beantwoord

Station voorbij rijden

• 5 januari 2018
  • 42 reacties
  • 1443 Bekeken

Weer is de intercity station Almere Buiten voorbij gereden(vertrok 16.56 vanuit Amsterdam Zuid). Super irritant, maar nog erger vind ik het dat er vervolgens geen enkelecreactie komt. Niet van conducteur en al helemaal niet van machinist (maar die was natuurlijk in slaap gevallen) pas in Lelystad hoor je een heel klein excuus van de conducteur. Ik ben het echt zat! Is denk ik al de honderdste keer dat dit gebeurd. Als ik op mijn werk 2x dezelfde fout maak kan ik vertrekken?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 5 januari 2018, 20:04

Ik kan hier enkel excuses voor aanbieden. Dit is gewoon niet acceptabel. Mijn collega's van het webcareteam hebben hier ook melding van gemaakt en we gaan dit absoluut escaleren. Ik kan het niet goed praten, maar er ook niets aan doen. We zullen hierover opnieuw in gesprek gaan met de machinisten.
Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Twitter staat er al vol mee (had om 17:24 op Almere Buiten moeten stoppen) en de melding is opnieuw doorgegeven... maar het gebeurt nog steeds meerdere keren per week en dat is veel te vaak natuurlijk!

Daarover gesproken... nu lees ik dat de volgende van 17:54 ook Almere Buiten voorbij is gereden en doorrijdt naar Lelystad. Maar er is aan de noodrem getrokken dus die staat nu stil ergens 😞
Verbaasd me niets in 2016 werden door de machinisten vaak het rode sein gemist, volgens mij! Vraag me af hoe de resultaat nu zal zijn?
Reputatie 7
Badge
de volgende van 17:54 ook Almere Buiten voorbij is gereden en doorrijdt naar Lelystad. Maar er is aan de noodrem getrokken dus die staat nu stil ergens :(
is de noodrem nog ergens goed voor :-)

https://treinposities.nl/voertuig/ns_8640
Almere Buiten snelheid 134 17:52 2452

Wie is de held?
Badge
Allé zeg. Almere Buiten kent nu al meer dan een jaar de huidige situatie en nog wordt er zo ontzettend vaak voorbij gereden? Iets met 'jong geleerd, oud nog steeds fout'...? :?
Ik vraag me trouwens af waarom ik zo vaak over Almere Buiten hoor, en nooit over Duivendrecht. Dat station heeft hetzelfde issue: 700/1800 rijdt door, 2400 (en ook (1)1600) stopt wel. Wordt daar dan ook nooit aan voorbij gereden? Of is de stop daar beter 'ingesleten'?

Als dit zo doorgaat moet er maar wat druk worden uitgeoefend op Den Haag / ProRail / NS om 160 km/h op de Hanzelijn z.s.m. mogelijk te maken. Dan kunnen alle treinen op Almere Buiten gaan stoppen. Scheelt weer in het gedoe.
Welkom op het forum!

Twitter staat er al vol mee (had om 17:24 op Almere Buiten moeten stoppen) en de melding is opnieuw doorgegeven... maar het gebeurt nog steeds meerdere keren per week en dat is veel te vaak natuurlijk!

Daarover gesproken... nu lees ik dat de volgende van 17:54 ook Almere Buiten voorbij is gereden en doorrijdt naar Lelystad. Maar er is aan de noodrem getrokken dus die staat nu stil ergens :(

Volgens NS niet hoor, het is significant verbeterd zelfs.

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/trein-weer-niet-gestopt-in-almere-buiten-41440/index2.html#post280760
Reputatie 7
Badge +2

is de noodrem nog ergens goed voor :-)

Ja leuk, staat die trein ergens in het weiland ipv bij het station.

Ik zie op treinposities.nl dat de trein om 17.52 Almere Buiten met 134 km/uur voorbij heeft gereden, daarna nog versnelde tot 138 bij Oostvaarders om 17.53 en 145 om 17.54 om pas om 17.55 tot stilstand te komen.
Badge +3
Jaja.. zie hier en hier "...de melding is bekend.. en de overlast is vervelend. Prettige avond!"

