Station woerden afgelopen dagen 9x overgeslagen

  • 29 August 2020
  • 58 reacties
  • 1650 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De machinist kan het zien op zijn analoge dienstkaartje, op zijn digitale dienstkaartje, in de servicecoach, in de tijdtafel op de tablet en desnoods nog gewoon in de NS App of op de CTA bak. Verder kan hij/zij het nog horen als de Hoofdconducteur het omroept en berijdt de trein bij Woerden nog een afwijkende route.

En toch gaat het nog mis ...

en dan te weten dat slechts 1 op de 50 wordt aangenomen en geheel door de opleiding komt. Hoe is het dan verder met de intellectuele staat van de Nederlander 😏

Zegt dat wat over de selectie/opleiding of over de sollicitanten? Zeker is wel dat je er geen conclusie aan kunt verbinden over de intellectuele staat van de Nederlander.

Reputatie 4

Een extra intern bericht aan de machinisten die op dat traject dienst doen zou dus al veel hinder voor reizigers kunnen voorkomen.

De machinist kan het zien op zijn analoge dienstkaartje, op zijn digitale dienstkaartje, in de servicecoach, in de tijdtafel op de tablet en desnoods nog gewoon in de NS App of op de CTA bak. Verder kan hij/zij het nog horen als de Hoofdconducteur het omroept en berijdt de trein bij Woerden nog een afwijkende route.

Denk je nu echt dat een extra bericht @Pluckie daar nog wat aan toevoegd ?

Nou, wat mrfreeze dus zegt.

Het gaat dan inderdaad toch nog mis, blijkbaar schort er dan toch wat aan de procedures of aan de middelen, anders was het niet 9 keer in 3 dagen voorgekomen.

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

Zegt dat wat over de selectie/opleiding of over de sollicitanten? Zeker is wel dat je er geen conclusie aan kunt verbinden over de intellectuele staat van de Nederlander.

Juist wel, als je dat al niet snapt.......

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

En daarom worden er suggesties gedaan om sommige fouten te voorkomen, een ander benadering dan “We doen het al 180 jaar zo”.

Reputatie 7
Badge +3

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

Dacht dat dat een onzinnige vergelijking was?

Maar goed, mooi voorbeeld. Als je die series volgt, weet je ook dat er in de luchtvaart wel alles aan gedaan wordt om herhaling van fouten te voorkomen.

In andere topics wordt gesproken over dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In dit topic vind ik dat NS die verantwoordelijkheid voor deze blunders ver van zich af probeert te schuiven.

 

Jammer.

Badge

In andere topics wordt gesproken over dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In dit topic vind ik dat NS die verantwoordelijkheid voor deze blunders ver van zich af probeert te schuiven.

 

Jammer.


Nou dat heb je dan mis, er is voornamelijk aangegeven waardoor het komt dat zo'n extra stop niet opvalt bij het treinpersoneel in dit topic. 

Ondertussen is dit topic intern al in de spotlights gezet om hier aandacht voor te vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Ondertussen is dit topic intern al in de spotlights gezet om hier aandacht voor te vragen.

Da's goed om te lezen. Als dat eerder was gemeld had dat een hoop discussie kunnen voorkomen. Tot nu toe leek het erop dat er vanuit NS niks anders gebeurde dan de reacties “Zo doen we het nou eenmaal” en “mensen maken nou eenmaal fouten", m.a.w. “deal with it".

Hopelijk helpt de aandacht en stoppen de treinen vandaag allemaal netjes op Woerden :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets al 180 jaar op een bepaalde manier gedaan wordt is niet bepaald een argument. Je kunt ook zeggen dat je het dan al 180 jaar verkeerd doet.

Reputatie 7
Badge

Tja…..ik heb 'm intern uitgezet inderdaad.

 

Tegelijkertijd ben ik het wel eens met de stelling dat het de verantwoordelijkheid van de machinist is om te weten waar je stoppen moet, laat dat duidelijk zijn.

Daarbij merk ik meteen aan dat ook ik wel eens verrast ben met een extra stop.

Dat was dan een stop op RAI vanwege de Huishoudbeurs, een stop op Bijlmer vanwege één of ander spelletje met een bal of een extra stop vanwege werkzaamheden.

 

Vwb de stop op Almere Buiten, daar zijn we het allemaal wel over eens dat dat belachelijk vaak voorkwam. Dit soort stops worden er voor een paar dagen in gefrutseld en verder niet gecommuniceerd. Een algemeen bericht kan helpen, maar ook dan gaat het zeker nog wel eens voorkomen dat er doorgereden wordt, mede om de reden die ik eerder aangaf, nl dat je die trein op de heenweg gereden hebt en over de IC sporen doorreed.

Aangezien we tegenwoordig vrij vaak door wissels geleid worden vanwege roestrijden of een storing in het spoor waar je normaal gesproken rijdt, is het ook niet vanzelfsprekend dat als je langs het perron komt, je dient te stoppen.

 

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

Reputatie 7
Badge +3

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

Dat denk ik ook. Maar werkt dat wel bij stations die halte aan de vrije baan zijn?

 

Reputatie 7
Badge

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:


Die heb ik even ergens anders onder de aandacht gebracht……..

Reputatie 7
Badge

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

Dat denk ik ook. Maar werkt dat wel bij stations die halte aan de vrije baan zijn?

