Station woerden afgelopen dagen 9x overgeslagen

• 29 August 2020
  • 58 reacties
  • 1650 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur**
  • 45 reacties

De 2000 (Den Haag - Gouda - Utrecht) serie stopt sinds donderdag tot en met zondag richting Utrecht ook op Woerden. Ik zag alleen net een trein die daar had moeten stoppen vol het station voorbij rijden, dus ik dacht laat ik is kijken of dat afgelopen 3 dagen vaker is gebeurd. In totaal heeft deze trein 9x het station overgeslagen, terwijl hij daar wel had moeten stoppen. In 3 dagen tijd is dit belachelijk veel, terwijl deze trein gewoon in het reisadvies voor dit weekend gegeven wordt. Dit lijkt een structureel probleem te blijven, dus wordt het niet is tijd hier wat aan te doen?

58 reacties

Volgens mij staat er nergens "NS" in de quote en verder is de tekst niet door NS geschreven. Waarom in vele topics onjuiste berichten en verwarring zaaien @PeterJKH ?

Overigens maar terzijde, de NS is wel juridisch gezien de opvolger van de door jou genoemde bedrijven.

Reputatie 6

Een machinist is ook maar een mens, en de vervelende eigenschap van dit wezen is dat deze wel eens een foutje maakt. Doen piloten trouwens ook, daar zijn hele interresante series over op TV.

En daarom worden er suggesties gedaan om sommige fouten te voorkomen, een ander benadering dan “We doen het al 180 jaar zo”.

Volgens mij bestaat de NS nog niet eens 100 jaar. Pas in de jaren '20 (even uit mijn hoofd maar ik kan er een jaartje naast zitten) is de NS pas in 1924/1928 gevormd. Voor die tijd bestonden diverse maatschappijen, waaronder HSM, HIJSM, SS, enz. Vandaar dat Den Haag ook in feite twee centrale stations heeft: HS van de HIJSM die de “oude lijn” vanaf Amsterdam via Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam verzorgde, en het huidige CS, wat eigenlijk het Staatsspoor-station was (SS) voor de route Den HAag-Gouda-Utrecht (en voordien Rhijnspoor geheten).

Hoe dan ook, onmogelijk dat “de NS” zich beroep op dingen die ze al 180 jaar “zo doen", want de NS bestáát nog nauwelijks 100 jaar, laat stáán 180 jaar.

Dat begrijp ik. Maar er valt natuurlijk wel iets algemeens over te zeggen. Ontslag op staande voet zal het niet zijn maar zoiets als een officiële terechtwijzing lijkt me wel het minste. 

En ook daar wordt naar buiten toe nooit over gecommuniceerd @iMark Compleet niet interresant lijkt me voor de klant en de verdere buitenwereld. Beoordelingen van personeel en de wijze waarop zijn altijd intern.

Reputatie 7
Badge +3

Een hele enkele keer een station voorbij rijden vind ik zeker niet onvergeeflijk.,Maar in dit geval ging het om 9 keer in 3 dagen (als het aantal keer wat TS gaf ook echt klopt). In die 3 dagen ging het om 82 treinen van de 2000 serie die er hadden moeten stoppen. Dan is zo'n 11% van die betreffende treinen er niet gestopt. Dat vind ik gewoon erg veel. Bij andere keren dat er een extra stop was waren er ook wel eens meldingen dat er doorgereden was, maar bij die keren had ik de indruk dat het aantal keer / percentage een stuk minder was. 

En ja, ik ben op de hoogte van diverse digitale hulpmiddelen, op Twitter vaak genoeg foto's gezien van bv een tablet waarop allerlei info te zien is voor de machinist. Vandaar eigenlijk ook mijn verbazing dat het ondanks dit toch nog relatief vaak mis gaat. Misschien dat NS in zulke gevallen kan onderzoeken of de betreffende machinisten het wel of niet gebruiken. En in geval van niet, waarom niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het voorbijrijden van een extra ingelegde stop niet onvergeeflijk. Overdrijven is ook een vak apart.

Wel als blijkt dat.de machinist in kwestie de aangeboden hulpmiddelen niet gebruikt. Er zijn natuurlijk in iedere casus omstandigheden te bedenken waardoor zo’n fout gemaakt kan worden. Maar als het vaker gebeurt op hetzelfde station dan is er echt iets aan de hand dat onderzocht moet worden.

Ik zou dan ook nog onderscheid willen maken tussen tijdelijk ingelegde stops tijdens werkzaamheden en een stoppatroon in de jaardienst zoals in Almere Buiten.

Reputatie 5

Hier in Japan gebruikt men uitgeprinte roosters. De machinist kijkt er elke stop op.