Mompelt iets met "het houdt niet op, niet vanzelf..." :)

Een mogelijke oplossing... 😛
Reputatie 7
Badge
.... tot 138 bij Oostvaarders om 17.53 en 145 om 17.54 om pas om 17.55 tot stilstand te komen.
17:54 is ook de verplichte stoptijd in Almere Buiten. Of moeten we nu noteren +1, +2 km ?
🆒
Reputatie 7
Badge
Een mogelijke oplossing... :P
Dat verplicht dezelfde route moeten rijden heb ik eerder voorgesteld, en ik heet geen Kees 😉 maar NS is niet zo van straffen. Alleen van zichzelf belonen.
Badge +3
Het wordt nog gekker.. nu zegt NS:

"Dit is natuurlijk moeilijk goed te praten, en dat ga ik dus ook niet proberen. We kaarten het aan, en mochten mensen nu inderdaad door 2 treinen voorbij zijn gereden, wil ik ze vragen ons even een privéberichtje te sturen. Gaan wij in ieder geval de geld terug bij vertraging voor ze doorvoeren en kijken of we nog wat anders kunnen betekenen."

Dusseehh.. gedupeerden moeten zelf maar moeite doen om privéberichten te gaan sturen (hoeveel weten dat?) want dit dan :?
Reputatie 7
Badge
Het wordt nog gekker.. nu zegt NS:
"Dit is natuurlijk moeilijk goed te praten, en dat ga ik dus ook niet proberen. We kaarten het aan, en mochten mensen nu inderdaad door 2 treinen voorbij zijn gereden, wil ik ze vragen ons even een privéberichtje te sturen. Gaan wij in ieder geval de geld terug bij vertraging voor ze doorvoeren en kijken of we nog wat anders kunnen betekenen."

maandag van 8 tot 20 uur beide machinisten aan de schandpaal op Almere Buiten 😉 tussen die "beschutte" wachtschermen
Ik zat voorin in de trein die om 17:54 had moeten stoppen. Was al op mijn hoede, omdat ik op Twitter had gezien dat de trein van 17:24 niet was gestopt. Toen we bij Buiten geen vaart minderde direct bij de machinist op deur gebonkt dat hij vergat te stoppen en op Oostvaarders moest gaan stoppen. Doet hij even na Oostvaarders zijn deur open; is er iets...? Ja, je had moeten stoppen in Buiten man! Nu kan ik wéér mee naar Lelystad, want Oostvaarders ben je ook al voorbij. Deur weer dicht. Andere reizigers kwamen inmiddels ook op het bordes staan. En samen hadden wij flink wat frustraties. Nadat er aan de noodrem werd getrokken kwam de machinist weer tevoorschijn. Dat hij betwijfelde of hij wel fout zat (Huh?!) Dat hij er toch ook allemaaal niks aan kon doen (echt wel!) en vervolgens de passagiers verwijten dat er aan de noodrem werd getrokken. We hebben het netjes gehouden, maar waren zó klaar met die man!
De conducteur corrigeerde zijn collega niet ?

De machinist kan het sowieso nakijken zelf.
Reputatie 7
Badge
Welkom op dit forum, MiMMaayo,
En welkom bij de gefrustreerden van te vroeg vertrokken en stations vergetende treinen.
Bedankt voor je verslag!

Jullie verbale aanpak en noodrem-actie zal meer bij het personeel tussen de oren overkomen dan het "doorzetten" van klachten via de NS 'ers op het Klantcontactcentrum. De machinist is nu niet meer anoniem, en dit voorval wordt op naam geregistreerd.

Geen zorgen maken over eventuele noodremboete. NS zal bij media aandacht wel oppassen (gezien de openbare meldingen op Twitter en dit Forum), en mocht de rechter een boete opleggen, gaan we aan crowdfunding doen.
Reputatie 7
Badge +2
In ruil voor wat publiciteit/reclame is mijn werkgever vast wel bereid wat doosjes Post-it notes te doneren.
Super Sticky lijkt me het handigst, blijft langer hangen :)

Badge +3
Ik las wel iets (volgens mij van Loes) over een 'nieuw' portaal of website (op tablet) waar veel info over diensten niet al te makkelijk te vinden is, maar daarmee praat je een probleem dat al meer dan een jaar speelt niet goed natuurlijk.