 


Het kan beslist niet overal, dat klopt. In deze situatie echter is dat zeer zeker wel mogelijk, Bijlmer kan eveneens. Als het kan, vind ik dat je dat zeker niet onbenut moet laten, zeg er wel bij dat je dan ook de medewerking van Prorail moet hebben.

Met de deskundigen alhier ben ik het eens dat de stop-door aanpassen een oplossing kan zijn, maar omdat dit niet overal toe te passen is, is het ook weer een schijnoplossing. Te Almere Buiten kan het bijvoorbeeld weer niet.

Verder loop je natuurlijk de kans dat ProRail hier om één of andere reden niet in mee gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets al 180 jaar op een bepaalde manier gedaan wordt is niet bepaald een argument. Je kunt ook zeggen dat je het dan al 180 jaar verkeerd doet.

Dat vind ik nu ook weer te ver gaan, in 180 jaar is toch best wel het één en ander veranderd. Ik durf er bv mijn huis om te verwedden dat er 180 jaar geleden nog geen digitale dienstkaartjes, smartphones en tablets voor machinisten waren. :rofl:

En iets wat nu “verkeerd” is was 180 jaar geleden de enige manier of misschien niet eens van toepassing. 

Er zijn inderdaad veel moderne snufjes bijgekomen @Momo maar toch worden zeer incidenteel stations voorbij gereden, en op stations gestopt waar dat niet hoeft.

Ik heb in elk geval nog geen idee voorbij zien komen wat 100 procent zekerheid biedt dat het bij elk station wel altijd goed gaat.

Het is en blijft vervelend voor de reiziger, maar zolang er geen gevaarlijke dingen gebeuren op het spoor ben ik persoonlijk al lang blij.

Reputatie 5

Wat hier eigenlijk lijkt te gebeuren is dat men zelfs intern niet meer kan volgen wat er allemaal gebeurt aan afwijkingen van de reguliere dienstregeling. Dat is ook logisch, reizigers kunnen dat ook niet. Er is iets serieus mis met de manier waarop het spoor gemanaged wordt. Maar het zal nog wel een aantal jaren en een culturele omslag in de bovenste regionen kosten voordat dat besef komt.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel een systeem te bedenken waarmee een machinist altijd het actuele stoppatroon van een trein te zien krijgt en ook gealarmeerd wordt dat er gestopt moet worden. 

Maar dat zal wel enige investeringen kosten, afhankelijk van de scope van de invoering. Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een app wordt ontwikkeld voor machinisten waarmee hij/zij op basis van dienstnummer een overzicht krijgt van het dienstkaartje en dat het apparaat op basis van GPS bijhoudt waar de trein zich bevindt en een signaal geeft wanneer gestopt moet worden. Een dergelijk hulpmiddel zal dan wel weer uitgebreid getest moeten worden of het de machinist niet te veel afleidt.

Je zou een dergelijk systeem ook kunnen inbouwen in het materieel. Op basis van het ritnummer wordt het actuele stoppatroon geladen op hardware in de cabine en er wordt op een beeldscherm getoond waar er gestopt moet worden.

iMark zal het vast al wel weten (en zijn post vat ik dan ook sarcastisch op 🙂 ), maar voor de meelezers: exact het systeem dat iMark omschrijft bestaat uiteraard en iedere NS machinist heeft daar ook de beschikking over. Helaas is het gebruik ervan (nog) niet verplicht, dus niet iedere machinist maakt er gebruik van.

Extra functionaliteit die er ook in zit is het geven van een rijadvies op basis van de actuele snelheid en GPS positie. Zo weet de machinist ten alle tijden op de seconde nauwkeurig of de trein te laat is en er dus doorgereden moet worden, of dat de trein op tijd of te vroeg is en er dus uitgerold kan worden om te voorkomen dat de trein te vroeg aankomt.

 

Het betreffende systeem zal in deze situatie uiteraard de stop op Woerden hebben getoond en ook een rijadvies hebben afgegeven op basis van de stop.

Reputatie 7
Badge

Deventer had dit ook al aangegeven. Inderdaad, we kunnen alle stops die gemaakt moeten worden gewoon zien in de tablet en onze dienst apps. Volgens mij hebben we ook nergens het tegendeel beweerd. Waar ik me wél voor inzet, is dat naast deze apps, er gekeken wordt naar andere manieren om zo’n stop gewoon af te dwingen waar dat mogelijk is.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Met alle moderne middelen die een machinist dus tot zijn/haar beschikking heeft is het anno 2020 onvergeeflijk wanneer toch nog een station voorbij gereden wordt. Het is blijkbaar een kwestie van discipline om de hulpmiddelen te gebruiken. Het “afdwingen” van een stop lijkt me een paardenmiddel.

Wat zijn eigenlijk de consequenties voor een machinist wanneer een station voorbijgereden wordt? Ik heb zo’n vermoeden dat wanneer er strenge sancties staan op het voorbijrijden van een station het snel afgelopen is met het niet gebruiken van de hulpmiddelen, zoals @Julian beschrijft.

Reputatie 7
Badge

Hulpmiddelen zijn precies dat: Hulpmiddelen. Apparaten kunnen defect raken, verbindingen kunnen wegvallen.

Iedereen kan fouten maken, er zijn zelfs piloten die op het verkeerde vliegveld landen of op een taxibaan. Dan is het voorbijrijden van een extra ingelegde stop niet onvergeeflijk. Overdrijven is ook een vak apart.

Reageer