Station woerden afgelopen dagen 9x overgeslagen

  • 29 augustus 2020
  • 58 reacties
  • 1618 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur**
  • 44 reacties

De 2000 (Den Haag - Gouda - Utrecht) serie stopt sinds donderdag tot en met zondag richting Utrecht ook op Woerden. Ik zag alleen net een trein die daar had moeten stoppen vol het station voorbij rijden, dus ik dacht laat ik is kijken of dat afgelopen 3 dagen vaker is gebeurd. In totaal heeft deze trein 9x het station overgeslagen, terwijl hij daar wel had moeten stoppen. In 3 dagen tijd is dit belachelijk veel, terwijl deze trein gewoon in het reisadvies voor dit weekend gegeven wordt. Dit lijkt een structureel probleem te blijven, dus wordt het niet is tijd hier wat aan te doen?


58 reacties

Badge +3

Goede catch!

Is dat een (weekend) structurele stop? Almere Buiten overslaan was ook lange tijd een dingetje.

Omgekeerd ook.. een HC en MCN die zich afvragen waarom Blerick niet op hun dienstkaartje (reisplanner ook niet. dat scheelde) stond, terwijl er rond die tijd geen omgeleide ICE in de buurt was. #hoezodan

Blijkbaar niet gecommuniceerd richting het rijdende personeel, welke op haar beurt schijnbaar de dienstregeling van deze extra stoppende IC trein (ivm werkzaamheden) niet goed bestudeerd. Vooral in de richting Gouda wordt de machinist ook niet echt gewaarschuwd door een afwijkende rijweg.

Badge

Geen structurele stop maar blijkbaar weer een extra stop vanwege werkzaamheden. Dit soort extra stops moeten je dan opvallen als treinpersoneel omdat je hier niet extra van op de hoogte wordt gebracht. En als je niet weet dat je er extra moet stoppen dan rij je er langs zonder te stoppen.

Edit, Deventer was me net voor.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe moet zoiets “opvallen” dan? Lijkt me handiger als je wél van zo'n belangrijke wijziging extra op de hoogte wordt gebracht, en niet alleen maar ergens op een kaartje tussen alle andere stops verstopt staat. Dat is natuurlijk vragen om vergissingen.

Reputatie 7
Badge

Voor zover ik zag, is dit ook alleen een stop op de route van Den Haag naar Utrecht, de andere kant op rij je gewoon voorbij over de ‘snelle’ sporen.

 

Je zou je wel kunnen afvragen waarom je langs het perronspoor geleid wordt (ander seinbeeld), maar aan de andere kant…….heb je 'm van Utrecht naar Den Haag gereden zonder te hoeven stoppen, is het niet 100% logisch dat op de terugweg wél te moeten.

Lijkt me handiger als je wél van zo'n belangrijke wijziging extra op de hoogte wordt gebracht, en niet alleen maar ergens op een kaartje tussen alle andere stops verstopt staat.

Eigenlijk is het heel simpel, de machinist rijdt de trein volgens de tijdtafel/dienstregeling. En daar staat het gewoon op. Extra waarschuwen hoort hier strikt officieel dus zeker niet bij, en gebeurt dus ook niet. 

Ga je machinisten structureel op de hoogte brengen, dan zal dit al gauw in de regelgeving moeten worden opgenomen, wie, wat en wanneer dit gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou je wel kunnen afvragen waarom je langs het perronspoor geleid wordt (ander seinbeeld), maar aan de andere kant…….heb je 'm van Utrecht naar Den Haag gereden zonder te hoeven stoppen, is het niet 100% logisch dat op de terugweg wél te moeten.

Nee precies. En mensen (zelfs machinisten) zijn ook maar gewoontedieren en dus is er kans op fouten. Juist daarom zou ik een extra waarschuwing/melding/seintje/weet-ik-'t verwachten. 't Is bepaald niet de eerste keer :wink:

 

Extra waarschuwen hoort hier strikt officieel dus zeker niet bij, en gebeurt dus ook niet. 

Dus als iets niet “strikt officieel” hoeft, gebeurt het sowieso niet? Vreemde redenatie.

Reputatie 7
Badge

Er had m.i. gekozen kunnen worden voor een stop-/doorschakeling in Woerden. Dan ga je sowieso even kijken of bellen wat er aan de hand is.

