beantwoord

Station voorbij rijden

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge
Klaas-Jan NS schreef:

We denken intern echt na over hoe dit voor eens en altijd te voorkomen.

De automatische omroep van de SLT en Flirt inbouwen bij VIRMs en DDZ met een luidspreker in de bestuurderscabine? Dan hoort de machinist nog een keer dat er gestopt moet worden...

Kennelijk kondigt de conducteur in de trein de stopplaats niet aan, omdat het geen overstapstation is
Die zijn met name in de spits aanzienlijk. Ik heb geen aantallen, maar wanneer wij besluiten hier extra te stoppen met een IC is die stop ook echt van toegevoegde waarde. Alle IC's laten stoppen is niet in te regelen in de dienstregeling in verband met de krappe dienstregeling te Amsterdam Zuid-Schiphol.
@Klaas-Jan Dat snap ik ook niet. Tussen ASDZ en SHL zijn de sporen al verdubbeld van 2 naar 4 sporen. Er rijden gemakkelijk 2 treinen tegelijk naast elkaar. De ene gaat naar Utrecht en de andere richting ALM of HVS. Ook met de sprinters kan dat zelfs. Het spoorcapaciteit is op die lijn echter breder.
Badge
Klaas-Jan NS schreef:

Alle IC's laten stoppen is niet in te regelen in de dienstregeling in verband met de krappe dienstregeling te Amsterdam Zuid-Schiphol.

De 700/1800 kan niet stoppen te Almere Buiten omdat deze intercity dan ófwel de knoop Zwolle, ófwel de knoop Leiden C (en indirect Den Haag HS) niet haalt. De bewering over een krappe Zuidas snijdt geen hout, ook al is dat traject minder flexibel dan men zou denken. Dit omdat het buitenste spoor daar geen toegang geeft tot spoor 3/4 op Schiphol, en het binnenste spoor niet tot spoor 1/6.

Een oplossing zou zijn om de effectieve maximumsnelheid op de Hanzelijn te verhogen. Helaas vergt dit implementatie van ETCS in het Hanzelijnmaterieel en wegens het tegenstribbelen van NS en/of politiek Den Haag (ik ben niet exact op de hoogte van die verhoudingen) zit dat er de komende jaren niet in. 😞
@Klant_Jac

Als HC wordt ik verwacht Almere Centrum om te roepen en minimaal de eerste 3 opvolgende stations. Almere Buiten ligt toch echt na Almere Centrum en hoor je als HC toch wel ff te benoemen. Dan hoop je dat de luidspeaker aan staat bij de mcn (dat kunnen ze zelf regelen) en dat ie doorkomt als omroepbericht. Heb er geen verklaring voor om eerlijk te zijn, komt ook door het feit dat ik zelden op die IC zit.
Reputatie 7
Badge +2
Loes, ik kan me ook zo voorstellen dat wanneer de machinist echt in de veronderstelling is dat hij of zij niet moet stoppen in Almere Buiten zo'n omroepbericht ook niet veel meer uitmaakt.
Gezien het verhaal van MiMaMaayo was deze machinist ervan overtuigd niet te moeten stoppen.

Misschien zou het helpen wanneer de HC bij Almere Centrum of na het vertrek daar even via de porto doorgeeft om aan Almere Buiten te denken. Beetje samenspel.
Toch maar die Super Sticky notes inzetten. 🙂
Reputatie 7
Badge
Loes schreef:

@Klant_Jac

Als HC wordt ik verwacht Almere Centrum om te roepen en minimaal de eerste 3 opvolgende stations. Almere Buiten ligt toch echt na Almere Centrum en hoor je als HC toch wel ff te benoemen. Dan hoop je dat de luidspeaker aan staat bij de mcn (dat kunnen ze zelf regelen) en dat ie doorkomt als omroepbericht. Heb er geen verklaring voor om eerlijk te zijn, komt ook door het feit dat ik zelden op die IC zit.

ok. Dank voor uitleg, Loes!
Er wordt overigens door TS niet gesproken over omroepen..?!?
Ook MiMaMaayo heeft het er niet over...
Waar zijn de HC's en Mcn'n op die lijn tijdens de rit dan mee bezig????

Blijft - mede gezien de beschreven reactie - over dat de machinist kennelijk werkoverleg had...
@Momo

Een oplettende machinist hoort de omroep en als de HC een fout maakt, wordt er meestal contact gezocht met elkaar via de portofoon.

1. Dienstregeling van 2015. Ik heb dienst op de 1900. Deze IC vertrekt van Delft naar Rotterdam CS. Ik merk dat de mcn afremt en merk op dat hij wil stoppen in Schiedam Centrum. Ff portocontact en foutje voorkomen.

2. Een IC maakt een stop, die ik niet gewend ben. Ik doe altijd navraag bij de mcn

3. Mcn roept in de sprinter van Eindhoven naar Deurne om dat we bij Helmond Brouwhuis zijn. Euhm, meester, we zijn pas in Brandevoort. Via omroep direct gecorrigeerd.

Het is en blijft een samenspel, klopt helemaal.
Bedoel bij punt 2, voor vertrek vraag ik het na en attendeer de machinist hier op.
Reputatie 7
Badge +2
Dank voor je uitleg Loes.

Ik denk dat er in dit opzicht grof gezegd soorten fouten zijn.

- De vergissingen zoals ook door jou aangeven “oh ik weet het eigenlijk wel, maar even vergeten”. Dan kan zo’n omroep helpen, want dan wordt je er op dat moment aan herinnerd. En wie weet hoeveel keer een machinist uiteindelijk juist weer wel is gestopt op Almere Buiten hierdoor.
- De echte fouten; dat je ervan overtuigd bent dat jij het goed doet en de rest het bij het verkeerde eind heeft. Als je er zoals dus vandaag (nadat reizigers op de deur hebben gebonkt, na openen van de deur (mag dat eigenlijk wel tijdens het rijden?) door reizigers erop gewezen en zelfs na een noodstop) nog steeds aan twijfelt of je fout zat dan helpt een omroep ook niet.
Reputatie 3
Ik weet het niet maar het lijkt mij dat er flink verouderde apparatuur in de treinen zit. Laat de ns eens kijken naar de navigatie apparatuur die in vrachtwagens gebruikt wordt. Alle stops in te plannen, en geeft geeft netjes aan "bestemming over 500 m" bij elke bestemming. Op afstand route stops en tijden aan te passen.
Inmiddels worden machinisten juist uitgerust met tablets en nieuwe software die gekoppeld is aan VKL, waardoor route en trajectinformatie allemaal zichtbaar is tijdens het rijden. Daar zijn natuurlijk nog de nodige opstartproblemen mee, maar an sich zijn de tools zeker beschikbaar.
Ook 20 jaar geleden was dit al een probleem :$

Reputatie 7
Badge +2
Het blijft natuurlijk mensenwerk, alleen gebeurt het bij Almere Buiten een beetje te vaak.
Wordt zo een beetje Almere Buitengebruik...
Reputatie 7
Badge
Momo schreef:

Het blijft natuurlijk mensenwerk, alleen gebeurt het bij Almere Buiten een beetje te vaak...

het opperde idee om de machinist te belonen na vergeten te stoppen met het een maand lang alleen mogen rijden van dit traject spreekt me zeer aan 🙂
Reputatie 5
Is het niet gewoon heel simpel door op dat tijdstip het sein van Almere Buiten op rood te gooien en pas op groen te zetten als de trein stil staat?

Reageer