Het missen van een station is niet per se onvergeeflijk, maar aangezien de dienstregeling alleen maar vaker op de schop gaat in Nederland, zullen dit soort dingen ook vaker voorkomen. Beter om daar op voorhand van bewust te zijn. Voor de reiziger althans, als de sector andere prioriteiten heeft dan zij het zo.

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik. Maar er valt natuurlijk wel iets algemeens over te zeggen. Ontslag op staande voet zal het niet zijn maar zoiets als een officiële terechtwijzing lijkt me wel het minste. 

Wat zijn eigenlijk de consequenties voor een machinist wanneer een station voorbijgereden wordt? 

Ik denk niet dat interne procedures hier nader worden toegelicht @iMark Simpel gezegd, wat gaat het een klant van een bedrijf aan hoe interne procedures zijn met betrekking tot het functioneren en beoordelen van personeelsleden, zowel in positieve als negatieve zin. Dit is altijd iets tussen werkgever en werknemer.

Reputatie 7
Badge

Hulpmiddelen zijn precies dat: Hulpmiddelen. Apparaten kunnen defect raken, verbindingen kunnen wegvallen.

Iedereen kan fouten maken, er zijn zelfs piloten die op het verkeerde vliegveld landen of op een taxibaan. Dan is het voorbijrijden van een extra ingelegde stop niet onvergeeflijk. Overdrijven is ook een vak apart.

Reputatie 7
Badge +3

Met alle moderne middelen die een machinist dus tot zijn/haar beschikking heeft is het anno 2020 onvergeeflijk wanneer toch nog een station voorbij gereden wordt. Het is blijkbaar een kwestie van discipline om de hulpmiddelen te gebruiken. Het “afdwingen” van een stop lijkt me een paardenmiddel.

Wat zijn eigenlijk de consequenties voor een machinist wanneer een station voorbijgereden wordt? Ik heb zo’n vermoeden dat wanneer er strenge sancties staan op het voorbijrijden van een station het snel afgelopen is met het niet gebruiken van de hulpmiddelen, zoals @Julian beschrijft.

Reputatie 7
Badge

Deventer had dit ook al aangegeven. Inderdaad, we kunnen alle stops die gemaakt moeten worden gewoon zien in de tablet en onze dienst apps. Volgens mij hebben we ook nergens het tegendeel beweerd. Waar ik me wél voor inzet, is dat naast deze apps, er gekeken wordt naar andere manieren om zo’n stop gewoon af te dwingen waar dat mogelijk is.

iMark zal het vast al wel weten (en zijn post vat ik dan ook sarcastisch op 🙂 ), maar voor de meelezers: exact het systeem dat iMark omschrijft bestaat uiteraard en iedere NS machinist heeft daar ook de beschikking over. Helaas is het gebruik ervan (nog) niet verplicht, dus niet iedere machinist maakt er gebruik van.

Extra functionaliteit die er ook in zit is het geven van een rijadvies op basis van de actuele snelheid en GPS positie. Zo weet de machinist ten alle tijden op de seconde nauwkeurig of de trein te laat is en er dus doorgereden moet worden, of dat de trein op tijd of te vroeg is en er dus uitgerold kan worden om te voorkomen dat de trein te vroeg aankomt.

Het betreffende systeem zal in deze situatie uiteraard de stop op Woerden hebben getoond en ook een rijadvies hebben afgegeven op basis van de stop.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel een systeem te bedenken waarmee een machinist altijd het actuele stoppatroon van een trein te zien krijgt en ook gealarmeerd wordt dat er gestopt moet worden. 

Maar dat zal wel enige investeringen kosten, afhankelijk van de scope van de invoering. Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een app wordt ontwikkeld voor machinisten waarmee hij/zij op basis van dienstnummer een overzicht krijgt van het dienstkaartje en dat het apparaat op basis van GPS bijhoudt waar de trein zich bevindt en een signaal geeft wanneer gestopt moet worden. Een dergelijk hulpmiddel zal dan wel weer uitgebreid getest moeten worden of het de machinist niet te veel afleidt.

Je zou een dergelijk systeem ook kunnen inbouwen in het materieel. Op basis van het ritnummer wordt het actuele stoppatroon geladen op hardware in de cabine en er wordt op een beeldscherm getoond waar er gestopt moet worden.

Reputatie 5

Wat hier eigenlijk lijkt te gebeuren is dat men zelfs intern niet meer kan volgen wat er allemaal gebeurt aan afwijkingen van de reguliere dienstregeling. Dat is ook logisch, reizigers kunnen dat ook niet. Er is iets serieus mis met de manier waarop het spoor gemanaged wordt. Maar het zal nog wel een aantal jaren en een culturele omslag in de bovenste regionen kosten voordat dat besef komt.