Badge

Er had m.i. gekozen kunnen worden voor een stop-/doorschakeling in Woerden. Dan ga je sowieso even kijken of bellen wat er aan de hand is.


Of je ziet dan je trein in de CTA bak staan :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Het komt wel vaker voor dat bij zulke stops die er normaal niet zijn een machinist vergeet te stoppen, maar 9 keer in 3 dagen is wel veel. Reizigers wordt geadviseerd voor iedere reis de reisplanner te checken, want er kunnen opeens werkzaamheden zijn. Is zo'n advies voor machinisten er niet? 

Is zo'n advies voor machinisten er niet? 

Zoals ik hierboven al aangaf, geen advies maar gewoon verplicht. Maar elk mens maakt wel eens een foutje, en dan is, hoe vervelend voor de reiziger ook, het voorbij rijden of ongepland stoppen wel zo'n beetje de minste welke een machinist kan maken.

9 treinen niet gestopt, gelukkig zijn er heel veel dus wel gestopt de afgelopen dagen 👍

Badge

ja, check je dienstkaartje bij aanvang dienst.  Daar staan dan alle dienstregelingspunten op welke je gedurende je dienst tegen komt en dat zijn er iets meer dan alleen maar de stations waar je langs rijdt en stopt. 

Ga er eens vanuit dat jij je reis opzoekt in de reisplanner, elke dag opnieuw en dat ze daar dan opeens een extra stop in hebben gezet.  Zou jou dat meteen opvallen als je reis een route beslaat die half Nederland doorkruist ?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ga er eens vanuit dat jij je reis opzoekt in de reisplanner, elke dag opnieuw en dat ze daar dan opeens een extra stop in hebben gezet.  Zou jou dat meteen opvallen als je reis een route beslaat die half Nederland doorkruist ?

Nee, en daarom verbaas ik me er ook over dat zo'n wijziging niet op de een of andere manier extra benadrukt wordt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Wat mrfreeze zegt inderdaad. maar ik geloof dat we het daar al eens eerder over hebben gehad bij andere keren dat zo iets gebeurde. 

 

Je kan je er over verbazen @mrfreeze @Momo maar zo is nu eenmaal de werkwijze, al zo'n 180 jaar.

De functie van machinist is nu eenmaal erg zelfstandig, en naast een extra stop zijn er wel meer zaken waarvan een machinist kennis moet nemen, zoals wijzigingen in de regelgeving, snelheidsbeperkingen en ontwikkelingen in de techniek der treinen. Ook dat moet hij/zij zelfstandig en consequent in de gaten houden. Het is geen functie waarbij een manager continue over de schouder mee kijkt en voor alles en nog wat waarschuwt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat ontkent toch ook niemand? Er wordt hier alleen maar geconstateerd dat het niet foutloos is, reizigers er last van kunnen hebben, en er worden suggesties gedaan om zulke fouten in de toekomst te voorkomen. Dan zijn “zo is nu eenmaal de werkwijze” en “9 treinen niet gestopt, gelukkig zijn er heel veel dus wel gestopt de afgelopen dagen” wel erg flauwe dooddoeners. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij ons op werk werd ons juist verteld dat je niet altijd dingen op de zelfde maniet moest blijven doen simpel omdat dat al altijd al zo ging.

Reputatie 4

Je kan je er over verbazen @mrfreeze @Momo maar zo is nu eenmaal de werkwijze, al zo'n 180 jaar.

De functie van machinist is nu eenmaal erg zelfstandig, en naast een extra stop zijn er wel meer zaken waarvan een machinist kennis moet nemen, zoals wijzigingen in de regelgeving, snelheidsbeperkingen en ontwikkelingen in de techniek der treinen. Ook dat moet hij/zij zelfstandig en consequent in de gaten houden. Het is geen functie waarbij een manager continue over de schouder mee kijkt en voor alles en nog wat waarschuwt.

Wellicht moet die procedure dan maar eens herzien worden. Juist een situatie waarin een extra stop wordt gemaakt schreeuwt om extra aandacht.

In de luchtvaart bestaat er een zogeheten Notice to Airmen, waarin afwijkende situaties op vliegvelden worden gemeld aan piloten. Zou bij NS ook niet misstaan om dat in te voeren voor stations en aangepaste dienstregelingen.

Daarmee voorkom je in elk geval dat talloze reizigers onnodig worden gedupeerd door onoplettende machinisten.