Als we gaan crowdfunden doe ik wel mee, maar dan moet het wel in de media komen!
Ik kan hier enkel excuses voor aanbieden. Dit is gewoon niet acceptabel. Mijn collega's van het webcareteam hebben hier ook melding van gemaakt en we gaan dit absoluut escaleren. Ik kan het niet goed praten, maar er ook niets aan doen. We zullen hierover opnieuw in gesprek gaan met de machinisten.
Reputatie 7
Badge
Ik kan hier enkel excuses voor aanbieden. Dit is gewoon niet acceptabel. We zullen hierover opnieuw in gesprek gaan met de machinisten.
Bedankt, Klaas-Jan,
Hebben jullie ook de oplossing doorgegeven?
Badge +3
Om het er nog even extra in te wrijven..nog wat leesvoer. Let op het eind van het filmpje "deze is gelukkig gestopt en kent de weg dus" en ik val nu schaterlachend van mijn stoel! :P

Maar goed, de gedupeerde reiziger moet dus maar moeite doen en vooral niet vergeten om (komt 'ie hè?) in Lelystad maar even ...

Als de trein doorrijdt en ik moet terug naar Buiten, krijg ik de kosten dan vergoed?
Ja, NS vergoedt de extra reiskosten. De reiziger moet dan wel via zijn OV-chipkaart aantonen dat hij/zij heeft uitgecheckt op het eerstvolgende station waar de intercity is gestopt en weer heeft moeten inchecken om terug te gaan. Aan de noodrem trekken is geen goed idee: daardoor komt de trein abrupt tot stilstand. Wie de noodrem oneigenlijk gebruikt, krijgt een boete van 200 euro.

Daar zit je dan met je e-ticket of papieren kaartje... 8 weken de molen in voor (kans op) vergoeding dus?
Reputatie 7
Badge
....NS geeft toe dat het enkele keren per week gebeurt ...
Om het er nog even extra in te wrijven..nog wat leesvoer. En ja hoor, de gedupeerde reiziger moet dus maar moeite doen en vooral niet vergeten om (komt 'ie hè?) in Lelystad maar even uit en inchecken. ... Daar zit je dan met je e-ticket of papieren kaartje... 8 weken de molen in voor (kans op) vergoeding dus?
Dat 8 weken wachten voorkom je niet zo gemakkelijk. Maar dat uit/in checken op een station waar je niet had willen zijn, lijkt me kras vol te houden: NS weet ook aan de hand van hun GPS registratie waar de trein wel of niet heeft gestopt. Zaak om dat de GTBV computer te leren!
De nieuwe dienstregeling heeft de NS zichzelf ook in de war gemaakt dat de ene IC's wel in Duivendrecht en Almere Buiten stoppen en de anderen IC's niet vind ik sowieso een slechte zaak. Als je met de sprinter gaat kun je in elk geval verzekeren dat hij zou stoppen, maar leuk is anders.........
We belden een periode lang de machinist proactief zodat hij/zij zou stoppen te Almere Buiten. Iedere machinist. En toen ging het goed. Blijkbaar is dat weer nodig, maar ik ga er niet over dat men dit weer moet invoeren.
Beste Klaas-jan dit probleem is toch wel vaker. Dan heb ik een vraag zou het een idee zijn als de IC serienummers 2400 tussen LLS en ALM voortaan ook in ALMO, ALMB, en ALMP kunnen gaan stoppen en tegelijkertijd met een lage snelheid kunnen rijden? Misschien staan op de borden wel de verkeerde snelheid aangegeven? Dan zou ook tegelijkertijd de IC's op station ALMB hopelijk beter aan kunnen doen. Hetzelfde geldt voor de IC's met treinserie's 1800 en 700. Ik denk dan ook dat er dan minder verwarring kan ontstaan bij reizigers maar ook voor de machinisten. Dit geldt zowel heen als terug. Alleen treinserienummer 2400 rijdt niet op zon-en feestdagen tussen LLS en DVD.
Wat ik begrepen heb is dat het puur de gewenning is, of beter gezegd, dat er geen gewenning is. Maar geloof me, we denken intern echt na over hoe dit voor eens en altijd te voorkomen. Meer stoppen is in ieder geval geen optie.
@Klaas-Jan: Dan vraag ik me ook af naar vooral de reizigersaantallen op station ALMB. Heeft het sowieso nog altijd zin om de IC's te laten stoppen en zo ja waarom ook niet alle IC's?

Reageer