goed!
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.



Haha, die is goed!
Reputatie 7
Badge +3
Die van 18.45 zou moeten gaan rijden met stel 9579 die zojuist van Roosendaal naar Leiden is gereden en keert daar, zou nu al aan het perron moeten staan.
Reputatie 5
Ze zeggen trouwens dat de reisplanner inmiddels een half uur vooruit betrouwbaar is, dus hou die in de gaten.
Ik las het, dan zou er 18:45 een trein van Leiden naar Roosendaal gaan en zowat overal stoppen ...
Badge +3
Er worden wel mondjesmaat bussen geregeld maar die hebben ze natuulijk ook niet voor het oprapen (doe er maar een stuk of 1000...) en dan sta je natuurlijk alsnog urenlang in de rij voor een bus. Geen beginnen aan dus (de bekende druppel op een gloeiende plaat).. :(

Eventuele bussen die er zijn of komen zullen dus wel worden ingezet op trajecten waar het duidelijk is dat door de schade vandaag zeker niet meer gereden kan worden, om gestrande reizigers ergens heen te brengen waar wel treinen (gaan) rijden.

Ze zeggen trouwens dat de reisplanner inmiddels een half uur vooruit betrouwbaar is, dus hou die in de gaten.
Misschien even een alternatief zoeken.

https://nos.nl/artikel/2212498-ns-vanavond-hooguit-enkele-treinen-spoor-in-avondspits-helemaal-plat.html

Zit ondertussen in een bus, maar ik denk dat een hoop reizigers een veldbedje kunnen gebruiken.
Inmiddels is er een nieuwe update (17.00 uur). Meer dan dit kan ik jullie ook niet vertellen. De treinen maar weer laten rijden als de storm is gaan liggen zouden we graag doen maar is gezien de schade onmogelijk :(

En wat zou dan het alternatief kunnen zijn als ik vanaf Tilburg naar Heerlen moet reizen.? Ik sta open voor uw suggesties!
Inmiddels is er een nieuwe update (17.00 uur). Meer dan dit kan ik jullie ook niet vertellen. De treinen maar weer laten rijden als de storm is gaan liggen zouden we graag doen maar is gezien de schade onmogelijk 😞
Dat de problemen op het spoor niet 1-2-3 opgelost zijn, begrijp ik heel goed. Maar waarom zijn er geen bussen die van en naar de grotere stations rijden. De storm is het land uit, dus bussen zouden moeten kunnen rijden. Het is maar een idee, maar als je op station Tilburg zit en het ziet er naar uit dat je vandaag wellicht niet meer thuis komt omdat er geen vervangend vervoer mogelijk is, ben je niet blij.
Als de wind is gaan liggen, ligt een vliegveld er al snel weer goed bij. Een bus kan bijna altijd wel via een alternatieve route rijden als ergens een boom over de weg ligt. Ligt er een boom over de spoorlijn Meppel - Zwolle dan is verkeer naar het Noorden echter meteen gestremd. Om niet te spreken over de lijnen naar Utrecht.
Precies: een bus kan bijna altijd wel rijden! Waar blijven die bussen dan als vervangend vervoer?
Het spoor is veel kwetsbaarder voor verstoringen op dat punt en het overzichtje van infraverstoringen is uiterst lang vandaag. Henk had het ook al over bijna honderd. De vergelijking vind ik niet helemaal fair.

Mopperen is makkelijker dan een oplossing realiseren.
Reputatie 2
@zaankanter 43
Wat heb je t liefst: dat mensen veilig op het station of ergens anders wachten of dat er wel treinen rijden, maar dat er ongelukken gebeuren en er gewonden vallen?
NS probeert ook maar haar best te doen...
Bussen.

Als heel Nederland plat ligt gaat dat niet lukken. Maar wat wel vervelend is, is dat de informatievoorziening zeer ondermaats is. Door continu een reis te presenteren en deze daarna te annuleren, worden reizigers op het verkeerde spoor gezet.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Er rijden ook wel wat treinen maar dat is bijna allemaal bij Arriva.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien maakt elektrificatie het spoorwegnet ook wel erg kwetsbaar.
Reputatie 3
Ik denk dat een dagje meelopen met prorail mijn mening niet verandert. Ik snap best dat het traject geinspecteerd dient te worden echter geloof ik ook dat als een stuk traject geinspecteerd is het mogelijk moet zijn om op dat traject weer te kunnen rijden.Het is echter nu vaak het geval(de excuses die ik tot nu toe gehoord heb) dat het materieel niet op de juiste plek is. Dit is wel degelijk een probleem waar zowel NS als prorail wat aan kunnen doen. Als men een aangepaste dienstregeling wil rijden lijkt mij dat je zorgt dat materieel zoveel mogelijk op het zelfde traject rijdt en dat deze trajecten ook korter zijn zodat niet het hele land plat hoeft. Daar komt bij dat Ariva wel nog gewoon rijdt.
Ik kan me herinneren dat de NS nog maar enkele jaren geleden een noodwinterdienstregeling gebruikte waarbij intercity's werden vervangen door stoptreinen en de trajecten ook werden ingekort. Gevolg: bepaalde stukken konden gewoon blijven rijden als de rest van het land onder een meter sneeuw lag. Wat is er met die kennis en ervaring gebeurt? Als ik op de incidentenkaart van Prorail kijk zijn er best nog wel lijnen waar blijkbaar geen problemen zijn, dus die zouden dan hun eigen "rondje om de kerk" kunnen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Trouw meldt dat er vanaf vijf uur weer wat treinen zouden gaan rijden. Ik weet niet hoe ze aan deze informatie komen.
Vraag ik me ook af. De NS website meldt nu alleen dat er om 5 uur een update van de info op de site verwacht wordt.

Voor het geval er morgenochtend nog niet of slechts minimaal gereden kan worden heb ik alvast geregeld dat ik met een collega kan meerijden.
Reputatie 7
Badge
Bussen.
Vervangend vervoer? Hoe zie je dat voor je?
Reputatie 7
Badge
Dat de treinen niet rijden begrijp ik zelf ook helemaal, daar niet van. Maar NS had in ieder geval wel vervangend vervoer moeten regelen.
iMark, inderdaad, dat er problemen zijn op het spoor na een storm is te begrijpen. Dat er vervolgens niks rijdt en ook nog geen aanstalte gemaakt is met alternatief vervoer is absoluut niet te begrijpen. Let wel, klanten betalen een hoop geld voor een vervoersbewijs.
Ik denk dat een dagje meelopen met prorail mijn mening niet verandert. Ik snap best dat het traject geinspecteerd dient te worden echter geloof ik ook dat als een stuk traject geinspecteerd is het mogelijk moet zijn om op dat traject weer te kunnen rijden.Het is echter nu vaak het geval(de excuses die ik tot nu toe gehoord heb) dat het materieel niet op de juiste plek is. Dit is wel degelijk een probleem waar zowel NS als prorail wat aan kunnen doen. Als men een aangepaste dienstregeling wil rijden lijkt mij dat je zorgt dat materieel zoveel mogelijk op het zelfde traject rijdt en dat deze trajecten ook korter zijn zodat niet het hele land plat hoeft. Daar komt bij dat Ariva wel nog gewoon rijdt.
Reputatie 7
Badge +4
Trouw meldt dat er vanaf vijf uur weer wat treinen zouden gaan rijden. Ik weet niet hoe ze aan deze informatie komen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien eens kijken op https://twitter.com/ProRail/lists/prorail-icb-en-vl voor alle meldingen en foto's van incidenten.

Reageer