In een werkdag van machinist of conducteur kunnen veel afwijkende situaties optreden. Als je deze allemaal "fale-safe" (immers de werknemer moet er dan 100 procent op kunnen vertrouwen) wilt gaan melden mag je wel een flink administratiekantoor gaan opzetten 24/7. Zeer vaak wijzigen deze diensten ook nog tijdens uitvoering, waar dan ook nog a la minute op ingespeeld moet worden.

Maar @Pluckie als het een goed idee lijkt, wat houd je tegen om je idee te melden aan de vervoerder.

Reputatie 7
Badge +2

 

In de luchtvaart bestaat er een zogeheten Notice to Airmen, waarin afwijkende situaties op vliegvelden worden gemeld aan piloten.

In de luchtvaart is het vereiste werk- en denkniveau wel een heel stuk hoger dan op het spoor. De gevolgen van fouten zijn veelal groter, je kunt je als piloot daarom veel minder permitteren.

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten, tenzij je de eisen die worden gesteld naar boven bijstelt tot het niveau van piloten en dat is natuurlijk onhaalbaar en ook onbetaalbaar.

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten

Beroepen welke totaal niet met elkaar te vergelijken zijn, overigens snap ik dan niet dat er nog zoveel wel goed gaat bij het spoor. De minimale incidenten, zoals nu in dit topic worden dan ook extreem onder een vergrootglas gelegd, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Zelfs de intellectuele staat van de machinist wordt er nu bij gehaald, en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Badge

 

In de luchtvaart bestaat er een zogeheten Notice to Airmen, waarin afwijkende situaties op vliegvelden worden gemeld aan piloten.

In de luchtvaart is het vereiste werk- en denkniveau wel een heel stuk hoger dan op het spoor. De gevolgen van fouten zijn veelal groter, je kunt je als piloot daarom veel minder permitteren.

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten, tenzij je de eisen die worden gesteld naar boven bijstelt tot het niveau van piloten en dat is natuurlijk onhaalbaar en ook onbetaalbaar.


En jij denkt dat een piloot die als machinist gaat rijden bij de NS zonder ‘Notice’ dan wel ziet dat hij/zij een extra stop moet maken.  Die krijgen voor aanvang en tijdens hun dienst nog zoveel extra informatie over omstandigheden en dergelijke dat die het op een presenteerblaadje krijgen.  En volgens mij was boven jouw post al geconstateerd dat die info bij het spoor gewoon ontbreekt. 

 

Reputatie 4

Je zult altijd houden dan machinisten minder goed met dit soort situaties om kunnen gaan dan piloten

Beroepen welke totaal niet met elkaar te vergelijken zijn, overigens snap ik dan niet dat er nog zoveel wel goed gaat bij het spoor. De minimale incidenten, zoals nu in dit topic worden dan ook extreem onder een vergrootglas gelegd, waardoor een vertekend beeld ontstaat. Zelfs de intellectuele staat van de machinist wordt er nu bij gehaald, en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Ik heb het helemaal niet over een vergelijking tussen piloot en machinist, het gaat mij om de interne berichtgeving bij afwijkende situaties.

Natuurlijk, een machinist hoort op zijn dienstkaartje te kijken, maar dat gaat dus blijkbaar regelmatig mis in situaties zoals MaVa heeft geconstateerd. Een extra intern bericht aan de machinisten die op dat traject dienst doen zou dus al veel hinder voor reizigers kunnen voorkomen.

Er zijn inderdaad gelukkig weinig incidenten bij het treinverkeer, maar er zijn op dit forum al talloze meldingen gemaakt van“doorrijdingen”, dus NS zou daar in de tussentijd al lang wat van geleerd moeten hebben.

.....Ik heb het helemaal niet over een vergelijking tussen piloot en machinist.....

Jij niet, @masd wel, maar hij heeft gauw zijn tekst aangepast.

Een extra intern bericht aan de machinisten die op dat traject dienst doen zou dus al veel hinder voor reizigers kunnen voorkomen.

De machinist kan het zien op zijn analoge dienstkaartje, op zijn digitale dienstkaartje, in de servicecoach, in de tijdtafel op de tablet en desnoods nog gewoon in de NS App of op de CTA bak. Verder kan hij/zij het nog horen als de Hoofdconducteur het omroept en berijdt de trein bij Woerden nog een afwijkende route.

Denk je nu echt dat een extra bericht @Pluckie daar nog wat aan toevoegd ?

Reageer