Er zijn inderdaad veel moderne snufjes bijgekomen @Momo maar toch worden zeer incidenteel stations voorbij gereden, en op stations gestopt waar dat niet hoeft.

Ik heb in elk geval nog geen idee voorbij zien komen wat 100 procent zekerheid biedt dat het bij elk station wel altijd goed gaat.

Het is en blijft vervelend voor de reiziger, maar zolang er geen gevaarlijke dingen gebeuren op het spoor ben ik persoonlijk al lang blij.

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets al 180 jaar op een bepaalde manier gedaan wordt is niet bepaald een argument. Je kunt ook zeggen dat je het dan al 180 jaar verkeerd doet.

Dat vind ik nu ook weer te ver gaan, in 180 jaar is toch best wel het één en ander veranderd. Ik durf er bv mijn huis om te verwedden dat er 180 jaar geleden nog geen digitale dienstkaartjes, smartphones en tablets voor machinisten waren. :rofl:

En iets wat nu “verkeerd” is was 180 jaar geleden de enige manier of misschien niet eens van toepassing. 

Met de deskundigen alhier ben ik het eens dat de stop-door aanpassen een oplossing kan zijn, maar omdat dit niet overal toe te passen is, is het ook weer een schijnoplossing. Te Almere Buiten kan het bijvoorbeeld weer niet.

Verder loop je natuurlijk de kans dat ProRail hier om één of andere reden niet in mee gaat.

Reputatie 7
Badge

Stop-/doorschakeling lijkt mij nog steeds de beste oplossing in deze situaties.

Dat denk ik ook. Maar werkt dat wel bij stations die halte aan de vrije baan zijn?

Het kan beslist niet overal, dat klopt. In deze situatie echter is dat zeer zeker wel mogelijk, Bijlmer kan eveneens. Als het kan, vind ik dat je dat zeker niet onbenut moet laten, zeg er wel bij dat je dan ook de medewerking van Prorail moet hebben.

Reputatie 7
Badge

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:

Die heb ik even ergens anders onder de aandacht gebracht……..

Reputatie 7
Badge +3

Dat denk ik ook. Maar werkt dat wel bij stations die halte aan de vrije baan zijn?

Reputatie 7
Badge +3

't Kan natuurlijk ook nog zijn dat de machinist gewoon even afgeleid was … :wink:

Reputatie 7
Badge

Tja…..ik heb 'm intern uitgezet inderdaad.

Tegelijkertijd ben ik het wel eens met de stelling dat het de verantwoordelijkheid van de machinist is om te weten waar je stoppen moet, laat dat duidelijk zijn.

Daarbij merk ik meteen aan dat ook ik wel eens verrast ben met een extra stop.

Dat was dan een stop op RAI vanwege de Huishoudbeurs, een stop op Bijlmer vanwege één of ander spelletje met een bal of een extra stop vanwege werkzaamheden.

Vwb de stop op Almere Buiten, daar zijn we het allemaal wel over eens dat dat belachelijk vaak voorkwam. Dit soort stops worden er voor een paar dagen in gefrutseld en verder niet gecommuniceerd. Een algemeen bericht kan helpen, maar ook dan gaat het zeker nog wel eens voorkomen dat er doorgereden wordt, mede om de reden die ik eerder aangaf, nl dat je die trein op de heenweg gereden hebt en over de IC sporen doorreed.

Aangezien we tegenwoordig vrij vaak door wissels geleid worden vanwege roestrijden of een storing in het spoor waar je normaal gesproken rijdt, is het ook niet vanzelfsprekend dat als je langs het perron komt, je dient te stoppen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets al 180 jaar op een bepaalde manier gedaan wordt is niet bepaald een argument. Je kunt ook zeggen dat je het dan al 180 jaar verkeerd doet.

Reputatie 7
Badge +3

Ondertussen is dit topic intern al in de spotlights gezet om hier aandacht voor te vragen.

Da's goed om te lezen. Als dat eerder was gemeld had dat een hoop discussie kunnen voorkomen. Tot nu toe leek het erop dat er vanuit NS niks anders gebeurde dan de reacties “Zo doen we het nou eenmaal” en “mensen maken nou eenmaal fouten", m.a.w. “deal with it".

Hopelijk helpt de aandacht en stoppen de treinen vandaag allemaal netjes op Woerden :slight_smile:

Badge

In andere topics wordt gesproken over dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In dit topic vind ik dat NS die verantwoordelijkheid voor deze blunders ver van zich af probeert te schuiven.

Jammer.

Nou dat heb je dan mis, er is voornamelijk aangegeven waardoor het komt dat zo'n extra stop niet opvalt bij het treinpersoneel in dit topic. 

Ondertussen is dit topic intern al in de spotlights gezet om hier aandacht voor te vragen.

Reageer